Jump to content
Българският форум за музиканти

Изчерпано ли е разнообразието в музиката...


Recommended Posts

Музиката не е само мелодия и хармония. Една и съща композиция изпълнена от различни хора може да звучи коренно различно. Различен подход, пулсации, различни тембри, артикулация, настроение. Просто различна музика с една и съща мелодия и хармония. Давам примери.

http://www.youtube.com/watch?v=gZez_k4vAzU

Една песен - оригинал и кавър. Да имат нещо общо като внушение? Джеф Бек е направил нещо съвсем различно.

Пък от друга страна би могло две песни с различна хармония и мелодия да си приличат по особено досаден начин. Така,че за креативните музиканти нищо не е изчерпано :thx:

Това за абстрактното рисуване - през 60-те на ХХ век се зароди фрий джаза :hysterical: Възможности да искаш. В индийската музика, както и в арабската се използват интервали от четвърт тон, кви ли не пулсации, появяват се всякакви еклектични стилове с оригинално звучене. И още за колко неща не се сещаме... Никога човечеството няма да стигне до етап, на който всичко да е измислено в която и да е област.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 70
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Като препрочитам пак темата, въпреки че и аз съм радетел на оригиналните композиции и по-разчупеното мислене по отношение на акордни прогресии, отклонения от класическите гами и т.н., от друга страна леко ме обзема едно дразнение ... не толкова към някой конкретен коментар тук, колкото към общата склонност на българина все всичко да е чувал и всичко да му напомня на нещо, което вече знае ... малко един бай Ганьовски синдром от типа "хора, къщи, салтанати ...", ако ме разбирате.

Има една закономерност според мен, че човек, колкото по-малко е слушал дадена музика (даден жанр), толкова повече всичко в нея му се струва еднакво и познато. Направило ми е впечатление специално за рок и метъл, че точно хора, които много-много не слушат такава музика, са най-склонни с лека ръка да хвърлят всякакви (включително най-безумни) аналогии на нови парчета с някакви известни банди. Обзалагам се, че на човек, който няма култура в областта на и афинитет към класическа музика, сигурно половината автори също му звучат еднакво ... и к'во сега, Лист да стане от гроба и да се застреля, щото някой не може да го различи от Шопен ли?

Ей сега преслушвам, примерно, Екстрийм - на "Am I Ever Gonna Change" припевът, погледнат схематично, е повече от стандартен - Ре - Ла - Ми - Сол - Ла - Ми, куплетът е с основна линия Сол - До - Ре - абсолютно нищо, което човечество да не е било измислило при тях ... а парчето е просто убийствено! И к'во сега, да го отсвирим, щото, примерно, 60% от него били с "неоригинална" хармония? А къде отидоха саундът, аранжиментите, интродукциите, преходите, отстъпленията ...?

В крайна сметка има толкова много фактори, които придават индивидуалност и оргиналност освен тези неща, че далеч не е нужно да се гмурка човек в дълбоки експерименти и чътвъртични интервали, само и само да е абсолютно сигурен, че е оригинален. И, колкото и да им е болно на някои хора да си го признаят, талантът и оригиналността си личат най-много, когато с един и същи общоизвестен набор от хармонии и мелодии един хора правят посредствена и полу-крадена музика, а други - парчета, които ти скриват шапката.

Пак казвам, не се заяждам с някого тук конкретно, просто размишления ...

Редактирано от sevenstring
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всичките похвати и изразни средства са изчерпаеми, но това е без значение когато се намеси ТАЛАНТЪТ!

Има посредствени композитори, добри композитори и гении, като на последните обикновено им се получават нещата без да си дават много зор.

Това е моето мнение.Свирете си и не ги мислете тия работи, защото всичко е предопределено.

 

:punk_guitar:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз вярвам повече в съсредоточения труд, отколкото в таланта. Неслучайно именно за великите композитори е било най-времеемко композирането и далеч не тъй лесно, както изглежда на пръв поглед. По този повод Бах казва: "Аз работих усърдно. Всеки, който работи също толкова усърдно като мен, може да постигне същите резултати". Но колко го правят? А ако погледнеш някои от черновите на Шопен, ще видиш, че понякога наистина никак не му е било лесно - пълни с промени и задрасквания:

 

Chopin_Mazurka.png

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Музиката не е само мелодия и хармония. Една и съща композиция изпълнена от различни хора може да звучи коренно различно.
Е това е ;)

