Jump to content
Българският форум за музиканти

Изчерпано ли е разнообразието в музиката...


Recommended Posts

Чудех се дали да пусна тази тема в раздел АВТОРСКА МУЗИКА, но там е по-скоро за линкове с музика, затова я пускам тук.

Както и да е...

 

Мисълта ми е следната:

Някои музиканти са на мнение, че музиката отдавна е изчерпала своето разнообразие и едва ли не, че всичко е измислено и по тази логика като направиш нещо ново-то няма как да не прилича на вече измислено старо...всичко зависи само от новият звук, аранжимент и т.н.

Може и да има истина в това, обаче, когато аз например правя своя песен-гледам да няма прилика с нещо което съм чувал преди от някъде и...до някъде съм убеден, че песента ми си е изцяло нова и моя.

Дори като стане готова песента-известно време след това все ми е в главата тази мисъл-дали прилича на нищо друго или не!?!

И като не се сетя-си казвам, че всичко е ОК.

Гадното идва, обаче когато някой като ти чуе песента след известно време и да ти каже - "Абе, това ми е познато от някъде...ти ли си си писал музиката наистина?..."

И ми става криво...все едно излиза, че лъжа, че песента е моя или нещо такова...

 

Та искам да Ви попитам - Вие как решавате този проблем т.е. мислите ли за това дали песента Ви е нечувана и чисто нова...дали прилича на нещо, или просто сте си убедени, че всичко е както трябва?

Въпросът ми е повече за музиката на песните...за текстовете там нещата са ми сякаш по-ясни!

И изобщо какво е мнението Ви за този проблем?

 

Темата ми се струва важна защото не знам мнението Ви за по-предишната БГ- ЕВРОВИЗИЯ и група КАФЕ , но лично за мен- стана грозна картинка а пък си мисля, че самите музиканти едва ли нарочно са търсели такава ОГРОМНА прилика с ДОСТА вече измислени песни.

 

Това е!

Ще съм Ви благодарен ако споделите мнението си по този проблем!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 70
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Явно темата е за друго, затова само ще вметна: Хората казват, че всичко е измислено, не защото всички мелодии, рифове, вокални партии, сола и т.н. са измислени, а защото цялостната музикална концепция на песента е вече измислена от някого преди теб.

Има се предвид, че няма как някой да излезе с нещо ново и хората да си кажат-брей, това е супер оригинално. Отделни идеи-да. Но цялостно погледнато-големите групи от миналото вече са те затапили.

 

Аз лично изобщо не съм съгласен с това твърдение, защото музиката е неизчерпаем източник. На пръв поглед наистина няма с какво да излезе човек, но това е докато не се появат следващите пичове, които ще вкарат всички в тъча. Особено напоследък(поне в метъла) има супер яка тенденция групите да оригиналничат и да търсят неизследвани територии. Сякаш се появи цяла вълна, която има собствено виждане за нещата и иска да покаже на света нещо различно. Затова съм голям оптимист.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хе-хе ... веднага ми се поражда един паралел с политологията и теорията на ендизма ("края на историята"), на Франсис Фукуяма май беше, според която човечеството след хилядолетни експерименти било достинало до западния модел на демокрацията и нищо по-добро не можело да се измисли, ами е само въпрос на време тя да се въприеме и в останалите части на света. Такива теории и течения има навсякъде. Доколкото си спомням нещо от училище, ренесансът също е тръгнал с лозунга "да се завърнем към античните модели на литературата и изкуството, единствените истински и изначални дъра-бъра и прочее ..." и до голяма степен се гради на древногръцки и разни там парадигми. Естествено, всичко това не е попречило от тогава насам да се родят хиляди не само оригинални, но и революционни произведения във всички области.

Та, да се върнем на въпроса: не, не е изчерпано и едва ли скоро ще бъде.

А това, че на някой нещо му напомняло, хич да не те притеснява. За предната ми група някой казваха, че им напомняла на Мейдън, други на БТР, трети на Мегадет, а имаше даже и един, дето каза, че един какво си му напомняло на Гънс. Е, питам аз къде са Мейдън, къде са Мегадет, нерде Гънс и има ли въобще някаква логика във всичко това? Не! Просто всеки си прави някакви асоциации с нещо, което е чувал, но това нищо не означава.

