Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Posted (edited)

Започвам една нова тема, надявам се да бъде полезна и интересна.

Не намерих във форума нещо подобно. И да има успехи/неуспехи в тази област, не са били споделени открито .

А и да греша, извинявам се :)

 

Една спалня ще бъде превърната в микроскопично студио. Ще се опитам да я направя на границата на възможностите си (и като финанси и като можене). 

Смятам да споделям "онлайн" (нещо като live-feed ) и попаденията и грешките, без да крия нищо. Интернет е мощно оръжие, ако човек знае как да се възползва от него (и опасно, ако не знае).

Надявам се моят труд и опит да помогнат на следващият ентусиаст, така като другите помогнаха на мен.

 

Както подобава на един сериозен академичен труд (шегуфф), да започнем със -->

 

1) Заданието:

1.1) Съществуваща спалня с размери 412х297х256мм. следва да се раздели на кабина за запис (КЗ) (вокали, електрическа и акустична китара) и стая за прослушване (СП);

1.2) Негативни фактори: голям прозорец, след преграждане получената СП е близка до квадрат, нисък таван, следва да се съобразя и със съществуващите мебели от старото студийце;

1.3) Позитивни фактори: няма да се записват барабани и бас (сериозно се намалява честотния спектър и нивото на шум), става въпрос за 3 и 4 етаж в къща със сериозни изолации. Пример:

между моя 1-ви етаж (де факто 3-ти) и долния апартамент има близо 60см. вата и различни тежки конструкции / редувани, включително плаващ под.

 

c08h.jpg

 

2) Подготовка:

2.1) Няколко седмици четене. След като минах през няколко книги, препоръчвам искрено Home Recording Studio на Rod Gervais и Recording Studio Design на Philip Newell, както и

малко по-академичната Engineering Acoustics на Michael Moser (макар че ми дойде малко в повече и я минах на тегел, за нея благодаря на един съфорумник, пожелал да остане анонимен :) ).

Има и чудесен форум по темата: http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewforum.php?f=19&sid=68c0abbcdc318ec930b8ec6b3a46cad9 с поне двама български участници (Сънчу, намиг, намиг :) )

2.2) Нов измервателен микрофон, стар и вехт боен SPL метър и една чудесна (и безплатна) програма - REW, която можете да свалите от http://www.hometheatershack.com/roomeq/.

2.3) Мислене, смятане, чертане. Вече съм категоричен, че стъпили върху едни основи, два акустика имат четири различни мнения как да ги тълкуват. По-нататък може да пообсъдим темата .

 

3) Краен резултат:

3.1) Малко Аутокад:

 

hyqw.jpg

 

5ol1.jpg

 

rvlb.jpg

 

И малко Sketchup (различно е от Кетчъп, и жалко че не е free :) ):

 

udka.jpg

 

ikoh.jpg

 

lsa3.jpg

 

Същият поглед, но със затворени абсорбери на задната стена (много съм горд от специалната мобилна патентована система, измислена за случая :) )

hrja.jpg

 

4) Концепцията:

4.1) А тя винаги е важна :)

      - Кабината - изцяло "стая в стая". Никакъв директен контакт между двете. Изолация около 60 dBА би следвало да е възможна. Слоевете са описани в чертежите. Абсорбция чрез панели (средни-високи честоти) и Хелмхолцови резонатори (ниски, с втора функция отразяване на част от звука). ХР се смятат сравнително лесно, ето една примерна таблица: http://johnlsayers.com/Recmanual/index.htm. Пода (дъбов паркет) и прозореца би следвало да дадат необходимия "живот" на кабината. 

     - Стаята - реших да се доверя на изпитаната система "предна рефлектираща повърхност, бас трапове на макс и RFZ (Reflection Free Zones) по странични стени и таван", като RFZ= "убиване" на първите отражения от мониторите. Лявата стена е библиотека от отворен тип, пълна с книги. Чудесен абсорбер, а и да не е, ще се надявам да е такъв...Като говорим за 2 акустика = 3 мнения, има и противоположна концепция (LEDE = Live End, Dead End), но затова после :). В този смисъл и предвид малката стая, куците пропорции и прозореца, виждате сами резултата.

 

5) Time schedule:

5.1) Старт на работите: следващата Събота (06.11).

