Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено
^Навлизаме, но в интерес на това, да не те цитират неточно начинаещите инструменталисти - 4-та струна (D, Ре)

Да, съвсем правилна поптавка. Имах предвид 3-та.

 

 

^ Това последното е най-бруталната ирония, която съм виждал някога... :girl_witch:

 

Иронията е в тебе, струва ми се...

  • Отговори 124
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено

Моите 5 стотинки:

Свиря от около 5 години, не е малко, не е и много. 4 от тях на електрическа китара, а на акустична - през цялото време.

Започнах без учител, още съм без такъв и се надявам скоро да променя това.

Нашите взеха една класическа Кремона от тяхна позната, сложиха й метални струни, баща ми ми показа Smoke on the water на една струна и от там тръгна всичко.

Отначало ми беше добре - четох табове, гледах видеота, дрънках познати метълски песни от текстови табс, после и такива от Гитар Про.

Въпреки, че свирех на акустична, се стремях да правя Palm Mutes и други "пинизи" за електрическа китара.

След около година мрънкане и врънкане се сдобих с....ОРФЕЙ! 21 прагчета, два единични адаптера, но звучеше ОК.

Имах един Boss PW-2, после купих един металзон от Евтим (благодаря !) и гейна на макс. Свързвах педалчето към хай-фи усилвателя или компа и джънгъъъър с уинампа.

С напредване на времето почнах да измислям свои собствени рифчета (не казвам песни, а рифчета), без да знам грам теория.

Да, звучаха, но не бяха нищо особено. Трябва да отбележа, че свирех основно сам в нас.

По някое време се сдобих с Jackson JS30DK, с който свиря и в момента.

В последната една година обаче доста неща се промениха. Усетих, че се въртя под кривата круша.

За това накарах ухото ми да се "отпуши", започнах да обръщам внимание на звученето на други струни, дори при заглушаване, намалих гейна от 100% на 60%, динамиката на свирене ми се повиши, започнах ясно да усещам и ЧУВАМ разликата между лампов, транзисторен амп. Почнах да свиря с метроном. Изчиствам напрежението в рамената и ръцете си. Развивам слуха и усета си за ритъм.

Изобщо, почнах да изпълнявам всички тези съвети, които съм чувал, които съм давал, защото знам, че са правилни, но не съм изпълнявал по една или друга причина.

 

Bottom-line:

Трябваше да почна с учител, които да ме насочи - а не да сменя 6 или 7 постановки на дясната ръка докато видя, че стандартната е най-добре.

Трябваше да уча теория, гами, акорди, прогресии и т.н.. - сега ми отнема около 4-5 минути да построя мажорен акорд на хартия.

Трябваше да свиря бавно, но изчистено, а не бързо,бързо,бързо,бързо.

Трябваше да свиря с хора, а не сам - вкъщи с уинампа не се усещат разминаванията и фалшивеенето.

 

Мерси, че изчетохте всичко. :girl_witch:

Отговорено

Не знам, но аз мисля, че трябва да си затвярам ушите като чуя блус, и да си изтрия целия Black Sabbath. Практика ми е като позагрея и тн да си пусна някаква музика (по-тежичка) и да импровизирам отгоре и. НО след 4-5 минутки забелязвам, че го удрям само на блус. Как да разнообразя? Трябва да гледам скали ли?

 

И за да не звучи Замазано (zamazando?) свирете само музиката, която ви е на сърце. Не мисля да си кривя душата и да свиря латино (например), било то полезно или не...

Отговорено

Е, замазандото(израз на Г. Мирчевски) се получава не от това, че дадена музика не ти е на сърце.

Получава се от прекалено бързо за моментния стадии на напредък свирене.

Отговорено (Редактирано)
1. Дали ще се започне с електрическа или акустична китара е въпрос на лични предпочитания, но:

-акустичната китара по правило е по-трудна за свирене(механично, струните са по-опънати и т.н.), което развива доста ръцете и свойството за хубава артикулация(изразяване) с инструмента,

-акустичната китара очевидно е акустична и звучи точно така, както се свири на нея(ако приемем, че не е трошка).

-акустичната китара учи и на динамика - там винаги има тихо и силно, звънко и глухо, приятно и дразнещо.

-електрическата китара е с по-малък опън на струните, което я прави по-мека за свирене. Това може да доведе и до леко разглезване в началото.

-електрическата китара звучи красиво и приятно на чисто само тогава, когато е хубава и най-често скъпа. Повечето евтини електрически китари на чисто звучат грозно и безизразно. Дори сравнително евтина акустична китара, която въобще не звучи блестящо обикновено има значително по-приятен за слушане чист тон от евтина електрическа китара на чисто.

