Jump to content
Българският форум за музиканти

travelcaster2

VIP listed
  • Мнения

    905
  • Присъединил/а се

  • Последно посещение

  • Топ дни

    92

travelcaster2 last won the day on Януари 8

travelcaster2 had the most liked content!

Обществена Репутация

2503 Excellent

Относно travelcaster2

  • Ранг
    силно изкушен

Previous Fields

  • Инструмент
    guitar

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    София
  1. travelcaster2

    Диез или бемол

    Когато мелодичната линия е възходяща се пише диез, а при низходяща - бемол. За по-лесно писане и четене. За спестяване на писане на бекари. Пример: Финалния мотив на "Лека нощ деца". Низходяща мелодична линия: bСи, Ла, Сол, bСи, Ла, Сол, Фа, Ми, Сол, Фа. Вторият бемол не се пише ако са в един такт. Ако се напише #Ла, бекарЛа, Сол, #Ла, бекарЛа, Сол, Фа, Ми, Сол, Фа. Излишно писане на бекари и по-трудно за четене и изпълнение. Но ако умеем да откриваме тоналността (обикновено това е завършващият тон на пиеската, в случая Фа) bСи ще напишем в началото на реда като арматурен знак. Горната фраза ще се изпише и без бемолите. Добър съвет е познати мелодии да се пеят на глас или на ум с ноти. Втори добър съвет е да се научи скоропоговорката 1. Си-ми-ла-ре-сол-до-фа и на обратно 2. Фа-до-сол-ре-ла-ми-си. Да се изговаря максимално бързо. Наизуст. В този случай 1. е редът на бемолите като арматурни знаци, а 2. е редът на диезите. От същата скоропоговорка бързо откриваме 3. Фа-си-ми-ла-ре-сол-до, ред на мажорните бемолни тоналности (Фа с 1 бемол, bСи с 2 бемола и т.н.) и 4. Сол-ре-ла-ми-си-фа-до, ред на мажорните диезни тоналности (Сол с 1#, кой е, виж в реда на диезите, Ре с 2#, пак там). Виждаме, че 3. е 1. започваща от Фа на дясно, а 4. е 2. започваща от Сол на дясно.
  2. travelcaster2

    Търся една песен

    Здравейте на всички! Мой приятел от чужбина търси стара българска народна песен. За да му помогна прерових сборници с народни песни в Народната библиотека и Института по фолклористика и етнология. Не я намерих и в Интернет. Моля ви да ми помогнете. Имам само кратък запис на началото. "На северо ледено е море". Задачата не е лесна и който ми помогне ще бъде овъзмезден по негово желание. чичо Митко
  3. travelcaster2

    Оптично Wah - опит за проектиране

    Евтим, ще ми е любопитно да прегледаш този Wah. https://www.youtube.com/watch?v=olv1Z2aIzUM
  4. travelcaster2

    Коледата спасена

    Моята съпруга, учителка докато прави диктовка на децата измисля следната приказка: https://cleverbook.net/blog/prikazka-koledata-spasena
  5. travelcaster2

    Риторичен въпрос

    Както Чък Бери иска да узнае тайните на успеха на Мъди Уотърс, а той го праща при Чес Рекърдс. https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A7%D0%B5%D1%81_%D0%A0%D0%B5%D0%BA%D1%8A%D1%80%D0%B4%D1%81 Така и Кит Ричардс от Стоунс се сприятелява с Чък, за да узнае нещата. Даже във филма "Hail! Hail! Rock 'N' Roll" 1987 го виждаме като втори китарист на концерти на Чък!!! Впрочем в този PDF е казано всичко. https://www.loc.gov/programs/static/national-recording-preservation-board/documents/RollOverBeethoven.pdf
  6. travelcaster2

    Риторичен въпрос

    Началният риф на JBG е същият в песента от 1946г. "Ain't That Just Like a Woman" на Луис Джордан. Същият е начало на песните "Carol" и "Roll Over Beethoven". Вероятно и на други песни. Запазена марка. Битълс и Стоунс правят кавъри на тези парчета на Чък. И много други групи и изпълнители. Но в тексовете се усеща радостта от откриването на новия жанр Rock and roll. "Roll over Beethoven, tell Tchaikovsky the news" - "Превърти (лентата, да не кажа нецензурна дума) с Бетовен и кажи новината и на Чайковски. Вече си имаме наша музика"
  7. travelcaster2

