RaverWild Публикувано Октомври 13, 2024 Публикувано Октомври 13, 2024 Привет, Човърка ме да попитам кадрите на Теоритичен Факултет, както и по-напредналите в музикалните училища: В момента, според правилата за съвременна нотация в България и принципно по света, задължително ли е да се пишат паузите? Уточнение: Не съм вещ в музиката, детето е пети клас (не е в музикално училище) и понеже са ги хванали в базовите правила, скоро писали ноти и паузи, та се зачудих. Естествено предполагам, че е добра практика да се пише всичко и доста преподаватели биха го изисквали, но ме интересува как е в реалността при повечето. Подозирам че правилата за нотация са се изменяли през годините, както се изменят правилата за изписване на думи в различните езици (тенденция е всичко да върви към опростяване), подозирам че по някое време паузите са били напълно задължителни, но сега по пътя на логиката ми се струва, че ако изпишем една половинка нота и не напишем друго, то следва по подразбиране човека да се сети, че следва половинка пауза. Но това си е моя логика, знам ли. Нали се сещате - един от тези моменти, където не е важен въпроса, но те човърка с дни. Мерси. Цитирай
Baby Thomas Отговорено Октомври 13, 2024 Отговорено Октомври 13, 2024 Далеко съм от училища, консерваротии и т.н. Но по моя логика няма как да не ги пишеш. 1. Ако свириш по ноти в реално време ще е много по-трудно да прецениш, че си видял две четвъртини и остава половин такт паузи, отколкото да видиш нотите + самите паузи. 2. Ако имаш някаква ритмика с омешани ноти +паузи... примерно четвъртина нота + осмина пауза + осмина нота + четвътина пауза и т.н. Как ще прецениш колко да не свириш между нотите? П.П. Паузите вероятно също са ноти, но не знам как да го напиша, може би тонове...? 1 Цитирай
Koobenot Отговорено Октомври 13, 2024 Отговорено Октомври 13, 2024 И аз съм далеч от "академичности", но според мен нотите и паузите са музикални знаци, като първият обозначава звук с времетраене и височина, вторият тишина. Изпускането на паузи води до неточности и неразбории. Единствено съм срещал изпускания при разни хвърчащи листи/чернови/нотирани идеи, когато искаш да обясниш нещо на бърза ръка или пък когато мелодията, която свирите е световно-известна и ти предполагаш по презумпция какво трябва да се изсвири ... това нито е устойчиво, нито е точно и няма нищо общо с професионален нотопис. Ако за първи път виждам творбата ти, дадеш ми нотния лист и седна на пианото да свиря на "прима виста" ... какво правим? Свободна интерпретация? 1 Цитирай
RaverWild Отговорено Октомври 13, 2024 Автор Отговорено Октомври 13, 2024 Мерси. Ами честно нямам идея ако ги няма паузите. Както казах - предполагам. Цитирай
yamaha Отговорено Октомври 13, 2024 Отговорено Октомври 13, 2024 Бихте ли ми обяснили какви са тези "съвременни правила за нотация", както и кога, и кой точно ги е въвел без да разбера? Това много ми прилича на разгорялата се преди години дискусия за 'правилото на пълния член' - понеже много малко хора знаели кое се членува и кое не, имаше предложение просто да го махнат и навсякъде да имало само кратък член, тъй като така или иначе хората не били наясно, пък и не желаели да се научат. Паузите са си нотни знаци, напълно равностойни с нотите и останалите елементи, и без тях няма как да получиш времената на един пълен такт. Интересно ми е при дълга и силно раздробена поредица от ноти, разделени с паузи, как ще се ориентираш кога точно да спреш и кога да продължиш? А ако има точки до нотите и паузите...или пък са с по 2 точки? Или ако си в някой "дълъг" размер позволяващ множество 16-тини, 32-рини или още по-кратки ноти и паузи? Или ако имаш партитура, където в един момент свирят едни инструменти, а другите паузират или се вмъкват между тях? И още безброй примери могат да се измислят, така че няма нужда да се осланяме на шестото си чувство и да гадаем "какво е имал предвид композиторът", щом може просто да имаме паузи на нужните места. 4 1 Цитирай
RaverWild Отговорено Октомври 14, 2024 Автор Отговорено Октомври 14, 2024 А не знам. Аз питам. Цитирай