-прекомерното свирене на електрическа китара с дисторшън често води до вяло свирене без динамика и атака. Това се получава понеже дисторшъна(особено когато е в повечко) прави тихите и силните тонове еднакво силни и не можем да усетим разликата.

-електрическата китара, когато се използва умело е прекрасен инструмент, който дава много възможности.

 

По тази точка(китари и дисторшън) бих препоръчал на тези китаристи, които искат да се научат да свирят по-изразително и приятно(ако свирят на ел. китара) да използват лек овърдрайв, когато солират и се упражняват - овердрайв, който има тихо и силно, има леко и рязко. Тези типове овердрайв често звучат доста пръдливо, и гадно, когато на китарата не се свири както трябва - но точно с такъв овердрайв човек може да се научи да свири изразително. Дисторшън тип "самосвирка" не помага никак.

 

 

2. Слух, теория, ноти, таблатури.

-не е задължително един китарист да разбира от теория, за да свири добре

-задължително е да се знае теория, ако китариста иска да работи като китарист някога(особено когато не говорим за рок банди)

-познаването на теорията води до по-добро музиклално познание - знаеш каво чуваш, знаеш какво свириш, знаеш какво си представяш, знаеш как да го изсвириш, знаеш как да го запишеш на хартия.

-непознаването на музикална теория може да не попречи на китариста да свири добре, обаче често му пречи, когато трябва да работи с музиканти.

-музикалната теория не се учи като урок по история или математика. Тя е теория, която не струва нищо без да знаем как самата теория звучи. Затова трябва да се упражняваме и да знаем как звучат акордите, гамите, дори тоновете(при абсолютен слух). Трябва да се научим да се ориентираме добре по слух в музиката, използвайки знанието си от теорията.

-Човек, който има отличен слух и теоретична подготовка, може да бъде добър композитор, без да е добър инструменталист.

-Едно е да знаеш теория и да знаеш как тя звучи, съвсем друго е да знаеш как да изсвириш тази теория на китарата си - трябват упражнения с инструмента.

-таблатурите са удобни, но подвеждат. Таблатурите обикновено не съдържат много информация в себе си така, както нотите.

-Нотите са много полезни както за слуха, така и за музикалното въображение, но за бързото им разчитане се изисква доста упражнение.

-Човек трябва да разчита не само на таблатури и ноти, а и на слуха си.

-Дори някои от вашите кумити-китаристи, които нямат теоретични познания имат много развит слух за да свирят така. Този слух не са го развили от блещене в таблатурата - много са слушали и са свирили.

 

Евтиме, поздравления и от мен по темата! :girl_witch:

 

Не бих могъл да го кажа по-добре. Свиря на класическа китара вече 14 години, завършил съм средното музикално в Пловдив и Теоретичния факултет на НМА и също призовавам по-младите за това да започнат по възможност първо с акустична китара и да научат теорията, ако имат сериозни намерения в музиката. С електрическата китара започнах доста по-късно, но класическата китара много ми помогна за пръстовата техника на лява ръка, както и сам да си намеря най-удобната (и правилна, както се оказа в последствие) постановка на дясна ръка при свирене с перо. Успех на по-младите и помнете - търпение му е майката!

Редактирано от Vasil Belezhkov
Отговорено

Темичката по принцип е много готина и има доста верни неща в нея , НО за едно мненията ни с автора и още някои други се разминават. Аз лично съм абсолютно 100 процента сигурен че от техничеса страна свиренето на класическа китара на найлонови струни е много по трудно от свиренето на електрическа китара и дори от акустична с метални струни. Найлона може да не дава много опън, но голямата дебелина ,особено на соловите, струни и трудната техника за извличане на хубав, ясен и добър в динамично отношение тон правят свиренето на класическа китара за мен нещо будещо огромно уважение. Самото свирене на класически пиеси ( а и каквито и да са на класическа китара ) особено с пръсти ( на дясната ръка ) е много трудно за чисто и майсторско изпълнение.

Отговорено (Редактирано)

Е, освен това, което казваш, има и други фактори.

Докато повечето евтини уестърн китари звучат "някак", то повечето евтини класически китари звучат отвратително.

Класиеската китара е инструмент, който се прави с много майсторлък и обикновено струва доста, ако се иска да има поне приличен звук :hysterical:.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

наистина, прекрасна тема

поздравявам автора

относно това дрънкане по пейките, касетките и таблатурите....

