Jump to content
Българският форум за музиканти

потенциометри-оригинални или каквито и да е?


Recommended Posts

А силата на звука на 8 на евтините китари същата ли е, като тази на 5 при теб, или е по-силно, а само високите се губят?

 

Възможно е просто потенциометрите на евтините китари да не за точно логаритмични, а почти линейни, с крива, слабо напомняща на log(x).

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 74
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

SPAF' - благодаря за вниманието, чета внимателно.

 

Моите наблюдения са че най-честият случаи е следният - някой отива в магазин за електронни компоненти, купува си линеен потенциометър, слага го за контрол на силата и после почва да се оплаква, че не работи както трябва - усилването е супер странно и т.н, след това отива - купува си "специализиран потенциометър за китара специално за сила на звука" (разбирай логаритмичен потенциометър), слага го и почва да разправя легенди по въпроса.

 

Така, че правилото е - за сила на звука си купувате задължително логаритмичен потенциометър (независимо дали струва 50 стотинки или 50 лв).

 

Има вариант да се постигне правдоподобен резултат с линеен потенциометър + едно съпротивление - т.н. псевдо-логаритмичен ефект, но това е ненужна стъкмистика в случаят.

 

По принцип разлика може да се наблюдава между два потенциометъра когато са напълно отворени поради една доста проста причина - толерансът в съпротивлението. Повечето качествени компоненти са в порядъка на 1%, докато фирмите които произвеждат през куп за грош пишат 5%, а в реалност разликите стигат 10%, че и повече. Който не вярва да хване един мултицет и да замери на воля боклуците които се продават из нашите магазини. Има и качествени бройки, но си е малко или много късмет. При 500 кОм, 5 - 10% са между 25 и 50 кОм, което си е разлика. Слава богу при съпротивленията качеството е доста по-добро и при най-евтините, но това е друга тема.

 

Другият момент е, че повечето евтини логаритмични потенциометри не са особено качествено изработени и кривата на промяна на съпротивлението им е минала покрай тази на логаритмичната функция. Това малко трудно се замерва, но пък се усеща в плавността на усилване/намаляне на звука.

 

Следващият момент е, че покритието на повечето такива потенциометри е доста зле нанесено и неравномерно, в следствие на което се получава пращене и шум при въртенето.

 

Въпреки това, не ми се е случвало смяната на два потенциометъра с еднакви характеристики, но различни като цена и марка да е променило честотните характеристики на звука.

 

Ако обаче говорим за съвет - моят съвет е да отидете до xxxx и да си вземете от онези потенциометърчета които бяха май по 4 лв или нещо такова (абсолютно същите се продават при Къпъша за по 6 кинта). Въпросните потенциометри не са "маркови" и не струват 15 кинта, но вършат добра работа. С потенциометрите от по 30 стотинки може да се постигне същият ефект, но трябва да попаднете на качествена бройка, което си е малко вероятно.

 

Не съм спец и се занимавам само от 20 години с електроника, но въпреки това имам известни наблюдения върху темата.

 

пс. Гледам че Евтим ме е изпреварил и е споменал доста от тези неща докато съм писал тоя ферман.

Редактирано от niki123bg
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хммм. Аз което си мисля, че най-голямата разлика между калпав и качествен пот е в устойчивостта му. Тези 2-3 години, които спомена Евтим за китайския пот не са толкова много, ако се сравни с пота на мойта летва, която е 1994-та година правена и още си бачка без грижи. Дори наскоро направих лек шунт на потовете и суича, за да видя дали са се попрецакали нещо и ми влияят негативно, но всичко звучеше ОК.

Та така - мисля, че по-евтините ще се скапват много по-бързо (може би по-тънко или ронливо покритие). А проблемът с честотите, за който спомена kolio_k не мога да коментирам...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Прави ми впечатление, че на повечето нови китари(евтини и средни), потенциометрите се развалят обикновено на първата година. Иначе китайските потове също не се скапват лесно, ако човек ги пази. Но при непрестанно въртене(както свирят някои китаристи) се развалят бързо. Потенциометрице си имат показател lifetime cycles, който дава идея за живота им.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

kolio_k - проблемът идва от това, че адаптера, потенциометъра и капацитета на кабела заедно образуват low pass филтър, чийто честота на срязване се определя от това в каква позиция е потенциометъра. Колкото повече намаляш потенциометъра, толкова по-ниска става тази честота на срязване (а този филтър реже всичко над нея). Като резултат при по-намален потенциометър започват да се губят повече високите честоти.

 

Тъй като логаритмичното изменение на съпротивлението не е достатъчно добре направено при повечето евтини потенциометри, като ползваш такъв имаш едно положение при което започва да се потъмнява звука (т.е. да губи високи) - примерно на 8 , а при друг потенциометър но с различна крива на изменение на съпротивлението (но пак със същото съпротивление) се получава при друга позиция - примерно на 6.

