Jump to content
Българският форум за музиканти

правоспособност за музикант


Recommended Posts

Здравейте, извинявам се, ако въпросът ми не е подходящ за този форум. Знимавал съм се цял живот с музика, но любителски, никога професионално. Решил съм да се пробвам като музикант в заведение (свиря на китара). Едно време през комунизма се искаше свидетелство за правоспособност, полагал се е някакъв изпит пред комисия и при одобрение се е получавало съответното разрешително. Въпросът ми е сега как се практикува - необходимо ли е свидетелство за правоспособност, за да се намери работа като музикант? Ако има нещо такова - къде и как се получава? Надявам се на отговор и предварително благодаря.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За да можеш да свириш в ресторант ти е необходима някаква данъчна регистрация и договор с управителя, по който да ти плаща. Как и какво свириш не е проблем на законова уредба.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

До вчера никой нищо не ми е искал отиваш в "клуба" ресторанта по точно и свириш

 

За пари както се сазариш обикновенно на 60 пр от входа определено е умряла работа по добре си свири за кеф

и си намери читава работа

Редактирано от temerut
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бяха времената на Дирекция "Музика".....

Имаше категории, прослушвания, и "наши" хора....

Сега е демокрация и свободия - пазара бил управляващ, ДА ама НЕ!

 

Първата "Държавна категоризация на естрадните изпълнители" у нас беше през далечната 1968г. Когато ДО "Музика" /ДО - Държавно обединение/ още не съществуваше. На нейно място имаше Дирекция "Музика" към Балкантурист и СП "Бюро Естрада", за останалите заведения на СП "Здрава храна". И наистина, да свириш в ресторант, бар, в цирк, Концертна дирекция или да кандидатстваш за работа чужбина без категория беше почти невъзможно. Вратички за изплъзване имаше, но това беше временна мярка. Да, "наши" хора и останалите!... Дерибейщина по места и т.н. Но и някакъв ред! Партиен, личен, псевдодемократичен, измислен, но - ред!

Сега имаш всички права на работещ музикант на свободна практика по Кодекс на труда, без необходимост от категория и образование, но ефекта е почти катострофален за изпълнителите: Липса на работа, ниско заплащане, слугинско отношение към музиканта, неразбирателство между публика, оркестър и работодател, произтичащо от липса на регламент. Кой, кога, колко и как! Тържество на бакалските пазарлъци.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

+1

това е положението и не виждам скоро как ще се подобри

То и сега си е шуробаджанащина само дето и пари няма в цялата тая работа

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

:ok:

Тази(онази) система имаше и едно много важно музикално предимство и то е - че не се допускаха неграмотни недосвирили музиканти до публични изяви, освен по читалищата. Но дори и по читалищата имаше музикален ръководител с музикално образование, който помагаше на начинаещите групи. А за да свириш/пееш дори и в читалище, имаш нужда от апаратура(скъпа и ненамираема в онези времена).Тези критерии вдигаха в някаква степен нивото на подготовка за всеки музикант или група, ако иска да свири, да се прехранва и даже да ходи по чужбина, защото в онези времена само спортисти и хора на изкуството излизаха най-лесно по чужбина. Останалите работеха в Либия и в Коми за Москвич и телевизор. :yes:

Сега може да си купиш с малко пари всякакво базисно оборудване и да се правиш на музикант, свирейки по табове без да те е грижа, че има и ноти. А пък компютрите направо те заместват и като творец, свирец, та и като певец. :curse:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

:ok:

Тази(онази) система имаше и едно много важно музикално предимство и то е - че не се допускаха неграмотни недосвирили музиканти до публични изяви, освен по читалищата. Но дори и по читалищата имаше музикален ръководител с музикално образование, който помагаше на начинаещите групи. А за да свириш/пееш дори и в читалище, имаш нужда от апаратура(скъпа и ненамираема в онези времена).Тези критерии вдигаха в някаква степен нивото на подготовка за всеки музикант или група, ако иска да свири, да се прехранва и даже да ходи по чужбина, защото в онези времена само спортисти и хора на изкуството излизаха най-лесно по чужбина. Останалите работеха в Либия и в Коми за Москвич и телевизор. :yes:

Сега може да си купиш с малко пари всякакво базисно оборудване и да се правиш на музикант, свирейки по табове без да те е грижа, че има и ноти. А пък компютрите направо те заместват и като творец, свирец, та и като певец. :curse:

 

 

Уважаеми колега Лими,коментарът ти е толкова изчерпателно - поучителен,че се изкефих :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Абе не знам кой прав,кой крив,но от работа с музиканти-категористи,т.е. хора на една "почтена възраст", само ядове и проблеми съм видял/има и редки изключения в правилото/ Няма по-тъпо нещо от това,да работиш с неграмотни музиканти-комплексари,защото айде да не си разясняваме как са се вземали категориите едно време.Кофти,че все още много такива музиканти има по бандите работещи в чужбина,за жалост те са бенд лидерите и определят правилата,НО и е хубаво това,че импресариите се отварят все повече към новото и допускат млади банди в бизнеса-просто нямат друг избор!Негативите идват и от това,че тогавашната мода-всяко дете да свири и пее,е довела до там,че с музика се е занимавало куцо и сакато,научавайки се да подрънква акордчета на китарка,пиано,да припява с дрезгав глас-айде в някое ресторантче да се ошлайфа и колко е гот да си музикант по соц.време-всички мацки да са твои,изкарваш лесни кинти в повече от тате и мама-КЕФ ГОЛЕМ и айде някой да те избута за категорийка,че всичко да е официално.Но иначе свирим 6/8 с пулсация на 2 и спъваме хората-ХА! Младите са много по-образовани и артистични-ФАКТ!

