Jump to content
Българският форум за музиканти

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/11/2021 in all areas

  1. 9 points
    По принцип страха не е хубаво нещо в повечето случаи. В конкретния, всеки си има глава на раменете, но аз призовавам: Пазете се и пазете хората около вас! Който има познати, роднини, приятели в болница или е бил вече в болница, знае че това не е обикновен грип. И да, предишните години не съм имал толкова приятели и познати в болница. Даже не си спомням някога някой да е ходил там и да съм разбрал. И като казвам болница имам в предвид проблеми заради които се ходи в болница. Не е сериозно да се говори, че вдигаш температура и те взимат в болницата. Остави другото ама има(ше) и такива, за които нямаше място в болницата и ... Една приятелка наскоро ми каза: Не вярвах в това нещо докато не дойде у нас. Не искам да плаша никого, страхът не е добър съветник, но апелирам за отговорност и зрялост. В последната година видях и преживях много по-страшни неща от ковида, а съм сигурен, че има и още по-страшни. Но това не е повод да се подценява ситуацията. Да, хората умират от какво ли не. Ние също ще умрем някога от нещо. Но това не е повод да подценим ковида. Мерките на правителството и щабовете не мога и не искам да ги коментирам. Те правят най-доброто на което са способни. Друг е въпросът колко са способни. Не искам обаче да съм и на тяхно място, защото тук няма полезен ход. Каквото и да направиш, затриваш хора.
  2. 5 points
    Ние сме група "Mocha" и това е първият ни официален сингъл. Състав: Десислав Великов (Бяла - обл. Русе) - Бас китара Добрин Добрев (Русе) - Саксофон, Пиано, Клавишни Валентин Данев (Стара Загора) - Китара Автор на темата - Десислав Великов Миксиране и мастеринг - Добрин Добрев Запис на китарата: Цветан Колев ПОКАЗВАНЕ НА ПО-МАЛКО
  3. 4 points
    Още една метъл машина е вече тук:
  4. 4 points
    Tony ти обясни нещата доста прямо, понеже в момента се мъчи да оправя акустиката на едно помещение, в което среща трудности. Аз вече съм минал по тоя път, така че ще се опитам да ги обясня малко по-меко. И аз като теб в началото (още през 90-те) бях направил малко домашно студио за да обработвам собствената си продукция. Също като теб не отказвах на познати колеги да им свърша безплатно нещо дето им трябваше - да ги запиша, да им обработя някои песни, да им компилирам записи и т.н. Тогава все още нямах никакъв опит, нямаше Youtube с уроци и трикове, въобще нямаше почти никаква информация и се учех в движение на принципа проба-грешка. Допълнително ме депресираше факта, че вкъщи всеки мой микс звучеше идеално, а когато го чуех по радио или телевизия, ми идваше да потъна в земята и не можех да си обясня защо се получава така. След няколко години се преместих на ново място, купих си правилните монитори, свикнах със звученето им, направих както трябва контрол рума и студиото, свикнах и с тяхното звучене, понатрупах опит, а покрай него и самочувствие, понеже един ден установих, че вече не само нещата ми звучат еднакво добре навсякъде, но и започнаха да печелят награди на различни конкурси. Не пиша всичко това, за да се хваля, а за да потвърдя думите на Tony, че процесът не е много лек и изисква доста време. За да дойде някой да запише при теб, то е същото като ти да отидеш на непознат зъболекар - мислиш си..."този дали е добър, дали има хубави материали и работи добре, че да не се наложи после да си оправям отново фасадата при някой друг негов колега". С други думи трябва да са налице - специализирани помещения, необходима апаратура и човек с опит, който я ползва по предназначение - ако едното липсва, резултатът обикновено не е добър. Помещенията вече ги имаш, но се изискват немалко средства и труд, за да станат подходящи за запис и смесване. За апаратурата съм установил, че се купува и подменя непрекъснато, дори и човек да си мисли, че вече има всичко. Третото е най-сложно и най-времеотнемащо - освен чифт чувствителни уши, които на всичкото отгоре трябва и да ги обучиш как и какво да слушат, също така се изисква и наличието на правилен естетически вкус. Ако е само за хоби - няма проблем, още от утре може да започнеш да го правиш с някакъв минимален сетъп като пооправиш набързо някое от помещенията. Ако обаче ще разчиташ други хора да останат доволни от работата ти, тогава се искат немалко средства, труд и време, за да започнат да се получават нещата. Вярно, ти каза, че в началото ще го правиш просто за кеф, но ако смесваш песните с резултат близък до този, който хората могат да постигнат и сами вкъщи, ще установиш че дори и без пари тези, които вече си записал, няма да се върнат пак да запишат или ако се върнат, то ще е само за да ползват помещението ти и после да поискат суровите тракове. А добро име по принцип се създава трудно и продължително, докато за да ти се пусне лоша приказка за работата ти, става изключително бързо - с фейса даже за секунди. Така че сам за себе си трябва да решиш може ли да изгубиш години и доста средства, за да работиш професионално или просто да си работиш за кеф. Първото е дълга одисея с неясен резултат, още повече с непрекъснатото излизане на нов софтуер, на който като му натиснеш 2-3 копчета, свършва достатъчно добре и удовлетворително задачата, а на повечето хора това им е достатъчно и си го вършат сами вкъщи ; второто става с един лаптоп, аудиокарта, микрофон и 2 тонколонки.
