Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено

Въпросът е сравнително лесен, но в отговор може да се пише буквално с дни. Ще се опитам да синтезирам накратко без да залитам в посока "научен труд" :)

На първо време е добре да се раздели "бройката" на лампите на:

  • Крайни лампи;
  • Предусилвателни, които могат:
    • Да влияят на гейна;
    • Да имат друга роля.
  • Изправителни, които в този пост ще игнорираме. Те са част от захранването и не играят никаква роля за гейна или силата на звука (най-общо казано).

При крайните е малко по-лесно: колкото са повече - толкова по-мощен е усилвателя (в общия случай). Но за мен на въпросната мощност трябва да се обръща най-малко внимание при избора на усилвател, поне що се касае до числото с ватовете. Първо производителите често пишат каквото им падне, второ дали един амп е 10, 15, 18 или 25 вата няма никакво значение и разлика. По-важно е в какви режими работят лампите, при какви напрежения и най-вече какви са модела и бройката им. Генерално погледнато важи правилото "малка епруветка - малък звук" и съответно "голям буркан - голям звук". Също така малките нямат толкова бас и не ритат толкова. Бройката също променя звука в сходна посока: 2 лампи - по-малък звук и ритник, 6 (или дори повече) лампи - по-голям звук и ритник. Също така всеки модел си има характерно EQ, колкото някои да се опитват да убедят хората, че това не е така. Ако включим в уравнението и изходния траф, което е най-важната част от един усилвател, нещата стават почти безкрайно сложни и разнообразни.

Усилвателите с 1 крайна лампа си имат своите особености и по-скоро са в някаква съседна категория, която трудно може пряко да се сравни с по-разпространените "чифтолампни" :D усилватели. Генерално те са по-неефективни (по-ниско КПД), съответно вадят по-малка мощност.

Основното притеснение на потребителя относно вида и броя крайни лампи трябва да е: колко джангърь вдига на драйв канал и колко хедруум има на клийн канал. Вземи кой да е малък усилвател с две крайни EL84 лампи (може да го пише 12, 15, 18, 20, 25 вата, няма особено значение) - има приблизително подходяща мощност и хедруум за клийн, но като пуснеш драйв канала и събаря мазилка дори на 20%. При машините с повече крайни лампи и/или по-големи такива ситуацията е още по-...зле". Вземи след това някой още по-малък амп с 1 крайна лампа EL84 (обикновено ги пишат 5 вата) - долу-горе има добра мощност на драйв канал за свирене в група, но чист звук е невъзможно да извади с нужната мощност, за да се чува нормално. Разбира се намесват се и: качество и ефективност на кабинет/говорители; каква е групата като конфигурация/стил/брой хора; какво е помещението и т.н.

За предусилвателните според мен е по-сложно да се каже как ще звучи и колко ще стърже. Два ампа съответно с 3 и 6 лампи ЕСС83 могат да имат супер сходно количество гейн и тон. Единият може да е без никакви "екстри", а другият да използва лампи за: ФХ лууп, ривърб, друг звук на съседен канал... в някои модели даже ги слагат само ей тъй колкото да има повече. :) Без да изпадаш в дупката с гледане на схеми и да преценяваш кой триод е гейн стейдж, кой cathode follower и т.н. малко трудно можеш да прецениш кои марка/модел усилвател как звучат. А и няма смисъл за средностатистическия китарист. Усилвателите с четен брой крайни лампи имат една предусилвателна (фазоинвертор/сплитер), която не играе почти никаква роля за гейна, тя е по-скоро част от крайното стъпало и има задачата да раздели сигнала на двете (четирите/етц.) крайни лампи. В тоя ред на мисли (и най-общо казано):

  • Усилвател с 2 предусилвателни и 1 крайна лампа може да има приличен драйв канал, тъй като при 1 крайна няма нужда от сплитер, респективно двете предусилвателни играят роля във формирането на гейна (поне три от триодите);
  • Усилвател с 2 предусилвателни и 2 крайни лампи не става за метъл джъ-джът, тъй като втората предусилвателна е сплитер, а първата има два гейн стейджа, но единият по-скоро възстановява "щетите" нанесени от EQ секцията.