5.2) Работна сила: аз и помощ от приятел (за гипсокартоните и подобни тежести). Дърводелстване - моа. Жици - моа. Бира и сандвичи - съпругата (да е жива и здрава че ме търпи);

5.3) Първо: стени и таван. После: микрофон в стаята и измерване. Добавяне на абсорбери на вкус и цвят, според зависи и настроението;

5.4) Край: ще видим...

 

6) Бюджет: 

6.1) Ще споделя делово и откровено ... накрая .

 

7) Друго?

7.1) Друго засега няма.

 

8) DISCLAIMER:

- Към критиците: критиката е ДОБРЕ ДОШЛА. Наистина. Но нека е умна, интелигентна и градивна. Все пак, дебело подчертавам, че въпреки някакъв минимален опит в областта АЗ СЪМ АМАТьОР-ТИРЕ-ЕНТУСИАСТ  и следва да бъда третиран като такъв! Ще помоля любезно админите (ако приемат моята учтива молба) да трият коментари от рода на "Аве брат, що не сложиш един юрган в кутията на кубето зад говорителя, аз така направИх и станА железно..". Също така, в темата учтиво забранявам (с Ваше разрешение) споменаването на кори за яйца :)

- Към доброжелателите: идеята е да има полза и темата да стане интересна. Моля Ви, не искам и не търся ръкопляскане и целувки, затова спестете "Гот е", "Яката работа" и други от сорта .Давайте по същество  :)

 

Ами туйто засега.

Епизод 2 - следващата седмица.

Поздраф,

Явор

Edited by jabs
  • Like 14
Posted

Няма да се съобразя с изискванията.

Е, няма да ръкопляскам, но свалям шапка за подхода към решаване на проблемите и бързия напредък в научаването на толкова много неща!

Променлива акустика? Перфектно решение. (Само трябва да се провери как ще се държи в реални условия). Хубавото е, че има резерви за дооправяне, ако се наложи. (Нарочно не навлизам в конкретика. А и все още няма какво да се коментира.)

Съвсем на място са изискванията за участие в темата!  :thumbs_up: За което  :thx:.

Виртуално плискам вода от менчето - да е хаирлия!

  • Like 1
Posted (edited)

Стаите са малки.Така разделени вероятно ще имат определени проблеми със някои честоти.Не видях използването на дифузери (особено са препоръчителни за "задната" стена).Обикновено за да е "жива" стаята ,тя трябва да има определени пропорции(съотношения 1:1,4:2,4 например и други).Във книгата на Адриан Георгиев има някои подсказки за примерен дизайн на домашно студио.Иначе добре си позиционирал работният плот (мониторите) до прозореца.

Един сайт за допълнително инфо:http://realtraps.com/

Ще следя темата за развитието по проекта.Успех. :thumbs_up:

Edited by jorog
Posted (edited)

Благодаря ти, jorog :)

Много бяха факторите за съобразяване, знам че пропорциите са зле, така е.

Дифузери отзад са именно част от LEDE концепцията, аз тръгнах по друга пътечка.

Както инж.Манов забеляза, малко бягам по тъчлинията :)

Дано "променливите" абсорбери уцелят в десятката, но мисля че има мегдан за промени в движение :)

Първо да сборя изолацията, но там мисля че ще станат нещата.

Все пак 6 години с това съм си вадил хляба и шарената сол...

 

P.S Realtraps е страхотен сайт. Там има лесна и удобна формула (и графично описание) за получаване на първите отражения от мониторите ;) вижда се на плана как съм я използвал...

Edited by jabs
  • Like 1
Posted

Колегата Jabs скромничи. Начинанието е много добро и познавайки човека ще бъде доведено до щастлив край. Компромиси винаги има с тея неща. Не е като да се строи от 0 и да има милиони за харчене. Важното е при наличните условия със старание и познания от прочетените томове да се изкара максимално добър резултат. Нямам съмнения, че това ще се случи. 

P.S. Autocad-a е адски полезен. Сега моите чертежчета на Sketchup ми се струват като рисунките на племенницата ми (тя е на 3 и всичко, което рисува прилича на зайчета без едно ухо). :)

  • Like 3
Posted (edited)

Абе явно никой не спи и след като по моя вина с някои колеги не пихме бира тая събота и неделя, ще си лафим във форума.