  5. 3 points
  6. 3 points
    Това исках да кажа и аз - дори не и 3-4dB, на финалния етап често се правят корекции само от 1-2 децибела. Те и затова хората са казали - ако не си докарал нещата при микса, не разчитай да ги оправиш при мастера. Такова рязко обиране на ниските (с подобна крива) понякога правя на някой вокал, за да изчистя разни излишни външни резонанси в тази област, дето ги е хванал микрофона. Но в случая тези неща се правят още в началото, така че няма как да се говори изобщо за мастер.
  7. 3 points
    Тук има много тракове за смесване: https://cambridge-mt.com/ms/mtk/ Прочетох темата (не много внимателно, признавам), но не можах да разбера, имаш ли реален опит със записи, микс и тн? Ако нямаш, ще ти трябват няколко години, за да започнеш да постигаш резултати сеизмерими с тези, които постигат малко по-опитните в спалните си. Като се вземе предвид този факт, не можеш да очакваш, че с отварянето на студио, хората ще започнат да идват. Но ако го правиш, като хоби, не виждам защо да не се забавляваш, след като имаш място и възможност.
  8. 3 points
    Видеомониторите също са вариант, макар и по-неудобен. А иначе докато не опиташ да намериш поне 3-4 желаещи групи да запишат, няма как да разбереш доколко студиото ще е нужно. Вярно, че голяма част от хората спестяват като си правят записите вкъщи и след това се пробват сами да ги обработват, но не всичко може да се свърши по този начин - някои не могат да записват с наслагване, други просто държат да забиват заедно, а нямат условията за това, на трети не им се учат сложни програми и т.н. Говорихме вече в началото на темата за тези неща - ако им предложиш нещо повече от това, дето те имат...помещение за запис на барабани, по-добри микрофони от техните, по-добра обработка, отколкото те ще си направят сами, ще се намерят хора да идват. Обаче също споменахме, че всичкото това е свързано с влагане на средства и време за ремонти, закупуване на апаратура, трупане на опит и все неща, за които ти казах да помислиш дали ти се правят. Няма как на етап 'рибата още в морето, дай да нагласяме тигана' да търсиш готовия отговор - нито си направил помещенията, нито си ги обзавел, нито си натрупал опит за правене на песни. Или почваш и минаваш по целия етап и накрая разбираш дали си е струвало, или със сегашните си възможности работиш за кеф и не очакваш някой да дойде, а ако случайно дойде, добре дошло.
  9. 3 points
    Не ми се обиждай, но пак го караш по оня учебник. Между другото дай някакъв линк към тоя учебник да го прочета и да видя какво точно е писано там...може пък да го интерпретираш грешно. Нещата изобщо не са толкова схематични, колкото ги описваш тук и в другата тема. От това дето го написа си вадя извода, че тези корекции ги правиш на всичко без изключение, ами ако работиш някое денс парче - и на него ли ще резнеш всичко под 100 херца и какво ще остане там след това? Музиката е "живо същество" проявяващо се в хиляди разновидности и за всяко едно парче се налага нещо съвсем различно. Оставям настрана, че в България хората дето разбират от мастер и разполагат с необходимата база за това, вероятно се броят на пръсти. Останалите сме "всичко в 1" - записваме, смесваме, коригираме (може и по учебник) и накрая като бонус "мастерираме". Гледайки графиката се чудя защо примерно трябва да вдигнеш тия 500 херца, ако парчето няма нужда от повдигане в тази област? Или защо трябва да вдигнеш високите ако микрофонът ти има повдигане по дефолт в тази област или пък парчето така или иначе звучи доста остро и се нуждае по-скоро от туширане на високите? Просто защото си видял в учебника тази примерна графика и си решил, че това върви навсякъде от класика до рок? Разбери ме правилно - далеч съм от мисълта да се заяждам, но това дето го даваш като пример важи само за някоя конкретна песен (дето дори не сме чули каква е)...и толкова.
