Jump to content
Българският форум за музиканти

Топ потребители

  1. presly

    presly

    Members


    • Points

      3

    • Мнения

      1109


  2. emosms

    emosms

    Members


    • Points

      2

    • Мнения

      1498


  3. bmo

    bmo

    Members


    • Points

      1

    • Мнения

      488


  4. Петьо Бояджиев

    • Points

      1

    • Мнения

      398


Най харесвано

Showing content with the highest reputation on 02/04/25 във всички области

  1. Да допълня и уточня малко. 1. Ламповите усилватели ВИНАГИ внасят изкривявания. Това е пряко свързано с предавателната характеристика на трансформаторите - тя е с хистерезисен характер и си е доста комплексна величина. Особено при насищане на магнитопровода - тогав става съвсем "мазало". 2. Човешкото ухо е изключително чувствително към изкривяванията. Затова и освен кривите на Флетчър-Мънсон за еднакво възприятие на гръмкостта на звука, има куп други измерваеми характеристики, най-важната от които си остава THD (total harmonical distortion). За пример - една радиоточка свири субективно силно, защото възприемаме изкривяванията като "сила" на звука. Като съберем 1 и 2 - получаваме отговора на въпроса "Защо лампов усилвател свири по-силно от транзисторен" Успех на всички!
    2 points
  2. Относно мощността, то от самата формула за физичната величина е ясно, че е едно и също. Мощността е тока който протича, умножен по напрежението. Резултатния spl зависи от мощността и чувствителността на говорителя. Това с едноватово стъпало да звучи като сто ватово може да стане само с различна чувствителност говорители, и то с бая разлика При полупроводниковата техника мощността се скалира много по-лесно, което върви и с падането на чувствителността на говорителите, най вече в домашната hifi техника. Това може да 'въвежда в заблуждение', макар че си споменал за еднаква чувствителност на говорителите. Също, ако имаме транзисторен и лампов усилвател 1 w натоварени на макс, някакви 'стандартни' схеми (примерно подобна обратна връзка за корекция на изкривяванията), и двата ще кривят. Но много е вероятно ламповия да звучи по-добре и приятно кривейки, съответно да се ползва на пълна мощност, а полупроводниковия да се ползва на една идея по-ниска мощност, където работи по-добре. Това е и причината да имаш примерно домашна hifi уредба 100w, с голям запас от мощност за динамични пикове и работа в режим с ниски изкривявания, и е много по достъпно и евтино от лампов hifi усилвател с такава мощност и честотен диапазон... Заради чарковете и изходните трафове, 20 тина вата вече отива към лукс, хората се радват на 5-10 вата и ползват високо-чувствителни говорители.
    2 points
  3. emosms го е представил подходящо. Мощността е физична величина. Смята се по една и съща формула, без значение какво е крайното стъпало на усилвателя - транзистори или лампи. Голямата разлика в субективното усещане за мен идва от две неща. Едното е чувствителността на говорителя като в транзисторните усилватели често пъти се използват по-нискочувствителни говорители поради по-лесното (евтино) постигане на по-високи мощности и обикновено гоненето на по-ниска цена на крайното изделие. Другото, за което emosms спомена по-горе, е самия начин на кривене при максимална мощност. При транзисторните стъпала имаме обикновено т.нар. hard clip - транзисторите се отпушват напълно и достигаме захранващото напрежение. Синусоидата (да приемем, че сигнала е синусоида) се отрязва рязко, изходният сигнал започва да прилича повече или по-малко на правоъгълник. Хармоничния състав на такъв сигнал не е никак приятен за ухото. При лампите се получава по-мека характеристика, допълнена и от т.нар power supply sag при някои усилватели, както и от наличието на изходни трансформатори (при повечето китарни усилватели). Често на пълна мощност изходния сигнал е доста крива, но все пак синусоида, съответно с "по-приятен" хармоничен състав. Има и други фактори, които могат да ни вкарат в заблуждение. Например повечето Fender лампови усилватели - volume копчето е с тъпа характеристика и получаваш примерно 80% от разликата в нивото на степени от 1 до 3 - от там нататък почти няма разлика. Сега се сещам и за друго - при лампите има една естествена компресия при високи нива на входния сигнал, която е обоснована от самата характеристика на лампата. Грубо, там където при транзистора получаваш клип (hard limiter), при лампата получаваш компресия и съответния make-up gain (ако запазим аналогията със съответните устройства). Резултатът е, че за дадено ниво на усилване, ефективната мощност в говорителя е по-голяма при по-малко субективно усещане за изкривяване, създавайки впечатлението, че наистина ламповите ватове нямат общо с транзисторните. Изписах сто реда простотии, но в крайна сметка: може да се усеща по такъв начин, но мощността в товара (говорителя) пак си е 1W. Другото, което е споменавано много път - разликата в усещането между 1W и 100W от един и същи говорител е само 4 пъти.
    1 point
  4. NGD... Гледам, че така е модерно да се пише... Добре дошла у дома - Gibson Les Paul Standard 60s Figured Top Honey Amber
    1 point
  5. Много хубава RIAA крива се е получила (освен ако не е фазата - тогава е супер!)
    1 point
×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.