Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Освен всички неща ,които са ти написали преди мен едно от най-важните неща е да не губиш мотивация в процеса на продължителното музикално обучение,което ти предстои.За това трябва да намериш среда ,която да те държи.Превърнеш ли се в затворник в някой апартамент без обмяна на впечатления или т.нар. музикална социалност, не вярвам да продържиш дълго.Трябва да си обграден от ентусиазъм и мотивация, иначе лека по лека ще загубиш интерес.Впечатленията са ми от наблюдения и опит.Вкъщи сме няколко генерации музиканти и съм постоянно в допирни точки с ученици и студенти през последните 25 години.Не подценявай този аспект от обучението-съвет ат мен и успехи!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

И питащият, така и не се появи повторно...

Вчера прочетох и запомних едно изречение от интервюю с композитор -

Songwriting is an exercise in failure. John Ondrasik

Мисля, че е много прав. За повечето е така. Освен, ако не си някой велик,

примерно като известнте класически композитори или пък двамата от АББА.

Но сигурно и най-голямите имат(са имали) своите моменти на съмнение, проба, грешка и рестарт.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Композирането без значение от стила изисква познания по мноого науки- почваш с нотната грамотност, хармония, полифония, инструментознание, музикален анализ, оркестрация, дирижиране ако трябва. Освен това е необходимо  познание върху евентуалните комп. програми за да създаваш композиции - нотни и пистови редактори. Аз започнах да композирам на 21 / сега съм на 27 почти/. Първата ми самостоятелна клавирна творба/ свиря на пиано/ е типично полифоничен тип- за целта аз вече бях запознат добре със неговите правила и с хармонията и нотната грамотност , за които си изгубих едно 3 години при преподавател от НМА. Не казвам,че за това, което се опитваш да правиш трябват познания върху класическото композиране, но за да пишеш песни поне до хармония и музикален анализ си трябва.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 7 months later...

Ако нещата опират до "Искам да извадя музиката от главата си и да ви я пусна" 

Ами започни да я вадиш, както вадиш по слух чужда песен. Мелодията, хармонията, структората  тембрите, детайлите докато стане същата каквато я чуваш ти. Това е истината.

Ако искаш свири и записвай, ползвай програми, Но това на теория само не се учи. А и теорията се учи по-лесно, когато практиката те изправя пред проблеми, които да решиш.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
За да композираш днес не е нужно да можеш да свириш. Нито да знаеш теория(тя се научава в практика)
Има гении на 4-годинки които вече композират. По-важно от всичко друго е да чуваш музика в главата си. И да имаш много добър слух.
Също да изгаряш да пробваш много комбинации от ноти и разстояния между тях. И академични уроци няма да ти помогнат във липсата на вдъхновение и упоритост.
След година упоритост вече ще започне да чуваш продължението на всяка нота - и ще можеш да ги пишеш без изобщо да е нужно да ги преслушваш.

 

Възможно най бързия старт да тръгнеш по този път (не ти зная нивото за това ти пиша елементарни неща)

(и пиша на един дъх, просто каквото се сетя за да те настроя за първите стъпки)

 

Сваляш си DAW препоръчвам Reaper, сваляш библиотеки за Kontakt(записани с микрофон ноти от инструменти с които можеш да свириш виртуално) - пиано,китара каквото поискаш.
 
Пишеш в google: Твоя любим автор като когото искаш да направиш песен; негова песен; midi
Примерно: Beethoven moonlight midi
 
Сваляш файла, вкарваш го във своя DAW и започваш да разглеждаш състава на композицията и нейните части.
За радост не трябва да знаеш нотно писмо - нотите са изобразени ужасяващо интуитивно и се нанасят, местят с мишка -ще свикнеш за 15 минути.
 
Ще започне да виждаш елементите - едното е мелодията, другото създава ритъм, третото просто звучи добре и споява всичко това.
Отваряш още 20 midi файла с ноти и ги разглеждаш/обслушваш обстойно.Учиш ги.
 