  10. 2 points
    След като пристигнаха китайските датчици за налягане, и се оказа, че гайката на моя досегашен манометър пасва точно на датчика, реших да свържа целия наличен хардуер (Температурен сензор, сензор за налягане, водомер, купен на старо, датчик за ниво на водата с reed реле и магнитен поплавък, който още не ползвам). Понаписах и софтуер за тях, макар още да е леко хаусче кода и да не съм свързал менютата. Ето китайския датчик за налягане 0-500 psi: Ето и турбинката (водомерчето, засега стилно прихванато с тел): Това са двете части на сензора за ниво на водата, статичната и поплавъка: Нагласих желаното налягане на 10 bar и си пуснах едно късо кафе, което сега автоматично спира, когато изтекат 40ml. Имам съмнение че предпазния клапан връща малко вода в резервоара, но ще видя тая работа. Може да се наложи, да го затегна. Сега има втори PID (предимно с голям интегриращ коефициент), който опитва да поддържа зададеното налягане, регулирайки мощността на помпата:
  11. 2 points
    Ако не ти се занимава или се съмняваш да реализираш цялото нещо, започни само със смесване - има достатъчно тракове в интернет на drum kits и виж дали ти харесва процеса. Ако това те кефи и си сигурен, че искаш да го правиш тогава давай с реализацията и на мястото за записи. Така ми се струва, че ще е по-безболезнен процеса.
  12. 2 points
    Ето още едно видео, на което по-добре се вижда теченето и "лавата":
  13. 2 points
    Аз имам доста опит с филмопроизводство и искам да наблегна, че не трябва да се вярва на индикацията. Тя дава peak-стойност, а не average. Ще дам пример- по телевизията ако чувате нормално артистите, когато пуснат музика- гръмва. И обратно, ако нагласите музиката, едва чувате говора. Ако гледате индикаторите- всичко е равно. Но... Ако си представим човешкия глас в колко октави, заедно с обертоновете се чува и с каква плътност. Това добре го показват аналайзерите. Също така- суха китара и китара с някакъв ефект, който уплътнява звука (при равни показания на дб-метъра). По тази причина бях казал на моите звукорежисьори- говор на -6 db, музика на -12 db. Затова, както подчертават колегите, трябват тренирани уши. Това при повечето хора се постига с времето. Никой не се е родил научен, трябва практика и все някога трябва да се започне. Пък и всеки си има стил и вкус, така че и това си има значение. На моите ученици им казвах: и 10 книги да прочета за висок скок, едва ли ще стана състезател- трябват тренировки.
  14. 2 points
    На теб нужно ли ти е? Оттам започни. Ако изкарваш достатъчно за насъщния и можеш да отделиш средства, време и усилия, за да направиш студиото, и това няма да навреди на теб, здравето ти и на семейството ти... остава само първия въпрос. Отговорът зависи само от тебе, ние може да те поощрим, да ти се присмеем или да ти даваме акъл и да те подкокоросваме, но това е без никакво значение, защото в края на краищата ти си отговорен за собствените си действия ... и мечти. И затова как едното подкрепя другото Или не Сега, аз по случаЕност и по образование съм архитект. Най-малкото мога да оценя когато на аудиторията, пък била тя и в некъв кекав български форум, се представя добре направен чертеж, с коти, разрез, а не някакви неграмотни скици на фърчащ лист с правописни грешки, защото и такива случаи тука сме имали. Значи поне на пръв поглед изглеждаш човек организиран, технически грамотен и мислещ. Понякога обаче многото мислене пречи. Особено като ще се творят щуротии По същество - и аз бих сложил "апаратната" в ЮЗ стая, за да има визуален контакт с другите две стаи, обаче ако къщата е стара и не позволява рутене на отвори, това не е фактор. Имаш доста буферни зони до семейството в СЗ/ЮИ край, така че мисля че разпределението е крайно подходящо за целта. Ебаси, ти си имаш дори обособен тоалетен възел, тоя сутерен се е УТРЕПАЛ за студио. Както казва Форест Гъмп "това е което имам да кажа по въпроса"... засега. Ако искаш да коментираме конкретни строителни задачи, на мен поне ще ми е голям кеф. Пич, аз всяка нощ си строя студио - от кабелите, през изолациите, ти го имаш на 50% готово и му мислиш? Оу йей...
