XAS Отговорено Февруари 23, 2010 Отговорено Февруари 23, 2010 http://www.youtube.com/watch?v=dVkMheBXY28 суинг груув И все е Куинси Джоунс. Имам въпроси. Използва ли се още терминът "офбийт", заменен ли е с друг и ако да с какъв? Продължава ли да се твърди, че офбийтът не е синкоп? Има ли резон в изречението:" Оф бийтът е един специфичен начин на акцентиране и фразиране, който джазовият музикант чувства инстинктивно." Важно ми е за сверяване на часовника. Чел съм и чета неща писани преди много време. Потърсих отговор на въпроса за оф-бийта в някои книги за джаза и ето какво казват по въпроса някои, според мен, многоуважавани автори: Оф-бийт - един от основните елементи на джазовата ритмика. Означава своеобразно изпреварване или закъснение на акцента по отношение на главния удар, на бийта. /Andre Asriel - 1981/ Off Beat - джазов бит, отклоняващ се от строгата метрична пулсация. Едно от най-важните средства при създаване на метроритмичните конфликти в джаза. /James Linkoln Collier - 1979/ Off Beat - тип джазова ритмика, основана на постоянно микроотклонение от строгата метрична пулсация... В тесен смисъл този термин понякога се използва за обозначение при пренасяне на акцентите от 1-и/3-и време от 4/4 тактов размер, на 2-и/4-и. /Winthrop Sargeant - 1975/ По-нататък, последно цитираният автор, се впуска в обширни разсъждения относно полиритмия ли е това или синкоп, без да стига до окончателно мнение по въпроса. Поздравявам yotzzo за поставянето на въпроса. Има толкова много други интересни въпроси за разискване в областта на джаза, нали? 1 Цитирай
yotzzo Отговорено Февруари 23, 2010 Отговорено Февруари 23, 2010 ^ Супер! От това, което споменаваш съм чел само Андре Азриел. Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 23, 2010 Автор Отговорено Февруари 23, 2010 Всичките примери на Евгени са с онази скрита, плавна триолова пулсация - (ТА та ТА - ТА та ТА). Цитирай
CyberGene Отговорено Февруари 23, 2010 Отговорено Февруари 23, 2010 Мда, и аз съм на мнение, че общото между трите е точно това. Нещо като шъфъла, но при него триолките са "изписани" и с трите си ноти, докато тук се загатват ритмически, но не се свирят, или пък са разпределени межу отделните инструменти в ритъм секцията, не само от ударните. Цитирай
bgmttt Отговорено Февруари 23, 2010 Отговорено Февруари 23, 2010 (Редактирано) Това, за което говори Tozi в #42 не е offbeat, а upbeat и мисля, че ъпбийта важи за шестнайсетинковото броене. Четните шестнайсетинки са ъпбийтове, а нечетните - даунбийтове. Редактирано Февруари 23, 2010 от bgmttt Цитирай
Steppenwolf Отговорено Февруари 23, 2010 Отговорено Февруари 23, 2010 Според теб, защо се наричат downbeats и upbeats? Offbeat пък буквално значи "встрани от бийта", както и offroad състезанията са извън пътя, т.е. има логика и самата дума си подсказва. За downbeat и upbeat важи същото. Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 24, 2010 Автор Отговорено Февруари 24, 2010 (Редактирано) Мда, и аз съм на мнение, че общото между трите е точно това. Нещо като шъфъла, но при него триолките са "изписани" и с трите си ноти, докато тук се загатват ритмически, но не се свирят, или пък са разпределени межу отделните инструменти в ритъм секцията, не само от ударните. Имах една дръм-машина, на която се нагласяше шафъла в нива - 1, 2, 3, 4 и т.н. Колкото по-напред отиваше нивото, толкова повече се раздалечаваха силните от слабите осминки една от друга: 1. ТА-----та-----ТА-----та----- 2. ТА------та----ТА------та---- 3. ТА-------та---ТА-------та--- 4. ТА--------та--ТА--------та-- и т.н. Редактирано Февруари 24, 2010 от Ивелин Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 24, 2010 Отговорено Февруари 24, 2010 (Редактирано) off beat и up beat е едно и също нещо. Това което не е on the beat. Или по нашенски казано слабо време. Други понятия свързани с интерпретацията на бийта са: on the beat - метрономния център behind the beat - малко по-назад от централнито време ahead the beat /in front of the beat - малко по-напред от централното време Редактирано Февруари 24, 2010 от Tozi Цитирай
