Koobenot Публикувано Декември 2, 2022 Публикувано Декември 2, 2022 (Редактирано) Пиша този пост с цел да споделя лична история защо според мен китарните процесори вършат работа само в определени случаи. Тази тема е дъвкана много пъти, споделям личен опит … както казват мъдрите люде, всеки знае как да бъде нещастен, останалото оставям на вас. В “кариерата” си на хоби музикант съм имал честта да озвучавам различни банди, да свиря в различни банди, къде с backing track, къде с живи хора, като цяло предимно кийборди, но и малко китара, да настройвам и бъзикам различни китарни апаратури и процесори. Под банди, имам предвид хоби проекти из разни мази, читалища, театри и прочие, да не си помислите, че свиря с Ерик Джонсън и Чик Кърия. Чисто стилово съм се занимавал с поп / фънк / блус / малко джаз / рокендрол и малко метъл. Мечтаният китарен звук Всеки от нас е гледал кой от кой по-големи големци, та който и от тях да пуснеш, всеки се слави със следното: обем на китарния звук да ги няма тия режещи съскащи пластмасови високи динамика - volume pot-а от 1 до 10 има осезаема разлика обем в ниските среди потенциална възможност за желан feedback tonestack-а истински променя сигнала и характера на усилвателя пробиваш над останалите членове на бандата свириш добре или поне даваш всичко от себе си (то това трябва да е май на първо място … ама айде, темата е за звук, не за пръсти ) да е силно и готино Началото Бих върнал лентата в зимата на 2010 година. Гледам аз из YouTube разни клипчета за процесори, Vox ToneLab ST, Behringer X-V AMP, Digitech RP155 … всеки ми обещава светло бъдеще, как за 150 лв. ще звуча като любимеца си, гледам дема, едни засукани сола, едни чудеса … мисля си “Майко, ей сега избихме рибата, взимам едно такова нещо и ще надвия системата.” Речено, сторено. Digitech RP80 Подариха го на един приятел. Първото нещо, което ми направи впечатление беше, че готовите preset-и бяха със съвсем различни нива на сигнала … едни супер глухи, други ще ти избучат ушите. За кабинетни симулации и дума не може да става, толкова бяха гадни, че по-добре без тях … Старателно скролирайки из всички присети, открих един обемен overdrive с Delay и започнах да го tweak-вам. Първото нещо, което ми направи впечатление, бяха съскащите пластмасови високи, рекох си, “Окей, ще ги изрежа от EQ-то”, дадох пълна газ на middle-а, баса също, нали трябва все пак да изкараме някакви ниски среди, ужким да си представим, че свирим през истинска лампова апаратура. Смея да отбележа, че chain-а е следния: китара -> процесор -> DI BOX -> PA До тук добре. Процесорът имаше една готина функционалност, че ако държиш един тон с пръст повече време, тона преминава в октава отгоре … колко яко, почти като жива истинска лампова апаратура с провокиран feedback от кабинета, мега яко, ще си кажете вие, нали? Да видим … И така, ровейки из всичките amp-ове и ефекти, до които успях да се докопам, имаше 1-2 тежки amp-a, които стават, един clean и няколко симулации на камиончета, които бяха окей. Почесвам се аз по главата, tweak-вам с часове, ровя из настройките, докарахме го до някакво ниво “Gary Moore - The Loner”. Рекох си: “Край, избихме рибата.” И така, явяваме се на някаква изява, аз свиря кийборди, моят човек с проца, директно в PA. Свирим “The Loner”. Всичко мина супер, овации, награди, прашки летят, всички доволни …. рекох си: “Еха, гати кефа, колко са били заблудени тея преди нас, дето дават по 2K за ампове, надвихме системата.” … “Да, ама не”, както казва българският журналист Петко Бочаров. Причината да мине номера, беше следната: PA системата беше наистина добра и озвучителя разбираше какво прави Моят човек си беше научил партиите добре и се представи на ниво Извадихме чиста доза късмет Работата беше обаче, че тия спомагателни средства не ни бяха много известни и решихме, че сме открили вековна панацея и всичко е решено. И така, започвайки с godlike изпълненията, решихме да се появим на следваща изява в същия формат. ОБАЧЕ: тоя път PA системата беше отврат човекът зад пулта не беше на ниво … както и предполагате, нямахме доза късмет