Evtim Djerekarov Публикувано Декември 10, 2012 Публикувано Декември 10, 2012 Здравейте, Знаете, че от доста време се занимавам с работа(предимно прототипна) по овердрайв ефекти за китара. Преди доста време бях пускал записи от едно от ефектчетата, сега направих втора версия на прототипа, която вече ползва Jfet/Mosfet транзистори за изкривяванията, допълнителни вериги, които имитират решетковия ток при лампите, както и някои мерки за снижаване до минимум на нежеланите транзисторни хармоници. Записах един бърз и мръсен семпъл на ефекта, колкото да добиете представа за звука му: Това е звука от ефекта с кабинет симулация върху него и малко reverb. Няма усилвател във веригата. https://soundcloud.com/evtodj/overdrive-rev2-0-test Ако ефектът добие прилично одобрение тук и на местата, където го нося за проба, ще пусна серия от него, но бих искал да се консултирам с вас относно това как би било най-подходящо ефекта да се управлява. Има техническа възможност, освен драйв каналът, да се постигне и Clean звук, а също и евентуално boost(като volume и/или гейн) за сола, или просто ако човек иска да се буустне. Това би превърнало ефекта почти в предусилвател. Ето и конкретните въпроси: 1.Превключване: Проблемът е, че най-вероятно кутията ще е от малко по-големите и на нея ще има два суича. -Един от вариантите е единият суич да превключва ефект/байпас, а другия - да избира дали байпасът да е байпас или да е clean. Така обаче не остава възможност да се превключва boost режима с фуутсуичовете. -Друг вариант е, превключването "байпас или клийн" да е с ЦК ключе, и единият педал да е ефект/клийн, а другия - бууст. Така обаче се изключва възможността само с крака да се управлява всичко(байпас/клийн/ефект/бууст). - Още един по-причудлив вариант е, при малко по-дълго задържане на "бууст" педала, да се сменя режима(клийн или байпас на байпас позиция). Така всичко може да се управляза с крак, но в някои случаи може да се изгуби малко време при превключване. 2.Еквилайзер: В текущият си вид, ефектчето има маршалски тонстак Mid / Bass / Treble, като играта с който и да е потенциометър променя и това как се държат остналите(пасивна схема, както на повечето усилватели). Възможно е и да добавя ключе за избор на различен характер на еквилайзера, както например Ники направи в неговия Файърсаунд 3. Възможно е и еквилайзера да е активен, както в повечето ефекти. Кое според вас е най-подходящо? 3.Допълнителни контроли В текущият си вид, ефектът има контроли Gain / Mid / Bass / Treble / Volume. С добавяне на чист канал обаче, със сигурност трябва да се добави поне Clean Volume и евентуално Clean Gain. Ако ги има и двата, клийн канала ще може да се ползва и за лек крънч. От друга страна, липсва какъвто и да било допълнителен еквилайзер за Clean канала. Липсват и допълнителни ефекти за бууста, който евентуално може да се усили в някоя честотна област за соло. Възможно е последните неща да са ЦК ключета с предварително дефинирани функции(примерно по среднист или ярък кликн, усилване на ниските за клийна и трето ключе - Peak за бууст канала....). Ще се радвам на вашите мнения и препоръки. 6 Цитирай
Nikifena Отговорено Декември 10, 2012 Отговорено Декември 10, 2012 Хубав проект си подхванал, Евто. Радвам се, че не се отказваш Като опреш до производството свиркай да помагам. Сега по темата: Не съм запознат със схемата на твоето ефектче, но може ли да се направи с 2 бутона по следния начин: бутон 1 да сменя клиин/драйв а бутон 2 да сменя байпас/бууст? Така ще имаш възможност да буустнеш клиин-а или драйва което е гот. EQ Тук пак зависи какво точно търсиш. Дали ефектът да е гъвкав (и с много копчета) или с един тон. Това зависи до някъде и какво приложение си измислил на ефекта. Дали да се ползва само с кубе или да влиза в употреба за директни записи към PC. На мен не ми харесват пасивните FMV (fender, marshall, vox) тонконтроли поради ограничените им възможности. Поради тази причина експериментирай с активно EQ: ниски+високи и отделен контрол за средите. Можеш да му добавиш трипозиционно Ц-К за различни честоти или пък с пот за параметрик. Добро решение вършещо много работа е и чисто пасивен тон контрол - до някъде подобен на този при тюбскриимърите. Най-добре