Примерно някой ще обърка ли Джейл брейк(АС/ДС) с Глория (Доорс) ?-това си е едно парче в общи линии..,да не говорим колко хитове се въртят върху Ре-Ла-Ми,или Сол-Ре -Ла и все тая-еднакво е-индивидуалноста е важното в случая.

edит-абе,Глория на Доорс ли беше..много бири.. :cheers::slap:

Редактирано от Hillbilly
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Музиката не е само мелодия и хармония. Една и съща композиция изпълнена от различни хора може да звучи коренно различно.
Е това е B)

Примерно някой ще обърка ли Джейл брейк(АС/ДС) с Глория (Доорс) ?-това си е едно парче в общи линии..,да не говорим колко хитове се въртят върху Ре-Ла-Ми,или Сол-Ре -Ла и все тая-еднакво е-индивидуалноста е важното в случая.

edит-абе,Глория на Доорс ли беше..много бири.. :);)

Глооооория? Ван Морисън я пее, не "брат му" Джим :slap::cheers: Па кой я е измислил не знам. А това, дето го казва колегата Стоун, цитирайки колегата Бах, си е съвсем вярно, ти работи, свири, мисли и няма начин да не постигнеш нещо ново и интересно/ стига да не си съвсем ограничен, зле комплексиран, озлобен и тъп/. Става и да си глух :P

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Трябва да има интерес и постоянство.

Нима Кърт Кобейн е имал представа какво е полинезииски лад или стакато.

Така че има една поговорка:"Направи каквото трябва пък да става каквото ще ..."

За мене е най-важно да се забавлявам, когато свиря.Така нещата се получават.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здрасти!

 

Май никой не спомена нещо, към което аз винаги се връщам при коментирането на историята на музиката (и никой никога не обръща внимание на поста ми, но аз съм длъжен да го кажа, пък който иска - ще чете).

 

 

 

Изчерпано ли е разнообразието в музиката = изчерпано ли е развитието на хомо сапиенс и всичко останало?

 

 

Музиката е огледало на човешката еволюция; тя върви напред заедно с човека. Така се появяват и новите стилове; така изчезват тези, които са се изчерпали, тъй като посланието им не е актуално вече (суинг, рок'н'рол и т.н.). По-трайни са стиловете, които са пряко свързани с културата, бита и традициите на някой етнос (реге, шансон и т.н.), но това отива встрани от основната тема.

 

 

Докато има промяна в социалния, културния, икономическия, политическия, спортния живот ако искате - ще има промяна и в музиката....

 

 

А отделно, в тази тема се говори за мелодия и хармония. Както РокоБГ спомена, третата съставна част на музиката е ритмика. Нещото, което почти никой български музикант не вярва, но е всъщност най-основното и важното; най-специфично за различните стилове, парчета...Ритмика е имало преди да има мелодия и хармония; защото ритмиката е във всичко - устройството на слънчевата система, движението по орбитата на Земята около Слънцето, фотосинтезата на растенията, сърдечната и дихателна дейност при животните/хората....

 

...и после някой неандерталец хвана два камъка, удари ги един о друг, и се роди музиката... която не е нищо повече от звуковото изразяване на всичко, което се случва около/с нас...

 

 

...а то е едно безкрайно развитие...

 

 

...поне до следващата световна война....

 

 

...след последната (световна война) изчезна джаза (актуалната музика по това време) и се роди рока (който е продукт на децата на войната - набори 40-50) - ще видим какво ще се случи по-натам...

 

 

 

Айде, че пак ви станах много академичен сигурно...

 

 

До скоро,

 

Петър

Редактирано от kitaratapesho
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Aма и ти не четеш чужди постове. :thumbdown: Почти същото съм писал някъде нагоре, само,че по-накратко. Споко прочетох ти поста мниго внимателно, прав си отсекъде. Тия неща би трябвало да се подразбират, ама явно не е така. :hysterical:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здрасти!

 

Май никой не спомена нещо, към което аз винаги се връщам при коментирането на историята на музиката (и никой никога не обръща внимание на поста ми, но аз съм длъжен да го кажа, пък който иска - ще чете).

 

 

 

Изчерпано ли е разнообразието в музиката = изчерпано ли е развитието на хомо сапиенс и всичко останало?

 

 

Музиката е огледало на човешката еволюция; тя върви напред заедно с човека. Така се появяват и новите стилове; така изчезват тези, които са се изчерпали, тъй като посланието им не е актуално вече (суинг, рок'н'рол и т.н.). По-трайни са стиловете, които са пряко свързани с културата, бита и традициите на някой етнос (реге, шансон и т.н.), но това отива встрани от основната тема.