И за да не съм съвсем ОФ и да звуча крайно хейтърски,по темата-за да си намериш работа в БГ или чужбина,няма нужда да имаш образование,макар че то е сериозен + за самият теб.На много малко места биха ти поискали диплом.От там нататък всичко е конкуренция,без значение дали е по правилата или не,зависи си от човека.Ако си талантлив и имаш как да го покажеш на сцена успявайки да забавляваш,то ще си намериш работа!

Редактирано от vihro
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе не знам кой прав,кой крив,но от работа с музиканти-категористи,т.е. хора на една "почтена възраст", само ядове и проблеми съм видял/има и редки изключения в правилото/ Няма по-тъпо нещо от това,да работиш с неграмотни музиканти-комплексари,защото айде да не си разясняваме как са се вземали категориите едно време.Кофти,че все още много такива музиканти има по бандите работещи в чужбина,за жалост те са бенд лидерите и определят правилата,НО и е хубаво това,че импресариите се отварят все повече към новото и допускат млади банди в бизнеса-просто нямат друг избор!Негативите идват и от това,че тогавашната мода-всяко дете да свири и пее,е довела до там,че с музика се е занимавало куцо и сакато,научавайки се да подрънква акордчета на китарка,пиано,да припява с дрезгав глас-айде в някое ресторантче да се ошлайфа и колко е гот да си музикант по соц.време-всички мацки да са твои,изкарваш лесни кинти в повече от тате и мама-КЕФ ГОЛЕМ и айде някой да те избута за категорийка,че всичко да е официално.Но иначе свирим 6/8 с пулсация на 2 и спъваме хората-ХА! Младите са много по-образовани и артистични-ФАКТ!

И за да не съм съвсем ОФ и да звуча крайно хейтърски,по темата-за да си намериш работа в БГ или чужбина,няма нужда да имаш образование,макар че то е сериозен + за самият теб.На много малко места биха ти поискали диплом.От там нататък всичко е конкуренция,без значение дали е по правилата или не,зависи си от човека.Ако си талантлив и имаш как да го покажеш на сцена успявайки да забавляваш,то ще си намериш работа!

 

^Ала-бала! Или, къде го чукаш, къде се пука... Между другото, 6/8 наистина може да се тактува на 2, без да спъваме хората. Освен това, аз многа обичам да си тактувам на 3 в размер 4/4. Дали не е от одъртяването!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Сори, ама това за шестте осми и тактуването на 2 и аз не го разбрах, какъв трябва да е проблема. Това се среща страшно често като идея (да не кажа по често от тактуването на 3) и си зависи от пулсацията на парчето.

 

А иначе по темата, има много кадърни и некадърни музиканти и с категории и без. Аз съм работил години наред в Норвегия с музикант от старата генерация (1940 набор) и се разбирахме чудесно. Вероятно си е до хора. Но иначе знам какво имаш предвид, познавам и такива от описания от теб тип. Хора разни :)

Редактирано от kolio_k
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

^^Може и не може са отделни неща,не мислиш ли?Въпроса е какво тряба да се направи в дадената ситуация и щом трябва парчето да пулсира на 3,то пулсира на 3,а не на 2!

Опитай се в следащото си "ала-бала"-стично мнение да не копираш предният пост,ок ;)

^Така е Кольо,всичко е до хората,казам само на какви съм попадал.Иначе с образованите без значение от възрастта проблеми не съм имал,напротив разбирал съм се чудесно.

А иначе по темата само това исках да допълня,че сега цедката е много по-голяма от преди и професионално остават да се занимават наистина истински обичащите и носещи в сърцето си това изкуство.Факт е ,че "музикант" в България вече е срамна дума и сякаш все по-малко деца биват провокирани от родителите си да свирят.Не е модерно да се дрънка на китара в някой парк,а които започват да се занимават ходят на уроци при квалифицирани преподаватели и школи.От там нататък поради убийственото количество информация с което вече разполагаме,изкласяват само най-можещите,просто нивото вече е друго и тавана не е да можеш да свириш Елвис и Битълс.Съжалявам ако за някой това звучи крайно и неприятно и подценяващо старото поколение,не е така-познавам и съм приятел със страхотни и убийствени музиканти,един от които е учителят ми,но в реда на нещата е всяко следващо поколение да е по-добро.От там нататък все по-малко млади музиканти правят компромиса да свирят музика различна от тази която обичат и за тях е по-ценно да са истински и честни със себе си,от колкото да се правят на маймуни всяка вечер,а именно професията "ентъртейнър"-нещото за което мисля става дума в тази тема.Затова и толкова се разви ъндърграунд сцената последните години,но никой поне от моите познати не претендира да е ПРО,напротив-свирят си за кеф хората,а голяма част от тях свирят по ноти,не по табове,дори и да нямат музикално образование.Но е и факт това,че последните години младите групи явяващи се по прослушанията са съставени от изключително рутинирани и образовани музиканти,напълно заслужено печелят договори,излизат и разбиват на сцена и се утвърждават...Темата е дъвкана и предъвквана,идеята ми беше,че всеки може да се пробва,а това дали ще е успешен в тази ниша от бизнеса зависи както от неговите качества и талант,но и за съжаление от доста други субективни фактори,с които всеки сам решава дали да се съобрази и дали да остане в този бизнес-низ от компромиси,като във всяка друга професия.Така че,към постналия темата-ДЕЙСТВАЙ!Ценза сега са хората пред теб,разбира се и страничните фактори за които споменах,НО ако ти носиш пари на собственика,ще бачкаш-това е цялата философия!

