Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Написах долуцитирания текст в темата за ментетата, но тъй като след това прочетох банера на Рафо в началото й, изтрих написаното и реших да отворя темичка за "овчи" мисли на тая тематика.

 

Пиша тези неща, от гледната точка на човек, който относително често пробва различни нови и стари китари от най-различни производители и епохи. Моите лични заключения са, че безспорно при топ и къстъм-шоп моделите, получавате това, което очаквате, че и повече, но това НЕ МОЖЕ еднозначно да се каже за средните (че дори и някои от по-скъпите) модели на повечето от големите производители. За ниските, изобщо не отварям дума.

 

При много от големите имена, често става така, че пробвате китара, която струва да кажем 800-1300 лв, която е много добре изработена, с оригинален класен хардуер, няма никакви дефекти но... няма нищо особено привлекателно в звука, звучи горе-долу прилично, свири удобно, но има къси тончета, чуваеми бумтящи резонанси на някои тонове и т.н.

Друга бройка от същия модел може да свири осезаемо по-добре. Но цената им е една и съща.

 

Този ред на мисли води към перспективата за оглеждане на китайските реплики, копия и разни малкоизвестни марки, които често предлагат много наглед подобно качество на изработката, за 1/2 или 1/3 от цената.

Разбира се, резултатите понякога са осезаемо по-лоши от "марковите", китари, но има и примери за обратното.

Аз, ако купувам реплика, не бих го сторил по интернет, разбира се.

 

 

Лошо е, когато се лъже. Когато хората знаят, че купуват реплика, според мен проблем няма.

Оригиналът си е оригинал и затова струва, колкото струва.

 

Според мен, с доразвитието на автоматизираните методи за обработка на дървесина и намаляването на работните човеко-часове е съвсем нормално, инструментите (като изключим топ и къстъм-шоп моделите) да стават по-достъпни.

 

Вече се чуват информации, за разни "Made in USA" работи, на които надписът им стои, за да поддържа цената висока и реномето на фирмата - като едно време. Това само по себе си е непочтено, и когато големите имена започват да дават такъв пример, а и да изнасят ноу-хау, няма защо да се учудваме, че китайците правят толкова копия, реплики и но-нейм китари.

 

Даже се наблюдава една интересна зависимост в последно време - колкото по-евтина и неизвестна марка - толкова по лъскав лак.

Според мен, цените на евтините китари, показва едно - колко е реалната цена в китайски условия, за производството на една китара.

При това, някои от тези китари, макар направени от компромисни материали, са изработени доста точно, което идва да покаже, с колко известните фирми "товарят" цените на евтините и ниско-среднокласните си инструменти, които често се правят от същите хора, в същите заводи.

 

 

Отговорено

 

 

При много от големите имена, често става така, че пробвате китара, която струва да кажем 800-1300 лв, която е много добре изработена, с оригинален класен хардуер, няма никакви дефекти но...

 

При  "големите имена" този ценови диапазон съответства на нисък клас и въобще, независимо от името, наистина качествен струнен музикален инструмент за под 2000 лв е много трудно да се закупи в днешно време. Това не е скъпо, просто българите сме бедни. Това води до непрестанно търсене на магическия инструмент за без пари. В крайна сметка се стига до излишно похарчени пари, време и нерви.

Отговорено (Редактирано)

^ Прав си, особено ако твърде много ограничим списъка на  "големите имена", но пак е въпрос на уговорка.

Не ми се говори за имена на фирми, защото не искам темата да става търговска, но има немалко фирми,

чийто среднокласни инструменти струват около 1000-1500лв. (пък преди да поскъпне долара, и по-малко).

 

Също, макар стандартът у нас да е по-нисък, ако не говорим за "живот на кредит", не мисля, че това са стотинки дори за средностатистическия европеец.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

Аз искам само да добавя, че разликата в звука може да се чуе, само когато се сравни с оригинала. Става дума за качествените копия. Пипал съм копие на Гибсън, което ми се стори, че си е баш Гибсън, после ми казаха, че е копие. Свиреше си супер. Като добавим тук и факта, че 10 китари от един и същи модел на която и да е фирма, ще свирят различно... какво излиза?

 

И тук идва според мен по-интересният въпрос. Бихте ли си купили копие ако свири 1:1 с оригинала но е видно, че е копие? Кое е по-важно звукът или визията? :)

Отговорено

Също, макар стандартът у нас да е по-нисък, ако не говорим за "живот на кредит", не мисля, че това са стотинки дори за средностатистическия европеец.

 

Стотинки не, но почти всеки европеец, имащ нещо общо с китарна музика, не смята  ~2000 евро за кой знае какви пари за хубава китара.

У нас ( почти ) никой дори не си и помисля за такава сума. Да, бедни сме.

Отговорено (Редактирано)

Това е второстепенен за темата въпрос, но всеки път, когато се заговоря с хора на тази тема, чувам съвсем различни наблюдения, което потвърждава мнението ми, че хората по принцип живеят в паралелни реалности и всеки има предвид различни неща, когато говори за нещо.

 

Ако се зачетеш в сайтове за ревюта на инструмети (американски, английски) ще забележиш, че има писано както за Suhr, така и за Stagg и съвсем неизвестни марки. Та, може би генерализацията ти е много "на едро", макар, че тенденцията е ясна.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

Не претендирам, че аз съм най-правия. Но не мисля, че четенето на ревюта на инструменти в нета са толкова меродавни, особено ако половината от хората там са младежи получили подарък китара за рождения си ден. Мислех, че говорим за по-други неща. Нищо не генерализирам, само казвам, че човек може да сподели адекватно мнение ако е сравнил/чул поне няколко инструмента за  2000 евро. При положение, че на повечето хора у нас, такава сума се струва абсурдна, то те трудно ще пипнат подобен инструмент.