Навярно става ясно, че това участие не завърши с особено успех … ужким се чува китара, ама потъва зад всичко. Казахме си, ще сменим процесора, от него ще да е. И така, следващата сапунерка, над която се спря съзнанието ни беше следната: Behringer X V-AMP Окей, тук технологията е малко по-нова, кабинетните симулации са по-реалистични и може да се изкара горе/долу сносен крънч. Все пак, всичко е мега глухо и пак, ако PA системата е ок, китара се чува, в противен случай … мътнее и глъхне. Тогава ни стана ясно, че само с процесор, номера няма да мине, нужен е и амп. Vermona 25-G1 + Behringer X V-AMP Тука вече лека полека започнахме да се доближаваме до ключа от палатката. Макар и с този непретенциозен, транзисторен, ГДР-ийски усилвател и още по-непретенциозен немски евтин процесор, китарата изплува най-после, независимо на каква самодейска изява се бяхме явили и кой беше озвучител. И отново стигнахме до godlike заключение: “С тая Вермона и Берингер-а ще пометем света …” “Да, ама не”, както отново би казал българският журналист Петко Бочаров. Илюзиите ни се разбиха в момента, в който моят човек не попадна на един джем с жив барабанист и басист и както може би голяма част от вас се сещат … нищо не се чу в гюрултията от този усилвател. Окей, очевидно, за тежките стилове, ще трябва истински амп и истински кабинет. Освен това мине ли време, човек започва да намира кусури на техниката и вижда, че няма тая динамика, обем и естествен звук като на “големите свирачи”. Bugera 6260 Infinium + ENGL 2x12 Celestion Vintage 30 Пътищата ни с моя човек вече се разделиха, но по негови думи тук вече шанса, китарата да се чуе във всякакви ситуации, нараства неимоверно - клубове, мази, театри, читалища, барабанисти, басисти … Излиза, че тоя риг се чува навсякъде. Какъв му е кусура обаче? Тежи братче, 30 килограма кабинет и 26 амп, мъкнеш като магаре и то все с колата. И тая работа не войдисва. Ами добре, цъкаме в Интернет, годините са минали вече, трябва да има нови технологии, нека да се простим с тея чудовища и да вземем нещо компактно. И, разбира се, отваряме нета, правим проучване и се спираме на следния процесор: Line6 Helix LT Край мислим си ний … избихме рибата, нова технология, тъч цветен дисплей, ефектни вериги, заготовки, ампове, кабинети, микрофони, динамика на тона, балансирани изходи, няма я пластмасовостта на горните събратя, няма ги килограмите на онова чудовище … и познайте, при първия лош озвучител … Провал . Отново зависимост от PA система. Връщаме се на изходно положение и пак почваме да умуваме. Какво ще ни трябва? Дааа … FRFR монитор, че да можело да се чува процесора на сцената. Дайте да си изясним нещо. Ще купуваме FRFR монитор, че да може един куп симулации да излязат по някакъв начин, вместо да караме с амп и кабинет? Както казваше колегата Baby Thomas: Quote “Симулацията на емулацията на имитацията … “ Ами то май се върнахме пак на изходна позиция. Сега може би много от вас ще си кажат: “Нищо не разбираш, гледах клипче на SoungGear и Металика свирят с AxeFX, щото като сменят континентите, заради разликите в напрежението на мрежата звука на усилвателя се променя.” Да, така е. Ама нека бъдем реалисти - колко от вас гастролират из света за да свирят метъл и имат пълен картбланш от продуценти/шефове да имат техниката, която искат от перото до PA системата? Заключение Процесорите за на живо стават в случаите, когато: Процесора е добър - от ранга на AxeFx/Helix/Kemper Можем да му слагаме 3-rd party impulse responses Сме прочели книжката обстойно и знаем какво прави Сме го изръчкали целия и сме му изцедили душата Е пуснат в fx loop на амп и кабинет, а не да купуваме 12305982 камиончета PA системата е добра или е наша собствена Имаме и добър мониторен кръг, независимо дали става дума за слушалки или озвучителни тела по земята Парти група сме и искаме много различни звуци в едно устройство и сме наясно какво правим и как звучим Искаме прост chain по отношение на комутация на сигналите Искаш кристално чиста стерилна китара за jazz/world music в стил “Roland Jazz Chorus“ и не искаш грам лампови изкривявания в тона си Процесорите на живо НЕ СТАВАТ в случаите, когато: Ще ни озвучава Бай Прокопи с вехтите Вефове/Респроми и ще ни пусне на жак в някой съмнителен миксер Ще свирим метъл в някое мазе и има съмнителни тонколони, дето я се чуят, я не, и сме директно в тях Струват 30 лева Сме сигурни, че няма да обикаляме световните сцени като Металика и има шанс да свирим в мазе с Респромите на Бай Прокопи Всеки е свободен да си мисли, каквото намери за добре … дано някой припознае себе си в този пост! 🙂 Редактирано Декември 2, 2022 от Koobenot 5 2 1 Цитирай
