Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Здравейте на всички, пребиваващи в тази мелодична частица от интернет пространството!

Затрупан съм от информация и източници, извинявам се, ако темата е изтъркана, но тъй като имам малко по-специфични въпроси и имам нужда от мнения на хора с опит, разбиращи за какво иде реч, ето я и моята тема, звучаща съвсем сурово. Та! Минавам към съществената част:

Преди 4-5 години започнах да ходя на уроци по електрическа китара, не научих никаква теория, по-скоро усвоих основни техники, така да се каже, си дрънкам за кеф, макар че в последните две години това ми хоби поугасна.

Сега обаче усещам ново вдъхновение, което е доста по-далеч от гаражно свирене или зарибявки, а именно - искам да се науча да композирам музика, просто го искам! Знаете... мелодии в главата, невъзможност да ги възпроизведеш... дори не умея да свиря толкова добре, нивото ми е около средното. Тук се появява една моя дилема: да тръгна на уроци по класическа китара, защото имам основата и да уча теория на музиката, или да запиша уроци на пиано.

   Според моите впечатления от това, което съм видял в нета, пианото е по-добър вариант за композиране. Не знам, може би греша. Но! Логиката ми е, че първо трябва да се упражнявам доста, за да имам самочувствието, че съм усвоил определен музикален инструмент заедно с всички неща, които са ми необходими, за да започна да експериментирам в създаването на звуци, композиции, да мога да миксирам и т.н. и тогава да му мисля. 

   Откъде да започна? Теория усвоява ли се добре на класическа китара, има ли наистина добри книги за самообучение? А какво ще кажете за пианото... там юе ми е нужно повече време. А има ли вероятност да се уча на пиано, там да уча и теорията и да пренасям всичко сам на китарата, упражнявайки се сам и така паралелно да се движа и с двата инструмента? Знам, че всичко е въпрос на желание и мотивация, но искам неюо, което ще сработи, нямам време да си губя времето с недоизпипани методи или усложнени до не знам си къде литератури. Имам цел, от тук търся най-добрите средства за реализирането й.

   Тъй като се интересувам и от електронни звуци в музиката, мога ли с някоя програма да правя демота, без да съм съвсем ошашавен от опциите на програмата и изобщо става ли с това мое начално ниво, без почти никакви познания за нотите? Стилът, в който искам да създавам, е рок, метъл, електронен, наситен с бек вокали, създаване на звуци, окраски с различни инструменти, ритъм... Абе искам да си извадя музиката от главата ми и да ви я пусна! 

   Хора, искам да започна отнякъде. Трябва ми посока, съвет и... някой добър учител. Ще се радвам, ако някой отдели време, за да ми помогне с моите дерзания. Peace Y'all!

 

Link to comment
Share on other sites

Мисля, че трябва поне малко да ти идва отвътре. Имаш ли вече свои завършени композиции? Уроците и теорията могат да те шлифоват, но не и тепърва да те направят композитор от нищото. Това е мое мнение, може да не съм прав.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Теорията се учи най добре, като се разбира. Може да се обяснява с помоща и на китара и на пиано, както и на двете заедно.  (някои неща са по нагледни на пиано). Дали човек ще може да композира е въпрос на талант, влечени и знания. Знания се придобиват с учене, влечение не ти липсва май, а за таланта се разбира след време, според резултатите. Под талант, лично аз разбирам интересни идеи, иначе много хора бъркат таланта с техники на композиране и аранжиране, а те се учат. 

 

Препоръчвам ти да не се хващаш, ако мислиш, че става въпрос за временно увлечение. С няколко часа занимание, нищо няма да се получи. Трябва много и целенасочена работа (години)

 

п.п. Без знание на ноти, нямам как да напреднеш много в теорията, с табулатури и тн и дума не може да става да се напредва сериозно.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Сега се замислих , кога човек може да каже "Готово, научих се да композирам!"

Според мен , колкото повече познания и опити  се натрупат , става толкова по трудно да впечатлиш сам себе си, тоест да   одобриш  идеите си , без да ти се струват  наивни или клиширани. Поне при мен е така...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

"Готово, научих се да композирам!" - става след като научиш на китара, Ла, Ре и МИ. :D

 

Kaто изкомпозираш 10 песни с тези акорди и ритмика каквото си решиш си готов за следващото ниво. :D

 

Другият вариант, да можеш да кажеш научих се да композирам, като вземеш да завърши някой университет и ти дадат и диплома, че си се научил от там нататък вече качеството и вътрешното удоблетоврение от композицията никой не може да ти го даде на готово. :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Аз не разбрах за какъв стил става въпрос, а това сякаш е най-важно.

За хип хоп, фънк, рок, класика, експресионизъм, додекафония, чалга?

Link to comment
Share on other sites

На първо място за да композираш  трябва да добиеш познания за структурата на едно рок парче- verse, pre-chorus, chorus, interlude, bridge, intro, outro със съответните вариации. 

За да си интересен трябва да се запознаеш и с ладовете и как да използваш няколко лада в рамките на една песен. Също и как да правиш успешни и ефектни модулации в рамките на една песен. 

За да пишеш лирики ти трябват познания стиховете и строфите.

