Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено (Редактирано)

lyubohar, свириш от 20 години на китара и досега не ти ли правила впечатление разликата в тембъра при различните "плътни" китари?
Дървесината освен по плътност се различава по еластичност, съдържание на смоли, структура и т.н. Комбинацията между различни материали и методи на конструкция  дава коренно различен акустичен резултат. Вариациите са в по-тесни граници в сравнение с чисто акустичен инструмент, но в никакъв случай не са пренебрежими.

Редактирано от разбойник
  • Отговори 94
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено

И аз съм мераклия да си събера един инструмент имам 3D файлове на най-различни тела, също така и CNC машинка от която да излезе идеално без никакъв ръчен труд. Само дето материала е огромния проблем, тук не е въпрос да слепиш няколко дъски заедно, има значение от коя част на вътрешността на трупите е изваден, колко време е съхнал и още какво ли не.

Когато става въпрос за редица компромиси с неясен краен резултат, просто не си заслужава труда, за това оставете тая работа на майсторите лютиери! 

Отговорено (Редактирано)

Дори и аз чувам разлика, на нисък клас китари

- по топлия в средите но без състейн тон и смешно звучащ при чист звук - лека дървесина, Аghatis.

- по-плътния тон на другата китара, която е от по тежка дървесина и звучи една идея по-добре на чист тон.

Съответно по-тежката китара е с mapple fretboard и има една по-добра за мен дефиниция на високите, освен по плътните ниски.

 

БТВ - защо търсите махагон, като орехът е прекрасен материал с подобни характеристики и се намира в България?

Друг е въпроса за качествено парче (сглобка от парчета), което вече си е задача за лютиер.

Навитак съм за тяло от орех със mapple top, не толкова заради вида (ореха сам по себе си е  прекрасно дърво) ами заради допълнителната дефиниця на високите.

Което може би ще е достатъчно да се постигне в определена степен само с яворов фретборд.

 

От друга страна, един страт/теле саунд се постига без екзотични и плътни/тежки дървесини, макар че съм пипал страт от някакъв индийски орех - супер тежка китара, която прави впечатление и звучи добре.

Редактирано от emosms
Отговорено

Колега разбойник,когато аз съм свирил на бас и китара,вероятно ти си бил блясък в очите на баща си.

Извинявай-шегичка.

По него време нямаше почти никакъв избор на инструменти,камо ли да сравнявам.

Освен това в моя въпрос съм се ограничил в дървета виреещи в България с почти еднаква твърдина.

Не става въпрос за мура в сравнение с явор например.Там е ясно.

Освен това за да има резон в сравненията трябва китарите да са един модел,с един и същ хардуер,струни и т.н.

Това няма как да се случи.И да се заявява,че китара от червена череша звучи по добре от бяла е несериозно.

Да не казвам друго.

 

 

Отговорено (Редактирано)

Колега lubohar, ще се наложи да понатрупате още малко опит - шегичка

Никой не оспорва, че близки по характеристики дървесина са трудни за анализ и сравнение, но да се пренебрегва от какво е направен един инструмент,макар и с плътно тяло, позволете ми да не се съглася.

Редактирано от ciriljhonson
Отговорено

И близките не са....

Миналата седмица ме замъкнаха в МЦИ за тест на моето SG (61 Reissue) спрямо един VOS за пет бона и половина.

На теория почти еднакви китари: изцяло махагон, адаптери Classic 57. Някакви дребни разлики (примерно малко по-дебел гриф при VOS-а).

На практика трябва да се чуе за да се повярва. VOS-а звучеше като нагорещен нож в буца масло. Моята не звучеше баш така. След тоя тест аз искрено вярвам че в правенето на китари се ползват специални магически умения, за които простосмъртните нищо не знаят.

Отговорено

Както не веднъж се е разисквало, дори посоката на вятъра има значение , когато става дума за сравнение между две "идентични" китари :D



 

Отговорено

В конкретният случай беше безветрие, иначе щяхме да сме си пуснали 5 дневна брада, за да може да се стече по една самотна сълза по обветрените, леко брадясали бузи, в резултат на смесените чувства на нирвана, еуфория, тъга от липса на 5 и кусур бона и т.н. :) Уникален инструмент.

 

Според мен да се каже - китара от небеснокафява липа е по-добра от тунджански махагон е безмислено. Първо е ясно, че от инструмент до инструмент има разлика по много параметри, има някакви общоприети принципи - това звучи еди как си, другото с малко повече ниски, но в крайна сметка, конкретната талпа, начин на изработка (и/или лютиер) определят как ще звучи дадения инструмент.

А понякога като се намеси и някакво вуду, моджо и шарена сол - става непредвидимо :)

Отговорено (Редактирано)

Абе майтап, майтап, ама си беше живата истина...

Освен това за пробата ползвахме чистия канал на един Mesa Lonestar.

Нямаше кривене и компресия да маскират нещата.

Тука не говорим за лекинко чуваеми нюанси, а за подчертано различен звук и поведение на двата инструмента,

които по спецификациите на производителя са си почти сходни (е, освен цената де :) )

 

Та така де... има си разлика и който не я чува може би не е имал късмета (или проклятието) да смени достатъчно инструменти :)

Редактирано от jabs
Отговорено

lyubohar, не се познаваме за да знаеш колко и какъв опит имам. И това, че си изразил явно нелепо мнение и не ти харесва реакцията към него не може да бъде причина да се държиш по начин, който не отговаря на предполагаемата ти достолепна възраст. Нека запазим добрия тон и да продължим по темата.

 

И според мен разликата се чува ясно. Имал съм възможност да правя експерименти, например да пробвам бас китара с две тела от различен материал - с един и същ гриф, струнник, адаптери, струни и т.н.  Разлика в тона се чува дори и при едно и също тяло преди и след лакиране.

