Tozi Отговорено Февруари 15, 2010 Отговорено Февруари 15, 2010 Ивка, ще ти подскажа малко с отговора. C D E F Gb A B C се казва мажорна гама с понижена пета степен (защо?защото петата и степен е понижена с половин тон, съответно акорда Cmaj7(b5) би трябвало да се казва мажорен септакорд със понижена пета степен(защо?защото петата му степен е понижена с половин тон)). И понеже явно си нямаме достатъчно доверие ето тука малко за това как се пишат акордите(повярвайте ми не съм го писал аз): и това: Пешо ти нали си в NY? Чувал съм, че там имало много музиканти - китаристи, пианисти, саксофониси... сякакви и по много. Я събери малко мнения, поразпитай наоколо може някой да знае нещо. И после ще споделиш, нали? Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 15, 2010 Отговорено Февруари 15, 2010 (Редактирано) Нещо не разбрах... symbol Cmi7 | avoid Cm7 ?? Иначе, това което ме интересуваше по темата го пише ясно: #11 may contain a natural fifth degree, but b5 chords do not. Редактирано Февруари 15, 2010 от Ивелин Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 15, 2010 Отговорено Февруари 15, 2010 (Редактирано) Поредното доказателство за това че има много начини за записването на един и същ акорд. Явно на различните места имат различни предпочитания. Дали е Cm7 или C-7 или Cmi7 или Cmin7 няма значение - едно и също е. Най-добре е да сме запознати със всичките за да можем разбираме бързо какво се изисква от нас. Малко не съм съгласен с логиката на Пешо. По неговата логика макамите не би трябвало да съществуват или трябва да има хармония включваща четвърт тоновете в тях. Или акорда Cmaj7b9 го няма щото няма такава гама. Ми като няма ще си направим. В музиката (особенно в джаза) не трябва да има ограничения. Това че теорията (която е създадена от човека за да обясни музиката) е несъвършенна и няма обяснения и дефиниции за някои неща не означава че тези неща не съществуват и това трябва да ни ограничава. Когато пиша за Биг Бенд + симфоничен оркестър и искам да чуя нещо специфично изсвирено го записвам буквално с ноти (за да няма гадане и излишни въпроси). Ако е соло част вече няма значение тежненията на акорда кои са - нали за това се казват changes за да се сменят/променят (change). Редактирано Февруари 15, 2010 от Tozi Цитирай
Steppenwolf Отговорено Февруари 15, 2010 Отговорено Февруари 15, 2010 Според мен, означението за даден акорд трябва да се съобразява според това, колко ясно ще говори в контекст. Това е. И естествено можем всякакви синтетични ладове и гами да си измислим. Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 15, 2010 Отговорено Февруари 15, 2010 (Редактирано) ^^ И аз така мисля. Както паралелните диатонични (бръснарски) терци са били неправилни, както акорда се е строял само и единствено на големи/малки терци, така и защо да робуваме и да смятаме за единствени скали/ладове, само защото са ни познати? И най-важното - теорията обяснява музиката, а не обратното! п.п. Скоро не съм виждал някой, които да помага на форума в музикалната му част, колкото Tozi. Мисля, че заслужава повишение! Редактирано Февруари 15, 2010 от Ивелин Цитирай
CyberGene Отговорено Февруари 15, 2010 Автор Отговорено Февруари 15, 2010 Раздразнението на Пешо идва донякъде от това, че живее и учи в Америка (при това специалност музика), а това все пак е страната на джаза, на стандартите, и затова е много важно да се измисли унифицирана система, която да спомага на всички джаз-музиканти там да свирят заедно по възможно най-лесния начин. Ако се зачетете в американските помагала, ще видите, че се спазват еднакви конвенции. Самите стандарти са музика, която за разлика от другите видове джаз, се свири най-вече под формата на джемове в клубове, без особена или направо без никаква предварителна уговорка. Това не е авторска музика, при която музикантит разполагат със щимове за унисони, ритмически фигури, специфични хармонии, включително специфично написани партии за отделни инструменти. Вместо това се отваря Real Book, има мелодия и акорди. Много важно е един и същ акорд да бъде интепретиран по един и същ начин, както и ладовете, които се използват за дадения акорд да бъдат еднозначно интерпретирани от отделните изпълнители, за да не възникват дисонанси, а и за да могат да се правят енхармонични замествания и рехармонизации, без това да е било уговаряно. Точно затова е много важно акордите да бъдат просто изписани, за спонатнно разчитане, както и да определят точно определен лад, например: C7#11 - автоматично показва сол-мелодичен минор и при един и същ компинг от пианиста, басистът може да изсвири различни тонове от мелодичния минор, които реално правят акорда различен, но е ясно, че ладът е сол-мелодичен минор. C7b9 - автоматично подсказва умален лад (тон-полутон, в случая C Db Eb E и т.н.) Calt - ре-бемол мелодичен минор Cm7b5 - ми-бемол мелдочен минор Cm-maj7 - до-мелодичен минор и т.