  15. 2 points
    Това добре, но как ще се виждате взаимно с хората в северозападното помещение? Аз бих избрал за т.нар. "апаратна" югозападната и бих отворил по един прозорец към другите две. Другият вариант е да не се виждате изобщо, но според мен визуалният контакт по време на записите е доста важен...дори и само за да поощриш с вдигнат палец някой докато пее.
  16. 2 points
    О, много е красиво, а и е много добре записано. Звучи освен това популярно, което също е хубаво! От доста време следя твоите публикации и ми харесва, че освен с познания, свириш със сърце.
  17. 2 points
    Това с пробите е правилна тактика мисля. Не знам доколко в Ковид времената е уместно, но ти си знаеш. Подобно мазе на съфорумец обърнахме на студио с ползване и на барабани в него с няколко прости хватки, ако стигнеш дотам ще ти драсна две три схеми. В конкретния случай над студиото имаше магазин, над него жилищен етаж. При свирене пробиваха част от ниските, но това е нормално. Съседите бяха разбрани и не мърмореха. Хората още свирят там доколкото знам. Не е невъзможна задача, но е трудоемка. Бюджета му излезе около десетина бона, за площ към трийсетина квадрата, с двойка врати и един прозорец. Но това беше преди десетина години... Едит: в твоя случай бих избрал за такава инвестиция най-голямата стая, където ще се записва. Другите помещения могат да минат само със съответните звукопоглъщащи пана, където е нужно.
  18. 2 points
    Аз си признавам че за първи път от няколко години изчетох тема от-до с интерес. Ще се опитам да хвърля малко съчки в огъня, за да гори още малко, щото ме кефи Първо, оставам с впечатлението че mikestars има немалък музикален, както и DIY опит, но не и такъв в конкретната тематика, демек записи, смесване, продукция. Второ, от всичко прочетено ми се струва че в основата е какво той иска да направи за себе си, за да се върне в музиката, да си подари развитие на хобито, да си докара някакви готини емоции... както щете го наречете. Оттам нататък, аз бих ти казал - направи го, или поне започни. Иначе ще те е яд. Всичко написано от другите съфорумци е така, тоест, ще е скъпо и времеемко. После, аз съм също на мнение - аналогов запис и смесване са или а) архаика или б) жестока глезотия в high-end студиата, но там се целят в други пари и други клиенти. Да, Дейв Грол може да купи за 600К старата конзола Neve от Sound City и да записва новите албуми на Foo Fighters на 'нам колко пистов Щудер, ама защото парата го бие през пръстите и може да си го позволи... и защото има аналогова техника от най-високия клас. Ако ще се забавляваш просто с "аналогова техника", тип DDR или от сорта, наистина няма никакъв смисъл, а и няма да имаш никакъв пазар, куп грижи по поддръжката й, и накрая ще се обърнеш на роб с поялник. Всеки тук пише от личен опит в някакъв мащаб, ето аз споделям моя: прекарах 2019 в много мислене, избиране, поене, схеми, купуване на доста скъпа периферия на обща сума която ме е срам да напиша ... и като тресна пандемията отидох на село, с един компютър и звукова карта и открих работата с пет компонента хардуеър и всичкото останало - плъгини и софт. Това е вече не e дори и бъдещето, това си е настоящето. А се бях надъхал яко да минавам само и единствено OTB, добре че поне не купих на старо една вехта 24 канална конзола, че щях сега да си я бия в кратуната... Та вкратце че и аз се отплеснах - направи го бе, не го мисли толкова. Аз ако имам три помещения свободни, досега да съм скочил в джаза Под "направи го" имам предвид студио, но не аналогово, просто студио. Подготви си време и кинти, и нерви. Ако не си се отказал след половин година, ще го направиш Както казва Andrew Scheps - инвестициите да са в тази подредба: 1) Изолация, акустично третиране; 2) Хубави преампи; 3) Хубави микрофони; 4) Читава аудио карта(и) ако ще има и тупани, и дотук с хардуеъра; 5) Комп и софт; И това го казва в интервю, подпрян на собствената конзола Neve, която почти не ползва
  19. 2 points
    Така като гледам, никой от писалите в темата не те спира да го направиш - просто всеки споделя личен опит. Като(ако) започнеш, сам ще се убедиш, че акустични барабани доста трудно се изолират, имам един приятел любител-барабанист, който тренира в офиса си - голям мерак му е да свири на барабани и в момента ходи на уроци при Ванкиша (щом си от Пловдив, трябва да го знаеш) ; и той няма преки съседи в офиса си, но няма да ти казвам каква изолация му се наложи да направи. Ще започнеш за кеф, после ще се убедиш, че трябва да се дадат пари за това, после за онова, после за още и още...но кефът цена няма, дано жена ти е разбрана, щото с моята на няколко пъти сме били пред развод след поредния харч за поредното нещо, въпреки, че и тя е музикант. А относно качеството - в днешно време всеки търси такова, касетите вече ги няма и слухът на хората привикна към чистия добре балансиран звук, пълно е с безплатни мултитракове и редактори, AI софтуерът вече навлиза сериозно, в мрежата е бъкано от онлайн мастеринг сайтове или евтина дистанционна работа на фрийлансъри, в телефоните има всякакви приложения за каквото се сетиш - логично е, този, който ще дойде да направи песен, да търси повече от това, което някой техничар съученик може да му го свърши вкъщи.
