Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено

Ивка, ще ти подскажа малко с отговора. :)

 

C D E F Gb A B C се казва мажорна гама с понижена пета степен (защо?защото петата и степен е понижена с половин тон, съответно акорда Cmaj7(b5) би трябвало да се казва мажорен септакорд със понижена пета степен(защо?защото петата му степен е понижена с половин тон)).

 

И понеже явно си нямаме достатъчно доверие ето тука малко за това как се пишат акордите(повярвайте ми не съм го писал аз):

 

41706074.png

 

и това:

 

25590493.png

 

 

Пешо ти нали си в NY? Чувал съм, че там имало много музиканти - китаристи, пианисти, саксофониси... сякакви и по много. Я събери малко мнения, поразпитай наоколо може някой да знае нещо. И после ще споделиш, нали?

  • Отговори 50
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Отговорено (Редактирано)

Нещо не разбрах...

symbol Cmi7 | avoid Cm7

??

 

Иначе, това което ме интересуваше по темата го пише ясно:

#11 may contain a natural fifth degree, but b5 chords do not.
Редактирано от Ивелин
Отговорено (Редактирано)

Поредното доказателство за това че има много начини за записването на един и същ акорд. Явно на различните места имат различни предпочитания. Дали е Cm7 или C-7 или Cmi7 или Cmin7 няма значение - едно и също е. Най-добре е да сме запознати със всичките за да можем разбираме бързо какво се изисква от нас.

Малко не съм съгласен с логиката на Пешо. По неговата логика макамите не би трябвало да съществуват или трябва да има хармония включваща четвърт тоновете в тях. Или акорда Cmaj7b9 го няма щото няма такава гама. Ми като няма ще си направим. В музиката (особенно в джаза) не трябва да има ограничения. Това че теорията (която е създадена от човека за да обясни музиката) е несъвършенна и няма обяснения и дефиниции за някои неща не означава че тези неща не съществуват и това трябва да ни ограничава.

 

Когато пиша за Биг Бенд + симфоничен оркестър и искам да чуя нещо специфично изсвирено го записвам буквално с ноти (за да няма гадане и излишни въпроси). Ако е соло част вече няма значение тежненията на акорда кои са - нали за това се казват changes за да се сменят/променят (change).

Редактирано от Tozi
Отговорено

Според мен, означението за даден акорд трябва да се съобразява според това, колко ясно ще говори в контекст. Това е. И естествено можем всякакви синтетични ладове и гами да си измислим.

Отговорено (Редактирано)

^^ И аз така мисля.

 

Както паралелните диатонични (бръснарски) терци са били неправилни, както акорда се е строял само и единствено на големи/малки терци, така и защо да робуваме и да смятаме за единствени скали/ладове, само защото са ни познати?

 

И най-важното - теорията обяснява музиката, а не обратното!

 

п.п. Скоро не съм виждал някой, които да помага на форума в музикалната му част, колкото Tozi. Мисля, че заслужава повишение! :greenangel:

Редактирано от Ивелин
Отговорено

Раздразнението на Пешо идва донякъде от това, че живее и учи в Америка (при това специалност музика), а това все пак е страната на джаза, на стандартите, и затова е много важно да се измисли унифицирана система, която да спомага на всички джаз-музиканти там да свирят заедно по възможно най-лесния начин. Ако се зачетете в американските помагала, ще видите, че се спазват еднакви конвенции. Самите стандарти са музика, която за разлика от другите видове джаз, се свири най-вече под формата на джемове в клубове, без особена или направо без никаква предварителна уговорка. Това не е авторска музика, при която музикантит разполагат със щимове за унисони, ритмически фигури, специфични хармонии, включително специфично написани партии за отделни инструменти. Вместо това се отваря Real Book, има мелодия и акорди. Много важно е един и същ акорд да бъде интепретиран по един и същ начин, както и ладовете, които се използват за дадения акорд да бъдат еднозначно интерпретирани от отделните изпълнители, за да не възникват дисонанси, а и за да могат да се правят енхармонични замествания и рехармонизации, без това да е било уговаряно. Точно затова е много важно акордите да бъдат просто изписани, за спонатнно разчитане, както и да определят точно определен лад, например:

 

C7#11 - автоматично показва сол-мелодичен минор и при един и същ компинг от пианиста, басистът може да изсвири различни тонове от мелодичния минор, които реално правят акорда различен, но е ясно, че ладът е сол-мелодичен минор.

C7b9 - автоматично подсказва умален лад (тон-полутон, в случая C Db Eb E и т.н.)

Calt - ре-бемол мелодичен минор

Cm7b5 - ми-бемол мелдочен минор

Cm-maj7 - до-мелодичен минор

и т.н.

Това е особено важно за мелодичния минор, защото той е може би най-много използван и най-лесно може да бъде заместен от енхармоничните си акорди (или диатонични, ако трябва да сме по-точни теоретично).

