Лими Публикувано Април 2, 2017 Публикувано Април 2, 2017 (Редактирано) От години се каня да обсъдиме разстройването на струнните инструменти в частност китарите, причинено от температурните промени в околната среда. От физиката знаеме, че телата се свиват и разширяват в зависимост от околната температурата и тяхната специфична топлоемкост. Логично е и струните да са доста чувствителни към тези промени. Конкретно искам да опиша явление, което наблюдавам вече няколко години и вече безпогрешно мога да предвидя. Пример - Зима. Пренасям китарата от студено в топло помещение в мек калъф. Налага ми се почти веднага да я настройвам и както очаквам тоновете и са се повишили малко, поради свиването на струните от студа. До тук всичко е логично и това което очаквам би трябвало тоновете да се понижат след няколко минути поради затопляне и отпускане на струните. Да, така и става, но малко по-късно след около 30-40 минути тоновете пак се повишават въпреки постоянната температура на помещението. Отпускам и пак настройвам точно, но след още 15-20 минути пак има повишаване. Пак отпускам и настройвам точно и горе-долу настройката се стабилизира в следващите един два часа докато трае изпълнението ми. Въпросче - защо пък след като китарата и струните се затоплят продължава повишаването на тоновете до някакъв момент вместо обратното? Сега вече имам предполагаемо обяснение за "парадоксалното" явление и ще го споделя тук но първо очаквам и вашите компетентни мнения. Ако има активен интерес към темата ще дискутираме и още специфични температурни явления при китарите, които наблюдавам отдавна и вече имам някакво логично обяснение. Важното е да се намери и практично приложимо решение. Редактирано Април 2, 2017 от Лими Цитирай
Jim-ph Отговорено Април 2, 2017 Отговорено Април 2, 2017 държи един инструмент на репетиционна и не го мести? Цитирай
nikfishman Отговорено Април 2, 2017 Отговорено Април 2, 2017 Ами аз си имам мое обяснение за тези неща . В случая може би не само струните се повлияват от температурата , има и промяна в грифа - съчетания от дърво с метал / тръстрода/ - всичко си има различна скорост на темпериране и може би за това трябва повече време . 2 Цитирай
ciriljhonson Отговорено Април 2, 2017 Отговорено Април 2, 2017 Не е само температурата, влажността на въздуха също... 1 Цитирай
ThrasherDge Отговорено Април 2, 2017 Отговорено Април 2, 2017 Влажност, температура, дървото реагира, нормално е. Няма какво да се направи, наеми си техник да ти ги настройва преди гиг-а. Цитирай
presly Отговорено Април 3, 2017 Отговорено Април 3, 2017 Свирим две електро-акустични китари. От доста години. Двете са Ямахи - едната е от бамбуковата им серия, другата е APX-4 с моднати ключове на Planet Waves. Бамбуковата повишава (понякога), АРХ-а - практически не (1-2 цента не ги броя). Май ключовете са от ключово значение. Цитирай
Лими Отговорено Април 3, 2017 Автор Отговорено Април 3, 2017 (Редактирано) Въпросче - защо пък след като китарата и струните се затоплят продължава повишаването на тоновете до някакъв момент вместо обратното? Конкретно в моят гореописан случай предполагам, че когато китарата се затопля увеличава габаритите си по дължина и това е причина за по-силно опъване и на струните, компенсиращо тяхното топлинно отпускане. Най-чувствителни според мен са Hollow Body китарите със струнници. При акустичната ми китара нисък клас WASHBURN D10SCE почти нямам такъв проблем. С по-дебели струни проблемът е по-слабо проявим. Трябва да има специални метали с малък коефиц. на температурно разширение от които да се правят струнниците. Същото се отнася и за другите материали от които е направена китарата - тръсрода примерно. Но пък се появява конфликт със акустичните изисквания за материалите. Започвам да се интересувам все повече от тези темпер. проблеми и да издирвам информация от кухнята на големите производители. Един от материалите, който решава такъв проблем е графитът за грифове. Тези темп. проблеми е важно да се знаят за да се минимизират, тъй като на всеки китарист му се налага да свири на открити сцени по фестивали и при неблагоприятни климатични условия, особено в динамично променящите се сезони, като пролет и есен. Най-добре е китарата да постои поне половин час предварително на мястото където ще се свири и чак след това да се настройва. Друго такова явление наблюдавам при класическите китари с найлонови струни. При тях пък става обратният процес - при охлаждане тези струни се отпускат, а при затопляне обратно, т.е. свиват се и повишават тона си. Преди няколко месеца един наш съфорумник беше пуснал видео клип с новата си къстъм китара направена от някаква светеща пластмаса. Любопитно ми е как реагира тази китара на температурна динамика. Редактирано Април 3, 2017 от Лими Цитирай
