Jump to content
Българският форум за музиканти

Бавния процес на напредване


Recommended Posts

Много истини са казани в тази тема.....

Според моят скромен опит, ще споделя мнение, дори да не съм прав!

   Не мога да се съглася с мнението, че хората, които не свирят по ноти са мързеливи! Като дете ходих на уроци по тамбура. Научих нотите, но не се научих, да ги ползвам. Още като се върнех от урок, сядах и изсвирвах упражнението, докато не съм го забравил. Ако не помня, как започваше, изсвирвах първите ноти и се подсещах, после свирих ама яко!

   Критерият - чист звук зависи от стила на свирене и блендата... При тамбуристите, чистият звук се постига с по-голяма атака на перото, като освен орнаментиката, всеки тон и равен на удар с дясната ръка. Ако при този начин на свирене се добави хай-гейн, то неминуемо ще се чува и лекото докосване на съседната струна. При този стил /според мен/, чистия звук се получава без динамика, като за един удар с перото се вадят повече тонове! Динамиката вреди, но може да си заложи на острота, постигната с промяна на звукоотделянето! Това все-още е цел в упражненията ми....

   Този метод ползват джазмените! Без хай-гейн, вадят максимален брой тонове с един удар на перото, но липсата на хай-гейн им позволява, да си "играят" с динамиката!

 

Ще се радвам, но всякакви корекции! Може би съм тръгнал в грешната посока?! :rolleyes:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 124
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

kirilsat, нотите са езикът на музиката. Така както всеки се пени да пишем на Кирилица (и с право), редно е и китаристите да могат да четат и пишат дори и елементарни неща. Не говорим за прима-виста в стил Франц Лист, просто да можеш един елементарен етюд да седнеш и анализираш за 5 минути. Не е толкова зор. Ходи обяснявай на Хемингуей, че не е задължително да знаеш да четеш и пишеш за да си уважаван автор.

За звука и свиренето с чиста бленда съм 100% съгласен. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

:) Това е все едно да кажеш "Кирилицата е езикът на българския език". Кирилицата, и нотописа са писменост - начин да разпишеш езика на хартия. За китара много по-удобно е да се ползва таблатура, и тук е обсъждано един милион пъти защо и как таблатурата е над стандартния нотопис що се отнася до този инструмент.

 

П.П. Езикът на музиката са звуците, които издават инструментите :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Няма проблем да си пишем тука, за кое е по напред табовете или нотите, ама е важно да не го казваме някъде навън, че ще ни се смеят много....аз поне не съм виждал професионален музикант да извади тетрадката и да почне да пише таблатури...ама кой знае , всичко става...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ми значи трябва да се посъветваш с очен лекар :) не само, че има, ми и световно известни, че даже и световно признати.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не съм съгласен, но няма май много смисъл да го коментираме. Това което съм забелязъл е, че таблатурата се чете по-лесно само когато човек е запознат с парчето, което ще свири. Ако ми дадеш две еднакви непознати пиеси да разчета на прима-виста, стандартния нотопис се чете по-лесно. Ще ти дам пример - Jacky Tar. Изглежда чисто и ясно, можеш да добиеш представа за мелодията и дадената хармония само от един бърз поглед. Можеш и това "до" на 6ти такт, последния бийт, да го изсвириш като "до-диез" ако искаш да минеш в E-dorian за секунда. Лесно и ясно.

Цифрите са объркващи и те задължават да свириш в определена позиция, не ти дават ясна представа за хармоничната структура на музиката, за това табовете не са подходящи за непознати песни/пиеси. Винаги трябва да разчиташ на някакъв плейбек за да чуеш за какво иде реч, да не говорим и за това колко неудобно е да разчиташ ритъм само с "опашките" на нотите и някви цифри отдолу, които не ти показват ясно и точно мелодичната линия.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Един приятел ми каза най лесния начин да накараш китарист и клавирист да спрат да свирят :  Вземаш нотите на клавириста и ги слагаш пред  китариста :D

 

Кои са тези признатите ,които  използват табулатури ? Интересно ми е, не бях чувал .....   Табулатурите  като  основен недостатък  имат, че не   дават информация за  нотните трайности .  

