Jump to content
Българският форум за музиканти

Steppenwolf

Mods
  • Posts

    1813
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    23

Steppenwolf last won the day on March 4

Steppenwolf had the most liked content!

About Steppenwolf

  • Birthday February 7

Previous Fields

  • Инструмент
    mind, keys, 

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Interests
    компютърни науки, музика и композиция, аудио, звукорежисура, философия, поезия, мистика, Формула 1

Recent Profile Visitors

3505 profile views

Steppenwolf's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

724

Reputation

  1. Може да се направи. Обаче вие сте бахти кафеманиаците, събират ми се очите, като отворя тази тема. Изглежда ми като зависимост. На мен кафето ми е чуждо.
  2. Книгата все още може да бъде свалена тук: https://www.docdroid.net/5gy4euE/kirilov-harmonyinbulgarianmusic-pdf
  3. И аз използвам SW по този начин и го намирам за много полезен. Знаят какво правят и имат много положителни отзиви. Нека поясня по другото: 1. Disable спрямо Quit внася ли такава разлика, от която "не можем да си познаем слушалките"? Не, доколото специално тествах одеве на моята машина, Sonarworks версия и слушалки. Нямам нищо против да го направя утре отново и по-внимателно. Или да асиситрам в двойносляп тест, за да определи някой за себе си дали чутото действително е там (повече от 18 от поне 20 опита). Чувам до 17.5—18k, но това не е от съществено значение за описаните ефекти. 18kHz @ –20dBr звучи 4 пъти по-тихо, а енергията в тази част от спектъра на реален музикален материал обикновено е много ниска. Предвид и маскиращите ефекти, 18kHz в музика може да чуят предимно децата и юношите. Но не е коректно сравнението на едно явление по памет отпреди Х време и с недоизяснени условия спрямо друго сега, когато съм активен потребител на текущите SW версии. Съвсем не мога да изключа и разлика/бъг в по-стара версия. 2. В примера с магнитната лента няма никакво приравняване, а се изтъква очакването на участниците касетата да звучи по-лошо от MP3 @ 160kbps, респ. чутата разлика в тези случаи обикновено се отдаваше на нея, макар че често тя оставаше неразличена от WAV (по спомен). С уговорката, че записът беше с висок модел дек. Имаше и не познали нищо, както и случайностни резултати. Но това не значи, че при други условия, с други монитори или слушалки не биха. В случая всеки опита за себе си със своите. Въпросният тест, по Интернет, не е при равни други условия, както и не беше класически ABX тест. 3. Не съм оспорвал разликата между DT770 с различни импеданси. Според усреднените измервания на Sonarworks върху 10-ина екземпляра от всеки модел, високите и средите са по-напред на графиката с 2—3dB спрямо баса при 250Ω, което предполага относително по-басово звучене за модела с 80Ω. Докато първите са малко по-остри, носейки повече присъствие и детайл във високите. Според разгледаните отзиви от собственици и на двата модела, изглежда наистина е така. Измерването на АЧХ на слушалки е специфична задача и е добре да се сравняват резултати от един доказан източник, при установена постановка. В мрежата може да се открият някои значителни разлики между различни източници за един и същ модел. Плюс е, че SW измерват по няколко бройки от модел.
  4. Класика. Човек е склонен не само да не чува явления, които са там, но и да чува такива, които не са там. Всичко изказано до момента се наблюдаваше и при малък тест в нашия форум отпреди години: wav, mp3, магнитна лента. Имаше тенденция разпозналите MP3 (мисля, че беше 160 или 192 kbps) като неоригинал да определят този файл за касетата. Въпреки характерните артефакти, които не са типични за лента. Разбира се, бях подбрал материал, при който шумът е добре маскиран. По-новите поколения пък сякаш показват известен афинитет към по-нединамичното и гръмко звучене, в т.ч. ремастери на класически албуми от последните 10-20 години, докато аз много от тях хич не ги долюбвам и си предпочитам 1970-1990-те.
