Въпросът е сравнително лесен, но в отговор може да се пише буквално с дни. Ще се опитам да синтезирам накратко без да залитам в посока "научен труд"
На първо време е добре да се раздели "бройката" на лампите на:
Крайни лампи;
Предусилвателни, които могат:
Да влияят на гейна;
Да имат друга роля.
Изправителни, които в този пост ще игнорираме. Те са част от захранването и не играят никаква роля за гейна или силата на звука (най-общо казано).
При крайните е малко по-лесно: колкото са повече - толкова по-мощен е усилвателя (в общия случай). Но за мен на въпросната мощност трябва да се обръща най-малко внимание при избора на усилвател, поне що се касае до числото с ватовете. Първо производителите често пишат каквото им падне, второ дали един амп е 10, 15, 18 или 25 вата няма никакво значение и разлика. По-важно е в какви режими работят лампите, при какви напрежения и най-вече какви са модела и бройката им. Генерално погледнато важи правилото "малка епруветка - малък звук" и съответно "голям буркан - голям звук". Също така малките нямат толкова бас и не ритат толкова. Бройката също променя звука в сходна посока: 2 лампи - по-малък звук и ритник, 6 (или дори повече) лампи - по-голям звук и ритник. Също така всеки модел си има характерно EQ, колкото някои да се опитват да убедят хората, че това не е така. Ако включим в уравнението и изходния траф, което е най-важната част от един усилвател, нещата стават почти безкрайно сложни и разнообразни.
Усилвателите с 1 крайна лампа си имат своите особености и по-скоро са в някаква съседна категория, която трудно може пряко да се сравни с по-разпространените "чифтолампни" усилватели. Генерално те са по-неефективни (по-ниско КПД), съответно вадят по-малка мощност.
Основното притеснение на потребителя относно вида и броя крайни лампи трябва да е: колко джангърь вдига на драйв канал и колко хедруум има на клийн канал. Вземи кой да е малък усилвател с две крайни EL84 лампи (може да го пише 12, 15, 18, 20, 25 вата, няма особено значение) - има приблизително подходяща мощност и хедруум за клийн, но като пуснеш драйв канала и събаря мазилка дори на 20%. При машините с повече крайни лампи и/или по-големи такива ситуацията е още по-...зле". Вземи след това някой още по-малък амп с 1 крайна лампа EL84 (обикновено ги пишат 5 вата) - долу-горе има добра мощност на драйв канал за свирене в група, но чист звук е невъзможно да извади с нужната мощност, за да се чува нормално. Разбира се намесват се и: качество и ефективност на кабинет/говорители; каква е групата като конфигурация/стил/брой хора; какво е помещението и т.н.
За предусилвателните според мен е по-сложно да се каже как ще звучи и колко ще стърже. Два ампа съответно с 3 и 6 лампи ЕСС83 могат да имат супер сходно количество гейн и тон. Единият може да е без никакви "екстри", а другият да използва лампи за: ФХ лууп, ривърб, друг звук на съседен канал... в някои модели даже ги слагат само ей тъй колкото да има повече. Без да изпадаш в дупката с гледане на схеми и да преценяваш кой триод е гейн стейдж, кой cathode follower и т.н. малко трудно можеш да прецениш кои марка/модел усилвател как звучат. А и няма смисъл за средностатистическия китарист. Усилвателите с четен брой крайни лампи имат една предусилвателна (фазоинвертор/сплитер), която не играе почти никаква роля за гейна, тя е по-скоро част от крайното стъпало и има задачата да раздели сигнала на двете (четирите/етц.) крайни лампи. В тоя ред на мисли (и най-общо казано):
Усилвател с 2 предусилвателни и 1 крайна лампа може да има приличен драйв канал, тъй като при 1 крайна няма нужда от сплитер, респективно двете предусилвателни играят роля във формирането на гейна (поне три от триодите);
Усилвател с 2 предусилвателни и 2 крайни лампи не става за метъл джъ-джът, тъй като втората предусилвателна е сплитер, а първата има два гейн стейджа, но единият по-скоро възстановява "щетите" нанесени от EQ секцията.
Освен ако няма транзистори/опампове/диоди за добавяне на гейн. За съжаление напоследък се навъдиха множество "лампови" усилватели бъкани с какви ли не тъпотии вътре и които доста се отдалечават от стандартно-типичния лампов звук. Дали е по-добре или по-зле - въпрос на вкус (естествено, че е по-зле). Но вариантите са наистина ужасно много и е най-добре или да се гледат схемите или просто да се тестват усилвателите. В крайна сметка ако нещо ти звучи добре и върши работа - дреме ти какво има вътре и на колко волта работи еди кой си чарк.
П.П. Говоря за "нормално" свирене с лампов усилвател: китара -> кабел -> амп -> кабинет и използване на каналите му за различни бленди. Всякакви включванки на тихо с процчета и/или без кабинети трябва да се наказват с 10 тояги на голо пред Общината за назидание на изменниците от правата вяра!