 

 

Докато има промяна в социалния, културния, икономическия, политическия, спортния живот ако искате - ще има промяна и в музиката....

 

 

А отделно, в тази тема се говори за мелодия и хармония. Както РокоБГ спомена, третата съставна част на музиката е ритмика. Нещото, което почти никой български музикант не вярва, но е всъщност най-основното и важното; най-специфично за различните стилове, парчета...Ритмика е имало преди да има мелодия и хармония; защото ритмиката е във всичко - устройството на слънчевата система, движението по орбитата на Земята около Слънцето, фотосинтезата на растенията, сърдечната и дихателна дейност при животните/хората....

 

...и после някой неандерталец хвана два камъка, удари ги един о друг, и се роди музиката... която не е нищо повече от звуковото изразяване на всичко, което се случва около/с нас...

 

 

...а то е едно безкрайно развитие...

 

 

...поне до следващата световна война....

 

 

...след последната (световна война) изчезна джаза (актуалната музика по това време) и се роди рока (който е продукт на децата на войната - набори 40-50) - ще видим какво ще се случи по-натам...

 

 

 

Айде, че пак ви станах много академичен сигурно...

 

 

До скоро,

 

Петър

 

^ Ето какво пише Ръсел Гарсия, уважаван член и бивш председател на американската гилдия на аранжорите, в своята първа книга The Professional Arranger Composer за важността при подреждането на различните елементи на музиката:

цитат - Елементите подредени по важност!

РИТЪМ - Ритъмът е най-важния елемент в музиката. Това е част от музиката, която поражда най-много емоции. Даже в балада ритъмът на мелодията и скритите мелодии са най-важни. Винаги правете ритъма да се разчита от пръв поглед. Осъзнайте ритъма на акордовите смени. Началния ритъм на инструментите /на входа/ и секциите е също важен.

МЕЛОДИЯТА е втора по важност.

ХАРМОНИЯТА и ГЛАСОВЕТЕ са трети. Независимо, че аранжорите обичат красиви акорди и гласове запомнете: Ритъма и мелодичната линия са преди всичко.

ТЕМБЪР и КОЛОРИТ /Оркестрация/ са на четвърто място.

Начинът по който подредихме четирите елементи ни дава настроението и чувството, което се мъчим да създадем у слушателя. /Край на цитата/.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Съгласен съм със sevenstring и XAS, действително погледнато само като акорди и тактове 4/4 или 3/4, ще открием много еднакви песни, но като мелодия и ритъм има милиарди комбинации, така че скоро няма да се "свърши" музиката. Но на мен лично ми се струва, че има деградация на съвременната музика имам впредвид R&B, метъл, рок. Имам чувството, че 90% от новите песни са или кавъри, или бездарни бози, а може и да остарявам и да ми харесват по-стари песни. :):metalist:

Редактирано от Dan
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...

Но на мен лично ми се струва, че има деградация на съвременната музика имам впредвид R&B, метъл, рок. Имам чувството, че 90% от новите песни са или кавъри, или бездарни бози, а може и да остарявам и да ми харесват по-стари песни. :):)

 

Остаряваш. Meshuggah, например, извадиха убийствен нов албум. ;)

Старата музика, която харесваш е писана в доста голям интервал от време, а съвременна музика обикновено е музиката от последните няколко години, така че е нормално да изглежда сякаш едно време са писали толкова много повече хубава музика от сега. Но като се замислиш покрай многото написана музика колко бози и кавъри е имало ...

И преди и сега е едно и също. Нещата си вървят напред и мутират докато някой не каже: опааа чакайте малко, това вече не е метъл, а джаз-нойз-фънк-кор или за по-кратко джънк(примерно).

Редактирано от Cutthroat
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами да видим ... :girl_cray2: Според мен все още може да се прави авторска музика... Например песен, която е излязла от душата на един творец си е лично негова, независимо дали се повтаря някое и друго акордче или някоя класическа схема, това нещо винаги ще го има, важното е как хората ще почувстват това, което си сътворил. Аз лично написах една песен, която започва от До мажор и един приятел каза "Това ми прилича на Nickelback, Far Away", въпреки че аз не съм копирал от Nickelback, просто началния акорд заприлича малко. И винаги една песен по нещо ще прилича на друга, аз не се притеснявам от това, защото знам че не съм копирал. Не знам дали има начин това да се избегне, но е напълно нормално и според мен няма причина за притеснения... :offtopic-001:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.