Успех!

Редактирано от vihro
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^^Може и не може са отделни неща,не мислиш ли?Въпроса е какво тряба да се направи в дадената ситуация и щом трябва парчето да пулсира на 3,то пулсира на 3,а не на 2!

 

Няма невъзможни неща! Пулсирането и съотнасянето на 3 към 2 и 4 е в основата на джаза и всички производни както и в българската народна музика. Правото хоро се брои и пулсира на 2, а в основата му е 6/8 като в съвременните му варианти много често се ползват дву или четири тактови патерни лежащи върху основната пулсация.

 

По принцип за свирене на популярна музика няма нужда от кой-знае какво образование. Повечето парчета са обравувани от диатонични прогресии съставени от няколко акорда със сравнително прост хармоничен и мелодичен ритъм повтарящи се многократно докато свърши парчето. Визията на изпълнителите е водеща. Поради опростената структура на повечето парчета и непроменливия характер на тоновия материал , музикален критерий за качество се явява прецизното ритмично изпълнение на музиката както и качеството на произведения звук - индивидуално и групово. Познаването и изследването на възможностите на личните инструменти е сведено до нуждите на конкретния изпълняван репертоар.

 

Публиката е субективен критерий за качество при оценката на дадена група или изпълнител. В болшинството случаи слушателите на популярна музика имат сравнително ниска и ограничена музикална култура и неустановен обективен критерий за качество базиран най-вече на получената чрез медиите и социалната среда информация , менящ се според индивидуалното емоционално състояние, настроението и количеството приет алкохол.

 

У нас ( а и не само) търсенето определя предлагането. Ако дадена група независимо от качеството на изпълняваната от тях музика и самото изпълнение е търсена и предпочитана масово тогава тя се "продава" и е предпочитана от собствениците на клубове, заведения и различните музикални мероприятия тъй като им носи печалби. Колкото по-ниска е музикалната култура и качествения критерий на потребителя на музиката толкова е по-ниско нивото и качеството на предлагания продукт (групата и изпълняваната музика).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

правоспособност за музикант

 

Аз ще ти подготвя листовките, ама гейското гъзене ще трябва при някой друг изпитващ да го минеш. Щото не става иначе, а аз съм си стрейт...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе не знам кой прав,кой крив,но от работа с музиканти-категористи,т.е. хора на една "почтена възраст", само ядове и проблеми съм видял/има и редки изключения в правилото/ Няма по-тъпо нещо от това,да работиш с неграмотни музиканти-комплексари,защото айде да не си разясняваме как са се вземали категориите едно време.Кофти,че все още много такива музиканти има по бандите работещи в чужбина,за жалост те са бенд лидерите и определят правилата,НО и е хубаво това,че импресариите се отварят все повече към новото и допускат млади банди в бизнеса-просто нямат друг избор!Негативите идват и от това,че тогавашната мода-всяко дете да свири и пее,е довела до там,че с музика се е занимавало куцо и сакато,научавайки се да подрънква акордчета на китарка,пиано,да припява с дрезгав глас-айде в някое ресторантче да се ошлайфа и колко е гот да си музикант по соц.време-всички мацки да са твои,изкарваш лесни кинти в повече от тате и мама-КЕФ ГОЛЕМ и айде някой да те избута за категорийка,че всичко да е официално.

:thumbs_up:

Доста верни неща казваш, но искам да допълня с леки корекции. Вярно е, че имаше връзкари с категория, но повечето от тях много бързо отпадаха, защото никой не искаше да свири с тях и те се отказваха от тази професия. Някои от тези връзкари в последствие се образоваха и понаучиха да свирят, а други водени от късмета си са успяли да продължат да правят музикална кариера, но това са единици, на които вие сте попаднали, защото повечето от връзкарите се отказаха от музика и сега отглеждат внуци и домати по вилите си.

П.П. Един от известните връзкари за категория беше Макс. Гора-ов, тогава протеже на М.Щ., който пред очите ми(бях в залата скрит на задния ред) се яви(февр.80г.) за категория и не знаеше никакви ноти и теория, но въпреки това е уникален китарист, поне за времето си.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.