Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Страничен проект за кеф и без срокове. Събирам инфо и съвети.
Идеата е преамп модул за бас китара.

---

I. Преамп част, варианти:

1. двоен триод, последователно свързан

2. двоен триод, каскодна схема

3. пентод

 

Подвъпроси:

- да използвам ли катоден повторител мосфет за да сваля изходното съпротивление, или да разчитам на следващ модул с високо такова?

(за каскодната схема, не си спомням сега дали на изхода не беше с нисък импеданс.)

- варианти 2 и 3 - да използвам ли прост буустер отпред, за да предизвикам леко кривене в ламповия модул?

---

II. Еквалайзер, варианти:

1. Петканален еквалайзер

2. 2(3) канален парамтрик с фиксирано Q

---

III. Компресор (може и да отпадне)

- никаква идея какво :D

---

IV. Балансиран, небалансиран изход

- какви ОУ, варианти на схеми

(смятам цялото нещо да има и 2x15в захранване)

---

V. Последователност на модулите

1. компресор, преамп, еквалайзер

2. преамп, после другите

3. еквалайзера изнесен най-оптред, все едно бас с активна електроника

4. други

---

Приемам съвети и идеи за всеки модул, последователност от модули, схемни решения на модули, избор на ОУ.

Най-малкото ще гледам сеир при мнения, които старателно избягват да коментират посочените точки, или да допълнят нещо съществено, което пропускам.
Не съм на зор да го правя все пак :D.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тез триоди в преампа лампи ли са? Щото видях 2х15волта после...

 

За последователността категорично: компресор, преамп, EQ. :)

 

Балансиран ДИ изход винаги е по-добре. Може да помислиш за цъкалка pre/post, която да сменя откъде да ти взема сигнала - преди преампа или след него.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Най-добре виж кои са най-обичаните/използвани модели, провери им схемите, направи си едно резюме и чак тогава действай с проектирането.

Според мен, всеки уважаваш себе си бас предусилвател трябва да има минимум приличен параметик(по възможност не един).

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Разбира се, когато става въпрос за параметрици, имам предвид транзисторни/ОУ решения. Даже, ако си спомняш валяк, бях правил едно такова чудо за Ранков(assoass) някъде в далечното минало, по идея, която беше дал ти, в една публикация(за отделен параметрик за всяка струна на баса). Предусилвателят беше с 4 параметрика(Gain, F), при които Q е функция на честотата и един със всички променливи параметри(Gain, Q, F). До колкото помня, дълбочината им беше +-12dB, а отпред беше реализиран лампов каскод.

 

Това беше схема от края на тийнейджърството ми, или да съм бил най-много на 20-21, която с голяма гордост бях проектирал сам, с малко твоя помощ и на други съфорумници(ники, мефистофел, разбойника и други), и работеше много добре, за съжаление с едно немаловажно изключение - еквйлайзерът беше шумничък, особено чуваемо, когато затихваш. Беше направен с жиратори с ОУ. Всъщност, вътре имаше толкова много ОУ, че сега не бих го направил така. Бих се опитал да направя по-пасивно решение с истински трептящи кръгове, ако габарита го позволява. Не знам дали това е по-правилно, тъй като не ми се е налагало да повтарям начинанието, но при проектирането първо бих се ориентирал натам с проучванията.

 

Хаха - ето я!

 

http://forum.muzikant.org/topic/14628-oiinaaeoeey-ia-aan-idhaaaeoneeaaoaae/

 

Жалко, че ги няма картинките.

Редактирано от Evtim Djerekarov

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преампа ще е лампов и не съм проучил какъв да е. Най малкото заради идеята да има лампа.
Искам да има гейн - и да има леко изкривяване - металическо звънтене или както се дообработи с EQ после.

Ще си бъде с високо анодно напрежение.