значи.. аз не чета таблатури. първо, че ми се струва доста сложно (сега може би ще ме оспорят, ама за моя прост акъл тия числа и тиренца не мога да ги проумея). някси все продължавам да си мисля, че за времето, за което ще науча таблатурите е по-добре да седна и да науча нотите. това таблатурите са глупости. нищо не може да разбереш от тях. не знам, феновете на таблатурите сега ще ме хранят яко, обаче далеч по-добре е, като айде, джанам, решил си да не се занимаваш със школи, ми намери някой музикант да ти покаже някоя песен със пръстовка със всичко и я научи бе ... това е по-добрия вариант според мен. аз първо като започнах да свиря китара (преди около година) отидох при един китарист и му казах: "така и така, не знам нищо по китарата, свирила съм пиано 5 години по школа и може би това ще ми помогне малко, ама искам да науча ей тая песен.. имам голямо желание. покажи ми я как се свири правилно, за да започна да я упражнявам." нещо ей такова му казах, и човека даже се зарадва и каза "проблем няма, стига да си сериозна и да си редовна и други песни ще ти показвам." в крайна сметка съм решила да свиря за удоволствие, пък натам - каквото стане

 

:hysterical: : бих искала да използвам форума, за да благодаря на хората, които ми помогнаха да се развия в правилната посока и да ми открият нещата по правилния начин: отначало Методи Драганов, който ми показа основните неща, и по натам - Валентин Спасов. Това са хората, на които им благодаря безкрайно много за отделеното време и любов най-вече. Пожелавам на всеки на случи на такива добри учители!

 

сега по темата: една песен съм учила в продължение на година. една нищо и никаква песничка, ама през тва време.. :D сега песнички от тоя тип ги научавам за петнайсетина минутки хах

може би ми помага и слуха, доста е развит при мене

и като чуя нещо, мога веднага да го намеря и да го исвиря .. не знам, не всички начинаещи имат слух, но това не означава, че не трябва да се учат да свирят по правилния начин.

 

иначе и ние свириме по пейките.. общо взето, нямаме пари за репетиционни. особено в моя мил (не-роден, слава богу!) град Перник, където чалгата завзема всичко, свириме по пейките и градинките. просто няма къде другаде да се заврем, отсякъде ни гонят, нищо, че сме със ръководител и смея да кажа, не звучим никак лошо. просто това е Перник .. сещате се :greenball:

 

та въпреки всичко, обръщам се към по-възрастните музиканти

не си мислете, че всичко е изгубено ;) все още има такива, които се мъчат и които бавно напредват.. по вашия начин и може би, по правилния начин. отделно си има и такива, които си носят китарата като брошка на гърба и се хвалят, че свирят от 2 години и за тях най-великата група е диму боргир със невероятните си сола ...

 

не всички сме такива! някои хора просто някакси.. усещаме нещата по начина, по който трябва. други - не. или поне се надявам, че вървя по правилния път (лично аз)

 

отново поздравявам автора за добрата тема.. и дано повече начинаещи я прочетат!

 

мир

Отговорено (Редактирано)

(нека горното мнение на emka не предисвиква спорове от типа таблатури vs. ноти или мелодично свирене vs.тежка музика)

Не съм знаел, че в Перник още има хора, които си свирят по градинките :hysterical:.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено
:hysterical: @Evtim Djerekarov - навсякъде ги има и може би са повече от колкото предполагаш (било то по паркове, градинки, пейки или хижи :D). :greenball:
Отговорено

Готина тема, поздравления!

 

Много ми хареса частта за динамиката, звукоизвличането, дистъра на МАХ и т.н. Относно което искам да направя един коментар.

Всъщност първия път, когато чух МТ-2 (единица мярка за гаден дист) просто се изплаших - мога да свиря бавно или бързо или криво или дори да не свиря и във всеки случай да изкарвам някаква "музика" (която е повече мазнотия до шия). Просто многото гейн и компресия правят всичко да звучи много сходно и почти като музика.

Друго - когато 7 месеца бях без спипйкър на АМР-а бях се развалил с разни софт симулации и евтини 10 вата комбо въшки. Когато пак подкарах АМР-а установих, че съм забравил да свиря! Въпреки че не бях спирал!

 

В тоя ред на мисли - казвал съм го на доста и добри китарджии и бих го твърдял пред всеки залъгващ се с МТ-2, АмлиТюб и други алтернативи: "Ела в нас на лампите, за да чуеш, че не можеш да свириш!".

 

:hysterical:

Отговорено

^ Това го установих дори без лампи като смених процесора с реален амп с реалната му динамика . Направо щях да се гръмна :D

Отговорено (Редактирано)

Проблема със симулациите и процесорите не е в това, че не звучат добре, или са твърде нединамични.

Проблема е, че има възможност да си напудриш звука много, докато при амповете такава възможност няма.

Там щеш, не щеш - свириш.

Друг проблем с динамиката е, че когато се ползва софтиер, често се свири на тихи стайни нива, а колоните не се набичват яко, както ампа(за което трябват доста мощни колони и амп).

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

хаха.. много ясно, те тия повечето от биченето на дисторшън, чиста китара да му пуснеш да свири един тон верен няма да изкара..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.