да нагласиш честотата на слух. Това решение според мен е добро когато се свири с кубе. Така разликата с ефект и без ефект няма да е толкова драстична отколкото с активно еку и ако човек е бъзикал много честотите. Ако се мисли за записи е добре да има повече възможности ЕQ-то. Помисли за Ц-К сменящо 2 режима на опцията бууст: клиин бууст и мидъл бууст. Същот така опция бууста да е пред ефекта или след него. Лично мое мнение е, че повечето копчета плашат музикантите. Трябва да е добре изчистено и ясно от пръв поглед (по възможност). Останалото е маркетинг за половин милион, фабрика в китай и жилище на Канарските острови 2 Цитирай
synchu Отговорено Декември 10, 2012 Отговорено Декември 10, 2012 Aз бих го чул в усилвател с микрофон записан. Така честно казано доста компресирано и тъничко някак излиза :/ 1. Суитчинга - два бутона - Ефект/Байпас, Бууст/Байпас 2. EQ - никога не мога да преценя, преди да съм пипнал. Моя прост принцип напоследък е - много копчета, много проблем. Малко копчета, малко проблем 3. Честотния бууст е хитро и много полезно нещо така че съм по-скоро за и по-скоро като реализация тип тон контрол - от бууст за високи към бууст на ниски например. EDIT: Адаш мноо си бърз 3 Цитирай
Slide Отговорено Декември 10, 2012 Отговорено Декември 10, 2012 (Редактирано) Аз лично останах много приятно изенадан от ефекта. Имах възможността да го пробвам и ми се стори доста версатилен. Превид, че "гиъра" беше ефекта, саунд карта и кабинет симулация. Най-много ме впечатлие "войсинга" и разнообразието, което може да се постигне само то EQ-то. Бих се наредл за един, стигне ли се до производство. Редактирано Декември 10, 2012 от Slide 1 Цитирай
travelcaster2 Отговорено Декември 10, 2012 Отговорено Декември 10, 2012 Много ми харесва. С каква китара е записвано? Струва ми се, че с 2 различни китари флажолетите ще станат по-изразителни, а може би ще се появят и нови. 1 Цитирай
Parni_Valjak Отговорено Декември 10, 2012 Отговорено Декември 10, 2012 (Редактирано) Ако ще се ползва нещо по сериозно за управление, може да има четене на двата бутона и детектиране на едновременното натискане на двата. Така комбинациите могат да се увеличат. Често използвано в модерните машинки, още повече, че един подходящ PIC е без пари. А програмиранетео му за теб няма да е проблем Редактирано Декември 10, 2012 от Parni_Valjak 1 Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Декември 10, 2012 Автор Отговорено Декември 10, 2012 (Редактирано) С каква китара е записвано? Записвано е с един Стаг, копие на PRS, адаптери Wilkinson. Струните бяха малко страрички. С по-хубави метли, флажолетите излизат по-добре. @Parni_Valiak: PIC-ът е добро решение, но изисква отделно стабилизирано напрежение и вероятно по-сложна схемотехника( може би по-проста?!?). Трябва да помисля за схема за превключване(дали ще са релета или електронни ключове), но при всички положения трябва да се направи така, че да не е твърде сложно или скъпо, защото така или иначе ефекта не е от най-простите, а искам да го направя с приемлива цена, да е достъпен. Редактирано Декември 10, 2012 от Evtim Djerekarov 1 Цитирай
Parni_Valjak Отговорено Декември 10, 2012 Отговорено Декември 10, 2012 (Редактирано) 78L05, консумацията е нищожна (имам предвид спрямо всичко останало). Изобщо няма нищо схемотехнически сложно, - два входа, 3 или 4 изхода и 4053/ , 4051 или 4052 в зависимост от необходимите кръгове за комутация. Това е всичко. Е, някой друг резистор ще е необходим, но като цяло нито има нещо скъпо, нито пък са много елементите. Нали в края на краищата контролера поема цялата работа. Тя пък една работа - я има 10 реда код, я няма. Ако се използва 4066 ще трябват и транзистори, че няма транслатори на ниво, както 4050 серията. Това е. ПП. Пропуснах, че има купища програми и подпрограми в пространството, които са готови модули ... Редактирано Декември 10, 2012 от Parni_Valjak 1 Цитирай