  5. Когато работи – разбира се, избелва сигнатурата към неутрална. Напр. HPH-MT7 се приближават приемливо към Dynaudio мониторите ми, инак разликата е огромна. Когато не работи обаче – тогава корекцията е в байпас и сигнатурата не се пипа. Този тип явления са добре познати и най-често се обясняват с психология и психоакустика: концентрация и ефект на очакването, ефект на навика и рязка смяна на сигнатурите, Флетчер-Мунсон и разлики в общите нива при включен и изключен плъгин, когато само гейнът е активен (тогава в единия случай нивото на сигнала е по-ниско, а донастройка на слух от интерфейса или слушалковия амп не изравнява точно), даже различни пасажи в рамките на един трак. При сравнителни прослушвания на DAW, DAC, кодеци, грамофонни дози, усилватели играят същите особености и те подлежат на изолация. Лично съм отчитал в тест как хората посочват два бит-по-бит еднакви файла за различни. Затова златният стандарт са статистически значими резултати на рандомизиран двойносляп тест. Пропуснах да уточня, че SW има още линейнофазов и смесен EQ, когато е необходимо. Компромисът, разбира се, е характерното изместване на артефакти преди транзиентите, които най-лесно може да се забележат в баса. Но лично аз за тракинг специално бих предпочел пред корекция просто по-бледо оцветяващи слушалки. Отворените обаче принципно не са подходящи поради изтичането на звук към микрофона. И още едно предложение: Shure SRH1540, но на 2+ пъти по-висока цена. Аз тези дни ще вземам отворени слушалки, колебая се между HD600/650 и SRH1840.
  6. 1. Линейни слушалки, с характеристика като при мониторите, за съжаление няма. Когато някой твърди, че даден модел е с неутрална сигнатура, генералните подозрения падат в две посоки: 1) получава бройката за добро ревю; 2) изкривяване от продължително слушане, недостатъчно добър репер за тонален баланс. Изключително трудно е да се реализират слушалки с приблизително линейна сигнатура за цялата честотна лента от 20Hz до 20kHz като при мониторите, които са 2- или 3-лентови. Почти всички слушалки имат значителни отклонения в АЧХ, долини и хълмове от порядъка на до ±6dB, понякога и повече. Важно е да са по-малко и по-малки. При това отклонения са налице между отделни екземпляри на един и същ модел. Прикачените графики илюстрират усреднената АЧХ за няколко модела затворени слушалки, измерени от Sonarworks. Прибл. линейност може да се постигне чрез компенсация с EQ, каквато е и задачата на проекта. Резултатът е много добър. Нещо повече – може да си поръчаш слушалки от тях, с коригиращ профил за конкретния екземпляр. Проблемът е, че няма фазова компенсация. Това е особено неудачно при по-голяма сигнатурна корекция и оценка на краткотрайни сигнали, атаки. Така че е налице компромис. В измерванията е използван удачен модел на главата. Виж подробности, ако те интересува. 2. Моите затворени слушалки са Yamaha HPH-MT7, вече на няколко години. Здрава изработка и добро звучене, но далеч от линейни. Много бас и потънали среди с рязък скок след 6-7 kHz. Със SW резултатът е много добър. MT8 са по-добър модел и го препоръчвам. Другите, на които бих се спрял, са Audio-Technica ATH-M70x. DT770 вече имаш. Поздрави!
  7. Евгени, едва сега откривам темата и съм приятно изненадан от видяното. Спомням си, че преди 2 - 3 години с теб бяхме говорили накратко за проекта и електронната му част, когато беше още идея. Мисля, че след това не си споменавал нищо, в даден момент дори бях забравил за него, като изключа припомнящ твой пост отпреди 1+ година може би. Адмирации за търпението, фокуса и методичния труд през цялото това време, за да се получи този отличен резултат. ?
  8. По-сигурно и функционално е да заложиш на стойките на Гравити, независими от бюрото. Надявам се поне си предвидил някаква мебел и килим.
  9. Едва сега виждам, че е имало активност по темата. Слуховият резултат не е бил изненадващ. Завалът в АЧХ е следствие от ниския импеданс. Има значение също каква е импедансната характеристика на ОТ спрямо честотата; нагоре импедансът става по-малък, като кабелът в съчетание също би могъл да окаже известно влияние в някои случаи. Въпреки че са изнесли данни до 2 ома, едва ли е подходящ за нещо под минимума от 4. Тази подробност не сме я споменали по-рано.
  10. Знам един колега от програмистка група, който до неотдавна работеше там. Не се познаваме лично, но дори и тогава не бих го занимавал с подобни алабалистики. Ако Antelope са ти над бюджета, то просто се насочи към друго решение.
  11. По-горе Telerig е писал за течащото оцифроване на магнетофонни ленти от архива на БНР. Със сигурност ги има и тези записи, и от лентата е по-добре. Но не е само българска класическа музика. Трябва да чуеш как звучи албумът на Щурците (1978) от винила, всички други съвременни издания на изпълненията, които са ми попадали, са най-малкото с по-ограничени пикове. Този екземпляр при мен практически не е използван, състояние като NOS. Имам и други: Борис Христов, Николай Гяуров и др., намира ми се и унгарски рок (примерно Skorpio) – все в подобно състояние. Мога да оцифровам наличното при мен, но първо трябва да ъпгрейдна тази част от системата, т.е. ако ще е, да е – по-висок клас грамофон и доза, RIAA. След това иде времето и работата по restoration, където най-малкото ръчното премахване на "пуканките" с интерполация е много трудоемко.
