Jump to content
Българският форум за музиканти

Според съвременните правила за нотация: Задължително ли е да се пишат паузите?


Recommended Posts

Привет,

Човърка ме да попитам кадрите на Теоритичен Факултет, както и по-напредналите в музикалните училища: В момента, според правилата за съвременна нотация в България и принципно по света, задължително ли е да се пишат паузите?

Уточнение: Не съм вещ в музиката, детето е пети клас (не е в музикално училище) и понеже са ги хванали в базовите правила, скоро писали ноти и паузи, та се зачудих. Естествено предполагам, че е добра практика да се пише всичко и доста преподаватели биха го изисквали, но ме интересува как е в реалността при повечето.

Подозирам че правилата за нотация са се изменяли през годините, както се изменят правилата за изписване на думи в различните езици (тенденция е всичко да върви към опростяване), подозирам че по някое време паузите са били напълно задължителни, но сега по пътя на логиката ми се струва, че ако изпишем една половинка нота и не напишем друго, то следва по подразбиране човека да се сети, че следва половинка пауза. Но това си е моя логика, знам ли.

Нали се сещате - един от тези моменти, където не е важен въпроса, но те човърка с дни.

Мерси.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Далеко съм от училища, консерваротии и т.н. Но по моя логика няма как да не ги пишеш.
1. Ако свириш по ноти в реално време ще е много по-трудно да прецениш, че си видял две четвъртини и остава половин такт паузи, отколкото да видиш нотите + самите паузи.

2. Ако имаш някаква ритмика с омешани ноти +паузи... примерно четвъртина нота + осмина пауза + осмина нота + четвътина пауза и т.н. Как ще прецениш колко да не свириш между нотите? :)

П.П. Паузите вероятно също са ноти, но не знам как да го напиша, може би тонове...?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз съм далеч от "академичности", но според мен нотите и паузите са музикални знаци, като първият обозначава звук с времетраене и височина, вторият тишина. Изпускането на паузи води до неточности и неразбории. Единствено съм срещал изпускания при разни хвърчащи листи/чернови/нотирани идеи, когато искаш да обясниш нещо на бърза ръка или пък когато мелодията, която свирите е световно-известна и ти предполагаш по презумпция какво трябва да се изсвири ... това нито е устойчиво, нито е точно и няма нищо общо с професионален нотопис. Ако за първи път виждам творбата ти, дадеш ми нотния лист и седна на пианото да свиря на "прима виста" ... какво правим? Свободна интерпретация?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бихте ли ми обяснили какви са тези "съвременни правила за нотация", както и кога, и кой точно ги е въвел без да разбера? ;)

Това много ми прилича на разгорялата се преди години дискусия за 'правилото на пълния член' - понеже много малко хора знаели кое се членува и кое не, имаше предложение просто да го махнат и навсякъде да имало само кратък член, тъй като така или иначе хората не били наясно, пък и не желаели да се научат.

Паузите са си нотни знаци, напълно равностойни с нотите и останалите елементи, и без тях няма как да получиш времената на един пълен такт. Интересно ми е при дълга и силно раздробена поредица от ноти, разделени с паузи, как ще се ориентираш кога точно да спреш и кога да продължиш? А ако има точки до нотите и паузите...или пък са с по 2 точки? Или ако си в някой "дълъг" размер позволяващ множество 16-тини, 32-рини или още по-кратки ноти и паузи? Или ако имаш партитура, където в един момент свирят едни инструменти, а другите паузират или се вмъкват между тях? И още безброй примери могат да се измислят, така че няма нужда да се осланяме на шестото си чувство и да гадаем "какво е имал предвид композиторът", щом може просто да имаме паузи на нужните места. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А ние отговорихме. :)

Не се предвижда в скоро време писането на паузи да отпадне - махнем ли пауза, все едно махаме нота и целият ритъм отива по дяволите. Всъщност това е и един от основните проблеми на децата, които отскоро са започнали да се учат да свирят на някакъв инструмент (примерно на пиано) - редовно съкращават дължината на "тишината" и затова е необходим метрума, за да ти излезе ритъма. А и както споменах по-горе, музиката не е само до ниво "Мила, моя мамо" с 2 вида нотни стойности, а имаме безброй ситуации, където без паузи просто няма как да опишем музиката. ;) 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Светът знае странни примери на съвременна нотация, при която самият автор
не е нотирал всичко с пълна точност.

Един пример е тази минималистична пиеска от съвременния композитор
Arvo Pärt - Für Alina

Това, което се вижда е целият и нотен запис.
Написана е през 1976 г.
Трайностите не са означени точно.
Тактовете са с различна продължителност. Не е означен даже променлив тактов размер,
защото ако помислим за някаква метрична пулсация става сложно.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

16 minutes ago, N.V.C said:

Arvo Pärt - Für Alina

След като го чух, стигнах до извода, че "Für Elise" повече ми допада. :greenball:

Човекът може и да не е написал размер, но не е спестил паузите още в първия такт. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.