Избираш най-простичката от тези песни и до нея (използвайки нейното темпо и същия набор ноти) се опитай да пресъздадеш нейните главни елементи - но естествено модифицирани.
Съблюдавай всяка част - как са наредени нотите, как се повтарят, къде се променят, какво означават - всичко. Опитай се да направиш нова - по-добра песен от нея!
За да създаваш музика трябва да си много чувствителен към детайлите. 
Така като пресъздадеш няколко прости песни ще разбереш елементите им.
->
Първата теория която трябва да научиш са гамите.
Ако не знаеш нищо за гамите - Мажорна, Минорна - няма нищо сложно - това е твоята палитра.
Погледни картини на Ван гог с размазан фокус - все още ще видиш главния цвят - жълт, втория е червен, има розово, и като контраст зелено и синьо.
В друга негова картина обаче тези взаимоотношения не са същите - и размазаното изображение ще ти създава друго чувство, настроение.
 
В музиката за настроението са отговорни вместо цветовете - разстоянието между нотите по височина.
Клавиатурата реално може да има и 88ноти, но те са 12 повтарящи се.Когато отброиш 12ноти от клавиатурата - (от където и да тръгнеш) - 13тия ще е със същото чувство (вълшебна вибрация хах) както първия - просто ще звучи по-ниско или по високо. 
първия и 13-тия тон са октава. единия вибрира два-пъти по-бързо или по-бавно от другия. (пример - 110hz 220hz 440h - три октави на една нота). Но са като син и баща - приличат си. Повечето DAW имат опция да ги показват като цветове - така ще видиш тези съотношения много интуитивно. 
 
От тези 12ноти ще си избереш само 7(или по-малко) за да създадеш първата си песен - това ще е твоята гама. Всички гами вече са открити - повечето си имат и имена.
Това което ще направи за слуха ако избереш Blues гамата е че даже да наредиш елементарно препускане през нея - ще те озове в Блус клуб зад океана! Ще се озовеш и бързо при камиите ако чуеш как звучи проста поредица ноти в Персийската гама. 

 

dddddd.png

 

Не трябва да знаеш кои са гамите даже, има функция в твоето DAW което ще те насочи в правия път и няма да може да сгрешиш нито нота:

2017_02_06_210510.png

 

Ако композирайки започне да излизаш от гамата която си избрал "всякаш нещо те тласка да го направиш" и най-важното звучи така добре - здравей - това е правилния път.

Нарича се модулация, но ще мине време преди да я увладееш. 

 
След седмица започваш твоя пръв опиташ да направиш скица на момент от твоята вече готова песен. Без да гледаш от никое контретно място.
Този "момент" може да бъде интрото, припева, сублимния момент, най-бавната част. - Не си мисли че трябва да започнеш от началото - просто това което направиш трябва да си представиш къде ще поставиш в твоята завършена песен. Опитай се да прелееш едната част в другата - служи си със слуха. Най вероятно първата ти песен ще е като "съшита" от съставните части - но това си остава много важна стъпка.
 
Трябва да придобиеш слух към самите съставни части - както си учил в училище за увод,теза, заключение. Най-голямото правило за една добра история - както в литературата - така и в музиката е съотношението между частите, да не отегчиш слушателя - но и да не го объркваш с постоянно ново съдържание. - Не забравяй - Музиката и словото имат един общ център в мозъка. Не би искал някой да ти повтаря само две изречения - но и не би искал някоя клюкарка да ти плямпа за целия си ден и всичко което я вълнува.
 
Най-общо - се стреми да правиш вариации на елементите, не просто да внасяш постоянно нови или да циклиш стари. Забележи как силата(в твоето DAW -velocity) с която свириш определена нота може тотално да промени мелодията (акцент) Пренеси различни части от компоцията си с октава нагоре - октава надолу - ще звучи съвсем различно.
 
Ще ти кажа и дума за акордите за отскок - получават се когато се изсвирят няколко тона (да речем 3, може и повече) едновременно.
 
2017_02_06_225757.png
 
Всяка от тези комбинации има интересното свойство да звучи някак предсказуемо
 
Първия акорд е До Мажор - (C = До; 4 = четвърта остава)
Ще го разпознаеш в DAW-a с това че има три полутона между първата нота C до Е и два полутона от Е до G
- той звучи винаги някак гордо.
Може да направиш всякакъв мажорен акорд - започващ от всяка нота - C#, B, F
Стига да запазиш това съотношение между неговите съставни тона(две отгоре, три отдолу) и  с другите акорди е същата работа.
 
Следващия е До Минор - той звучи някак по-плахо, може би леко тъжно.
 
Следващия е До diminished - през средновековието е избягван като акорда на дявола, често звучи лего гневен защото създава дисонанс - нещо като несъответствие между съставните части.
 