---

2 x 15 волта ще е захранването на EQ и балансирания изход. Не мисля да има лампов EQ.
Балансирания изход доста просто и качествено може да се изпълни с изходящ трансформатор, като ползите от ОУ решение биха били... по-ниска цена? :D

Целия модул ще е за бас, с идея да се включва в пулт (евентуално и в звукова карта). Общите EQ настройки може да са пост - в пулта, в DAW, а самия модул да е с параметрик.

---

Ще има ли нужда от speaker simulator/DI box модулче според вас?

При опитите със преамп за солокитара+звукова карта, без софтуеърен speaker simulator резултата е отвратителен.

В пулт също звучеше зле.
Но саунда на баса не подлежи чак на такива изкривявания в преампа

---

Иначе, модулите тр. да се изработят по отделно, да се свържат, да се тества и донастрои и чак тогава да се измисли компактна сборка.

---

Компресор който би си струвало да се прави - за решение за волтажно регулиран усилвател ли тр. да става въпрос?

Редактирано от emosms

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

"Волтажно-регулиран усилвател" звучи доста забавно, в смисъл много далече е от всякаква терминология.
Има различни начини за направа на компресор.
Със специализирани ОУ, vari-mu вариант, примерно с JFET транзистор, с оптрони....

Примерно, за JFET вариант, прегледай схемата на небезизвестния UREI 1176:
http://www.moxtone.com/FET_COMP.htm
С малко мислене, можеш да си извадиш от нея това, което би ти свършило работа, и да я пригодиш за симетрично захранване.


Ето и вариант с оптрон:
http://dt.prohosting.com/hacks/joecheep_schem.gif

Попрочети малко, какви времена attack/release, какви съотношения(ratio) и каква "рязкост" на коляното са най-приложими за бас.
Няма смисъл да правиш "всеобхватен" компресор за това приложение.

  • Like 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Според мен, някакви сравнително благоприятни за бас настройки биха били:

 

Treshold

Ratio: 1:1 - 8:1

Attack: 0 -50ms(най-често ще ползваш 2-10мс по всяка вероятност).

Release: 0-200mS

Makeup

 

Би било добре и да имаш контрол(няколкостепенен превключвател) на твърдостта(knee) на активиране на компресора.

Добре би било да има и някакъв индикатор (1-10 диода) за това, кога (и колко) компресираш.

 

Но аз не съм басист, добре би било и басистите да кажат, какави настройки ползват на живо, в студио..

Редактирано от Evtim Djerekarov

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Щом ще имаш Солид стейт буфери по пътя на сигнала не виждам смисъл от повече от една лампа...

  • Like 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Задачата ще иска доста работа..

Компресора - ще се върви към издирване и изкопиране на някое педалче - бас компресор.

Относно ламповия преамп - изглежда класическа схема с двоен триод ще осигури необходимото 'лампово' изкривяване, но схемата трябва да се коригира като режим на триодите и други елементи, съобразно честотната характеристика и изривяването нужно за бас.
Мосфет транзистор като катоден повторител, за сваляне на изходния импеданс - подкарах нещо подобно и работи доста добре с минимум елементи.

Параметрика - разглеждал съм готови схеми с ОУ от класическа рак система - доста елементи са :D.

За балансирания изход - ще ми се да е с трансформатор.

Доста работа ще е :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Решението емитерен/сорсов повторител, без определени подобрения, не е добро, тъй като не е много линейно. Дори при биполярния транзистор, Re се мени нелинейно с колекторния ток, което кара коефициента на усилване по напрежение в изхода(емитера,

 

Едно от възможните решения е генератор на ток в емитера/сорса, но няма да обяснявам подробно, има достатъчно четива по въпроса е нета.

Редактирано от Evtim Djerekarov

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Какво стана, реши ли се на някакво схемно решение, или още умуваш?

Поне блок-схема.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А ако просто се добави едно лампово стъпало някъде в схемата на Кройцер, няма ли да се получи желания резултат?

