Dimitar Paev Публикувано Март 2, 2011 Публикувано Март 2, 2011 Здравейте, извинявам се, ако въпросът ми не е подходящ за този форум. Знимавал съм се цял живот с музика, но любителски, никога професионално. Решил съм да се пробвам като музикант в заведение (свиря на китара). Едно време през комунизма се искаше свидетелство за правоспособност, полагал се е някакъв изпит пред комисия и при одобрение се е получавало съответното разрешително. Въпросът ми е сега как се практикува - необходимо ли е свидетелство за правоспособност, за да се намери работа като музикант? Ако има нещо такова - къде и как се получава? Надявам се на отговор и предварително благодаря. Цитирай
DJack Отговорено Март 2, 2011 Отговорено Март 2, 2011 Бяха времената на Дирекция "Музика"..... Имаше категории, прослушвания, и "наши" хора.... Сега е демокрация и свободия - пазара бил управляващ, ДА ама НЕ! Цитирай
L.K. Отговорено Март 2, 2011 Отговорено Март 2, 2011 За да можеш да свириш в ресторант ти е необходима някаква данъчна регистрация и договор с управителя, по който да ти плаща. Как и какво свириш не е проблем на законова уредба. Цитирай
temerut Отговорено Март 2, 2011 Отговорено Март 2, 2011 (Редактирано) До вчера никой нищо не ми е искал отиваш в "клуба" ресторанта по точно и свириш За пари както се сазариш обикновенно на 60 пр от входа определено е умряла работа по добре си свири за кеф и си намери читава работа Редактирано Март 2, 2011 от temerut Цитирай
XAS Отговорено Март 2, 2011 Отговорено Март 2, 2011 Бяха времената на Дирекция "Музика"..... Имаше категории, прослушвания, и "наши" хора.... Сега е демокрация и свободия - пазара бил управляващ, ДА ама НЕ! Първата "Държавна категоризация на естрадните изпълнители" у нас беше през далечната 1968г. Когато ДО "Музика" /ДО - Държавно обединение/ още не съществуваше. На нейно място имаше Дирекция "Музика" към Балкантурист и СП "Бюро Естрада", за останалите заведения на СП "Здрава храна". И наистина, да свириш в ресторант, бар, в цирк, Концертна дирекция или да кандидатстваш за работа чужбина без категория беше почти невъзможно. Вратички за изплъзване имаше, но това беше временна мярка. Да, "наши" хора и останалите!... Дерибейщина по места и т.н. Но и някакъв ред! Партиен, личен, псевдодемократичен, измислен, но - ред! Сега имаш всички права на работещ музикант на свободна практика по Кодекс на труда, без необходимост от категория и образование, но ефекта е почти катострофален за изпълнителите: Липса на работа, ниско заплащане, слугинско отношение към музиканта, неразбирателство между публика, оркестър и работодател, произтичащо от липса на регламент. Кой, кога, колко и как! Тържество на бакалските пазарлъци. 2 Цитирай
temerut Отговорено Март 3, 2011 Отговорено Март 3, 2011 +1 това е положението и не виждам скоро как ще се подобри То и сега си е шуробаджанащина само дето и пари няма в цялата тая работа Цитирай
Лими Отговорено Март 3, 2011 Отговорено Март 3, 2011 Тази(онази) система имаше и едно много важно музикално предимство и то е - че не се допускаха неграмотни недосвирили музиканти до публични изяви, освен по читалищата. Но дори и по читалищата имаше музикален ръководител с музикално образование, който помагаше на начинаещите групи. А за да свириш/пееш дори и в читалище, имаш нужда от апаратура(скъпа и ненамираема в онези времена).Тези критерии вдигаха в някаква степен нивото на подготовка за всеки музикант или група, ако иска да свири, да се прехранва и даже да ходи по чужбина, защото в онези времена само спортисти и хора на изкуството излизаха най-лесно по чужбина. Останалите работеха в Либия и в Коми за Москвич и телевизор. Сега може да си купиш с малко пари всякакво базисно оборудване и да се правиш на музикант, свирейки по табове без да те е грижа, че има и ноти. А пък компютрите направо те заместват и като творец, свирец, та и като певец. 3 Цитирай