jabs Отговорено Декември 3, 2022 Отговорено Декември 3, 2022 Велик пост. Отдавна не се бях забавлявал така. Напомня ми за златните години на тоя форум, които вероятно липсват на много от нас. Аз нямам 5% от описания по-горе опит и мъката ми с процесори се е ограничила в годините до един BOSS (дори не му помня номера, един сребрист такъв...май GT10), след това много за кратко задържал се LINE6 POD някакъв си, рак модела, и накрая един съфорумец ми даде да разцъкам за седмица Кемпера му... общото беше че нищо не докарах като звук и си се върнах на ламповите кюмбета Напоследък единствения писък на новите технологии който определено боготворя е UAD OX. Той би спестил многото кила на каба, но главата да си седи там където и е мястото, демек след китарата 1 Цитирай
Koobenot Отговорено Декември 3, 2022 Автор Отговорено Декември 3, 2022 @jabs Прав си, тъжно е, че се позагуби духът на форума. Доста хора се изместиха по Фейсбук групите, други са по YouTube каналите, трети изобщо спряха да пишат ... Аз така и не можах да разбера как може човек да води смислена дискусия във Фейсбук, не за друго, а защото просто функционалностите са странни и нелогични. Нито има хронология на коментарите, някои не се появяват заради не знам си каква маркетингова причина или някакъв странен бъг в UI-я, откакто промениха глобално технологията за визуализиране (React), нещата вървят само надолу - липсващи приятели, липсващи коментари, нелогични подреждания. Нямаш това богатство да си форматираш постовете, не са хронологично подредени ... абе мъка, поне според мен. Докато тук единственото нещо, което се иска от теб е да пишеш грамотно и да уважаваш събеседниците си. Обратно на темата за процесорите, има и един друг аспект, на който не обърнах внимание в горния пост, и той е финансовият. Истината е, че като си погледна поста, избора на устройствата и цената на рига скача, тръгвайки от най-евтиното. Задавал съм си въпроса, ако бяхме финансово по-свободни с моя човек по онова време, какво ли бихме си купили ... честно казано, нямам представа. Знам, че хубавия звук струва пари, но всичко е въпрос на приоритети. Един приятел ми беше разправял, как колегата му не си пускал парното цяла зима, само за да си събере някакви пари и да иде да види Лондон. Виждате също, че ценностната система на хората е друга - склонни са дадат 2K. лв. за iPhone, но не и за Fender усилвател ... и да, на тоя iPhone няма да сложат Garageband, повярвайте ми. 2 Цитирай
Ламби Отговорено Декември 3, 2022 Отговорено Декември 3, 2022 По темата за процесорите мога да кажа,че съм плащал такива боклуци и то не защото са ми трябвали,просто в магазина нямаше друго и според продавача това е най доброто.После,като тръгнах да си купувам ламбена стотарка се почна знаш ли какво е ала бала.Оказа се,че е точно това,което ми трябва.На китара се свири с нужната апаратура,останалото са компромиси и заблуждения.То фолк певиците направо дават флашката на озвучителя и само припяват,но изявите им са пред супер заблудени офце и номера минава.Тогава звука наистина зависи само и единствено от озвучителя. 1 Цитирай
