Напълно споделям виждането ти. Много клавиатури са минали през ръцете ми, но досега не съм попадал на някоя, която да даде нещо близко като реакция и управляемост както при хамъра, пък дори и да е най-елементарния като GHS на Yamaha. Разбира се има и значение какъв стил музика свириш и какъв инструмент си избрал за свирене на клавиатурата и понякога "пружините" наистина са по-подходящи в дадени ситуации. А що се отнася до въпросните "пружини" - и между тях има огромни различия. Понеже си падам малко клошар () и все още си пазя разни музейни експонати, с които съм започнал през миналия век, мога да дам пример. Разликата между клавиатурите на две от ямахите, които бях купил в една и съща година (току що бяха излезли като модели), е колкото от земята до небето, а и двете са пружинни. На едната, клавиатурата не ми дава никаква обратна информация и въпреки, че има всякакви настройки в софтуера как точно да бъде кривата на реакция на динамиката, ползата от тази опция клони към нула и да изсвириш нещо малко по-прецизно и с нюанс е мисия невъзможна. Другата пък обратно - докарали са я доста добре като имитация на хамър (а е лека), винаги може да си прецизираш натиска и при добро желание даже да изсвириш някое по-лесно парче за соло пиано, разбира се ако не излиза от 5-те октави. Отделно, че като бонус има и афтъртъч, който също се прецизира доста добре. Преди няколко години взех един PA700 (Корг) - клавиатурата му е някакъв пълен майтап...нещо подобно на детските SA на Касио, но аз така или иначе не я ползвам, защото имам още куп други клавиатури навързани по миди. Така че всичко е до конструкцията и дизайна на всяка конкретна клавиатура. Чувал съм добри отзиви за някои клавиатури от по-скъпите модели-аранжори, но не мога да се доверя напълно на колегите, защото всеки свири различни стилове и за един едно е добро, а за други като мене и тебе вероятно друго.