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чисто техническо допълнение - Това с трайностите от доста години вече не е така. Въпрос на софтуер.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Убава тема! Моето скромно мислење:

 

Зависи од тоа што подразбираме под таблатури. Има таблатури коишто се само бројки на шест линии, и има таблатури кои се нешто помеѓу стандард табс и ноти, т.е. со ритмичка вредност, паузи и сл. Но сепак според мене таблатурите далеку заостануваат по однос на информациите коишто ги содржат во себе зад класичниот нотен запис. Како прво, во поглед на динамиката, но уште повеќе во поглед на хармонската вертикална и мелодиската хоризонтална структура на музиката. А тоа особено се согледува при учењето/компонирањето на музика за повеќе инструменти, кога многу појасно се гледа на пример како лежи ритамот на перкусиите во сооднос со басот, гитарата, пианото или кој и да е друг инструмент.

 

Исто така, се согласувам дека не е нужно да се познаваат нотите за да се биде добар инструменталист и да се напредува во музиката, но не може да се одрече ни полезноста на истите. На пример, еве баш деновиве кога имам малку повеќе слободно време што е исклучително ретко, седнувам да поднаучам нешто ново, нешто накај џез ме влече, и најдов некакви етиди за виолина од Шрадик, со цел да ги размрдам прстите. Немате претстава колку овие упражненија се подобри од да кажеме некои видео уроци на Малмстин или Стив Вај,  или не знам кој уште...Барем јас така мислам. Е сега, не се пишувани во таблатури, што да се прави :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

trendkiller това със стойностите отдавна му е намерена цаката :) Но по повод лесното четене - ти колко време си се учил да четеш с нормална скорост ноти? Аз таблатури се научих да чета за около 3 часа.

 

Сега по повод вица за китариста и клавириста - а как да накараме един клавирист, завършил софийската консерва да спре да свири? Взимаш му нотите и го караш да импровизира :virtuoz:

 

Иначе сега сериозно - защо на вас "нотно грамотните" ви бърка толкова в здравето, че има хора, които свирят с кеф и без да се интересуват от нотопис? В смисъл, ако е някакъв комплекс, че сте си изхабили N месеца в учене да четете ноти, ок - ego-builder. Ама иначе, колкото и да се опитвам, не мога да разбера инициативата за такива диалози :) Който му е кеф - чете, който му е кеф, помни. Виждал съм уникално добри барабанисти, които си записват разни идеи с думи "Туп-туф-тап..." - звучи малоумно, но си им върши работа - остейте ги хората да си живеят, няма да ви изядат паницата, освен ако не се заплеснете прекалено много в спора за нотите вместо в свиренето ;)

Редактирано от 7thString
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Един приятел ми каза най лесния начин да накараш китарист и клавирист да спрат да свирят :  Вземаш нотите на клавириста и ги слагаш пред  китариста :D

 

Кои са тези признатите ,които  използват табулатури ? Интересно ми е, не бях чувал .....   Табулатурите  като  основен недостатък  имат, че не   дават информация за  нотните трайности .  

 

Слаш, Клептън, ББ Кинг, Дайм, Хетфилд, Хендрикс, Макартни... викаш - все смотаняци :)

Редактирано от 7thString
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Къде им видя "Табулатурните тетрадки "  ? :D   

ББ Кинг не знам дали чете ноти ама нещо не си го представям да е редил табулатури хаха

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Табулатурите  като  основен недостатък  имат, че не   дават информация за  нотните трайности .  

 

Има начин да се означат нотните трайности на табовете, както има и начин да се означават пръстовки на партитури (което съм чувал да се спряга за недостатък на нотите). В крайна сметка всеки си записва/чете както му е удобно, и както действа за него. Сега, ако става дума за определена работа, където има определени изисквания (в случая да се четат ноти, бързо и добре), е друг въпрос.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

 

ultramega тезата на колегата беше, че не можело човек, който не чете ноти да се зове музикант. Дали са си писали музиката с числа, думи или са си тананикали докато пикаят сутрин е ирелевантно :)

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

нещо стана леко безсмислено...:). Хубавото е , че сме иновативна страна, все има нови начини да покажем на света :) как се случват нещата.

 

А относно таблатурата и нотите , абе кой както иска...пък аз само мога да пожелая някой с ноти или без ноти да стигне там, където да стигнали Клептън и Би Би Кинг...ама нещо не става...

 

лека :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.