Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Привет,

Човърка ме да попитам кадрите на Теоритичен Факултет, както и по-напредналите в музикалните училища: В момента, според правилата за съвременна нотация в България и принципно по света, задължително ли е да се пишат паузите?

Уточнение: Не съм вещ в музиката, детето е пети клас (не е в музикално училище) и понеже са ги хванали в базовите правила, скоро писали ноти и паузи, та се зачудих. Естествено предполагам, че е добра практика да се пише всичко и доста преподаватели биха го изисквали, но ме интересува как е в реалността при повечето.

Подозирам че правилата за нотация са се изменяли през годините, както се изменят правилата за изписване на думи в различните езици (тенденция е всичко да върви към опростяване), подозирам че по някое време паузите са били напълно задължителни, но сега по пътя на логиката ми се струва, че ако изпишем една половинка нота и не напишем друго, то следва по подразбиране човека да се сети, че следва половинка пауза. Но това си е моя логика, знам ли.

Нали се сещате - един от тези моменти, където не е важен въпроса, но те човърка с дни.

Мерси.

Отговорено

Далеко съм от училища, консерваротии и т.н. Но по моя логика няма как да не ги пишеш.
1. Ако свириш по ноти в реално време ще е много по-трудно да прецениш, че си видял две четвъртини и остава половин такт паузи, отколкото да видиш нотите + самите паузи.

2. Ако имаш някаква ритмика с омешани ноти +паузи... примерно четвъртина нота + осмина пауза + осмина нота + четвътина пауза и т.н. Как ще прецениш колко да не свириш между нотите? :)

П.П. Паузите вероятно също са ноти, но не знам как да го напиша, може би тонове...?

Отговорено

И аз съм далеч от "академичности", но според мен нотите и паузите са музикални знаци, като първият обозначава звук с времетраене и височина, вторият тишина. Изпускането на паузи води до неточности и неразбории. Единствено съм срещал изпускания при разни хвърчащи листи/чернови/нотирани идеи, когато искаш да обясниш нещо на бърза ръка или пък когато мелодията, която свирите е световно-известна и ти предполагаш по презумпция какво трябва да се изсвири ... това нито е устойчиво, нито е точно и няма нищо общо с професионален нотопис. Ако за първи път виждам творбата ти, дадеш ми нотния лист и седна на пианото да свиря на "прима виста" ... какво правим? Свободна интерпретация?

Отговорено

Бихте ли ми обяснили какви са тези "съвременни правила за нотация", както и кога, и кой точно ги е въвел без да разбера? ;)

Това много ми прилича на разгорялата се преди години дискусия за 'правилото на пълния член' - понеже много малко хора знаели кое се членува и кое не, имаше предложение просто да го махнат и навсякъде да имало само кратък член, тъй като така или иначе хората не били наясно, пък и не желаели да се научат.

Паузите са си нотни знаци, напълно равностойни с нотите и останалите елементи, и без тях няма как да получиш времената на един пълен такт. Интересно ми е при дълга и силно раздробена поредица от ноти, разделени с паузи, как ще се ориентираш кога точно да спреш и кога да продължиш? А ако има точки до нотите и паузите...или пък са с по 2 точки? Или ако си в някой "дълъг" размер позволяващ множество 16-тини, 32-рини или още по-кратки ноти и паузи? Или ако имаш партитура, където в един момент свирят едни инструменти, а другите паузират или се вмъкват между тях? И още безброй примери могат да се измислят, така че няма нужда да се осланяме на шестото си чувство и да гадаем "какво е имал предвид композиторът", щом може просто да имаме паузи на нужните места. :)

Отговорено

А ние отговорихме. :)

Не се предвижда в скоро време писането на паузи да отпадне - махнем ли пауза, все едно махаме нота и целият ритъм отива по дяволите. Всъщност това е и един от основните проблеми на децата, които отскоро са започнали да се учат да свирят на някакъв инструмент (примерно на пиано) - редовно съкращават дължината на "тишината" и затова е необходим метрума, за да ти излезе ритъма. А и както споменах по-горе, музиката не е само до ниво "Мила, моя мамо" с 2 вида нотни стойности, а имаме безброй ситуации, където без паузи просто няма как да опишем музиката. ;) 

Отговорено

Светът знае странни примери на съвременна нотация, при която самият автор
не е нотирал всичко с пълна точност.

Един пример е тази минималистична пиеска от съвременния композитор
Arvo Pärt - Für Alina

Това, което се вижда е целият и нотен запис.
Написана е през 1976 г.
Трайностите не са означени точно.
Тактовете са с различна продължителност. Не е означен даже променлив тактов размер,
защото ако помислим за някаква метрична пулсация става сложно.

 

Отговорено
16 minutes ago, N.V.C said:

Arvo Pärt - Für Alina

След като го чух, стигнах до извода, че "Für Elise" повече ми допада. :greenball:

Човекът може и да не е написал размер, но не е спестил паузите още в първия такт. :)

  • 2 weeks later...
Отговорено

Още някои примери за свободна/алеаторна нотация.
Нещо подобно може да бъде полезно в електронната музика или при импровизация.
 

6.jpg

7.jpg

i6.png

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.