timequake Отговорено Април 3, 2017 Отговорено Април 3, 2017 Проблемът е до колко е изсъхнало дървото. Няколко марки китари се опитват да решат този проблем: 1. Vigier - в грифа има 10% карбон, изобщо няма truss rod. Самото дърво се суши по естествен начин няколко години преди да се направи китарата. 2. Suhr - за някои модели имат процес на "печене" на грифа, с който изсушават грифа. 3. Suhr, Tom Anderson - имат специален процес по изсушаване на дървото, преди да направят китарата И за трите марки се твърди, че разликата в температурите и влажността няма значение. Gibson също имаха baked maple грифове, но не им се получи особено. 1 Цитирай
ciriljhonson Отговорено Април 3, 2017 Отговорено Април 3, 2017 Това на снимката не е гъба, дървесина е, под микроскоп. Въздуха и влагата затворена в тези кутийки реагират на температурни разлики най-много и драстично. В комбинация с другите материали участващи в конструкцията това води до дебалансиране на системата-китарата. Не бих обвинявал тръсрода за виновен. За него, трябва да мине много време и температурните разлики да са в драстични граници. Струните обаче... с тях трябва да се внимава. Графита го използват заради стабилността при усукване, здравината и лекотата му, не заради друго. Накратко, аклиматизация му е майката. И тъй като повече се свири през топлите месеци в годината това не е толкова трудно. 3 Цитирай
ThrasherDge Отговорено Април 3, 2017 Отговорено Април 3, 2017 Изводът е - не си плащайте за сетъп на китара, ако я купивате по интернет от чужбина - като дойде така или иначе ще се е разкривила. Цитирай
timequake Отговорено Април 3, 2017 Отговорено Април 3, 2017 Изводът е - не си плащайте за сетъп на китара, ако я купивате по интернет от чужбина - като дойде така или иначе ще се е разкривила. 100% факт. Според мен сет ъп се налага и ако си купиш китара от български магазин. Повечето не ги поддържат особено добре. Цитирай
Baby Thomas Отговорено Април 4, 2017 Отговорено Април 4, 2017 Изводът не е верен, има китари, които идват от на майната си в ПЕРФЕКТНО състояние (откъм сетъп погледнато). Карвинът ми беше така - идеален. Вадиш, включваш, свириш и разцепваш. Нищо, че за 3 седмици е обиколил цял свят при кой знае какви условия. И до момента не съм пипал нищо, хем смених след месец струните с по-долен размер. БДУ шефчето там (Джеф Кисел) не е фен на разни "печеници" на дървета, не е обяснявал в детайли защо, но каза, че според него не е това начина. Разбира се всеки си има мнение Гътри разказва за неговия Charvel, че е с подобен гриф (caramelized flame-maple neck), на което той много е държал предвид постоянните му пътуваници из цял свят. Били Шиън също разказваше нещо подобно за Ямаха грифовете, но там не беше точно "печене", ами по-скоро изкуствено стареене/изсушаване (ако не се лъжа). Който има интерес ще намери лесно клипа, става дума за Yamaha Billy Sheehan Signature Attitude 3 Bass. Цитирай
Лими Отговорено Април 4, 2017 Автор Отговорено Април 4, 2017 Дали обаче този температурен проблем е само в грифовете? Ами тялото на китарата нали и то се свива и разширява като причинява опъване и отпускане на струните? Същото се случва със струнниците(tailpieces), които са от метални сплави. Какви материали все пак са най-подходящи. Виждал съм(само на снимка) китари и други струнни инструменти от някакви полимери/пластмаси или карбон структури. Любопитно ми е какви са минусите и плюсовете при тях! Цитирай
Heartman Отговорено Април 4, 2017 Отговорено Април 4, 2017 Стига бе чак и тялото да се разпъне от температурни разлики.Колко да е амплитудата че да повлияе на тона.Единствените които рязко се влияят са струните.Другото не е чак толкова голям проблем. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.