Лими Отговорено Декември 4, 2022 Отговорено Декември 4, 2022 (Редактирано) Завиждам ви, че вече знаете как да си задоволите музикалните потребности - хубава тежка китара, хубав скъп лампов у-л, хубав скъп и тежък кюб, кола и сцена с поне задоволителна РА система и предварително уговорен хонорар. А пък аз от години свиря най-вече по улици и паркове и се боря как хем да имам апаратура с малко тегло и малък обем, как да я захранвам, как да я транспортирам бързо без кола и как хем да си докарам богат аранжимент с много добър звук, така че и хората доволни и аз на кеф, в шапката някой лев, а и дъжд да няма, кестен да не падне и полиция да не ме гони! Ама - кой за к'вото е учил! Редактирано Декември 4, 2022 от Лими 3 Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Декември 4, 2022 Отговорено Декември 4, 2022 Това за кестена е изключително важно! Моят скромен опит със свирене на сцена пък показва че горе-долу приличен звук за това което свирим (не говоря за блус тон "от извора" а за метълии), може да се направи с богат избор от варианти, като неотменимата част е, че все пак накрая трябва да минава през приличен усилвател на мощност и най-важното - хубав кабинет. А пуристите естентвено имат нужда от лампичка най-малкото за самоуспокоение. За мнозина ламповият усилвател е и най-простият вариант. 3 Цитирай
Koobenot Отговорено Декември 4, 2022 Автор Отговорено Декември 4, 2022 Под усилвател на мощност нещо такова ли да разбирам? https://www.thomann.de/intl/seymour_duncan_power_stage_170.htm Цитирай
Koobenot Отговорено Декември 4, 2022 Автор Отговорено Декември 4, 2022 Quote Завиждам ви, че вече знаете как да си задоволите музикалните потребности - хубава тежка китара, хубав скъп лампов у-л, хубав скъп и тежък кюб, кола и сцена с поне задоволителна РА система и предварително уговорен хонорар. @Лими Quote А ний бутаме някак си и жени ни влекат, а ний пием коняка си в битов някакъв кът, и говорим за глупости, важно вирейки нос, или с израз на снобска умора, и изобщо стараем се да не става въпрос за вида на хвърчащите хора. 1 1 Цитирай
Baby Thomas Отговорено Декември 5, 2022 Отговорено Декември 5, 2022 Мисля че мога да обобщя темата с една от любимите ми фрази: "Най-добрият процесор е изхвърления" За мен това с процовете си е просто един бизнес модел. Има търсене на нещо, което реално няма как да съществува, има и камара ентусиасти с пари и мераци. Съответно започват да им се предлагат какви ли не кутийки с обещания и бизнеса си върви. Е... на 2-3 години ще се окаже, че вече е за боклука, няма грам стойност, вече има по-нов модел, ще пуснат с FullHD дисплей, после с 3Д тъч и т.н. и т.н. до безкрайност. Но накрая пак стигаме до факта че като ги сложиш с лампов усилвател едно до друго на сцена и процeсорчето е мъртвец. На английски има един "термин" Hopium 2 Цитирай
TONY Отговорено Декември 5, 2022 Отговорено Декември 5, 2022 (Редактирано) Ако след горният пост, решите да си хвърлите кемперчето на боклука, не бързайте, ще Ви дам хубав лампов Маршал ( имам 2 еднакви, та ще го прежаля). Плюс един Хюс и Кеттнер Аттакс 100. ( също готин амп) Редактирано Декември 5, 2022 от TONY 1 2 Цитирай
Koobenot Отговорено Декември 5, 2022 Автор Отговорено Декември 5, 2022 А, моля ви се, нищо няма да изхвърляте! Дядо ми казваше на времето: "В къщата само трябва да се внася, НЕ ТРЯБВА да се изнася ..." 1 Цитирай
Hillbilly Отговорено Декември 5, 2022 Отговорено Декември 5, 2022 То сигурно и гумените жени стават за определени случаи..Един-два пъти са ме пускали през процесор и май само активните адаптери са по гадно нещо за китарния звук,но всеки си има мнение,некои харесват и надуваеми мацки сигурно 1 Цитирай
chris_barnes Отговорено Декември 7, 2022 Отговорено Декември 7, 2022 Мисля, че с процесор може да се докара добър звук, основно зависи от задкитарното устройство. Банди като Meshuggah и Fear Factory от много години свирят с процесори, не щото нямат по 1000 долара за лампова глава. 1 1 Цитирай
Voidhanger Отговорено Декември 8, 2022 Отговорено Декември 8, 2022 Преди 17 часа, chris_barnes написа: Мисля, че с процесор може да се докара добър звук, основно зависи от задкитарното устройство. Банди като Meshuggah и Fear Factory от много години свирят с процесори, не щото нямат по 1000 долара за лампова глава. Те май нарочно търсят такъв звук, а не лампов. Едва ли обикновения слушател като мен , би могъл да различи Кемпер или Куад кортекс от лампа и изобщо на кой му дреме? 1 Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.