    Риторичен въпрос

    За "изгряването" на песента разказва самият Чък Бери във филма "Hail! Hail! Rock 'N' Roll" 1987. Гледай го. А в този откъс http://www.guitarworld.com/artist-news/how-chuck-berry-wrote-johnny-b-goode-and-created-first-rock-and-roll-guitar-hero/30217 от тази книга https://www.amazon.com/Play-Loud-History-Revolution-Electric/dp/038554099X има колоритни подробности за отговора на риторичния въпрос.
  8. travelcaster2

    Риторичен въпрос

    Много приятно и полезно списание. Купувал съм и пазя всички месечни издания, докато бях в Гърция на работа. Там преподавах китара. Запознат съм с редакторите, автори на тази статия. Те загатват за микса между Миксолидийския лад и Блус скалата, повлияли на всички жанрове на съвременната музика. Аз бих допълнил, че според мен има Дорийски блус (с голяма секста) и Еолийски блус (с малка секста). В по-горните ми постове дадох примери. Благодаря на всички участници в дискусията за стойностните мнения по тази тема. Хубаво е да я разискваме, защото ако се изясни ще помогне на музикантите да композират и да анализират свои и чужди пиеси. http://www.guitarplayer.com/lessons/1014/the-mixolydian-blues-scalethe-most-useful-scale-of-all/56020
  9. travelcaster2

    Риторичен въпрос

    Това, което казва Лими е много точно и в същото време интригуващо. Преди време писах тема за Пентатониката. Музиката на цели континенти се базира на нея. Сигурно е, че двата липсващи тона са излишни. Говоря за популярна музика и фолклор, не за класическата музика. Обикновеният слушател, не академично образован по музика възприема Пентатониката логично, с подсъзнателно разбиране. При англосаксонските народи към минорната Пентатоника са добавени b5 (стават 6 тона) и мажорната терца (стават седем тона). Това е Блус скалата. Толкова добре се прима, че елементи от нейното ДНК заразяват всички следващи жанрове. Това е само лек анализ и мои наблюдения, не мислете, че ми е любима. На моменти ми досажда. Предпочитам модовете на Мелодичния минор, Умалената скала и ред други екзотични скали. От съкровищницата на Николас Слонимски.
  10. travelcaster2

    Риторичен въпрос

    Моята теза е, че Блус елементите са навлезли в много жанрове на съвременната музика. Това е феномен на ХХ век. Признавам си, че търсих и ползвах материали като тези. http://esf.ccarh.org/254-old/254_LiteraturePack1/Melody/MelFeatures1_BeatlesBlueNotes(Wagmar).pdf
  11. Страхотен майстор. Явно има октавови и други ефекти, но не мога да видя ключовете на китарата, които не разстройват. https://youtu.be/nY7GnAq6Znw
  12. travelcaster2

    Риторичен въпрос

    Не подозираш колко си прав. Докато сме на вълна Гершуин се сещам за "The Man I Love". В първите тактове на основната мелодия има голяма секста и малка септима. Това аз наричам Дорийски Блус. Мога да намеря по-точен пример, защото тук е по-скоро Миксолидийски, но много певици добавят блу тонове. А в първата тема на "Rhapsody In Blue" авторът експериментира с малка секста. Това аз наричам Еолийски Блус. Любопитен е този клип. Всичко е в Блус скала и в Ми. https://www.youtube.com/watch?v=_zflDkNJ99o
  13. travelcaster2

    Риторичен въпрос

    Евтим подкрепя моето мнение. Да се появи мажорен тонически акорд с малка септима е феномен на Блуса и Рока. Преди тях такъв акорд е познат единствено с доминантова функция, но не и с тоническа. Десетилетия бяха нужни, за да се стигне до дефиницията на Блус скалата. Поради липса на други това става с инструментите на ЕТМ. НЕЩО НОВО в музиката, дошло в онзи период от миналия век. Първо в южните щати. След това представено с модерни средства от английски знакови групи и известно като "Британска инвазия" в Америка. Във филма за Боб Марли "Marley" забелязах, че в началото на кариерата музиката му е в чист мажор. Но в албума, записан в Англия и предназначен за турнето в Америка има много Блус елементи, за да се възприемат добре от тамошната публика. Във филма за Рей Чарлз "Ray" (2004) първият му учител по пиано му показва най-важните три тонове: основния, малката терца и малката септима, най-характерните за Блус скалата. На края трябва да признаем заслугата на великия Гершуин. Той осъзнава това НОВО НЕЩО и през 1924 година написва Rhapsody in Blue. Всичките музикални теми в тази уникална, вълнуваща и красива пиеса са написани на базата на Блус скалата.
  14. travelcaster2