  20. 2 points
    Правя платки по метода с отпечатване с лазерен принтер върху гланцова хартия. След това - нагряване на платката на стъклокерамичен котлон с терморегулатор и притискане на напечатания оригинал с облото на лъжица или сгъната на топка салфетка към горещата платка, да се залепи тонера за платката, която е идеално изчистена и обезмаслена предварително. Трябва да се внимава с натиска, за да не се разлеят много пистите. След това се охлажда платката с хартията във вода, докато се разкисне хартията достатъчно, че да може да се отстрани. Остава само тонерът върху платката. После ецвам с железен трихлорид. Понеже се ецват и дупките на отворите по пистите, е много удобно после, защото бургийките на дрелчицата се самоцентрират в тях. Успявал съм и двуслойна да направя. И четирислойна, три слоя и ground plane от две платки. Само метализация (via) не става и трябва да се проектира така, че за тая цел да се ползват крачета на резистори и други компоненти, които не си закриват крачетата като се поставят на платката.
  21. 2 points
    Фините настройки на еквилайзера на Yamaha MT 120 правят от звука чудеса...
  22. 2 points
    Тогава днес добър ден за теб ( и за нас). Пол Гилбърт обяви - Paul Gilbert has announced his 16th full-length solo studio album, Werewolves of Portland, will be released on June 4 пилотният сингъл е доста вкусен Paul Gilbert - Argument About Pie (Official Music Video) - YouTube
  23. 2 points
  24. 2 points
    Тук можете да научите повече за събитието, което се провежда онлайн всеки Четвъртък - https://fb.me/e/gEkl0Rqut
  25. 2 points
    Заради доброто старо време, когато поствахме много музика, джемехме, правехме усилватели и камиончета и ги тествахме... бе готино беше. Сега фейса и някакви нови платформи завзеха сцената. Стар съм аз за тях С Ванката (Иван Иванов, а.к.а., някога в тоя форум, Anomandrus) се запознахме ... пак покрай форума. Пишехме разни мъдри мнения скрити зад никове, и накрая решихме да пием по кафе (не по бира, защото сме работни хора) на живо. Разменихме телефони, чухме се, проведохме следния култов разговор (цитирам по памет) "Здравей Яворе / Здрасти Иване / Ами хайде накрая да пием по кафе бе мен, стига сме чатили по форуми / Яко, къде ти е офиса? / На Булевард "Х" / Я, и моя е на Булевард "Х"... на кой номер? / Ами на номер "Y" / Така ли? И аз съм на номер "Y".... (мълчание) .... Ти на кой етаж си бе човек?! / На четвъртия / Ами аз съм на шестия.... Те така те. Истинска история. Оттогава сме приятели. Само с чатене по форумите и нета се стига ей до такива абсурди. Да се познаваш с някого на здравей-здрасти на живо и да имате тонове за какво да си говорите, пък да не го знаете. Мои са китарите, баса, перкусиите, мандолината и хармониката. Ванката намачка барабаните, добави китари и пя яко. И написа текста. Преди да го изпее, разбира се (шегуф). След това миксира, мастерира и спретна клип. Три-в-едно, и се добро Хаирлия да е. Слушайте на воля, безплатно е. Ако ви хареса, ашколсун и тешшекюр едерим Ако не ви хареса, пак ашколсун и сполай за времето Злите езици твърдят че по някое си радио щяло да се чуе скоро, но ние не им вярваме. Важното е музика да има. И да сме здрави. И да сме повече зад китарите, и по-малко зад клавиатурите. Толкоз от мен. Старото куче Явор, а.к.а. Jabs Неписал от години, пък какво му стана 'неска, не знам. Умили се
  • Newsletter

    Want to keep up to date with all our latest news and information?

    Sign Up
×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.