Jump to content
Българският форум за музиканти

"Талпи" за китари...


Recommended Posts

За гриф, най-често се ползва явор/клен, по възможност добре изсъхнал и бавно расъл (с пръстени по-нагъсто). Също за здравината има значение, как са ориентирани жилките. Има, разбира се, и множество други тайни, лютиерите рядко си ги издават.

Не съм запознат с басовете, но поне при китарите, черешата не е ползвано дърво, та не знам, дали би създало хубав звук за бас....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 94
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Не съм лютиер, но ще си позволя да дам малко акъл.

За направата на музикален инструмент ще ти трябват доста повече инструменти и материали от това, което можеш да намериш в кварталната железария. Най-важното, трябват и много умения и дългогодишен опит, които явно липсват, съдейки от зададения въпрос. Лютиерството не е дърводелство, така както и рисуването не е бояджийство. Дърво подходящо за гриф трудно ще се намери в дърводелски магазин, а и да се намери нещо ще му трябва доста съхнене. Без да искам да попарвам ентусиазма на никого бих посъветвал питащия да си спести време, пари и голямото разочарование от крайния резултат.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Като за начало взимаш някой бас за 5 бона,разпиляваш го на съставните му части.Закупуваш си дъските и останалите части.Даже и в Китай така правят напоследък.Ако си добър лютиер може и да се получи нещо,но ако не си финансовата загуба ще е значителна.Силно се съмнявам,че крайния резултат ще се доближи до оригинала със зеге и трион,то с фреза не става понякога ама знам ли.Успех в начинанието.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мисля, че черешата дори да не е много използвано дърво няма никакъв проблем стига материала който имаш да е достатъчно качествен. За грифа ти казаха, най-лесно в бг може явор да намериш. Ако е от едно парче трябва да си е качествено по възможност радиален срез. Инъче може и от няколко да го направиш примерно от 3 може и между тях примерно 2 ивици от орех да сложиш - варианти има най-различни. Но имай предвид че една талпа явор идва към 100 на лева - трябва да подбираш и после да подбираш от къде да резнеш - е ще имаш за повече от 1 гриф ама никой няма да ти продаде само парче. Трябва и условия да имаш съответно - превоз, приятел с банциг :) .  За фретборда - варианти колкото искаш - твърда вървесина да е, дори пак от явор може да е но си трябва лакиране после. Инъче абанос и розово дърво са най-използваните - на тях финиш не им трябва само леко лимоново масло, но няма да намериш в бг, може само парче да си поръчаш от някой сайт. Ако си решил сериозно да си правиш бас трябва да знаеш че ще излезне не малко като вложения. Ако предцениш че си достатъчно сръчен и готов да вложиш средства смело напред - кефа е голям. Преди да се захванеш почети малко литература по въпроса има доста в нета. 

Редактирано от patzo
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Черешата е добър материал за тяло за соло китара, за бас не знам, басове не съм правил. Първо събери всичко без дървенията - от ключовете до бриджа и си направи един подробен проект на чертежи, скици, рисунки... докато правиш проекта ще се наложи да почетеш доста и някои неща ще ти се изяснят - ще си по наясно какво търсиш... За грифа моя съвет е да си го поръчаш при лютиер - съдейки по въпроса който задаваш, не си наясно с материята и ми е трудно да си представя как с инструменти от кварталната железария ще направиш добър гриф и то от раз... Ентусиазма е голяма сила, но само с него и с подръчни инструменти не става... Не ме разбирай погрешно, но доста опит трябва да натрупаш за да направиш добър инструмент... Първия най вероятно ще е антиоргазъм...

 P.S.