Но в голямата картинка дисонанса е нещо прекрасно - поставяйки близко тонове - звука ти ще се споява и ще звучи по-единен.
 
Започни да редиш така акорди и почувствай силата на настроенията им. Във всяка гама има само определен брой възможни комбинации - не всички. за това пък може да вдигнеш най-долния тон  от акорда - октава нагоре и въпреки че ще звучи различно - пак ще си е същия акорд -(или най-горния октава надолу) това действие се нарича акордна инверсия.
 
За мен ето тези неща които ти написах - обяснени от един мой приятел преди около 4 години бяха предостатъчни още същата вечер да създам първата си нотна композиция. До преди това се занимавах с електонна музика в същия DAW - но използвах синтезатори за да създавам glitch и noise звуци и ритми. Тоест имах поне софтуерните познания - а ако за пръв път ще отваряш  DAW - трябват ти няколко дена за да се почувстваш като у дома - има много помощни материали в youtube - и най-важното - нищо не е сложно когато го схванеш!
 
Пиши тук ако имаш някакви конкретни въпроси мисля че все ще има кой да ти отговори?!
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Не знам дали темата е въобще ентересна за нейния автор,но понеже вероятно се чете от някои начинаещи музиканти искам да отбележа,че написаното от Tehanox е всичко друго,но не и композиране.На първо време е хубаво да се разграничат композирането и песнописането.Може би е погрешно формулирано заглавието на темата(вероятно поради незнание или неграмотност),но този фарс трябва да спре и авторът да положи елементарно усилие(преди да поства глупости)да се ориентира правилно поне в терминологията и да следи и коментира сабствената си тема.Той вераятно се е отказал да бъде "композитор" отдавна.За начинаещите "композитори" ще отбележа само,че пътят е дълъг и да игнорират всички коментари,които обещават бързото му преминавяне.Смятам,че модераторите трябва да заключат тази тема!Поздрави на всички!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

написаното от Tehanox е всичко друго,но не и композиране.

Не е, но е добър старт за човека който не знае от къде да започне... и по-добър от това да ходи първо на уроци за китара и да учи пръстовки щом иска да композира - сам както каза автора - не е научил  теория там.

Срещне ли се обаче със самите ноти и започне ли да ги пише - теорията ще го блъсне сама - хваща един DAW и започва. Това Е композиране.

Светни ме като мислиш че бъркам - кое е композиране и каква е разликата между "песнописането"?  Аз виждам два синонима?

Link to comment
Share on other sites

Щом теорията и нотите ще го отблъснат ,значи не е за тази работа!Те би трябвало да му помогнат.Това е като ...имам страхотни идеи за архитект и строителен инжинер,но математиката ще ме отблъсне.Дайте някаква програма да си проектирам кварталчета!Това имам предвид,че е всичко друго,но не и композиране.Ходенето на уроци по музикален предмет или инструмент (особенно хармоничен,като пиано или китара)би развило музикалните му рецептори и съответно скъсило пътя му към това,за което твърди,че се е запътил.Това че уроците не са му помогнали означава,че не е ходил при правилния човек...но ми е трудно да повярвам,че той има капацитет да прецени кой е правилния ;)Музиката и в частност композирането е изключително сериозна материя и изисква съответната сериозност и посветеност.Обезличаването й води до погрешната представа у подрастващите (особенно у тях) и това рефлектира в общественото отношение към нея и музикантите,като безделници,които нещо си дрънкат.Ако той беше написал ,че иска да се научи да пише песни,то това е друго нещо.Да не говорим,че автора на темата видно не се интересува от нея.Tehanox ,уважавам желанието ти да му помогнеш и не го откажеш,но мисля ,че си губиш времето.За 50 години съм развил интуиция кой може да стане композитор и кой не.С уважение и не се засягай!

 

P.S.Темата е стара и човекът по скоро е забравил за нея.Целта ми беше по-скоро възпитателна за бъдещите й младите читатели във форума.Те не трябва да остават с погрешни представи за нещата и да се опазят музикалните ценности(ако на някой му пука)!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

tehanox, няма лошо да си нюбийс и да изказваш мнение.

В случая Дирк много правилно те спира да пишеш вредни неща.

А аз, ще ти отговоря с примери, каква е разликата.