yamaha Отговорено Октомври 14, 2024 Отговорено Октомври 14, 2024 А ние отговорихме. Не се предвижда в скоро време писането на паузи да отпадне - махнем ли пауза, все едно махаме нота и целият ритъм отива по дяволите. Всъщност това е и един от основните проблеми на децата, които отскоро са започнали да се учат да свирят на някакъв инструмент (примерно на пиано) - редовно съкращават дължината на "тишината" и затова е необходим метрума, за да ти излезе ритъма. А и както споменах по-горе, музиката не е само до ниво "Мила, моя мамо" с 2 вида нотни стойности, а имаме безброй ситуации, където без паузи просто няма как да опишем музиката. 2 Цитирай
N.V.C Отговорено Октомври 14, 2024 Отговорено Октомври 14, 2024 Светът знае странни примери на съвременна нотация, при която самият автор не е нотирал всичко с пълна точност. Един пример е тази минималистична пиеска от съвременния композитор Arvo Pärt - Für Alina Това, което се вижда е целият и нотен запис. Написана е през 1976 г. Трайностите не са означени точно. Тактовете са с различна продължителност. Не е означен даже променлив тактов размер, защото ако помислим за някаква метрична пулсация става сложно. Цитирай
yamaha Отговорено Октомври 14, 2024 Отговорено Октомври 14, 2024 16 minutes ago, N.V.C said: Arvo Pärt - Für Alina След като го чух, стигнах до извода, че "Für Elise" повече ми допада. Човекът може и да не е написал размер, но не е спестил паузите още в първия такт. 1 Цитирай
N.V.C Отговорено Октомври 23, 2024 Отговорено Октомври 23, 2024 Още някои примери за свободна/алеаторна нотация. Нещо подобно може да бъде полезно в електронната музика или при импровизация. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Февруари 5 Отговорено Февруари 5 Няма „съвременни правила за нотация“. Класическата нотация е една. Не виждам как бихме изразили недвусмислено пауза без експлицитно изписване. Ако няма такова, трайностите може да са относителни/интерпретативни. Тези похвати може да се срещнат в алеаторната и авангардната музика, където целенасочено се пропуска дефинираност на всички параметри. Арво Пярт е чудесен композитор, когото харесвам, но не е отправна точка. Карлхайнц Щокхаузен има собствени системи за нотация, адекватни за музиката му, но и те касаят специфични, нишови приложения. По същия начин съществуват и няколко системи за микротонална нотация. 1 Цитирай
N.V.C Отговорено Февруари 7 Отговорено Февруари 7 Тази тема донякъде ме амбицира да помисля, дали не е възможно нещо необичайно. Нотният запис представлява език, който е подходящ за записване на класическата европейска музика. Тъй като се е усъвършенствал в продължение на векове, не може просто така да се измисли нещо по-добро. И е невъзможно да се изхвърли някоя негова част, като например паузите. Но може да се напише много разнообразна музика, в която няма паузи, защото всички инструменти звучат непрекъснато. Такава музика може да бъде направена много разнообразна ритмично и мелодично, като се променя темпото, редуват се ff и ppp, интонацията на инструментите и т.н. Нотният запис има качества, които го правят подходящ и музикално изразителен най-вече за класическата музика. Друг вид запис е например таблатурата за китара. Ако да кажем е означено да се натисне първа струна на китарата на 5-то прагче това е точен запис, но не показва какъв е музикалният смисъл. Когато запишем с ноти, че това е ла от втора октава (която при китарата звучи като ла от първа октава), това вече има музикален смисъл. Защото от нотният запис веднага може да се види, че ако тоналността е ре минор, това натискане на 5-то прагче, означава тонът ла, който е 5-та степен на тази тоналност и носи доминантова функция. Но за съвсем друг вид музика (Ambient, Drone) може да е подходящ и някакъв друг вид запис. Тъй като нотният запис трябва да е кратък и да помага да се свири от пръв поглед. Класическият нотен запис е полезен с това, че от пръв поглед се обхващат групи ноти, които са едновременни или напред във времето. 1 Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.