  12. Предвид обявените –66dB или 0.05% THD при номинална мощност и предвид зависимостта THD–импеданс, за 3Ω (6Ω паралелни) те биха се получили някъде при около 70W средна мощност (35 + 35). При мощност за –40dB (1%) THD усилвателят вече е в режим на клипинг. Някои производители изнасят данните за номинална мощност при 1% с цел по-високи стойности на хартия. С тази цел някои отчитат за 2, 5 или даже 10% THD, което е безполезна и несериозна характеристика. За точка на клипинг се взема отклонението от линейната предавателна характеристика, при което коеф. на усилване / gain намалява с 1dB. В професионалното аудио номинална мощност производителите най-често посочват при 0.1% THD. Дори тогава вече е налице лек клипинг, но стойността в най-общи линии е под слуховия праг за транзисторен усилвател и реален музикален материал. Затова например Crown дават по-подробни характеристики на мощността, поне при студийните усилватели (D-45, D-75, Studio Reference и др.): както за 0.1% THD, така и за типичен, чист режим (напр. 0.05%), което отразява желаното използване в реални условия, без никакъв клипинг. За сравнение, 1% са прибл. изкривяванията, които се получават с една среднокласна железноокисна аудиокасета за 315 Hz тон при ниво на запис +1 до +2 dB (ref. 250 nWb/m магнитен поток). Не е малко за усилвател. Така че практически чистата мощност на някакъв усилвател с обявена такава при някакво безумно THD се пада по-ниско от обявената. (Освен това, само THD стойност не казва всичко; важно е за какъв честотен интервал е измерена и какво е спектралното съдържание. Обикновено извън него е по-висока, а една и съща стойност би била по-малко чуваема, ако се получава предимно от четни хармоници. Затова най-изчерпателни и полезни са техническите характеристики с графики, ала твърде малко производители ги публикуват.) Конкретният усилвател обезпечава тези ОТ с около 1.5 dB резерв до 70W. По-критични са интермодулационните продукти, за които и слуховият праг е по-нисък. Те са сред ключовите показатели, които биха отличили усилвателя от по-високи класове. Не е изненадващо, че никакви данни за IM и TIM не са изнесени. Освен това е относително шумничък. Хубаво е, че чувствителността на ОТ е еднаква. Музикалната или програмната мощност, както по-горе е отбелязано, обикновено е около 2х средната. Тя може да се достигне само временно, от пиковите части в динамичния музикален материал. Тук, в избора си да обявят нея вместо средна 25W, Aiwa са се ръководили от желанието за по-големи числа. (Има също така и peak power, 4x средната – качествените озвучителни системи могат да покрият краткоктрайни такива пикове / атаки в сигнала, но при ОТ от този клас не бих си помислял за нея.) Ако примерно слушаш някой много динамичен албум, в който пиковете може да стигат 20dB над RMS на сигнала и ги покриваш с към 35W за озвучително тяло, то средната мощност се пада към 0.35W —> средно 82 dBSPL/1m на OT при тази чувствителност. 82 + 6 = 88dB (4 О.Т.), но 88 – 6 = 82dB (2м разстояние). След това обаче + 3dB поне, даже повече, предвид позиционирането и акустиката на помещението. Така отиват поне към 85–86 dBSPL, което е и обичайното нивото на смесване и мастериране в относително голямо студийно помещение (но звученето е от друга планета в сравнение). Пиковата мощност на усилвателя се получава 2 x 70 = 140W @ 3Ω, теоретично покрива пикове до обявените за OT 50W с цитирания headroom, но не бих заложил на такова уплътняване. Измерването на звуковото налягане с телефон е неточно, понеже не е извършена калибровка за микрофона, а от микрофон на един до микрофон на друг телефон има понякога съществена разлика в характеристиките. Много желателно е да поставиш ОТ на разстояние над земята и така, че да формират равностранен триъгълник до точката на слушане, като са по-близо до нивото на ушите, и са на разстояние от стената зад тях. Високите честоти са по-насочени и така ги губиш за сметка на баса. Към момента имаш много оцветена звукова картина; корекция в баса с –2dB по всяка вероятност е недостатъчна, а само корекция далеч не решава всичко. Успех!
  13. https://www.ebay.com/itm/Genuine-SONY-PS-X6-Replacement-Tonearm-Main-Balance-Counter-Weight-82-Gram/303204507306 Пиши на продаващия да обсъдите shipping costs.
  14. Материал на Rane Corporation към темата: Cause and prevention of ground loops Interfacing balanced and unbalanced Proper pin connections and wiring Chassis ground vs. signal ground Ground lift switches https://www.rane.com/note110.html
  15. Повишаването на нивото е в твои ръце. Audition 1.5 и 3 са експонати, отпреди 15 и 10 години. Какво е това, което налага да работиш с тях?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.