Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано (Редактирано)

Искам да озвучавам на живо и понякога запис перкусии тип дрънкалки, чукалки, тракалки, звънтялки, жужалки, трептялки, без мембранни. Някои, особено трептялките и жужалките се използват с уста. Материалът им е дърво, метал, пластмаса или комбинирани. 
Какво е характерно за микрофоните озвучаващи такива перкусии? Технически характеристики? Трябва ли да има специализирани микрофони за метални перкусии и други специализирани за дървени перкусии?
Аз разполагам с динамичен микрофон bayer dynamic opus 69 и кондензаторен Samson C05. И от двата микрофона съм много доволен, когато се използват за вокал. Не съм ги пробвал за друго.

За тези, които се използват с уста, мисля че ще бъде подходящо да се използва някой headset микрофон. Аз имам SHURE WH30 XLR, но не знам дали е подходящ.

Редактирано от Лими
  • Лими changed the title to С какъв микрофон се озвучават перкусии на живо?
Отговорено

Ако тия джиджавки са сравнително мънички, един SM57 closed-mic техника и трябва да заспят. Много го харесвам тоя микрофон, неутрален е, малък bleed, така че също предпазва от микрофонии. Behringer ECM800 също съм ползвал за такива хави, той е по-ярък, става и за спектрален анализ, кондензаторен е и трябва да се внимава повече с него, че отблизо не понася бас добре и пращи. С Rode NT2 също съм озвучавал перкусия, но си има лимит, прави повече микрофонии хваща повече "стая" ... тъй че зависи от контекста. Тия чукалки в какъв контекст ще се свири на тях? Ако нямаш голяма и мощна PA система, която да генерира микрофонии може и някой кондензер да сложиш. 

P.S. тоя Shure дето е наустника според мен като инструментален микрофон единствено съм го виждал успешно да го ползват за кавал, макар че е професиоинален с широка лента, пак трябва да се внимава, защото в определени положения като съм го ползвал с PA система и той ми е ловял микрофонии ... 

Отговорено

Щях да ти кажа с този дето пееш, ама се сетих, че ти си с хедсет. Според мен всеки динамичен би станал, но от това което гледам хората ползват най-често 57-ци. Евтини са и с тях се озвучават барабанчета и разни други перкусии, логично е да станат и за това.

Отговорено

^ Аз затова и попитах колко са големи и как са подредени тези чукалчици, защото ако са много на брой и примерно се ползват в мелодичен контекст да се създават някакви прости мелодийки с тях може би кондензаторен би бил по-интересен, особено ако е стерео да се върти звукът по панорамата ... 

Отговорено (Редактирано)

Посъбрах малък набор най-различни перкусии(описани по-горе), но още нямам изяснена методика как ще ги ползвам. Замислям перкусионна шоу програма. Може би поотделно ще ги озвучавам, записвайки ги в отделни тракове на лупер BOSS RC600 и така на живо ще изграждам слой по слой парчетата си. Но някои от тези инструменти се чуват тихо и затова си мисля за някакъв по-чувствителен микрофон. Според мен за тихите инструменти по-чувствителен кондензаторен микрофон с малка мембрана, а за силните инструменти може би динамичен като SHURE BETA57. Или само Sennheiser E608 за всичко, защото е много малък и лек, а притежава всички необходими технически характеристики за тази цел.

Изпълненията ще се правят в малки клубове, но най-често в парка, с маломощна апаратура.

Редактирано от Лими
Отговорено

Нямам практически опит, чисто теоретично:

Според мен трябва да се съобрази чувствителността на микрофона с джангъра на инструмента. Едно е да записваш барабанче, което вдига 120dB, друго е някаква тиха перкусийка. Второто с типичен динамичен не мисля, че ще стане добре.

Другото нещо, което трябва да се помисли, е колко шумна е сцената - кондензаторен тип "за студио" (които са много чувствителни) не са подходящи, защото ще хващат излишно много.

Пак казвам - не е от реален опит в подобна ситуация, индиректно го смятам. Educated guess, дето му викат на запад. ;)

Отговорено

^^ Щом ще ги просвирваш от луупер ... все тая, тестваш от динамичните и кондензаторните, с които разполагаш кой как ти звучи и правиш някакви записи. Ако имаш компютър и интерфейс можеш да ги си ги запишеш както ти харесва, да си ги edit-неш, изчистиш, напудриш с EQ и ще имаш 0% микрофонии. Според мен подходът трябва да ти е напълно студиен. След първото ти "шоу" в парка си записваш кои семпли не ти харесват или трябва да им се бутне нещо – примерно глухи са ти от към високи или пък няма достатъчно "стая" в тях, презаписваш, донастройваш EQ-то и готово, така итеративно можеш да постигнеш каквито резултати искаш. 

