Jump to content
Българският форум за музиканти

Koobenot-oвски вълнения по запояването


Recommended Posts

От известно време ми се върти идеята в главата да обърна внимание на запояването. Бидейки хоби музикант съм забелязал от скромната си практика, че колкото и добре човек да живее, идва момент, в който даден кабел спира да контактува добре и тогава или трябва да го ремонтираме или трябва да се молим на някого да ни го ремонтира, ако е баджанакът – супер, ще минем метър и може да се разминем само с черпня, ако е някой майстор, ще трябва и да му оставим "някоя стотинка".

Имам съботна практика да изследвам детайлно кошовете с намаления в Лидл, та се натъкнах на следната станция за запояване – PARKSIDE® PLS48 D2, с която се сдобих срещу скромните 20 лв. По-долу прикачвам съдържанието на опаковката и техническите данни:

Quote

Окомплектовка на доставката

  • 1 регулируема станция за запояване PLS 48 D2
  • вкл. 2 стандартни запояващи върха (1 бр. предварително монтиран)
  • 1 калай за запояване, ø 1,0 mm, 10 g
  • 1 калай за запояване, ø 1,5 mm, 10 g
  • 1 гъба за запояване
  • 1 ръководство за обслужване

Технически данни

  • Номинално напрежение: 230 V ~ (променлив ток)
  • Номинална честота: 50 Hz
  • Номинална консумация: 48 W
  • Температурен диапазон: ок. 100–500 °C
  • Захранващ кабел: 1,85 m от захранващия щепсел до станцията
  • 1,00 m от поялника за фино запояване до станцията

Та въпросът ми е има ли "хава" във въпросната станция? Намислил съм да я ползвам основно да запоявам инструментални кабели, като първо ще има доста тестови постановки, докато разбера за какво иде реч. Имам ли нужда от още нещо, освен гледане на клипчета, практика и опити? Благодаря предварително!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз имам два поялника и двата са ми от Lidl :) Единия ми е в къщи, другия в студиото и ги ползвам за запояване на кабели. Не съм имал проблем до сега. Но не съм и някакъв прo де. Цецо и Никсъна може да ме анатемосат :) 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ще ти трябва свестен тинол, това от комплекта надали става. Мокри гъбата преди да я ползваш :) Започни тренировките с температура около 350 градуса. Пробвай да запоиш няколко кабела и ще видиш как става.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@musicman Точно това ми бяха опасенията, като дойдат ламповите pro-та нагърбени с големите солници, че ще ми се случи случка .... :greenball:

@Петьо Бояджиев Можеш ли дадеш пример за свестен тинол?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами примерно този https://store.comet.bg/Catalogue/Product/42071/#e30%3D но е в огромна разфасовка за твоите цели. По магазините за електроника - interflux, stannol, оловни задължително, че безоловните ще ти скъсат нервите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

11 hours ago, Петьо Бояджиев said:

Ами примерно този https://store.comet.bg/Catalogue/Product/42071/#e30%3D но е в огромна разфасовка за твоите цели. По магазините за електроника - interflux, stannol, оловни задължително, че безоловните ще ти скъсат нервите.

You know your solder, young man :) 

Иначе, имайки предвид честотата и продължителността, с която ще се използва, стига да топи тинола и да го държиш от правилния край, вероятно си е ок. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Технически запояването на мед към желязо не е,като да запояваш мед с мед,но не е нещо сложно.Като начало е добре да свалиш лака от проводника и да му капнеш солна киселина.После го калайдисваш ако ме разбираш.Същатата процедура на металната част на жака.По една капка киселина отново и ги спояваш с поялника.При повечето кабели,които съм ремонтирал желязо има достатъчно,но месо липсва.Затова си купувам кабел с достатъчно месо и продавачите на кабели лапат мухите.Не съм им мерил съпротивления не е и нужно жака така или иначе е желязо.Относно поялника за такива операции не е нужна супер станция за запояване.Разбира се има музиканти,които си внушават,че кабела влияе на звука особенно ако е от някоя марка или от НАСА.Ако е добре запоен и изолиран върши същата работа.Все пак поялника трябва да е изправен и да се спазват елементарни мерки за безопасност.Работи се с ток,солна киселина,температура,изпарения и т.н.Успех

