Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено

Мензурите са еднакви - мерил съм ги с дървения метър. Метър и 10см дъска отрязана наполовина. За чепът, останал в едната половина - не знам как ще се отрази на изследванията. Ключовете са Съветски, от времето, когато комплектът струваше  един рубль и несколько копеек, нътчетата и бриджовете са еднакви, даже ги занесох зад ФМФ-то, където от край време има галваническа лаборатория и им наслоиха малко месинг ( за 1 левче). Струните са 5-та за акуст. китара.

Еднострунната китара става за педал стил или слайд. Но най-добре е да се свири със счупено гърло на бирена бутилка. Място за адаптери има. Много интересен звук вади, когато се тръкнат рязко струните една в друга. Абе въобще - приключение. :yahoo:

Отговорено (Редактирано)

Няма нужда да се "удрят" струните, просто се опъват на едно и също място(точно средата на мензурата примерно) с една и съща амплитуда и се пускат.

Редактирано от TheKhan
Отговорено

Хубаво, благодаря за подкрепата, но как да измерим дърпането " с една и съща амплитуда"?

Валякът даде предложение, което е най-точно. Независимо от силата на задействане на 2-те струни, в началото на трептенето им взимаме една и съща амплитуда. Най-високата. От там нататък се очаква да има разлика в затихването или в дължината на трептене на 2-те струни, поставени в различни условия и различни плоскости на резонаторните дървесини.

След точно фиксирано време се сравняват техните амплитуди и се вижда коя е по-голяма и коя - по-малка.

Така се нареждаме ако не пред колегите Айнщайн, Питагор с неговата Питагорова кома, Аристотел, Архимед и т.н. то близко след тях. :)  

Отговорено

Вземаш един тънък конец и опъваш с него докато се скъса. :P

Приемайки, че склонността му да се къса е константна... Оф, май ще трябва и за него отделно задание за определяне на свойствата му... :D

Отговорено

Да кажа ли защо няма да стане? 

 

F=mA  :)

Трябва да се дърпа толкова бавно, че ускорението да е ~0. Иначе ще се къса при различно ускорение и...жабетата!

Отговорено

Опаа, тоя път те хванах в крачка  :)

 

Масата на конеца е пренебрежимо малка в случая и няма влияние на силата на опън. Максималната скорост на стуната при трептене е много по-голяма от скоростта, с която човек би опъвал конеца, така че и това няма значение за опъна на конеца. Така че ако приемем, че конеца се къса винаги при еднаква сила на опън, това би бил добър метод за теста.

Отговорено

Желанието да ме хванеш в крачка изглежда те обсебва, та лееееко се увличаш  ;) .

Изобщо не става въпрос за масата на конеца! 

Отговорено (Редактирано)

От нАучна гледна точка, вероятно за да  се получи  категоричен отговор на въпроса е важно всяко отклонение от идеалния модел, дори и пренебрежимо малките такива .

Но така или иначе китаристите не свирят в идеална среда , нито пък те самите са  идеални :) Често им влияят и странични , на пръв поглед пренебрежими фактори , като цвета на китарата и надписа на  главата на грифа хехе

 

Иначе темата ми е  забавна. 

Особено ме развеселява "разумното използване на китарата" :godbless:  :hooray:

Редактирано от ultramega
Отговорено

То, на теория, теорията и практиката трябва да съвпадат, ама на практика не винаги е така, а положението допълнително се усложнява от факта, че практики и практици - колкото щеш. Но най-важното е да не забравяме, че струнната теория крие допълнителни измерения, тъй че трябва да се внимава как се мери.

 

:)

  • 4 weeks later...
Отговорено (Редактирано)

Прелиствах една книжка за лютиери и попаднах на това - май е по темата. 

 

6118256Z.jpg

 

Here's an example: a string mounted on the
narrow side of a piece of wood (a) will vibrate longer than one
mounted on its broad side ( b ). Although the mass is the same in
both cases, the first way of mounting gives a much stiffer system
as less energy is withdrawn from the string. When mounted on
the broad side the resistance to bending is much lower and the
board “swallows” the energy of the vibrating strings far more
quickly.

Редактирано от patzo
Отговорено (Редактирано)

А дали има и дали оказва влияние върху задържането на тона, това че в съответните случаи:

 

а) струната ще трепти В равнината на дъската или перпендикулярно на равнината на дъската
б) струната ще трепти УСПОРЕДНО на равнината на дъската или перпендикулярно
· все пак се намираме във физическо, тримерно пространство и едва ли струните трептят строго в едно направление (същото най-вероятно описва тримерно вретено)

В смисъл дали оказва влияние посоката на привеждане на струната в трептене (с какъв "чалъм" я удряш) съобразно съответната постановка.
Съответно и разстоянието от дъската и в двата случая е критично или още начина по който е прикрепена струната в двата съответни случаи.

Само повличам крак и фърлям 2 стинки по темата.

П.п. Опс... и докато не съм забравил "Теория на струната" няма нищо общо със "Струнна теория" във теоретико–физичен смисъл.

Редактирано от Ayahuasca
Отговорено

Някой беше писал по-напред в темата да смените дилъра - не съм съгласен, дилърът ви е добър ...  :recourse:  

А отговорът вероятно е някъде към 42 ... :yes:

Отговорено (Редактирано)

Според мен крайния анализ е най-лесната част - със подходяшия софтуер . Въпроса е да се стигне до там и в двата случея да имаме напълно еднакви условия. Между другото като се замислих как може да се постигне удар по струната с абсолютно същата сила - веднага в главата ми изникна една CNC фреза с монтирано перце за китара   :) . При една и съща програма главата ще минава с една  скорост, сила и посока. Също си мисля, че дъските за опита трябва да са от по еднаквострукторна дървесина - примерно МДФ или да се използва само едната дъска в двете положения. Също за по-изразен ефект ширината която при теб примерно е 10см. може да е 50см.

Опита може да стигне до крайна фаза, но с доста повече ресурси и занимавка от колкото си предвидил. А дали си струва ?

Редактирано от patzo
Отговорено

Та като стана въпрос за птички, пардон, за струната... дали да не ви напомня за една книга на Христо Питев - "До Питагор и напред"! Издадена през 2010 г. от издателство "Фабер" - В. Търново. В нея, на стр. 131, има една студия със заглавие "Най-великото откритие", от където в продължение на още десетки страници авторът ни говори за геометрията на струната. Изследвания от Платон до сега. На български.

Дали да не погледнем там какво пише по въпроса!?!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.