н. Това е особено важно за мелодичния минор, защото той е може би най-много използван и най-лесно може да бъде заместен от енхармоничните си акорди (или диатонични, ако трябва да сме по-точни теоретично). Така че при джем е важно да не се губи време за уточняване на ладове, рехармонизации... ако може и това да се подразбира, ще е още по-лесно музикантите просто да излязат на сцената и да джемят. Обаче от друга страна има акорди, макар че тук дискутираният може и да не е от тях, които все пак не могат просто така да бъдат записани по простия начин. Дори за определени видове музика не е достатъчно просто да се напише буквено акордът, важна е самата конкретна постройка на акорда и в такива случаи е много важно той да бъде записан буквено по сложният начин, или дори директно да се напише на щима. Според мен и Пешо е прав, търсейки унификация, и вие сте прави, разглеждайки акордите, изписани по начин, който недвусмислено ги описва. Така че не се карайте Ребята, давайте жить дружно! (ако така се пишеше) Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 15, 2010 Отговорено Февруари 15, 2010 CyberGene позволи ми да не се съглася с теб. На джем никой не отваря Real Book. Музикантите си научават много добре стандартите вкъщи след което отиват да джемят. Тъй като импровизацията е спонтанна композиция стандартите се превръщат в аврорска музика по дадена тема. Поне така би трябвало да е. Стандарти не се свирят само по джемове. Много изпълнители рехармонизират и правят нови аранжименти за стандартите. Не толкова важно да се интерпретира един акорд по един и същ начин - по е важно умението да се чува какво свири акомпаниращият инструмент и да се отреагирва адекватно и обратното акомпаниращият трябва да чува описването на хармонията в линиите на солиращия. И понеже е оставено място за интерпретация акордите се пишат просто - C7 например - дава се шанс на музикантите да изберат какви цветове да изсвирят. Не знам защо Пешо се дразни - може би има пред-история тука която не знам. АЗ СЪМ ЗА ТОВА ДА ЖИВЕЕМ ДРУЖНО И ДА СМЕ ТОЛЕРАНТНИ КЪМ РАЗЛИЧИЯТА. Когато обаче нещата не отговарят на истината (която съм изпитал) не се съгласявам. В случаят CyberGene трябва да каже как иска да му се записва акорда защото той е композитора. Каквото каже. И МИР ДА ИМА! Цитирай
kolio_k Отговорено Февруари 16, 2010 Отговорено Февруари 16, 2010 Интересно, точно бях започнал да пиша същото, що се отнася до свиренето на джем. Но си казал точно това, което и аз искам, така че подкрепям с две ръце. Наистина, най важно е на джем, хората да се слушат какво свирят едни други. Досега никога не съм бил на свестен такъв (джем), където примерно саксофонистът решава да изсвири на четири такта доминантов акорд, тон-полутон примерно, но пианиста демонстративно да му набива dom7/9 , защото така пишело на нотите (това съм в го виждал в България, но напук, типично по нашенски). Просто трябва да се свири възможно най интерактивно. То май това му е идеята. Колкото до писането, това, което помня от училище (имахме един семестър нотопис и работа със софтуер/Сибелиус в моя случай) общо взето беше, че нещата трябва да се записват по най простия ( но достатъчно точен ) начин, за да могат да се четат максимално лесно. Цитирай
Бицев Отговорено Февруари 16, 2010 Отговорено Февруари 16, 2010 Ей затова, при буквено записване - като станат прекалено много 'малките буквички' до главната - няма нищо по-ясно от добрите стари нотички на петолиние А иначе, както казаха и Този и Кольо: майката му е да се слушамте едни други: нали сме отишли кеф да си правим, не да се бием на тоя джем! Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 16, 2010 Отговорено Февруари 16, 2010 На джем никой не отваря Real Book. А, отварят! iRealBook Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 16, 2010 Отговорено Февруари 16, 2010 (Редактирано) Колкото до писането, това, което помня от училище беше, че нещата трябва да се записват по най-простия (но достатъчно точен) начин, за да могат да се четат максимално лесно. И като обощение - по-лесно е да се извършва 1 мозъчно действие, от колкото 2: Fmaj7/b5 1. Понижаваме 5-та степен Fmaj7/#11(omit 5) 1. Повишаваме 4-та степен 2. Премахваме 5-та степен Редактирано Февруари 16, 2010 от Ивелин Цитирай
CyberGene Отговорено Февруари 16, 2010 Автор Отговорено Февруари 16, 2010 Tozi, Кольо - сигурно сте прави за джемовете. Нямам опит в тая област и се опитах да си представя нещата и да обясня защо Пешо се е издразнил. А това приложение за айфон ми се вижда доста яко Веднага ще го потърся. П.П. Ооо, Ивелине, имаш бира от мен, като си дойдеш - свалих си приложенийцето, уникално е!!! Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 16, 2010 Отговорено Февруари 16, 2010 (Редактирано) Да, готино е, само че заради copyright issues няма мелодиите, а само акордите. А и предполагам също, защото дисплея не е чак толкова голям, но пък като излезе iPad (живот и здраве април) няма да имат оправдание...хакерите, де! А за бирата, предлагам бартер - аз ще ти взема 15 бири (за всяко изпържено DVD), а ти ще ми подготвиш "Коза Ностра" п.п. btw, има две парчета там, които са писани от мен (This Masquerade & Overjoyed) Редактирано Февруари 16, 2010 от Ивелин Цитирай
kolio_k Отговорено Февруари 16, 2010 Отговорено Февруари 16, 2010 Да, тази програмка и аз не я знаех, мерси много, супер купон е. Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 16, 2010 Отговорено Февруари 16, 2010 Ако парчето, което ще свирите/джемите го няма вътре, може да си го напишете сами. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.