Освен ако няма транзистори/опампове/диоди за добавяне на гейн. За съжаление напоследък се навъдиха множество "лампови" усилватели бъкани с какви ли не тъпотии вътре и които доста се отдалечават от стандартно-типичния лампов звук. Дали е по-добре или по-зле - въпрос на вкус (естествено, че е по-зле). Но вариантите са наистина ужасно много и е най-добре или да се гледат схемите или просто да се тестват усилвателите. В крайна сметка ако нещо ти звучи добре и върши работа - дреме ти какво има вътре и на колко волта работи еди кой си чарк. :)

П.П. Говоря за "нормално" свирене с лампов усилвател: китара -> кабел -> амп -> кабинет и използване на каналите му за различни бленди. Всякакви включванки на тихо с процчета и/или без кабинети трябва да се наказват с 10 тояги на голо пред Общината за назидание на изменниците от правата вяра! :butcher:

  • Отговори 64
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено

Да потвърдя и аз написаното по-горе - въпреки относително високата му степен на детайл, всъщност има толкова много условности в описаните случаи - демек "почти винаги е така, ама не съвсем винаги" -  че в общия случай - ако ти звучи добре, свири си и не го мисли много, много какво има вътре и дали десетина волта нагоре-надолу ще са добре или зле (всъщност най-драстична промяна на звука се получава при промяна на говорителя/ите) :) Освен, ако не си решил да се занимаваш с техническата реализация - в този случай има доста полезна литература по въпроса, която би дала част от отговорите, би поставила още повече въпроси, но в крайна сметка е доста полезна :)

Отговорено

Благодаря за търпението и изчерпателните отговори. Въпреки, че е се рових в повечето теми, съдържащи " Лампи", не ми станаха  много ясни принципните разлики, произтичащи от броя на лампите. Вашите обобщения са чудесни и разбираеми. Сигурен съм, че ще са полезни на много хора.

Отговорено

Не мисля,че с четене на форуми и мнения на китаристи с различни предпочитания ще ти стане ясно кое какво е.Проба си трябва.Предполагам си наясно,че примерно стадион не се озвучава с четири или шест крайни лампи,там трябват други мощности.

 

Отговорено (Редактирано)

Които мощности, не идват въобще от китарната апаратура. Но това е от изключителна важност, тъй като всеки от нас свири на стадион, тревно игрище, сгурия, тенис корт или състезателна писта по 2-3 пъти на ден, освен в събота и неделя, когато свири само на по един стадион.

Въпреки това, винаги остава вариантът, човек да качи апаратура на връх Мусала, откъдето да озвучава международно с разни значителни мощности, докато упражнява гами и арпежи, които да изсвири на Еверест.

 

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

Въпросът " как влияе броя на лампите върху звука " е безмислен. Звука на един усилвател зависи от това какво е искал да постигне този който го е конструирал /и разбира се доколко е успял/. Когато аз конструирам усилвател, знам с каква мощност ще е, как трябва да звучи чистия канал и колко гейн да има драйв канала. Подбирам тип лампи, създавам схемно решение, пробвам, слушам, променям, пак пробвам... Накрая се пръква съответния усилвател и лампите като брой в него, са точно толкова, колкото са ми необходими... Ако си готвя доматена супа добавям примерно още сол, за да е по солена - ако ми трябва повече гейн в драйв канала, не добавям още лампи, променям режима или ползвам друга лампа. Тоест няма връзка между звук и брой лампи... Общо взето това ти отговориха и колегите преди мен. Ако ти е интересно кое как звучи, пробване му е майката, както ти каза колегата Ламби, ако искаш да си направиш твой усилвател... четене /учебници, не форуми/, учене, поялници, осцилоскопи, експерименти, псувни, радости... Май се отплеснах от темата...