На всеки е ясно, че има някои неща, които отдавна са имислени (няма например много потенциал да се открие нов и супер революционен начин да се бичат шведски квинти:greenangel: ), но има и ще има талантливи хора с въображение, които продължават да подреждат мелодии и хармонии в уникални съчетания, метрики и звучене.

И язе се трудим по въпроса колко' можем, дай боже да се чуе по някое време!:)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

Когато аз тръгна да правя нещо се абстрахирам от всичко, което ме заобикаля, затварям си мислите и почвам да дрънкам. След известно време се появява някоя мелодия, която ми прави впечатление и я запомням, след което спирам тотално да мисля, само мелодийката си въртя - механически. След не повече от 10 мин. започвам да чувствам мелодийката и я наслагвам с други тонове. Започвам да измислям рифове, който да са й в тоналността, мисля как да я структорирам нататък, за да стане някакво подобие на песничка, т.е. мисля припева какво звучене да има, преприпева , припева... След като всичко това ми е структорирано започвам да мисля хармоний, които да украсят вече готовата на 50% песен. И така в крайна сметка се заражда едно парче. В повечето случай мелодийките които вкарвам вероятно някой ги е изсвирил преди мен, но като краен продукт някой да го е изсвирил - не ми се вярва, а й да има такъв е чиста случайност. В крайна сметка съм на мнение , че няма нещо, което да не е изсвирено, както много пътисъм казвал, но по-важно е какво влагаме в това, което правим и то се цени, стига моментите от композицията да не са прекалено известни и да бият на очи. В случай , че в някоя моя идея се появи подобен"бацил" , които да ми звучи прекалено познато се заяждам с него и започвам да мисля как бих го изсвирил аз. Постепенно от 4 тона променям 3 и си става моя :bravo:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)
Когато аз тръгна да правя нещо се абстрахирам от всичко, което ме заобикаля, затварям си мислите и почвам да дрънкам. След известно време се появява някоя мелодия, която ми прави впечатление и я запомням, след което спирам тотално да мисля, само мелодийката си въртя - механически.

 

Макар, че разбирам принципно мисълта ти, не мисля, че е възможна, а дори бих казал, че е нежелателна такава абстракция. Е, аз изхождам по-скоро от позицията на "класически" музикант, докато творческия процес на един поп или рок композитор вероятно е доста различен от моя. Според мен, цитатите на творби от композитори преди мен не са непременно нежелателно явление, но обикновено те си имат определена причина за своето съществуване - това може да е пародия, някакъв вид мемориал, стилистично упражнение итн. Цитатът може да е идентичен с оригинала или модифициран...не знам дали тогава не би трябвало да говорим по скоро за пара-фраза...Когато обаче последните се ползват без мярка и конкретен творчески замисъл, могат да се превърнат в плагиатство...разграничителна линия всъщност може да бъде доста тънка. Не мисля, че ще противореча на KingdomX, ако кажа, че всеки композитор е до голяма степен продукт или резултат от предшестващите го музиканти и творби/песни. No man is an island :rocker:

Редактирано от Schagerl
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Оригиналност е трудно да се търси, не само в музиката - а и в литературата, изобразителното изкуство, както и в други области. Предполагам винаги е било така, това, че не виждаме нещо ново и оригинално, че не можем да го създадем - може би просто не сме гении, като доказалите се вече такива. Друг е въпроса, че не може да се иска особена оригиналност от гаражни банди, които си свирят за разпускане един-два пъти в седмицата, от време на време в някое клубче, а иначе работят на смени на две места, които нямат нищо, ама нищичко общо с музиката, за да оцеляват някак си. В крайна сметка това, към което аз лично бих искал да се ориентирам, е просто да изградя свой собствен стил, като свиря да звуча относително като себе си - това, за което Schagerl говори. Тоест опира до фразировката.