kolio_k Отговорено Декември 10, 2012 Отговорено Декември 10, 2012 От това, което чух, мисля, че драйва има потенциал и звучи много приятно. Но за да кажа нещо по конкретно, би трябвало да качиш по реален семпъл (от амп с мик). Сигурен съм, че педала не звучи така наживо, в смисъл, тук е много загладен и компресиран, а освен това е сериозно пръснат със реверба в ляво и дясно, което го замазва допълнително. Нещо подобно трябва да се получава в микс, но не и за живо свирене (ако искаме да се чуваме в микса) 1 Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Декември 10, 2012 Автор Отговорено Декември 10, 2012 (Редактирано) Може би ще го запиша с усилвател в скоро време. Има малка вероятност да минавам към Пловдив този или другия месец. Ако стане така, може да го донеса за проби. @Parni_Valjak: Идните дни ще помисля върху превключването, ще потърся и говоти решения и ще постна тук примерни схеми за обсъждане, хем така биха могли да бъдат полезни и на други хора, които искат по-сложни превключвания. Бях експериментирал(симулационно) с различни аналогови и ключове преди време и ми прави впечатление, че те(поне популярните схеми) винаги вкарват малки количества изкривявания в сигнала. Може би поне байпас сигнала трябва да се включва чисто механично(ключ или реле). Редактирано Декември 10, 2012 от Evtim Djerekarov Цитирай
a_panov Отговорено Декември 10, 2012 Отговорено Декември 10, 2012 Друго ще е в кубе... Динамика и честоти вече ще се определят и от кубето. [тук е много загладен и компресиран, а освен това е сериозно пръснат със реверба в ляво и дясно, което го замазва допълнително] Но кефи, кийп уолкинг... 1 Цитирай
Baby Thomas Отговорено Декември 10, 2012 Отговорено Декември 10, 2012 Звучи яко и определено има потенциал! "Екстрите" са наистина според зависи какво ще бъде. Ако е по-скоро драйв педал е по-удачно да има байпас бутон и тон корекция с една врътка (предполагайки включването в китарен АМР след него, наличието на цяло EQ малко се обезмисля); Ако ще е тип преамп - нека има клийн и драйв плюс цяла EQ секция. Тук идва и въпроса дали ще може да се ползва за директен запис и/или лайв. Ако ще добавяш някаква спийкър симулация задължително остави опция да се изключва (да не е хард кодната като на Санс Ампа). Как ще реализираш точно управлението ще решиш по-лесно, когато измислиш "екстрите". Така е според мен, де... Ще е интересно да чуя и баш директен запис без нищо (просто махаш импулс, ривърб и т.н.). Може да е супер странно за мнозина, но най-коравите драйв ефекти, които съм чувал, звучат отлично директно на слушалки/HiFi, така че за мен специално това е показателен тест. Поздравления инак за постигнатото до момента и не се отказвай в никакъв случай. П.П. Един страничен въпрос: откъде е рифчето на 2:24, КольоК също съм чувал да го свири, много кефи! 1 Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Декември 10, 2012 Автор Отговорено Декември 10, 2012 П.П. Един страничен въпрос: откъде е рифчето на 2:24, КольоК също съм чувал да го свири, много кефи! До колкото знам от kolio_k, това е Dolemite на Scott Henderson. Иначе си прав за екстрите, иска ми се да е по-скоро преамп, обаче ми се струва, че ако му вкарам и спийкър симулация, сложността ще стане много голяма, което малко или много ще се отрази на цената, освен, ако спийкър симулатора не е само един, при това - от по-простите. Възможно е дори да са два отделни изхода със и без SpeakerSim, както е на някои ефекти. Още не съм сигурен какви екстри да имам, затова събирам мнения. След някой друг ден, като имам време за това, а и желание, ще седна и ще напиша една спецификация 1.0, като взема предвид мненията оттук, и ще я постна за обсъждане. 1 Цитирай
ditronix Отговорено Декември 23, 2012 Отговорено Декември 23, 2012 Aко става дума за ниска консумация,78L05 не е най-доброто решение! Попаднах на екземпляри със собствена консумация около 30 mA!!! От ЕЛИМЕКС купих някакви китайски ,които се държаха повече от достойно-4 mA само,но за моите цели и това беше много. Решението е LM2931-AZ 5 - собствена консумация около 0,8 mA. Има ги в КОМЕТ и не са скъпи-40-50 стотинки в зависимост от това колко броя се купуват! 1 Цитирай
Nikifena Отговорено Декември 23, 2012 Отговорено Декември 23, 2012 Най-добре от гледна точка на ниска консумация е дц-дц преобразувател щото има високо КПД за разлика от всички линейни регулатори. Друг е въпросът, че трябва повече чаркалък и високата честота "шуми" 1 Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.