 

Въпросът с помътняването на звука е търсен ефект за някои хора, за това и производителите не правят нищо по въпроса, но ако искаш да го избегнеш - има начин. Слага се един допълнителен кондензатор и за да се избегне страничният ефект от него и още едно допълнително съпротивление. За съжаление точните стойности зависят от типа адаптери и потенциометъра. Специално за Strat Seymour Duncan предпочита 100k резистор паралелно свързан на 0.002µF кондензатор.

 

Ето тук една доста приятна статийка по въпроса. Който иска може да си поиграе:

 

http://www.bothner.co.za/articles/volumepot2.shtml

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Във връзка с написаното от теб, Ники, и в резултат на обяснението на kolio_k за проблема, направих някои експерименти, и получих следните резултати.

 

Във графиките на фигура1(нормално състояние на китарата без модификации), се вижда, че при 100% усилване, разлика в честотната карактеристика от потенциометъра или кабела, почти не се поражда.

 

Когато волюм-а е на 50%(линейно в случая), се забелязва сериозен пад на високите честоти, като чуваем ефект(-3dB спад, в сравнение със сигнала) се получава едва при 3.17 kHz.

 

Когато волюм-а е на 10%, спадът във високите честоти не е така осезаем, както на 50%, и чуваем спад има чак на 8.73kHz, но пък сигнала вече е доста тих на тази позиция на волюм-а.

 

На фигура 2 са показани характеристиките на китарата с препоръчаните в сайта, който даваш стойности на компенсацията. На мен, лично, тези стойности ми се виждат прекалено големи, и избистрят прекалено много сигнала, особено на ниски нива на волюм-а.

 

Аз бих направил компенсацията с компонентите на фигура 3, както се вижда при нея, компенсацията върши работа, и не преувеличава толкова много високите честоти.

 

Разбира се, тук всичко е въпрос на вкус.

 

Характеристиката на схемата силно зависи от капацитета на кабела, като графиките, които съм дал, са за 400pF кабел. с намаляване на дължината, и увеличаване качеството на кабела, капацитета спада, и влиянието върху гълтането на високи честоти на средни позиции на волюм-а силно намалава, но на практика под 300pF за кабел с нормална(около 3м) дължина е много трудно да се падне.

 

Имам грешка - съпротивлението на адаптера на картинката е 8KOhm, не 8Ohm.

volbypass.JPG

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...да не се опитват да ми успорват мнението преди 2016 година)...

...смехурии...

Тогава ще влезеш в 3ти клас и ще се научиш да пишеш ли? :jazzband: :green:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@niki123bg и Evtim Djerekarov

 

Много благодаря и на двама ви за изчерпателните обяснения :virtuoz::jazzband:

 

Само искам да добавя ,че на една от китарите ми(custom power strat)има монтиран кондензатор който коригира спада на високите при работа с волума.Единственият дребен проблем е ,че високите са малко за сметка на ниските,но съм сигурен,че това е въпрос на съобразена стойност на кондензатора спрямо адаптерите и потенциометъра.Мен и така ме устройва ,защото използвам китарата предимно за фънк и нему производни,а за комп при фънк нямам нужда от много ниски в ритъм блендата

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Евтиме, симулациите са много добри. Понеже имаш вече подготвен Mathcad-a, можеш да направиш едни при обърнато свързване на потенциометъра - т.е. плъзгача да е към адаптера, а изхода от горния край. Често съм виждал такова връзване, и именно него цитирах като неправилно, но така или иначе подобно се среща. Би било интересно да се види пак при 100%, 50% , 10% и 5 %. Последното отговаря на ниско ниво при логаритмичен тип. Нищо чудно да има проблем и от грешно свързване. Хода на характеристиката със сигурност ще бъде още лош от посочените.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Симулациите са правени с Multisim2001, с вградения му bode plotter.

симулацията е итеративна, за това е доста точна. Като се прибера, ще направя и графики за другото свързване.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Parni_Valjak, при схема на връзване на потенциометъра, такава, че адаптера да е вързан към средния терминал, а сигнала да се взима от горния терминал се получава следното:

 

Когато усилването е максимално, влияния няма(понеже тогава схемата става еквивалентна на горната). Когато усилването е на 50%, не се забелязва това спадане на общото ниво при ниски честоти с 6dB, както на фигура 1 горе, но за сметка на това високите честоти спадат още по-бързо, като -3dB се постигат на 1.59kHz. с намаляване на потенциометъра, просто честотата на срез на LP филтъра(6 dB/oct) прогресивно спада, като на 10% тя е 890Hz.