 

За това на кой какво как му звучало - няма особено значение. За една и съща моя песен чух, че звучала като Тиатър, като Металика, като Алис ин Чейнс.. А освен една случайно получила се забежка към Мастър оф Пъпетс (която в последствие вече я свиря едно към едно с Металика, щото ми писна да ми повтарят че много напомняло..), е съвсем типична непрентециозна метълийка. Важното в случая според мен е да се забавлява и разтоварва човек - което е и моята цел. Няма да ставам рок звезда. Което не пречи да търся нещо уж различно, разбира се..

 

Сигурно звуча много високопарно, за което се извинявам. Аз съм си посредственик, който бачка на смени, посвирва в гаражна банда, и далеч не свири колкото му се иска, просто така си мисля, че изглеждат нещата.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе не е измислено баш ВСИЧКО, ама има много стандартни хармонии, които си се повтарят в страшно много песни.

Единственото, което можеш да направиш е да се опитваш да стоиш далеч от баналното. Не е сигурно, че ще измислиш нещо абсолютно уникално, но поне ще приличаш на по-малко творци. На следващия, който ти каже, че нещо твое "звучи познато, ама не моа ти кажа откъде" му обясни, че има само 11 ноти и му подай Пръста :)

 

П.С. Умерено количество банални фрази са винаги полезни за песен, която искаш да се хареса на повече от 10 човека ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не знам дали съм на сто процента он топик обаче се сещам и за друго. Ако Композициите са едно от нещата които могат да си приличат една с друга, то композицията има и аранжимент. Да речем сещам се за Wicked Game на Крис Айзък, как звучи в изпълнение на HIM.

HIM естествено правят кавър, но да речем че бяха композирали подобно парче с подобна хармония и някакъв техен си текст. Пак щеше да звучи добре и надали някой би ги обвинил в умишлена кражба, а и за да се забележи прилика трябва да се съпоставят двете парчета, но самата разлика в звученето ще доведе слушателя(говоря за не музикант) до извода: "Абе да, приличат си малко, ама Him са мно'у яки" (слушателя би могъл да е и по-интелигентен в случая :D )

 

 

мнението на Schagerl много ми допадна .. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако говоим, че всичко е "изчерпано" в някакъв комерсиален стил, то няма нищо чудно. За справка - два часа МТВ и ще имап чувството, че слушаш едва ли не само еднакви песни, със съвсем малки изключения.

 

Ако искаш да си оригинален неминуемо трябва да пробваш, да експериментираш и да не се страхуваш да го правиш. В момента се заформя течение "експериментална музика", създават се джаз акомпанименти към класическа музика... Това е нестандартно и отваря съвсем нови хоризонти пред музиканта.

Джазът е импровизационна музика - лично работя върху хармония, за която съм сигурен, че няма аналог никъде по света. Не съм я писал аз, но ми е даден шанса да импровизирам върху нея, което е предостатъчно...

Ако човек е със затворени към прогреса очи - да, музиката отдавна се е изчерпала. Но ако е готов да бяга от "догмите" в музиката, то тогава няма ограничения.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всяко поле, колкото и да е голямо, плодородно и гъсто засадено, е изчерпаемо.

Почти всичко е опитано, но не и изядено. Има различни полета - микротоналност, алеаторна музика, сериализъм. Tревата на тоналността никне навсякъде около нас, но нека не забравяме, че всяко стръкче е различно.

Аз лично виждам най-много място за темброва иновативност и експерименти със строеве.

 

лично работя върху хармония, за която съм сигурен, че няма аналог никъде по света. Не съм я писал аз, но ми е даден шанса да импровизирам върху нея, което е предостатъчно...

 

Дали? Новородените от хармонията, доколкото ги има тези дни, не остават девствени дълго. :thumbup:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дали? Новородените от хармонията, доколкото ги има тези дни, не остават девствени дълго. :thumbup:

При все че явно споделяме някакви общи виждания, не разбрах какво точно имаш предвид :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 months later...

Мммм не може да се говори за тва, че като в две песни се използват едни и същи акордни прогресии, едната задължително е крадена а другата авторска :metalist:

Но ако приемем тва за даденост, мисля че единствените авторски парчета в момента са от електронните експериментални стилове, щото те са си като абстрактно рисуване :cheers2:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.