Ако концепцията проработи, накрая ще представя и новата Хапаратура, за сглобяването на която вина и дейно участие има един съфорумец с бая опит, познат като Anomandrus :)

Нека има и teaser: има по малко UAD, Motu, RME и други 3-4 и петбуквени съкращения :)

Ма едно по едно :)

Edited by jabs
  • Like 2
Posted (edited)

Не става въпрос за мен като гледам с тоя опит. Просто ти се радвам искренно на ентусиазма и как си изпипваш нещата. Хубаво е и че си решил да споделиш с всички ни малко безплатно знание и на твой гръб ще си оправя домашната кабина ;) . Утре на цигарка ще се похвалиш в подробности.

P.S. За Universal Audio-то да не споменавам значи? :D

Edited by anomandrus
  • Like 1
Posted (edited)

Е айде сега, тоя път ти го удари на скромност :)

За да запазим сериозния тон, Sketchup е една чудесна лека програма с много бърз 3D моделиращ интерфейс. Аз лично чертая в Autocad, след това импортирам в Кетчуп и вдигам в 3D. Ползвам я за визуализация, защото тук бие Акада. За 3D в Акад трябва да четеш като за акустика ;)

Но за прецизни технически чертежи Кетчупа е точно заек с едно ухо.

 

P.S. Хаха, по-скоро за двата, пардон, трите различни UAD... а не, няма да ги споменаваме. Накрая, черешка на тортата :)

Edited by jabs
  • Like 1
Posted

Чудесно начинание. Лично аз отдавна бих си спретнал нещо такова - но все по квартири и инвестицията е неоправдана. Дори и да не е супер "про" със сигурност ще има доста положителна промяна в записите. Аз лично този параван който ще се отмята когато вратата се затваря бих го монтирал директно върху вратата - верно ще стане по-тежка вратата, но сигурно ще стане досадно ако се налага често да го местиш. Като бивш дограмист съм правил 2 пъти такива прозорчета за вокална стая в студиа - и бих ти дал съвет - сигурно си го и прочел вече някъде, но. Две рамки - два стъклопакета, единия наклонен ако има възможност. Стъклопакетите да са със 2 различни дебелени стъкла примерно 4-ка и 5-ца. Вместо пласмасови може да се сложат гумени подложки под стъклопакетите. Ако рамките са алуминиеви - гумено уплатнение и от задната страна а не само от страната на стъклодържачите, ако е ПВЦ те си имат под дефолт. Жалко, че вече не работя това - като за колеги музиканти взимах само цената на маретиала  :). Успех с начинанието - ще следя темата с интерес. 

  • Like 1
Posted (edited)

За да се върнем на темата серизно в случая и колкото да напиша 2-3 нещица, които ми идват наум, защото ми е ясно, че с малкото помещение не могат да се направят чудеса:

1. Разтоянието между мониторите и стената отзад 

2. Early Reflection на монитора, който гледа към библиотеката

3. Колегата горе ме изпревари със стъклопакета, ама това май с теб го дискутирахме и ти го знаеше

4. Това е въпрос, защото знам, че знаеш повечко от мен по темата. Ако бюрото гледаше към кабината, библиотеката отзад (с по-рехави томове с различна големина, демек броевете на Дъга в комбо с Война и Мир) не можеше ли да се използва като дифузер? Знам, че има хора, които умишлено търсят подобен ефект и има туториъли как от подобни рафтове да станат дифузери, но не знам колко успешна е тази практика. И май сега, като гледам чертежа няма да има място за този сетъп...

Edited by anomandrus
Posted (edited)

Това е. Когато се съберат качествени хора, има дискусия, а не простотии. Благодаря Ви!

@Patzo, братле, ще си позволя да се съглася с едно твое предложение, и да не се съглася с две :) Както се казва, let's agree to disagree.

 

- Стъклата. Абсолютно подрепям наклона, не само на едното, а и на двете. Но съм против стъклопакета и ще обясня защо. Има една теория за MSM (Mass-Spring-Mass) системите,

и тя е, че т.наречената double-leaf система е по-успешна от triple-leaf (или quadruple-leaf). Тоест, казано простичко, когато имаш три маси, понякога резултата може да се влоши спрямо аналогична система с две. Ето една илюстративна схема:

 

634s.jpg

Виж стената от 4 картона (Quad-leaf) с два слоя вата. 40 dBA. С три картона (Triple-leaf) = 50 dBA. Само с ДВА (!) (Double-leaf) = 57 dBA.