 

Горните резултати за без товар на китарата. При 1 Мегаом товар, с въртенето на волюм - а, ниските честоти са почти винаги максимума (-1.9dB при 50% усилване, -3dB при 1% усилване), като с намаляването на потенциометъра само се режат все-повече високи честоти. При по-нисък товар, да кажем 100 килоома, влиянието на позицията на потенциометъра върху силата на ниските честоти е по-осезаема( -10dB на 50%, -15dB на 1%), като разликата в нивото между ниски и високи честоти вече не е така фрапираща, и се получават съотвенто честоти на срез 5.2 kHz за 50% усилване, 4.7 kHz за 1% усилване.

 

Дори при малък товар, пак се забелязва тенденцията на махане на все-повече високи честоти от сигнала, при намаляването на нивото на сигнала от потенциометъра. Това е главната разкика между тази схема на свързване, и предната, при която сериозна загуба на високи честоти се наблюдава само при средни позиции на потенциометъра.

 

При слагане на компенцираща RC верига между изводите на потенциометъра, веригата започва да се държи както горе, но с една много важна подробност:

ЧЕСТОТНАТА ХАРАКТЕРИСТИКА СТАВА СИЛНО ЗАВИСИМА ОТ ТОВАРА.

 

При 1 мегаом товар, веригата компенсира загубата на високи честоти, но понеже както казах горе, нивото на ниски честоти почти не се променя от въртенето на потенциометъра, понеже веригата компенсира загубите, то и нивото на високи честоти също остава почти константно, и фактически потенциометъра започва да действа повече като ключ.

 

При 100 килоома товар нещата изглеждат по различен начин - количеството високи честоти остава почти константно през цялото време(потенциометъра действа като ключ за тях), докато ниските намаляват с намаляване на потенциометъра.

 

Имайки предвид тези тестове, ми се струва, че първата конфирурация е по-подходяща, и е с по-предвидими резултати от тази, поради много по-малката зависимост на честотната характеристика от товара(входното съпротивление на апаратурата), отколкото при тази схема. За тази схема са доста противопоказни големи товари, понеже при тях, потенциометъра действа като ключ, а при ниски товати(около 100К) потенциометъра намалява предимно ниските честоти.

Също така, с тази схема най-вероятно ще се наблюдава по-малка плавност на усилването.

volbypass2.JPG

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Както и предположих, едно подобно свързване силно поврежда звука, и може да е причина за подобни проблеми, въпреки че пак изпълнява функцията на регулатор на ниво.

Този анализ сигурно ще е от полза на тези които "ръчкат" по китарите, за да им е по-ясно какво става, при различни "модове". Въпреки реакцията на някои членове на форума, аз съм убеден, че тези разисквания не са оффтопик, а помагат за по-пълно и наи-важното - правилно разбиране на проблемите.

Благодарности за отделеното време и усилия!

Успех!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Страшна тема!

Браво Евтиме, парни валяк, kolio_k и niki123bg за това което сте писали. И за останалите браво де :(

 

Едино предложение от мен което е доста старо и се ползва в усилвателите на oragne е да се ползва стерео потенциометър със стойност 2 пъти по-голяма от търсената, като двата моно потенциометъра се връзват паралелно. Така съпротивлението му пада 2 пъти.

За китара в този случай да се ползва стерео потенциометър от 1 мегаом.

 

В тази конфигурация можете да бъдете абсИлютно сигурни, че потенциометъра практически никога няма да пръщи, пука и тн, и съвсем безпроблемно можете да ползвате и евтините потенциометри по левче или колкото намерите.

 

Въпроса е, че 1 мегаом стерео логаритмичен в България май не съм виждал.

 

По подобен начин седят нещата с активните адаптери (емг, мек и други) Те ползват 25к потенциометри. Преди 2 години можеби сменях потенциометрите на 1 съфорумник на баса, и му казах да си вземе стерео потенциометръ 47к. Така паралелно вързан този потенциометър не шумеше и грам.

 

PS: на тази снимка на Orange се вижда много добре как са го направили хората.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

Докато следя развитието на темата, си строших гайката на волумето. Оказа се че резбата е доста странна. Някой от Варна знае ли къде да си намеря направо нов логаритмичен потенциометър 500 К, не ща Фендер, а нещо по- човешко. Търсих в Пегас, Радиус, Фактор - няма. А варненския xxxx (еквивалента му де) така и не го знам къде е. ;) Хелп?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

добре сега аз мога ли да попитам ,понеже още не съм си оправил шибания скуайър булет боклучак , дали може да ми шуми след екранирането! , заради потенциометрите и суич ключето (5-стъпки) ????????!!!! забелязах ,че като намалявам волумето от макс надолу и некво се усилва шибания шум при тва брумиран шум :D , и са по 500к и шибаното киуче е некво пласмасово с 5 позиции , самите му места за запояване са некви наредени в една редица , не е като на схемите и като обикновените клучета ,нали се сещате кво клуче имам предвид ,е там у темите за екранирането съм праснал снимки ако мое да ми кажете , да зема да ги сменям тия пустиняци ,аре мерси и успех , мерси пак :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.