ste1977 Отговорено Март 3, 2011 Отговорено Март 3, 2011 Тази(онази) система имаше и едно много важно музикално предимство и то е - че не се допускаха неграмотни недосвирили музиканти до публични изяви, освен по читалищата. Но дори и по читалищата имаше музикален ръководител с музикално образование, който помагаше на начинаещите групи. А за да свириш/пееш дори и в читалище, имаш нужда от апаратура(скъпа и ненамираема в онези времена).Тези критерии вдигаха в някаква степен нивото на подготовка за всеки музикант или група, ако иска да свири, да се прехранва и даже да ходи по чужбина, защото в онези времена само спортисти и хора на изкуството излизаха най-лесно по чужбина. Останалите работеха в Либия и в Коми за Москвич и телевизор. Сега може да си купиш с малко пари всякакво базисно оборудване и да се правиш на музикант, свирейки по табове без да те е грижа, че има и ноти. А пък компютрите направо те заместват и като творец, свирец, та и като певец. Уважаеми колега Лими,коментарът ти е толкова изчерпателно - поучителен,че се изкефих 1 Цитирай
vihro Отговорено Март 4, 2011 Отговорено Март 4, 2011 (Редактирано) Абе не знам кой прав,кой крив,но от работа с музиканти-категористи,т.е. хора на една "почтена възраст", само ядове и проблеми съм видял/има и редки изключения в правилото/ Няма по-тъпо нещо от това,да работиш с неграмотни музиканти-комплексари,защото айде да не си разясняваме как са се вземали категориите едно време.Кофти,че все още много такива музиканти има по бандите работещи в чужбина,за жалост те са бенд лидерите и определят правилата,НО и е хубаво това,че импресариите се отварят все повече към новото и допускат млади банди в бизнеса-просто нямат друг избор!Негативите идват и от това,че тогавашната мода-всяко дете да свири и пее,е довела до там,че с музика се е занимавало куцо и сакато,научавайки се да подрънква акордчета на китарка,пиано,да припява с дрезгав глас-айде в някое ресторантче да се ошлайфа и колко е гот да си музикант по соц.време-всички мацки да са твои,изкарваш лесни кинти в повече от тате и мама-КЕФ ГОЛЕМ и айде някой да те избута за категорийка,че всичко да е официално.Но иначе свирим 6/8 с пулсация на 2 и спъваме хората-ХА! Младите са много по-образовани и артистични-ФАКТ! И за да не съм съвсем ОФ и да звуча крайно хейтърски,по темата-за да си намериш работа в БГ или чужбина,няма нужда да имаш образование,макар че то е сериозен + за самият теб.На много малко места биха ти поискали диплом.От там нататък всичко е конкуренция,без значение дали е по правилата или не,зависи си от човека.Ако си талантлив и имаш как да го покажеш на сцена успявайки да забавляваш,то ще си намериш работа! Редактирано Март 4, 2011 от vihro Цитирай
XAS Отговорено Март 5, 2011 Отговорено Март 5, 2011 Абе не знам кой прав,кой крив,но от работа с музиканти-категористи,т.е. хора на една "почтена възраст", само ядове и проблеми съм видял/има и редки изключения в правилото/ Няма по-тъпо нещо от това,да работиш с неграмотни музиканти-комплексари,защото айде да не си разясняваме как са се вземали категориите едно време.Кофти,че все още много такива музиканти има по бандите работещи в чужбина,за жалост те са бенд лидерите и определят правилата,НО и е хубаво това,че импресариите се отварят все повече към новото и допускат млади банди в бизнеса-просто нямат друг избор!Негативите идват и от това,че тогавашната мода-всяко дете да свири и пее,е довела до там,че с музика се е занимавало куцо и сакато,научавайки се да подрънква акордчета на китарка,пиано,да припява с дрезгав глас-айде в някое ресторантче да се ошлайфа и колко е гот да си музикант по соц.време-всички мацки да са твои,изкарваш лесни кинти в повече от тате и мама-КЕФ ГОЛЕМ и айде някой да те избута за категорийка,че всичко да е официално.Но иначе свирим 6/8 с пулсация на 2 и спъваме хората-ХА! Младите са много по-образовани и артистични-ФАКТ! И за да не съм съвсем ОФ и да звуча крайно хейтърски,по темата-за да си намериш работа в БГ или чужбина,няма нужда да имаш образование,макар че то е сериозен + за самият теб.На много малко места биха ти поискали диплом.От там нататък всичко е конкуренция,без значение дали е по правилата или не,зависи си от човека.Ако си талантлив и имаш как да го покажеш на сцена успявайки да забавляваш,то ще си намериш работа! ^Ала-бала! Или, къде го чукаш, къде се пука... Между другото, 6/8 наистина може да се тактува на 2, без да спъваме хората. Освен това, аз многа обичам да си тактувам на 3 в размер 4/4. Дали не е от одъртяването! Цитирай