 

Така че при джем е важно да не се губи време за уточняване на ладове, рехармонизации... ако може и това да се подразбира, ще е още по-лесно музикантите просто да излязат на сцената и да джемят.

 

Обаче от друга страна има акорди, макар че тук дискутираният може и да не е от тях, които все пак не могат просто така да бъдат записани по простия начин. Дори за определени видове музика не е достатъчно просто да се напише буквено акордът, важна е самата конкретна постройка на акорда и в такива случаи е много важно той да бъде записан буквено по сложният начин, или дори директно да се напише на щима.

 

Според мен и Пешо е прав, търсейки унификация, и вие сте прави, разглеждайки акордите, изписани по начин, който недвусмислено ги описва.

 

Така че не се карайте :) Ребята, давайте жить дружно! (ако така се пишеше) ;)

Отговорено

CyberGene позволи ми да не се съглася с теб. На джем никой не отваря Real Book. Музикантите си научават много добре стандартите вкъщи след което отиват да джемят. Тъй като импровизацията е спонтанна композиция стандартите се превръщат в аврорска музика по дадена тема. Поне така би трябвало да е. Стандарти не се свирят само по джемове. Много изпълнители рехармонизират и правят нови аранжименти за стандартите. Не толкова важно да се интерпретира един акорд по един и същ начин - по е важно умението да се чува какво свири акомпаниращият инструмент и да се отреагирва адекватно и обратното акомпаниращият трябва да чува описването на хармонията в линиите на солиращия. И понеже е оставено място за интерпретация акордите се пишат просто - C7 например - дава се шанс на музикантите да изберат какви цветове да изсвирят.

 

Не знам защо Пешо се дразни - може би има пред-история тука която не знам.

 

АЗ СЪМ ЗА ТОВА ДА ЖИВЕЕМ ДРУЖНО И ДА СМЕ ТОЛЕРАНТНИ КЪМ РАЗЛИЧИЯТА.

Когато обаче нещата не отговарят на истината (която съм изпитал) не се съгласявам.

 

В случаят CyberGene трябва да каже как иска да му се записва акорда защото той е композитора. Каквото каже.

 

И МИР ДА ИМА!

Отговорено

Интересно, точно бях започнал да пиша същото, що се отнася до свиренето на джем. Но си казал точно това, което и аз искам, така че подкрепям с две ръце. Наистина, най важно е на джем, хората да се слушат какво свирят едни други. Досега никога не съм бил на свестен такъв (джем), където примерно саксофонистът решава да изсвири на четири такта доминантов акорд, тон-полутон примерно, но пианиста демонстративно да му набива dom7/9 , защото така пишело на нотите (това съм в го виждал в България, но напук, типично по нашенски). Просто трябва да се свири възможно най интерактивно. То май това му е идеята. Колкото до писането, това, което помня от училище (имахме един семестър нотопис и работа със софтуер/Сибелиус в моя случай) общо взето беше, че нещата трябва да се записват по най простия ( но достатъчно точен ) начин, за да могат да се четат максимално лесно.

Отговорено

Ей затова, при буквено записване - като станат прекалено много 'малките буквички' до главната - няма нищо по-ясно от добрите стари нотички на петолиние :butcher:

 

А иначе, както казаха и Този и Кольо: майката му е да се слушамте едни други: нали сме отишли кеф да си правим, не да се бием на тоя джем!

 

:greenball:

Отговорено (Редактирано)
Колкото до писането, това, което помня от училище беше, че нещата трябва да се записват по най-простия (но достатъчно точен) начин, за да могат да се четат максимално лесно.

И като обощение - по-лесно е да се извършва 1 мозъчно действие, от колкото 2:

 

Fmaj7/b5

1. Понижаваме 5-та степен

 

Fmaj7/#11(omit 5)

1. Повишаваме 4-та степен

2. Премахваме 5-та степен

Редактирано от Ивелин
Отговорено

Tozi, Кольо - сигурно сте прави за джемовете. Нямам опит в тая област и се опитах да си представя нещата и да обясня защо Пешо се е издразнил. А това приложение за айфон ми се вижда доста яко :butcher: Веднага ще го потърся.

 

П.П. Ооо, Ивелине, имаш бира от мен, като си дойдеш - свалих си приложенийцето, уникално е!!! :greenball:

Отговорено (Редактирано)

Да, готино е, само че заради copyright issues няма мелодиите, а само акордите. А и предполагам също, защото дисплея не е чак толкова голям, но пък като излезе iPad (живот и здраве април) няма да имат оправдание...хакерите, де! :oops:

 

А за бирата, предлагам бартер - аз ще ти взема 15 бири (за всяко изпържено DVD), а ти ще ми подготвиш "Коза Ностра" :butcher:

 

п.п. btw, има две парчета там, които са писани от мен (This Masquerade & Overjoyed) :greenball:

Редактирано от Ивелин

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.