Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Posted

Привет,

Човърка ме да попитам кадрите на Теоритичен Факултет, както и по-напредналите в музикалните училища: В момента, според правилата за съвременна нотация в България и принципно по света, задължително ли е да се пишат паузите?

Уточнение: Не съм вещ в музиката, детето е пети клас (не е в музикално училище) и понеже са ги хванали в базовите правила, скоро писали ноти и паузи, та се зачудих. Естествено предполагам, че е добра практика да се пише всичко и доста преподаватели биха го изисквали, но ме интересува как е в реалността при повечето.

Подозирам че правилата за нотация са се изменяли през годините, както се изменят правилата за изписване на думи в различните езици (тенденция е всичко да върви към опростяване), подозирам че по някое време паузите са били напълно задължителни, но сега по пътя на логиката ми се струва, че ако изпишем една половинка нота и не напишем друго, то следва по подразбиране човека да се сети, че следва половинка пауза. Но това си е моя логика, знам ли.

Нали се сещате - един от тези моменти, където не е важен въпроса, но те човърка с дни.

Мерси.

Posted

Далеко съм от училища, консерваротии и т.н. Но по моя логика няма как да не ги пишеш.
1. Ако свириш по ноти в реално време ще е много по-трудно да прецениш, че си видял две четвъртини и остава половин такт паузи, отколкото да видиш нотите + самите паузи.

2. Ако имаш някаква ритмика с омешани ноти +паузи... примерно четвъртина нота + осмина пауза + осмина нота + четвътина пауза и т.н. Как ще прецениш колко да не свириш между нотите? :)

П.П. Паузите вероятно също са ноти, но не знам как да го напиша, може би тонове...?

  • Like 1
Posted

И аз съм далеч от "академичности", но според мен нотите и паузите са музикални знаци, като първият обозначава звук с времетраене и височина, вторият тишина. Изпускането на паузи води до неточности и неразбории. Единствено съм срещал изпускания при разни хвърчащи листи/чернови/нотирани идеи, когато искаш да обясниш нещо на бърза ръка или пък когато мелодията, която свирите е световно-известна и ти предполагаш по презумпция какво трябва да се изсвири ... това нито е устойчиво, нито е точно и няма нищо общо с професионален нотопис. Ако за първи път виждам творбата ти, дадеш ми нотния лист и седна на пианото да свиря на "прима виста" ... какво правим? Свободна интерпретация?

  • Like 1
Posted

Мерси. Ами честно нямам идея ако ги няма паузите. Както казах - предполагам.

Posted

Бихте ли ми обяснили какви са тези "съвременни правила за нотация", както и кога, и кой точно ги е въвел без да разбера? ;)

Това много ми прилича на разгорялата се преди години дискусия за 'правилото на пълния член' - понеже много малко хора знаели кое се членува и кое не, имаше предложение просто да го махнат и навсякъде да имало само кратък член, тъй като така или иначе хората не били наясно, пък и не желаели да се научат.

Паузите са си нотни знаци, напълно равностойни с нотите и останалите елементи, и без тях няма как да получиш времената на един пълен такт. Интересно ми е при дълга и силно раздробена поредица от ноти, разделени с паузи, как ще се ориентираш кога точно да спреш и кога да продължиш? А ако има точки до нотите и паузите...или пък са с по 2 точки? Или ако си в някой "дълъг" размер позволяващ множество 16-тини, 32-рини или още по-кратки ноти и паузи? Или ако имаш партитура, където в един момент свирят едни инструменти, а другите паузират или се вмъкват между тях? И още безброй примери могат да се измислят, така че няма нужда да се осланяме на шестото си чувство и да гадаем "какво е имал предвид композиторът", щом може просто да имаме паузи на нужните места. :)

  • Like 4
  • Thanks 1
Posted

А ние отговорихме. :)

Не се предвижда в скоро време писането на паузи да отпадне - махнем ли пауза, все едно махаме нота и целият ритъм отива по дяволите. Всъщност това е и един от основните проблеми на децата, които отскоро са започнали да се учат да свирят на някакъв инструмент (примерно на пиано) - редовно съкращават дължината на "тишината" и затова е необходим метрума, за да ти излезе ритъма. А и както споменах по-горе, музиката не е само до ниво "Мила, моя мамо" с 2 вида нотни стойности, а имаме безброй ситуации, където без паузи просто няма как да опишем музиката. ;) 

  • Like 2
Posted

Светът знае странни примери на съвременна нотация, при която самият автор
не е нотирал всичко с пълна точност.

Един пример е тази минималистична пиеска от съвременния композитор
Arvo Pärt - Für Alina

Това, което се вижда е целият и нотен запис.
Написана е през 1976 г.
Трайностите не са означени точно.
Тактовете са с различна продължителност. Не е означен даже променлив тактов размер,
защото ако помислим за някаква метрична пулсация става сложно.

 

Posted
16 minutes ago, N.V.C said:

Arvo Pärt - Für Alina

След като го чух, стигнах до извода, че "Für Elise" повече ми допада. :greenball:

Човекът може и да не е написал размер, но не е спестил паузите още в първия такт. :)

  • Haha 1
  • 2 weeks later...
Posted

Още някои примери за свободна/алеаторна нотация.
Нещо подобно може да бъде полезно в електронната музика или при импровизация.
 

6.jpg

7.jpg

i6.png

  • 3 months later...
Posted

Няма „съвременни правила за нотация“. Класическата нотация е една. Не виждам как бихме изразили недвусмислено пауза без експлицитно изписване. Ако няма такова, трайностите може да са относителни/интерпретативни. Тези похвати може да се срещнат в алеаторната и авангардната музика, където целенасочено се пропуска дефинираност на всички параметри. Арво Пярт е чудесен композитор, когото харесвам, но не е отправна точка. Карлхайнц Щокхаузен има собствени системи за нотация, адекватни за музиката му, но и те касаят специфични, нишови приложения. По същия начин съществуват и няколко системи за микротонална нотация.

  • Thanks 1
Posted

Тази тема донякъде ме амбицира да помисля, дали не е възможно нещо необичайно.

Нотният запис представлява език, който е подходящ за записване на класическата
 европейска музика. Тъй като се е усъвършенствал в продължение на векове,
не може просто така да се измисли нещо по-добро.
И е невъзможно да се изхвърли някоя негова част, като например паузите.

Но може да се напише много разнообразна музика, в която няма паузи,
защото всички инструменти звучат непрекъснато.
Такава музика може да бъде направена много разнообразна ритмично и мелодично,
като се променя темпото, редуват се ff и ppp, интонацията на инструментите и т.н.

Нотният запис има качества, които го правят подходящ и музикално изразителен
най-вече за класическата музика.

Друг вид запис е например таблатурата за китара. Ако да кажем е означено да се натисне
първа струна на китарата на 5-то прагче това е точен запис,
но не показва какъв е музикалният смисъл.

Когато запишем с ноти, че това е ла от втора октава (която при китарата звучи
като ла от първа октава), това вече има музикален смисъл.
Защото от нотният запис веднага може да се види, че ако тоналността е ре минор,
това натискане на 5-то прагче, означава тонът ла, който е 5-та степен на тази  тоналност и носи доминантова функция.

Но за съвсем друг вид музика (Ambient, Drone) може да е подходящ и някакъв
друг вид запис. Тъй като нотният запис трябва да е кратък и да помага
да се свири от пръв поглед.
Класическият нотен запис е полезен с това, че от пръв поглед се обхващат
групи ноти, които са едновременни или напред във времето.

 

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.