kolio_k Отговорено Март 5, 2011 Отговорено Март 5, 2011 (Редактирано) Сори, ама това за шестте осми и тактуването на 2 и аз не го разбрах, какъв трябва да е проблема. Това се среща страшно често като идея (да не кажа по често от тактуването на 3) и си зависи от пулсацията на парчето. А иначе по темата, има много кадърни и некадърни музиканти и с категории и без. Аз съм работил години наред в Норвегия с музикант от старата генерация (1940 набор) и се разбирахме чудесно. Вероятно си е до хора. Но иначе знам какво имаш предвид, познавам и такива от описания от теб тип. Хора разни Редактирано Март 5, 2011 от kolio_k Цитирай
vihro Отговорено Март 5, 2011 Отговорено Март 5, 2011 (Редактирано) ^^Може и не може са отделни неща,не мислиш ли?Въпроса е какво тряба да се направи в дадената ситуация и щом трябва парчето да пулсира на 3,то пулсира на 3,а не на 2! Опитай се в следащото си "ала-бала"-стично мнение да не копираш предният пост,ок ^Така е Кольо,всичко е до хората,казам само на какви съм попадал.Иначе с образованите без значение от възрастта проблеми не съм имал,напротив разбирал съм се чудесно. А иначе по темата само това исках да допълня,че сега цедката е много по-голяма от преди и професионално остават да се занимават наистина истински обичащите и носещи в сърцето си това изкуство.Факт е ,че "музикант" в България вече е срамна дума и сякаш все по-малко деца биват провокирани от родителите си да свирят.Не е модерно да се дрънка на китара в някой парк,а които започват да се занимават ходят на уроци при квалифицирани преподаватели и школи.От там нататък поради убийственото количество информация с което вече разполагаме,изкласяват само най-можещите,просто нивото вече е друго и тавана не е да можеш да свириш Елвис и Битълс.Съжалявам ако за някой това звучи крайно и неприятно и подценяващо старото поколение,не е така-познавам и съм приятел със страхотни и убийствени музиканти,един от които е учителят ми,но в реда на нещата е всяко следващо поколение да е по-добро.От там нататък все по-малко млади музиканти правят компромиса да свирят музика различна от тази която обичат и за тях е по-ценно да са истински и честни със себе си,от колкото да се правят на маймуни всяка вечер,а именно професията "ентъртейнър"-нещото за което мисля става дума в тази тема.Затова и толкова се разви ъндърграунд сцената последните години,но никой поне от моите познати не претендира да е ПРО,напротив-свирят си за кеф хората,а голяма част от тях свирят по ноти,не по табове,дори и да нямат музикално образование.Но е и факт това,че последните години младите групи явяващи се по прослушанията са съставени от изключително рутинирани и образовани музиканти,напълно заслужено печелят договори,излизат и разбиват на сцена и се утвърждават...Темата е дъвкана и предъвквана,идеята ми беше,че всеки може да се пробва,а това дали ще е успешен в тази ниша от бизнеса зависи както от неговите качества и талант,но и за съжаление от доста други субективни фактори,с които всеки сам решава дали да се съобрази и дали да остане в този бизнес-низ от компромиси,като във всяка друга професия.Така че,към постналия темата-ДЕЙСТВАЙ!Ценза сега са хората пред теб,разбира се и страничните фактори за които споменах,НО ако ти носиш пари на собственика,ще бачкаш-това е цялата философия! Успех! Редактирано Март 5, 2011 от vihro 2 Цитирай