За материал за гриф аз бих пробвал ипе - много звучно и изключително здраво дърво. При соло китарите си пасва много добре с черешата.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Никони коя реномирана марка ползва череша за соло китари.Каква трябва да е черешата дива,вишнап,хрущялка,бяла или червена сигурно има значение.Черешата загладена и лакирана има приемливо оцветяване за кухня или гардероб примерно.Направо от бяло меше не му трябва боя,не гние,не го ядът червеи,не се реже с трион,гвоздеи в него не влизат.С времето да речем след 50 години придобива сив цвят.Кучешкия дрян има подобни характеристики от него се правят сапове за тесли,брадви,мотики и се правят веднъж в живота.С интерес ще следя развитието на начинанието,дано крайния резултат да става за украса поне.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Поръчкови китари с тяло от череша съм виждал не една, серийно производство нито една, за което според мен има две причини - първата е че черешата не е в такива количества, че да разчитат на редовни доставки за серийно производство и втората че е трудно да угодиш на китаристите - един иска да свири на вишнап, втори на хрущялка, трети на бяла, че да бъдела и хрущялка....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Понеже тук се писа и разисква най-скоро, интересно ми е мнението на специалистите.

Какво мислите за дървесината на Sugar Pine (Pinus lambertiana) Канадския захарен бор?

Конкретно, за тяло на Телекастер с класическа конфигурация.

И евентуално с какъв гриф бихте го комбинирали?

Редактирано от ciriljhonson
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 months later...

Става въпрос за дървесина за китара. От къде може да се намери ? .... или .... поне каква дървесина да се търси за отделните части? Какво трябва да се гледа като се взема дървото ?

Аз имам малко махагон ако се интересува някой !На около 30 г е .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Чета и се опитвам да схвана как се доказва това,че звука е различен при различна дървесина.

Нали се говори за плътни китари?Минаващи през усилвател?

Да не останете с впечатление,че не разбирам.

60 години свиря на цигулка.Около 20 на китара и бас професионално.

От 35 години се занимавам с лютиерство-струнни инструменти-направа и ремонт.

Направил съм и някоя и друга китара навремето.400 нови лъка.

Почти всички твърди дървесини в България са с плътност от 600-700кг./м.3.

Твърдост от 3 до 4 по Бринел.Мога да споделя и конкретно за всяка.

Изключвам чемшир и дрян.

Как разбирате,че китара от череша звучи по добре от такава от махагон,или бук?

Редактирано от lyubohar
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

До колкото съм запознат, не става въпрос само за различната дървесина, но и за различни "талпи" от една и съща такава, различно расъл и различно сечен материал.

Не мога точно да определя всички променливи, които влияят, но до колкото съм попрочитал става въпрос за фактори като тегло, скорост на разпространение на звука през средата, демпване, собствени резонанси и т.н. На много места се твърди например, че за постигане на по-добър състейн, е необходимо при болт-он китарите, грифът и тялото да имат различни и относително далечни собствени резонанси, предполагам, за да не се изяжда енергията на дадени честоти, съответно да са тези тонове къси.

Комбинацията от тези неща и тяхното добро познаване, често дава относително предвидими резултати.

Ето например - хванете един махагонов Gibson LP и пробвайте - в огромната част от случаите ще установите, че има къс тон на Си - 3-та струна (4 прагче).

 

Предполагам, че отговорът на твоя въпрос се крие в детайли, които са по-трудни за измерване и количествено оценяване от теглото и твърдостта на материала. Ето например, скоростта на разпространение на звуковите вълни, ще зависи и от двете. Вероятно, поради различния си строеж, всяка дървесина ще има различно демпване на различни честоти (усреднено разбира се, иначе разлики ще има и между два екземляра на една и съща дървесина).

 

Като най-лаишки пример - не може да не си забелязал при работата си, че някои парчета дърво "свирят" относително дълги тонове при почукване, докато други, със същия размер и тегло, звучат така, все едно почукваш по парче MDF.

 

Ако темата наистина представлява интерес, бих могъл да се опитам, да предоставя материали, които описват по-детайлно тези явления.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Ето една съвсем "научно-популярна", уводна статия:

 

http://www.guitarplayer.com/miscellaneous/1139/all-about-tonewoods/14591

 

И още една, търговска страница:

 

http://www.warmoth.com/Bass/Options/WoodDescriptions.aspx

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.