Същото е със стъклопакетите.

 

Две единични (но тежки стъкла) са по-добро решение от два стъклопакета или стъклопакет + единично стъкло.

Сега, въпросът е: обикновено стъкло, закалено или триплекс? Не съм решил още. И задължително различни дебелини.

Ето един детайл като по учебник. Ще бъде прекопиран дословно:

 

zl5n.jpg

После: абсорбера до вратата. Пак не съм съгласен. Закачайки го на вратата, убивам идеята за "broadband absorber', тоест абсорбер за вариация от честоти от този тип:

 

19hq.jpg

 

При него, има разстояние от ватата до стената, променливо разстояние = вариации в обираната честота, тъй като се променя позицията на ватата спрямо 

дължината на звуковата вълна (Тони, поправяй ако греша). Фиксиран на стената = фиксирана честота, и то средна към висока, а тук (по ъглите) търсим бас трапове.

 

@ Anomandrus: Мониторите следва да са почти залепени за бас траповете... такааа, за библиотеката е някъде към средата, аз все пак смятам да се подсигуря със слой

абсорбер отзад, на стената. Варианта с бюро към кабината беше първия. И дойде откритието че имам дясна страна с мнооого отражения (ранни и всякакви) от стъкло. Шит !

 

Лека на всички!

Утре сме на работа :)

Edited by jabs
  • Like 1
Posted

Поздравления за начинанието и само напред препоръчвам ти да гледаш това DVD Designing your home studio на Francins Buckley има го в нета обяснява се всичко от до за домашното студио

http://www.youtube.com/watch?v=pq999uwrgRo  и тази книжка за акустика на стаята http://www.m-audio.com/images/global/media/Overdub_Vol_1_%5BlowRes%5D_EN.pdf

Posted (edited)

Съображенията за отраженията от предното позициониране на мониторите сме го разисквали. Понеже отраженията ще са от поглъщащ елемент, ще се намали това отражение. 

Един възможен, но отхвърлен вариант е за софитно монтиране на мониторите, Сега при така оформените структури, може мониторите да се мушнат във самите плоскости, през съответен прорез и да се фиксират на нулево ниво спрямо тях.

Самите монитори могат да са на стойки, а екраните около тях може да се закрепват по начин позволяващ лесно монтиране и демонтиране.

Варианти има различни, ще се разбере накрая докъде ще се стигне.

:D , Royal Albert Hall го подобряват вече 2013 - 1871 = 142 години, та Jabs Studio ли няма да търпи промени?

Edited by Parni_Valjak
  • Like 2
Posted

Ама ти яко си се надъхал и подготвил. Сигурно си прав за стъклата щом го пише в дебелите книги.  Според мен въобще няма нужда от триплекс или някакво закалено - едва ли си толкова лош тонрежисьор, че да се налага да те стрелят през стъклото :D а и ме съмнява да има разлика в случея от обикновенното освен тройната цена.  Щом ще го правиш със 2 стъкла направо си вземи едното 10мм. другото по-тънко. Като гледам чертежа който си поставил въобще няма да слагаш рамка тип-дограма а направо ще закрепяш стъклата с дървени летви направени за целта. Само не съм съгласен с чертежа че стъклата трябва директно да контактуват с дървото - според мен ще е по-добре да има някаква гума между тях от тази набивната за дограма. Или да ги направиш както е на чертежа, но после да направиш един кат тилкол между стъклото и летвата за уплътнение.

Posted (edited)

^^инж. Манов, плеснах се по челото с двете ръце ! Имам цицина.

Това за мониторите в бас траповете е гениална идея ! Аррргггххх :)

^ patzo, снощи забравих да ти благодаря за предложението за помощ с дограмата, жалко че няма да мога да се възползвам. Като стигна до тая точка, ще питам по детайлите. Имам и отсега въпрос: накъде да е наклона? Аз бих го направил обратно на дадения чертеж, за да се отразяват звуковите вълни към окачените тавани. И още: твърди се че закаленото стъкло е по-добро, триплекса най, вероятно от гледна точка маса. Засега планирам закалено, 10 и 8 мм. Какво ти е мнението?

 

И последно, студиото официално е кръстено и се казва O.S.A. Довечера ще постна фирменото лого :)

Edited by jabs

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.