Tozi Отговорено Март 5, 2011 Отговорено Март 5, 2011 ^^Може и не може са отделни неща,не мислиш ли?Въпроса е какво тряба да се направи в дадената ситуация и щом трябва парчето да пулсира на 3,то пулсира на 3,а не на 2! Няма невъзможни неща! Пулсирането и съотнасянето на 3 към 2 и 4 е в основата на джаза и всички производни както и в българската народна музика. Правото хоро се брои и пулсира на 2, а в основата му е 6/8 като в съвременните му варианти много често се ползват дву или четири тактови патерни лежащи върху основната пулсация. По принцип за свирене на популярна музика няма нужда от кой-знае какво образование. Повечето парчета са обравувани от диатонични прогресии съставени от няколко акорда със сравнително прост хармоничен и мелодичен ритъм повтарящи се многократно докато свърши парчето. Визията на изпълнителите е водеща. Поради опростената структура на повечето парчета и непроменливия характер на тоновия материал , музикален критерий за качество се явява прецизното ритмично изпълнение на музиката както и качеството на произведения звук - индивидуално и групово. Познаването и изследването на възможностите на личните инструменти е сведено до нуждите на конкретния изпълняван репертоар. Публиката е субективен критерий за качество при оценката на дадена група или изпълнител. В болшинството случаи слушателите на популярна музика имат сравнително ниска и ограничена музикална култура и неустановен обективен критерий за качество базиран най-вече на получената чрез медиите и социалната среда информация , менящ се според индивидуалното емоционално състояние, настроението и количеството приет алкохол. У нас ( а и не само) търсенето определя предлагането. Ако дадена група независимо от качеството на изпълняваната от тях музика и самото изпълнение е търсена и предпочитана масово тогава тя се "продава" и е предпочитана от собствениците на клубове, заведения и различните музикални мероприятия тъй като им носи печалби. Колкото по-ниска е музикалната култура и качествения критерий на потребителя на музиката толкова е по-ниско нивото и качеството на предлагания продукт (групата и изпълняваната музика). 3 Цитирай
RockoBG Отговорено Март 5, 2011 Отговорено Март 5, 2011 правоспособност за музикант Аз ще ти подготвя листовките, ама гейското гъзене ще трябва при някой друг изпитващ да го минеш. Щото не става иначе, а аз съм си стрейт... Цитирай
Лими Отговорено Март 6, 2011 Отговорено Март 6, 2011 Абе не знам кой прав,кой крив,но от работа с музиканти-категористи,т.е. хора на една "почтена възраст", само ядове и проблеми съм видял/има и редки изключения в правилото/ Няма по-тъпо нещо от това,да работиш с неграмотни музиканти-комплексари,защото айде да не си разясняваме как са се вземали категориите едно време.Кофти,че все още много такива музиканти има по бандите работещи в чужбина,за жалост те са бенд лидерите и определят правилата,НО и е хубаво това,че импресариите се отварят все повече към новото и допускат млади банди в бизнеса-просто нямат друг избор!Негативите идват и от това,че тогавашната мода-всяко дете да свири и пее,е довела до там,че с музика се е занимавало куцо и сакато,научавайки се да подрънква акордчета на китарка,пиано,да припява с дрезгав глас-айде в някое ресторантче да се ошлайфа и колко е гот да си музикант по соц.време-всички мацки да са твои,изкарваш лесни кинти в повече от тате и мама-КЕФ ГОЛЕМ и айде някой да те избута за категорийка,че всичко да е официално. Доста верни неща казваш, но искам да допълня с леки корекции. Вярно е, че имаше връзкари с категория, но повечето от тях много бързо отпадаха, защото никой не искаше да свири с тях и те се отказваха от тази професия. Някои от тези връзкари в последствие се образоваха и понаучиха да свирят, а други водени от късмета си са успяли да продължат да правят музикална кариера, но това са единици, на които вие сте попаднали, защото повечето от връзкарите се отказаха от музика и сега отглеждат внуци и домати по вилите си. П.П. Един от известните връзкари за категория беше Макс. Гора-ов, тогава протеже на М.Щ., който пред очите ми(бях в залата скрит на задния ред) се яви(февр.80г.) за категория и не знаеше никакви ноти и теория, но въпреки това е уникален китарист, поне за времето си. 1 Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.