 

Отговорено (Редактирано)

Разбойник,за шегата ти се извиних предварително.Че не носиш-не е мой проблем.

Дъб-700кг./м3

Бук-650

Череша-600

Ясен-700

Бреза-700

Габър-700Хайде и махагон-620-650.

Има други вносни дървета с по голяма твърдост.

Cumaru-980

Cherry-930

Venge-850-950.

От тези наистина може да се очаква по продължително отзвучаване.

 

Има уред с който  си меря материала за лъковете,които произвеждам.

Както казах-60 год. свиря на музикални инструменти и 30 години произвеждам,ремонтирам и настройвам.

Вероятно слуха ми е трениран повече от повечето пишещи тук.

Така,че не ми говорете за нелепи мнения.

В любителски условия няма как да да се разбере коя плътна китара от еднакво твърд материал ще звучи по добре.

Има един форум за лампови хай-енд усилватели,където се твърди,че посоката на захранващия кабел се чувала.

Ето това са нелепи твърдения.

Първия ми пост беше да разбера как чувате раликата.

Е,разбрах.

Повече няма да коментирам.Вярвайте си в каквото си искате,но физическите закони отдавна са измислени.

Редактирано от lyubohar
Отговорено (Редактирано)

Аз пък мисля, че подценяваш музикантския опит, на повечето от пишещите в темата.

 

Също мисля, че да се твърдят разни неща, само защото могат да се цитират разни числа, които не са в никаква директна корелация със тях, е лекомислено. Ако нещата бяха толкова прости, корпусите на ядрените реактори, вероятно щяха да се правят от автоматна стомана.

 

Не е нужно, да си ядрен физик, за да стигнеш, например, до относително елементарното наблюдение, че в зависимост от няколко параметъра на средата на разпространение на вибрациите на струните, както и чисто геометричните й особености, на определени честоти може да се получи "сфазиране" на вибрациите, а на други - пълно или частично гасене.

 

Разбира се, това е елементарно наблюдение, да не говорим, че един инструмент, направен от камък, в който случай точките в двата края на струната ще са на практика неподвижни, вероятно ще има доста продължителни тонове, но доста безизразен звук - и звученето е въпрос на ноу-хау и опит.

 

Ако всичко опираше до един или два параметъра, то два еднакви инструмента в магазина, щяха да звучат съвсем по същия начин.

Според мен, за да се направи много класен инструмент, се изисква не само прецизна ръка и материал, минаващ за "добър" по някакви си учебникови параметри. Според мен, направата на хубав инструмент изисква много теоретични и практически познания, коиито изискват много четене и практически опит.

 

Не е случайно това, че има инструменти, които струват ужасно много пари, някои от които не са и чак толкова визуално забележителни и чак толкова безкрайно прецизно изработени, но които имат своята клиентела , при това най-често от хора, които не свирят от вчера и не го правят предимно в спалнята си.

 

Вярно е, че физическите закони са отдавна измислени, но според мен, се опитваш да изчерпаш всичко с гледане на нещата "до първо приближение", което едва ли е "тайната на хубавите музикални инструменти".

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

E хубо де айде тогава да е сложно.

Вместо с две изречения, ето един научно обоснован труд под формата на работа за магистърска теза (формули + измервания + симулации), потвърждава, че май има значение ...

http://www.dkg-custom.com/docs/ex2009-076.Pdf

Отговорено (Редактирано)

^Прекрасен материал, както за четене, така и за размисъл.

 

 

It seems that the three guitars dynamically behave in a very similar way, with almost
the same modal frequencies, modal dampings and mode shapes. However, for the 4th
mode of Ash guitar at 387 Hz (torsional mode), whatever the excitation method, we can
notice a significantly different modal damping compared with the other guitars (circled
in Fig. 3.8).
From this Modal Analysis study, it can be concluded that the close similarities in term
of dynamical behavior (modal parameters) of the three tested guitars are certainly due
to their identical shapes and dimensions.  The mode shapes show that the neck (plus
the headstock) vibrates much more than the body,  which could mean that the mate-
rial of the neck has more influence than the material of the body on an electric guitar’s
tone.  Nevertheless, since the necks of these three tested guitars come from the same
maple trunk, the slight and subtle differences in tone perceived by the participants of
B. Navarret’s test between the three guitars may be due to the different woods used for
their body, particularly for ash.

 

 

 

.....

 

Fig. 4.7 presents the measured out-of-plane bridge admittances together with the
notes of a standard-tuned guitar (vertical bars) which frequencies are listed in Table
4.1  for  information.   It  can  be  noticed  that  certain  body  and  string  modes  can  coin-
cide, leading to an important energy transfer phenomenon between both subsystems
that has audible consequences such as a particularly low sustain at the coincidence fre-
quency (known as dead spot)

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено (Редактирано)

^Интересно наблюдение: Лютиерът, по някакъв начин, трябва да избегне точно това, към което например инженерът, проектиращ мостове, се стреми- демпване. :wallbash:

 

Интересно ми е, как на практика става това, при изработката на китари. Със сигурност, например, използването на по-добра сглобка между тялото и грифа, използването на по-твърд материал, както и на качествен хардуер, който не позволява, да се изгуби енергия под формата на триене, са стъпки, които биха подобрили състейна на инструмента.

От друга страна, всеки е пипал китари, при които тия неща са изпълнени, но състейна не е вдъхновяващо дълъг.

Това, поне за мен, означава, че има и тайни при избора на дървесина, а също, при "окомплектоването" на различните елементи на китарата при серийните производства.

Редактирано от Evtim Djerekarov

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.