Steppenwolf Отговорено Февруари 24, 2010 Отговорено Февруари 24, 2010 Именно. За мен upbeat и offbeat е едно и също. Up-down терминологията става още по-ясна, когато човек се отнесе към движенията на диригента. Цитирай
kolio_k Отговорено Февруари 24, 2010 Отговорено Февруари 24, 2010 (Редактирано) Опитах се да формулирам набързо, няколко елементарни идеи за това как да навлезем в джаз ритмиката и да започнем да изграждаме основни умения свързани със суинигирането и четене на ритмика. Не знам до колко се получи, не е лесно да се изразя ясно, тези неща съм ги учил навремето в първи курс, в упражнение по джаз ритмика и фразиране ( а също и фризиране) и пиша малко по спомени (оказа се че съм си потурчил писанията от тогава ), надявам се да се разбира ( макар и трудно вероятно ) за какво пиша Джаз фонетика и ритмика Изказа на джаз ритмиката на глас е точно както нов език, е свързана с типично произношение, с един тъй наречен Сленг.Неговата роля всъщност е, да предаде фиилинга, който е типичен за джаза ( суинга). Слушайки известни музиканти в джаза, специализирали се в областта на Скат / пеенето (Луис Армстронг, Дизи, Кларк Тери , Бенсън и тн.) е възможно да се състави едно обобщение на най важните Фонеми, които по късно могат да бъдат използвани за изходна точка при изучаването на ритмиката. Разбира се самите фонеми са малко или много въпрос на вкус и лично удобство. Аз ги давам така както аз съм ги използвал. Но наистина важното в цялата работа ( според мен ) е съчетанието за осмини ( Du ba Du ba Du ba Du ba) , което някак от само себе си прави пеенето на равни осмини трудно и способства по този начин за изграждането на суинг фиил от самото начало, Също така Daa предполага дълга нотна трайност , a Dab / кратка и отсечена. Чрез използването на подобна фонетика, човек може да научи ритмически хватки ( примерно Du Dab Da за синкоп или пък Du Daa Daa Daa ba Dab ) за верижен синкоп с кратка четвъртина ( с точка отгоре ) на края) и когато по късно ги среща да ги разпознава в нотния текст, точно като думи и да ги чете без всякакви затруднения ( и забавяне). Като начало, за упражнение много помага да си пишем фонемите под нотния текст, много улеснява четенето в някои случаи ( за мозъка е по лесно да интерпретира ритмиката като думи, вместо като осмини и четвъртини ) Изграждането на един такъв автоматичен , ритмично фонетичен речник облекчава невероятно много четенето на примависта, особено много при бързи темпа и дава възможност за това, концентрацията да се измести върху други аспекти ( като например къде да изсвирим нотите по грифа, нали съм си китарист ). Но по важното, според мен, в изучаването на джазовата ритмика по определена система ( с помоща на джаз фонетиката в случая) е, че това способства за изграждането на единен тайм фиил в музикантите, коитоблагодарение на това, после свирят много по успешно заедно, имайки еднакви базови разбирания за ритмиката. Заедно с фонетичното представяне на нотните стойности, за добиване на първоначален джаз фил и упражняване елементарни умения за четене на нотни стойности на прима виста, могат да бъдат използвани още два метода Изброяване на нотните стойности В горния пример, такта е разделен на растер 1/8 нотна стойност ( осмини). В началото, заедно с метронома ( първо в бавно темпо) започваме да изброяваме тихо ( може и шепнейки) всички осмини в такта, като нотите са пласирани или на число (on-beat) или