 

А точно по темата - при всички китари и всички фирми винаги опира до конкретна бройка. Винаги. Да, при високия и много високия клас инструменти хубавите и изключителните бройки са доста по-често срещани. Да, може да попаднем на прекрасен екземпляр и от по-средните серии, но по-рядко и с повече доза късмет. За репликите и китайските китари - да, сигурно има нелоши, даже хубави. Но много по-рядко. Темата изобщо не е нова за нашия форум. Мисля, че сме ги писали тези неща няколко пъти.

 

Разбира се, че има значение кое е важно за един инструмент от гледна точка на ползвателя му. Някои се интересуват само от звука, някои само от марката и цвета, трети от всичко. Има музиканти творци, има музиканти занаятчии, има колекционери, има мечтатели. Няма нищо лошо при никои от посочените.

 

Всичко това са мои мнения и мои наблюдения. Ако на някой му се струва че генерализирам, не ми е било това целта. Това му е хубавото на форумите. Четеш, отсяваш мнения, създаваш впечатления. 

Отговорено

 

 

И тук идва според мен по-интересният въпрос. Бихте ли си купили копие ако свири 1:1 с оригинала но е видно, че е копие? Кое е по-важно звукът или визията? :)

Eдин качествен инструмент трябва да притежава три неща:

-Звук.

-Удобство при свирене (извън напълно субективните критерии).

-Качество на компонентите, материалите и изработката, което му осигурява дълги години безпроблемна работа.

 

Би било много трудно едно копие да съчетае и трите качества на много по-ниска цена, а не това е и целта на китайците. Аз поне не съм виждал такова копие.

Именно с цел запълване на средния ценови сегмент, няколко водещи производители са си направили бюджетни брандове (Squier, Epiphone, OLP, LTD...). При положение, че ги има, на мен не ми е ясно защо някой би се хвърлил да купува ментета.

Отговорено

Aми не ти е ясно,ама ги купуват яко...
Даже има сайтове за "официални" по-качествени ментета,където ги продават за по 700$ и хората ги лапат като топъл хляб:

http://www.rareelectricguitars.com/

 

Не искам да рекламирам въпросният сайт,просто посочвам в духа на разговора нещо,което така или иначе съществува.

Отговорено (Редактирано)

E, комплексарщината не е български патент. Да не забравяме все пак, че сме една шепа хора, а светът е много голям.

Не знам дали и какво лапат, но явно за всеки влак си има пътници. На тази планета има всякакви хора, не беше това смисълът на темата обаче.

Редактирано от blr
Отговорено (Редактирано)

То вече са толко промити мозъците в стил брендове и в стил аз имам повече пари и по съпа кола/китара (сигурно е комплекс за малка пи@шка :) ),но и автора на темата е чувал и свирил на,имах един Епифон ес-джи - чудна китара,като звук,е сега имам оригинална Гибсън ес-джи и му казвам блек бюти,брилянт,имах един друг ,но ми мътнееше като звук,от друга страна един 97 Гибсън ЛП,който беше тотално очукан и си го обработих с шеллак е с едно парче махагон за гръб,не усетих някаква разлика в звука с Класик и Стандард модели,пак по-стари като производство,но с по 2-3,като изработка..

 

Та нещата са много променливи и до бройка и късмет,както се спомена по-нагоре.

А един от любимите ми китаристи -Джеф Хийли,незрящ,и свирейки с пет пръста,китарата върху бедрата е свирил със Скуаер основно..

Редактирано от Hillbilly
Отговорено

Аз пък винаги съм се чудел, какво означава китара за начинаещ...
Има хора, които след години свирене, свирят като начинаещ :D, съответно, направленията са две:

- маниак на тема оборудване, т.нар. gearslutz. Даже си има цял сайт наименован така.

- хора, които свирят, и с почти всяка китара и оборудване, с известен опит и общи познания ще изкарат звук и свирене.

 

Втората група хора купуват хубаво оборудване било от себеуважение, било от това че наистина искат най-доброто.

Да не пренебрегнем и фактора вдъхновение от усета за по-добър инструмент/оборудване, който вече гарантира това да се чувстваш, че правиш нещата както си трябва.

 

Т.е. свиря от 1 година на китара по никакъв начин автоматично не означава че ти трябва китара от среден клас, 3 години имане на китара от среден клас не означава, че ти трябва китара от висок клас :D

Отговорено

Ключовата дума е инструмент.

Китарата е такъв.

Лош инструмент, повече време за развитие и по-лоша продукция, хубав такъв, сещате се.

За мен надписите почти никога не са имали значение. От няколко години правя китарите си по поръчка.Ясно си дадох сметка, че по-голямата част от съвременната продукция не става.Дори и да са с щемпел made in USA.

В същото време съм попадал на инструменти произведени в Азия, които са стрували повече от стойността за която се продават.

Отговорено

Добре е да се спомен, че споменатият Скуаяр на Джеф Хийли е от силвър серията.

която е по-желана и от новата има Класик Вайб и е трудно да се намери под 600 лв

втора ръка, плюс ъпдейт на адаптери каквито е слагал Дж. Хийли, китарата е 900- 1000 лв

към днешна дата.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.