^ Според мен на първо време не ти е нужен нито кондензаторен микрофон, нито процесор. Кондензаторен микрофон не е нужен, поради простата причина, че както колегата по-горе обясни, начинът му на работа е такъв, че хваща освен гласът и голяма част от отраженията в стаята, при което ако помещението е правилно проектирано/акустично третирано, защото записът носи в себе си "естествен room/reverb" и после не трябва да се пипа много при смесването ... но хем трябва добра стая, хем поп филтър. Дори голяма част от нас като домашни/хоби музиканти се опитваме да запишем материала максимално сух и нетретиран, че да може в последствие да го оцветяваме както намерим за добре – нито има предвиден бюджет за кой знае какво помещение, нито време/нерви/знания за това, че да прескочим на следващото ниво с "перфектната стая" ...
Процесор от друга страна също не е нужен, поради простата причина, че за да стане един запис добър винаги са нужни следните неща:
идея -> изпълнение -> запис -> микс/мастер -> краен резултат
Грозната истина е такава, че 90% от качеството на една крайна продукция се корени в първите две звена. Наистина. Много по-трудно е да ремонтираш нещо зле записано/изсвирено, като на моменти е невъзможно. Зле изпята песен през Neuman U87 + API конзола си остава зле изпята песен ... и толкоз. Да, съгласен съм, с 10 еквалайзера, 5 компресора, 3 паралелни трака и ауто-тюн с внимателно подбрани настройки горе-долу ще се получи нещо ... само че на кого му е нужно това? Ако песента е научена като хората по отношение на дишане и динамика, свеждаме компресорът до минимум, ако интонацията е окей – аутотюн практически не ни е нужен. Какво остана – а, да, еквилайзер, ами при добре подбрани, дори евтини микрофони и интерфейс, като имаме вече горните неща, на практика материалът си се смесва сам и няма нужда от някакви кой знае какви доработки.
Хеликон са добра, смея да твърдя напълно професионална фирма за вокални процесори, които във флагман моделите си може да правят най-различни работи - аутотюн, втори глас, компресия, сатурация, еквалайзер и т.н. и той най-вече за живо пеене ... Сигурен ли си, че ти трябва? Окей, ако е за експерименти и да искаш да звучиш като "Шер/Тото от СкандаУ/T-Pain" или забавления, лошо няма, само че 90% от качеството на един запис си е в добре изпятата песен като фундамент.
Та така, де, отплеснах се, единственото, което си струва според мен е аудио интерфейс, да си пускаш динамичния микрофон в него и директно по USB да заминаваш компютъра, и то пак в случаите, че искаш качество "малко по-така". Според мен най-важното в момента е да оправиш фундамента на гласа с репетиции/уроци, пък интерфейса и техниката ще дойдат от само себе си.