 

Имам добър познат, много напреднал в програмирането, разбирай със собсвена фирма, която храни примерно 20 човека.

Веднъж ме помоли да чуя 3 негови "композиции".

Уточнявам, че това е човек който не свири на никакъв музикален инструмент и си няма понятие от ноти.

"Изкомпозирани" песни на Фрути лупс, където е направено каквото и да цъкнеш, все звучи не фалшиво и някакси, да кажем приемливо. Имал време човека, цъкал с мишката, пулучил се резултат, който не дразни и звучи като някаква песен.

За мен това не е композиране.

 

Друг случай, Петя метълката, знаем се от университета, слуша сериозно музика, работила е и като музикален редактор в музикална телевизия. Но не е музикант. Хванала и направила на Гитар про ( и аз я ползвам тази програма да си улеснявам композирането) някакви опити за метъл парчета, естествено няма как да са истински изкомпозирани такива.

 

Така че, нека да разделим, забавлението на някои хора и опитите им да композират, без хал хабер да си имат това и истинското композиране. Да , човек може да започне с програми и ала бала и нещо да изкомпозира. Обаче или ще приключи до там или ще трябва да се захване сериозно.

Първо да почне изучаване на хармоничен инструмент. Обикновено е китара или пиано (най-класически вариант).

Естествено може и на бас китара, да направиш страхотна песен. Композиращите барабанисти са рядкост.

Като понапреднеш със свиренето, вече идва мерака за композирането. Тогава почваш да се учиш, как се композира.

Edited by TONY
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Прочетох си мнението от края на 2015-та.

Там съм написал, че нямам време за пиано.

То и сега нямам, но все пак, взимам по един урок седмично,

като за момента се упражнявам на нединамична клавиатура на един синтезатор ДХ7.

Идеята е, не да ставам пианист, а да развивам хармоничното си мислене, владее на по сложни акорди.

Вярвам, че това ще ми помогне в композирането, не е изключено някоя друга мелодия да измисля, а защо не и

цяла песен по натам. Взех и два урока по солфеж.

Без да съм кой знае какъв инструменталист, спокойно си ползвам китара и бас, за да си композирам песните.

По принцип разглеждам китарата в комбинация с баса, като донякъде равностойни на пианото.

В смисъл, баса ти е лява ръка, китарата дясна, но пак искам да се развивам, решавам да инвестирам време и в пиано уроци за начинаещи. Пиша и прогамирам барабани, даже се кефя на някои барабани измислени от мен.

Мога да сравня това, което правя и с истински барабанисти, понеже свиря с такива. Бих започнал и реално да се уча и на барабани, но време....няма време.

 

Идеята ми е да се развивам и като инструменталист и като композитор. Може и да е олд скул, може и нищо да не става от мен. Но е истинско, музикантско.

Tehanox, казваш верни неща(от теорията), но пътя е грешен( и на практика според мен, ако някой така тръгне да композира, абе не знам до къде ще го доведе, но в 98% от случаите в трапа). Така (по твоята модерна методология) нито ще направиш музиканти, нито шофьори, не дай си боже - хирурзи.

Edited by TONY
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Подкрепям напълно горните думи, изказани от Dirk и TONY. Хубаво е да се изградят базисни умения по хармоничен инструмент. Той е както полезен в практическия процес на композиране (който в противен случай е по-спънат), така и спомага изграждането на музикалния слух, свързвайки теорията със звученето. Теорията пък има значение за изграждането на музикалния материал.

 

Компютърното музициране е факт в съвремието и може да е на високо ниво, но за целта трябват комбинативни знания и музикална мисъл.

По тоя повод — има една чудесна трилогия от композитора и преподавател Michael Hewitt: Music Theory for Computer Musicians (елементарна теория), Harmony for Computer Musicians, Composition for Computer Musicians (изд. Cengage Learning). Книгите са отлични за първа среща с тези дисциплини, стегнато и достъпно поднасят нужния базис, но вместо само нотация, за примерите ползват и снимки от МИДИ редактор. По-смелено здраве му кажи. Ако някой това не желае да чете, едва ли би стигнал до някакъв добър резултат...

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Композиции,аз,щото съм малко луд по целата глАва и се чудих какво направих,че всичко ми е на слух- е дрънча си нещо,нета даде резултат Ре 6-9,в комбинация с другото много добре прозвуча.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.