P.S. Сори, мислех че ще ги просвирваш от семплер, не съм разбрал напълно. Аз на живо бих ги просвирвал от миксер, за да имам контрол върху микрофоните, да ги вържеш и да ги оставиш на произвола на съдбата на луупера не ми се струва много удачно.

Отговорено

Специално този лупер има вграден входящ и изходящ миксер с компресор и еквилайзер. Има шест изхода. Има и фантом Пауър за кондензаторен микрофон. Има два входа за микрофони и още 4 входа за други инструменти. Има и всякакви ефекти за китара и микрофони. Първо ще експериментирам с наличните микрофони, за които споменах по-горе. Вече започва да ми се изяснява начина на работа. Благодаря за съветите!

  • 1 month later...
Отговорено
On 8/8/2025 at 7:37 PM, Лими said:

Има и фантом Пауър за кондензаторен микрофон.

Единствено като съвет мога да дам да внимаваш ако ще пускаш електретни микрофони. Те не са съвместими с +48V фантомно и директно изгарят. По-високите серии миксери предоставят възможност да пускаш фантомното само за определен канал, без да влияеш на другите. При евтинджос/среден клас техника е глобално и трябва да се внимава. ;) 

Отговорено (Редактирано)
2 hours ago, Koobenot said:

...да внимаваш ако ще пускаш електретни микрофони. Те не са съвместими с +48V фантомно и директно изгарят. 

Ще си позволя да те поправя. ;) Не е точно така - почти всички съвременни електретни микрофони могат да работят на 48 волта. Имам няколко такива и в спецификациите им изрично пишеше, че могат да работят в доста широк диапазон, като се започне от много нисък волтаж и се стигне до въпросните 48 волта, че и малко отгоре. Реално ако погледнеш, половината модели на някои известни фирми, вкл. и от скъпите им модели, са електретни, а не "чисти" кондензаторни, но всичките безпроблемно работят с фантомно захранване. Забелязал съм, че избягват да наблягат на думичката "електретен", най-вече заради маркетинга, понеже в миналото "електретен" се отъждествяваше с "евтин и некачествен", но от тогава технологията при този тип микрофони доста се разви и сега дори няма как да различиш поне по качеството на звука, кой е на електретен, и кой на кондензаторен принцип. За пример мога да ти дам един модел на AKG - C1000s ($300+), който може да работи както с 2 АА батерии, така и с фантом. Така че колегата ако ще включва някой нов микрофон, най-добре да погледне какво пише в листчето с данните за поддържания волтаж.

Редактирано от yamaha
Отговорено

^ Благодаря за корекцията, това нещо наистина съм го чел из разни книги и диплянки отпреди години, хубаво е, че са го решили тоя проблем. 

Отговорено (Редактирано)

Просто фирмите избягват да го наблягат, както споменах по-горе. ;) Примерно ако погледнеш листата с кондензаторните микрофони на AKG, на голяма част в спецификациите им ще видиш изречението "permanently polarized condenser capsules", но никъде няма да видиш думата "електретен". Зенхайзер дори отиват по-далеч, като си имат цял раздел кръстен "Permanently-polarized condenser", което чиста проба са си електретни микрофони. :)

Редактирано от yamaha
Отговорено

^ Влизаме малко в офтопик, при нужда ще разцепя темата, но от опитът ти, можеш ли категорично да отсечеш в какви ситуации би ползвал "електретен" и кондензаторен микрофон или всичко е до-конкретен модел? Да речем, можем ли глобално да заключим, че примерно единият хваща повече "стая" от другия или пък че изкривява по-трудно/лесно и т.н. 

Отговорено (Редактирано)

В случая чистите ми наблюдения са, че това зависи повече от други фактори, а не кой на какъв принцип е. Изключвам лентовите, които са малко по-различни, но и тях ги развиха през последните години. 

Мисля, че съм ти споменавал на ЛС случката когато на едно озвучаване бях решил да ползвам в една позиция кондензаторен, тъй като е по-чувствителен и щеше да е достатъчен само един, вместо 2 динамични, но не прецених, че на 2 метра зад него в залата имаше спусната завеса, която връщаше част от сигнала и едвам се спасих от микрофонии до края на събитието. Тъй че всичко си е до конкретна ситуация, разположение на подходящия микрофон, дали ще избереш кардиоид, супер/хипер кардиоид, къде са ти мониторите (и завесите :P) и т.н. 

Редактирано от yamaha

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.