    Риторичен въпрос

    JBG е от новопоявилия се стил. Подобно е Rock Around The Clock. Това са от първите Рок парчета. В тях има първична сила. Блясъкът на ел. китарите, изобщо амплифицираните инструменти, ритъмът на барабаните, ДНК-то на Блуса. ДНК на Блуса е Блус скалата и характерната хармония. Американска иновация от началото на миналия век. Елементите на това ДНК заразяват всички следващи жанрове: Rock, Jazz, R&B, Country, Rockabilly, Folk, Folk Rock, Soul, Funk, Pop Rock, Psichedelic Rock, Hard Rock, Prog Rock, Southern Rock, Glitter/Glam, Disco, Rap, Hip Hop, New Wave, Grunge, Punk, Heavy Metal и много други. Дефиниция на Блус скалата: „Минорна пентатоника с добавяне на понижена 5-та степен и микс между минорен и мажорен терцов тон“. Най-характерната степен остава b7. Тя присъства в Еолийския и Дорийски минорни ладове. Но ако тоналността е мажорна може да бъде Миксолидийски или Блус скала. Разликата е в b5 + b3 и 3. b7 е характерна и за хармоничния материал на Блуса като антитеза на класическата хармония. При тонален център примерно До мажор в класиката тоническият акорд е До Ми Сол Си. А в Блуса е До Ми Сол Си бемол!!! Малката възходяща септима е голям и трудно откриваем интервал. Но при обратимост на интервалите тя се превръща в голяма секунда (цял тон надолу от основния). Така се открива лесно и чуе ли се в хармонията или в мелодията на дадена песен се усеща разлика от чисто мажорното (европейско) възприятие. Придава блус/рок звучене. Дали не може да се каже американско? 12 тактовата хармонична схема само от трите септакорда. Може да се повтаря до безкрай. Обществото в Америка търси своята идентичност. Различна от това на старата Европа. Част от тази идентичност се съдържа в Рок културата. За разлика и в опозиция на европейската теория на музиката (ЕТМ) септакордът вече може да бъде тонически. За англосаксонските народи той не е дисонансен, както го определя ЕТМ. Това се забелязва и в техните фолклорни песни. Нотното писмо е музикален език. Създаден в Европа. Но е труден и изисква многогодишна инвестиция. Американските музиканти създават своя азбука. Вместо „гроздовете от ноти“ представляващи акорди, трудни за четене и моментално изсвирване те ги изобразяват с букви. „А“ е Ла мажор, а „Аm“-Ла минор. С цифри се добавят алтерации. Буквите се пишат над петолинието на място, решено от автора. На петолинието се изписва музикалната тема, а под него – текст, ако има такъв. С познатите знаци за тоналност, темпо и динамика. Това се нарича Lead Scheet. Китаристите, които не желаят да губят време в изучаване на нотно писмо са наложили Таблатурата. Появата на Рока е епохално събитие. Неговата Блус ДНК резонира с ДНК-то на младите американци и те откриват СВОЯТА музика. Всички искат да го пеят и танцуват. Духът от бутилката е пуснат и той завладява младите с разбираема за тях музика. Не онази претенциозната и напудрена класическа и чужда музика. Текстовете разказват истории. Опера, с пищни костюми, хореография, сценично шоу но за младите, изпълнена на достъпни за тях сцени. Радиата пускат непрестанно рок, усетили, че вече е на мода. Това е моят риторичен отговор на въпроса. Само в 500 думи
  15. travelcaster2

    Риторичен въпрос

    Въпросът ми е с какво песента "Johnny B. Good" става внезапно толкова обичана и популярна? Взема награди, включена е във филми. Мой приятел, уличен музикант казва: - Като я изпълня, винаги хората започват да дават пари. Нима има богата, претенциозна мелодия? При Чайковски има. Или богата хармония? Три акорда.
×

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.