на + ( off-beat ). Името на числото произнасяме, а +са става *и*. Така получаваме 1 и 2 и 3 и 4 и / 1 и 2 и 3 и 4 и / Важно е да броим тихо и да не спираме. На втория пример вече имаме реален нотен текст. Там където имаме нота, произнасяме цифрата ( ако е на on-beat) или И (off-beat) силно на глас. По този начин получаваме следното в случая 1 и 2 и 3 и 4 и / 1 И 2 и 3 и 4 и / Така нотите се изговарят на глас, а паузите шепнешком, но по по единия или другия начин всички нотни стойности в такта се произнасят. Важното е броенето да не спира, иначе се обезсмисля напълно Чрез изброяването по този начин, с времето се изработва сигурност за това къде се намираме във времето ( в такта ) и спомага за бързото разчитане и научаване на сложни ритмични групи. Изброяване чрез тактуване на триоли При джаза, музиката се се нотира като в класиката и след това обаче, се възпроизвежда с тъй наречения джаз ( суинг ) фиил. Тоест записаният като бинарен ( с равни осмини в случая ) нотен текст, спонтанно бива интерпретиран с тернерен ( триолков, суинг ) фиил Чрез леко удряне , барабанене( по маса или върху нещо друго :-)) на растер базиран на осминкови триоли ( виж примера), съответно започвайки с дясна ръка / Д,Л,Д Л,Д,Л, Д,Л,Д Л,Д,Л/ и при едно точно пласиране на осмините от нотния текст върху растера, където осмините от нотния текст са равни по времетраене на една триолкова група( 2 срещу 3) , като първата осмина (on-beat) трае колкото първите две нотни стойности от триолата, а втората (off-beat) koлкото последната нота от триолковата група, постепенно се изработва този процес на тернерно свирене или иначе казано суингиране. Този метод дава сигурност в бавни темпа, че пласираме суингираните осмини точно където трябва във времето и много спомага за изграждането на добър тайм фиил С помощта не тези способи / Фонетизиране, Изброяване и и изчукване на триоли / върху лесен джаз нотен текст в бавно темпо ( 80 примерно) и без ноти само ритмиката ( много прости стандарти биха свършили работа за начало) след достатъчно систематични упражнение, постепенно започват да се гради суинг фил /основата на джазовото фразиране и умения за боравене с джазова ритмика при четене на нотен текст. Тези писания са насочени към по начинаещи в областа, на хора занимаващи се серизоно с джаз, всичко писано е разбира се известно Надявам се писаното да е полезно на някой П.С. Хич не ми е се отдава да ги пиша тези нещица , ще се упражнявам още, като ги говоря е толкова по лесно П.С. Общо взето по тази система ( доколкото можете да добиете представа за нея, защото това което написах е по скоро кратък встъпителен пример) се започва изучаването на първо ниво джазова ритмика и фразиране в джазовите училища на Немско говорещата част от Европа. Нямам идея как точно става на други места по света, но тук има много колеги с опит, ще е хубаво да споделят как те са се занимавали Редактирано Февруари 24, 2010 от kolio_k 2 Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 24, 2010 Отговорено Февруари 24, 2010 Браво Коле! Много полезно и добре представено инфо. Цитирай
synchu Отговорено Февруари 24, 2010 Отговорено Февруари 24, 2010 ^^Това е просто супер! Страхотно. Благодаря. Цитирай
Viara Ivanova Отговорено Февруари 24, 2010 Отговорено Февруари 24, 2010 ^^^много удобно представено; и аз благодаря Цитирай
Steppenwolf Отговорено Февруари 24, 2010 Отговорено Февруари 24, 2010 Супер си обясняваш, Кольо! Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 24, 2010 Автор Отговорено Февруари 24, 2010 Хич не ми е се отдава да ги пиша тези нещица. Ще се упражнявам още. Като ги говоря е толкова по-лесно Напротив, но щом искаш - винаги можеш да ги запишеш и на аудио. 1 Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.