 

И разбира се - много творческо въображение. ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Аз бих поискал такъв съвет от Криско - един вече утвърден и много известен композитор, чиито произведения би трябвало да се изучават още в детската градина.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

човекът иска съвет за различна музика, Криско е неприложим. ;) 

 Стилът, в който искам да създавам, е рок, метъл, електронен, наситен с бек вокали, създаване на звуци, окраски с различни инструменти, ритъм... 

Link to comment
Share on other sites

Трябва много и години целенасочена работа!

 

Това е истината. Няма шорт кат.

 

"искам да си извадя музиката от главата ми и да ви я пусна"

Много добре. Щом усещаш това, значи трябва да имаш търпение за години работа,

за да извадиш по-своя си начин музиката, която е в главата ти.

За целта и пианото и китарата ще са ти в помощ. ( аз нямам време за пиано, за съжаление)

Разглеждам пианото, в някаква степен, като комбинация от китара и бас.

Имам на предвид, че примерно лявата ръка ти е баса, дясната китарата.

Опростено и неточно, но има и истина в това.

Така, че ако нямаш време за пиано, научи и китара и бас.

Научи се и да си програмираш барабани.

 

Не е лошо да посвириш в различни групи, аз първоначално свирех в групи с предимно кавър репертоар.

Като погледна назад, групите с които свирех, наблягахме повече на кавърите.

Даже и студийни записи на кавъри сме правили. Но ценното е, че чат пат сме правили и по някое авторско.

Защото, като групата се разпадне... кавърите нямат значение.

На мен след 10 години и три групи, от едната имах 2 готови и 2 започнати песни, от другата една готова и една започната и от третата 2 готови( но не сме ги свирили, но пък клавириста и певеца са ми давали препоръки и насоки за тях).

Имах и трибют период примерно от година и прекъсване около година. През което време вече бях решил, че искам да правя авторска музика. И после известно време бях в две групи, едната от които свиреше  само авторска музика, другата, предимно авторска, с два-три кавъра силно променени, в стила на групата.

И дойде момента да направя група, която свири авторската ми музика.

Имах 3 изпробвани, 2 готови да се пробват. 3 само като идеи оттук оттам започнати.

За мен завършено парче е всичко да е измислено -вкл текст, сола. Някои примерно правят рамка и оставят за доизпровизиране в студио.

До тук за 14 години - имам 14 песни, от които 11 завършени с текстове, 3 готови, но все още без текст.

Аз, ако трябва ще си засиля писането, имам достатъчно рифове и идеи от които да тръгна.

Не е нужно да си бавен като мен. Но не става и за месец два.

Ако имаш идея да свириш с група, такава също се събира трудно и бавно.

 

Всичко ти предстои, така че залавяй се на работа. Ако не си се отказал, с това, че няма да намериш лесно пътя.

Конфуций (ако не греша) беше казал, че смисълът е в пътя. В момента ти искаш да скочиш от точка А в точка Б.

А трябва да извървиш пътя. Аз също го извървявам и се препъвам и ставам. И критики получавам и тн.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Първата си песен измислих преди още да знам нотите на китарата. Някъде около 2 дена след като си купих електричка. След още 2 седмици я и записахме с един авер, той свирише барабаните а аз "пеех", свирех китарните и бас партиите. В това няма нищо странно с изключение на това, че в студиото на място решихме аз да "пея", а отделно понеже не бях виждал бас китара, на място по слух установих, че F# се намира на втора струна 4-то прагче и от там си нагалсих опростена бас партия. Пея е в кавички щото става дума за траш метъл :)

Околко две години след като измислих първата си песен тръгнах на уроци по китара при учител.

Защо го казвам това?

 

Моят съвет към всички, които питат "как да направя..." е просто да вземат и да го направят. Да, няма да напишете хит, който да спечели грами, но това ще е едно добро начало. Уроците междувременно са задължителни и ще ви помогнат да се развиете по-бързо. Ако се чудите какво ви трябва или чакате нещо да се случи, то това са оправдания. За да композираш парче ти трябват: музикален инструмент ( независимо какъв и в какво състояние), диктофон ( всички телефони позволяват да записвате ) и желание. Ето в моя случай аз направих 100 неща за пръв път и повечето неправилно/грешно, но пък с течение на времето се научих как да ги правя правилно. Това е рецептата соред мен. Просто сядаш и го правиш. С китара, с пиано, с електронни звуци - с каквото те кефи. Колкото по-често го правиш, толкова по-добър ставаш. А ако ходиш и на уроци през това време - нещата ще станат още по-бързо.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Ако трябва да дам кратък отговор: с мерак, работа и талант. Което и от трите да липсва или да не достига, няма да се получи точно каквото трябва. Но докато първото е постижимо, а последното е даденост, второто заема 100% от времето :).

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Винаги съм казвал, че да напише един музикант песен трябва да е едновременно певец, поет и инструменталист. Пишеш хармонията, създаваш лириките,  изграждаш мелодията. Разбира се има страшни тандеми китарист/певец, които работят като единен организъм и нещата им стават. Но това става трудно.  Иначе ставо полвинчата работа: китаристът пише хармонията, вокалът пробва свои мелодични линни с текстове писани от басиста примерно.  :blink:  В крайна сметка се получава като наслагване на кръпки.... Не се знае какво ще се получи като краен резултат. 

 

Най-добрите песни се правят, когато  един човек  носи завършени идеи и знае какъв трябва да е крайния вариант. Разбира се, идеите му могат да се видоизменят, но общата концепция си остава. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.