Тук е схемата: http://www.albertkreuzer.com/pics/el/pre/schem/preamp_sch21.gif

Тук е цялото описание: http://www.albertkreuzer.com/preamp.htm

Аз замислям да си правя усилвател за бас-а и мисля да вкарам тоя предусилвател вътре, като се замислям за варианта и лампа да вкарам.

Също и да го направя с 2 или 3 канала предусилвателни, които се сумират преди крайното стъпало...

Самото крайно стъпало ще е стандартно някакво, като се оглеждам и за клас Д готови модули.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Защо не и вариация на тема това за ламповия преамп :).

Сега малко превключих на друга вълна, избързах с ентусиазма. 

нз. кога ще поработя над това, извинявам се :(.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

  • Similar Content

    • От SocialSatanism
      Ние сме двама квази-интелектуалци, единия се опитва да кряка докато мъчи китарата, другия е с раздвоение на музикалността между китарка и клавир. Търсим още двама псевдоинтелектуалци да дънят на бас и барабани. Свирим алтърнатив метъл, просто защото този етикет е най-общия, който съществува. Китарите са ни в дроп до (drop C), правим кавъри на Scars on Broadway и имаме цифра авторски.
       
      За връзка: Дяни К., тел. 0885866691, fb: https://www.facebook.com/dyany.kurulenko
    • От Angus98
      Здравейте , хора !! Търся хора с творчески идеи. Аз съм китарист и леко пея . Приключвам един дългогодишен проект ,защото колегата ми заминава от чужбината и се разпадаме като формация. Ние винаги сме били запленени от авторското творчество, но вече няма как... Идеята ми е да намеря хора със същото мислене като моето, че авторското е най-готино! Търся ритъм китара , бас , барабани и вокал за да можем да творим!!! Ако има навити от Пловдив съм!! Rocknroll8@mail.bg ми е  е-maila. 
    • От Evtim Djerekarov
      Здравейте,
       
      Преди време си спомних за една моя стара тема за PCM2902 Group Buy, когато имах намерение, да направя външна USB 48kHz звукова карта с вграден микрофонен предусилвател. Не, че идеята ми е умряла, но сега има дори по-добри USB кодеци за целта. Но както и да е - фокусът ми е, върху микрофонния предусилвател.
      Вчера, докато чакам, да ми се приспи, направих ето това:
       

       

       
      Единственият лек проблем с предусилвателя е, че е идеално празен отвътре и нещо не работи както трябва.
      Това е, понеже никога досега не съм правил балансиран микрофонен предусилвател, и не знам по кой път
      да поема.
       
      Предният панел засега има накичени следните неща:
       
      -Микрофонен вход (очевидно)
      -Потенциометър за регулиране на усилването
      -Над потенциометъра - CLIP индикатор (обмислям над него, да има и жълт за -18 или -12dB примерно)
      -Ключове със съответстващ индикатор (Phantom Power 48V, Phase, Low Cut).
      * Обмислям, дали под потенциометъра, да не сложа един Push бутон за примерно 20dB pad.
       
      На задния панел, засега има само RCA конектори и захранване, но обмислям, да сложа:
       
      -Стерео букса 6.3mm (за балансиран изход, то затова и RCA конекторите са два).
      -Ключе за избор на фаза за втория "канал" - дали да е балансирано, или да е симфазно. Това на пръв поглед, може да изглежда абсурдно, но главното му приложение е в цифровия домейн, където може или малко да подобрим съотношението сигнал/шум на звуковата карта, като съберем сигналите от двата канала (симфазно), или можем да се отървем от вътрешни системни шумове в звуковата карта или компютърната система, като обърнем фазата на единия канал и след това съберем двата сигнала (балансирано).
       
      Колебанията са относно:
       
      -Какво захранване да ползвам  - да заменя 9-волтовата букса с 220-волтов куплунг, и да сложа трансформатор и линейни регулатори, или пък да си остане тя, и да направя три импулсни регулатора с MC34063-ки, съответно за +15V, -15V и +48V, или малко по-високо, с последваща линейна регулация, или пък без линейни регулатори, но с маниакално RC (L) филтриране.
       