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имах киселинен флюс преди 15 години и го изхвърлих с удоволствие, след като ми окисли половината компютърджийски кабели и платки в шкафа. Затворен. Нормалните конектори, които можеш да купиш - разбирай поне Proel, не някакъв за 20ст., имат чудесно покритие на терминалите - запоява се без грижи и без киселина. Инструментален кабел лакиран не съм виждал. И по-добре, сигурно щях да обеся производителя му на него.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Точно това с лака го бях гледал скоро при Глен Фликър, само че в друг контекст, където е заземяването на една китара при бриджа го бяха лакирали, и айде честито, бръмчи като за световно ... 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз лично съм изключително против използването на киселинни флюсове, аспирини и други такива, камо ли солна киселина при запояване. в крайна сметка говорим за запояване на сигнални кабели и жакове, не на бакърен тиган. В магазините като комет и други подобни има достатъчно качествени припои и флюсове.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз поне не бих те анатемосал. Изглежда съвсем приличен за нуждите ти. И, както и при китарата, по-голямо значение имат знанията и уменията, отколкото скъпия гиър. :)

Яката станция си е супер, не отричам. На (старата вече) работа имахме Weller от скъпите и просто сам си запоява. Постоянно си носех кабелаци и жакове да си ги правя там, защото е голям кеф как бачка! Но не е наложително. Аз имам китайски клонинг на Хакко (от 50-60 лева) и си работи идеално вече бая години. Освен това с предния ми супер проскубан 5-левов поялник ако знаеш що китари и ампове съм ремонтирал и направил... :greenball:
Кое е важно и на какво да обърнеш внимание:

  • Добре е, че имаш регулация. За тънички кабели, жакове, суичове и т.н. използвам 250*С, за по-дебели като дупетата на потенциометрите 300*С (доколкото може да се вярва на написаното, де). На твоя май няма точни градуси, но го дават да е 100-500*С та ще тестваш на средните две чертички.
  • Качествен тинол - колегите изчерпаха темата, напълно съм съгласен.
  • Допълнително можеш да вземеш някакъв флюс (за по-древни/упорити/гадни кабелаци); помпичка за смукане; мини менгеменце или нещо сходно за захващане на жакове/суичове/потове.
  • Качествени кабели и части. Гадните могат лесно и изключително бързо да ти скъсят живота. Повечето такива в евтините китари са по-скоро за кофата, просто е ужас да се работи с тях, дори за някой по-опитен. Това буквално може да те откаже или да си помислиш, че си най-големия некадърник на планетата - без да си виновен. :)
  • Чалъм! ;) Това отнема малко време, но не е нищо мега трудно. Най-важното е да мислиш за термопредаване, температура, контактна площ. Предполагам, че има клипчета с добре обяснени и показани примери, така че налазвай!
    П.П. Това със солната киселина... стой далеко. :)
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

6 hours ago, Koobenot said:

^ Точно това с лака го бях гледал скоро при Глен Фликър, само че в друг контекст, където е заземяването на една китара при бриджа го бяха лакирали, и айде честито, бръмчи като за световно ... 

Туй нищо не е. Бриджа на един бас, който майсторих, директно през изолацията бяха опитали да го замасят. ;) Ако ти е интересно:

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid0zVPqnXDxvRDKGn2VuTsyMV2imUmtvLRbVtx1A2JMYDcMBBCn4ajmYDcC6XvABK7bl&id=100057058315765


П.П. Тоя бастун когато да спреш да го гледаш - все е късно. Майстор е да облъчва хората с грешно инфо. :greenball:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Супер много благодаря за споделените мнения! :thumbup: Идеята ми е да си запоявам повредените кабели "жак-жак" и евентуално ако ми се наложи да мога сам да си направя някоя по-крива или необичайна връзка. Не вярвам да стигна до стадия, при който ще проектирам ампове/ди-боксове и прочие работи, ама да видим ... 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

37 minutes ago, Baby Thomas said:

но го дават да е 100-500*С та ще тестваш на средните две чертички

Имам мултицет, който има две термодвойки вътре в себе си, удачно решение ли е с тях да тествам температурите и да си ги маркирам по степените? Иначе за температурата съм виждал някои DIY решения, като например да се вземе поялник, който работи на 220V и да се свърже към димер за осветление, ето пример.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.