Отговорено
На 11.11.2021 г. at 10:55, Evtim Djerekarov написа:

Които мощности, не идват въобще от китарната апаратура. Но това е от изключителна важност, тъй като всеки от нас свири на стадион, тревно игрище, сгурия, тенис корт или състезателна писта по 2-3 пъти на ден, освен в събота и неделя, когато свири само на по един стадион.

Въпреки това, винаги остава вариантът, човек да качи апаратура на връх Мусала, откъдето да озвучава международно с разни значителни мощности, докато упражнява гами и арпежи, които да изсвири на Еверест.

 

Да се знае ламбен усилвател 100 вата и повече не може да озвучи стадион.Оти и такива небивалици съм чувал.Кой къде свири и с какво си е негова  работа.То е същото,като да караш мотор 125 кубика и 1000 в града  с 50км/ч.И двата са на две гуми и двата са мотори ама никога няма да си купя първия.

Отговорено
Преди 9 часа, Ламби написа:

То е същото,като да караш мотор 125 кубика и 1000 в града  с 50км/ч.И двата са на две гуми и двата са мотори ама никога няма да си купя първия.

Да де, но какъв е смисълът да си купиш Ферари и да го държиш в плевнята на село, за да ходиш на лозето с него....

 

Отговорено
Преди 5 часа, Nikolov_76 написа:

Да де, но какъв е смисълът да си купиш Ферари и да го държиш в плевнята на село, за да ходиш на лозето с него....

 

Ферари ще си купиш ако имаш пари,ако нямаш гроздето винаги ще е кисело.

Отговорено
Преди 2 часа, Ламби написа:

Ферари ще си купиш ако имаш пари,ако нямаш гроздето винаги ще е кисело.

Това грозде отдавна не е кисело. В днешно време не е невъзможно човек да купи всичко, поне що се отнася до инструменти и оборудване. Всичко има - на един клик в телефона. Ако нямаш кеш - варианти много- кредит, разсрочено  плащане и тн. 

Обаче, не на всеки е нужно да напълни хола си, в панелката, между гардероба и дивана, с оборудване за незнам колко хиляди левове, за да си подрънква и да си спомня, че е бил млад.

На мен лично - не. 

Друг е въпросът,  ако това е някакъв основен приоритет, цел или път в живота на човека. Тогава е ясно. Всичко е оправдано.

 

 

Отговорено (Редактирано)

To щото в нашите градове е пълно с апартаменти, по-широки и по-качествени от панелните.  Особено сред построените последните 20-ина години - изобилие.... ама език да се чеше. И разликата в цените една - панел - 200 евро на квадрат, друго строителство - 5000.... Със сигурност трябва да си купи човек дворец и апаратура за стадион - иначе мнението му не важи по форумите.

Редактирано от Evtim Djerekarov
  • 2 weeks later...
Отговорено

За съжаление няма как да добиеш реална представа за един амп, само от демота в нета. Там използват други китари, нивото на усилване е друго, често има ефекти, които не се виждат. Другото е че, слушането и свиренето са доста различни неща. Най характерните неща за ламповите усилватели - липсата на латенция при ниските, топлотата, динамиката трудно могат да се усетят ако не свириш на него. Ампа в къщи ми звучи доста различно, когато аз свиря на него или някой приятел. Всеки може да се "модне" с буустъри, ефекти в луупа и т.н. Аз например, съм вкарвал сигнал от сенда на един амп във входа на друг, възможностите са хиляди.

Отговорено

Това, че като гледаш ревю по тубата, отсреща е друг китарист,

който може да пипа коренно различно от теб, със съвсем друга китара,

да харесва друг тон от теб, това е така. Но ако ревюто е читаво, се придобива съвсем реална представа.

Едно е и китарист, който свири по-отскоро и е имал един, два ампа, друго, някой, който свири по отдавна и е пробвал 10,20,30, 40....Предполага се, че вторият, ще знае какво да слуша. От друга страна, повечето ревюта вече са читави, а когато   за един продукт има повече от 2,3 ревюта, да си съставиш мнение е съвсем лесно.

Нещата си идват с времето и опита.

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.