      -Каква схема да ползвам:
      1. Дали тази, с биполярен вход (която изисква огромни кондензатори за "развързване" на фантомното захранване), и не знам, колко грозно криви (но пък има много малък собствен шум), малко прилича на Yamaha D-Pre предусилвателите.
      http://sound.whsites.net/project66.htm
       
      2. Дали тази, на Cordell с JFET входове, също с доста нисък шум:
      http://www.cordellaudio.com/preamplifiers/dynamicmicpreamp.shtml
       
      3. Дали да ползвам "Стандартно" решение с INA217 или някаква по-особена схема.
       
      Важно е, да спомена, че търся относително бюджетно решение (не бих купувал специализирани аудио трансформатори, например). Което повдига въпросът, дали да ползвам аудио трансформатор на входа, или евентуално - само на изхода, или да го карам безтрансформаторно. Това, с трансформаторите, го имам повече като въпрос за обсъждане, иначе, не знам, дали бих се наел, да експериментирам, да навивам трансформатори - най-малкото, трябва да си направя не-много-проста постановка за измерване на изкривяванията, докато стигна до приемливо решение.
       
      Имате ли опит с направата на микрофонни предусилватели, и какви съвети можете да дадете?
    • От drummer_from_hell
      Здравейте, ние сме барабанист и китарист, които понастоящем сме в София и търсим хора(басист и вокал) да свирим, като главно става въпрос за кавърчета и авторска музика(която предстои да направим).
      Става въпрос изцяло за любителско свирене(нямаме амбиции да ставаме супер звезди), тъй като и двамата си имаме дневна работа.
      Ще свирим веднъж макс. два пъти седмично. Като музика се целим към нещо от рода Queens of the stone age , Pearl jam, Soundgarden и подобни, НО! като цяло сме отворени и към други жанрове.
      Репетирането ще се случва в кв.Княжево, като студиото е доста приятно и на прилична цена(10лв на час).
      При интерес, пишете под темата или на лично, за да обменим контакти.
       
      Поздрави!!!
    • От MOL
      Здравейте, започваме издирването на басист!
      Свирим гръндж и алтърнатив - кавъри и авторска музика! Имаме доста опит, но за жалост и поради несериозни хора минали през бандата нещата вървяха доста бавно. 
      Т.к. Решихме да действаме като трио - барабани, китара + вокали и бас, имаме няколко изисквания към бъдещ басист
      Какъв човек търсим:
      1. С опит и желание
      2. Басист, който може да пълни - тип Jeff Ament, Robert DeLeo, Dylan Wilson
      3. Да може да припява
      4. Да има опит с авторската музика. 
      5. Да слуша такава музика - това е задължително условие, т.к. вече няколко души ни загубиха времето като идваха на прослушвания или даже бяха за кратко в бандата, но искаха да свирят/пеят друга музика
       
      Свържете се с нас на л.с. във ФБ страницата ни: https://www.facebook.com/Made-of-Less-1398324290382819/
       
      Hello, we are looking for a bassist
      We play grunge and alternative rock - covers and our own music. We have a lot of experience but due to some irresposible people who were in the band the progress was slow.
      Because we decided to be a trio - drums, guitar + vocals and bass, we have some requirements for our future bassist:
      1. Expericed and willing to play
      2. A person who can fill the space - like Jeff Ament, Robert DeLeo, Dylan Wilson
      3. Who can sing
      4. Have an experience with creating music
      5. The person should listen to this kind of music - we wasted too much time with guys coming for audition or even playing for a while with us and asking us to play a differnt genre 
       
      If you are interested - contact us with a messege in our FB band profile - https://www.facebook.com/Made-of-Less-1398324290382819/
       
       
×

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.