Jump to content
Българският форум за музиканти

До къде съм под кривата круша.


TONY
 Share

Recommended Posts

Качестово на матреяла е много по-важно от това кой ще смесва, колко ще помпи, с какви монитори е, колко плъгина е купил, дали има акустично третиране и т.н. Максимално добрия материал "сам се смесва", така да се каже. За да е такъв материала обаче трябва да имате: добър аранжимент, добро изсвирване/изпяване, добър звук, добър запис. А от нещата, които пускаш, се чува че има още доста какво да се желае в тази насока. Не се заблуждавай, че някой микс-гуру ще врътне 5 копчета и ще ви оправи всички недостатъци. Вероятно ще е по-добре, от това което постигаш самостоятелно, но няма да е масивна разликата.

Абе... лесно няма. Ние сме под съседната круша в същото село... :D

  • Like 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Напоследък попадам на разни групи от един или двама човека.

Примерно на Сед (Седерик Форсберг) - Мортир, Блейзън стоун (участва в сума скандинавски банди) - китари, бас и барабани 

или Айрънфлейм - където Анрю Ди"Каня(D"Cagna, не знам правилно ли го пиша на бг) вокали и всички инструменти, плюс Джим Дофка- само солата на китарите

(не знам има ли общо с онзи шредър Дофка от 80-те). Не знам в домашни студиа ли си записват албумите... ама са про от всякъде.

Да оставим шведите и американците. Покрай ковид слушам много музика.

2020-та сума гръцки банди ( предимно от новата вълна на старият хеви метъл) изкараха супер албуми, качеството се доближава да американското...

 

Къде сме ние. Слушам и нови бг банди. Някои имат доста прилични записи. Аз ще съм много доволен да докарам до там...от друга страна, музикално

не чувам голяма музикална стойност (поне в моите очи), ненужни хубави записи (поне една част, има и добри неща)....Като се заговори за аранжименти, винаги имам асоциации със соц. разбирането за музика... Аз гледам на този момент, като сонграйтинг (songwritting). 

За истински записи, на запад не случайно са разделили на три - тракинг, миксинг и мастеринг. Не си подценяват нито една част, навремето отделни хора са ги вършили трите части. Наскоро Рафо продаваше учебници за тракинг, миксинг.  Аз взех за миксинга, почнах да чета. Имам и една друга, за метъл записи,

там е целият процес, отделно по нета има много...вярно практика си трябва (и да се чете).

 

Дотук съм събрал материал за албум ( на страницата в саундклауд - Songs from the attic).

Направи ли сме две демо парчета (ак.барабани, китарите са записани с мик и амп), звучат прилично ( демо сонгс пак в клауда).

Дали ще има по-натам не знам. Ако е рекъл господ, съдбата или каквото е там. Ако от мен зависи, ще има.

Поне да докарам парчетата от проекто-албума до ниво на запис на въпросните две демо-та ( или малко по-добре).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

С другата ми група Зомби бар, имаме засега 2 нови песни. Първата е заглавната и я сглобихме дружно на репетиция, ще и правим демо от този месец на там.

Свирили сме я пред публика. Втората обаче не. Почнахме я миналото лято на една от няколкото малко репетиции, които сме правили, нещо не ми харесваше как тръгна и се хванах та я направих цялата. Общо взето мелодия на пеене и текст на певеца., останалото аз. Барабаните съм ги редил на миди, бас партията я свири басиста, китарите вкъщи. Направих 2 пробни микса, защото ми се занимава, пък и траковете са при мен. В петък ще имаме микс от студиото, където тракнахме вокалите и бас-а. Ще мога да сравня, колко съм далеч.

 

На вариант 1, смесването съм го правил на стерео. Бил съм по-пестелив с ефекта на вокала. 3 част на солото е презаписано, спрямо другият вариант.

На вариант 2 съм смесвал  на моно, с нулирани нива от вариант 1. Май съм попрекалил с ефектите на вокала. 

В крайна сметка, двата варианта май не са кой знае колко различни.

Бих оставил вариант две с това, как звучат вокалите в в.1

Аз затова ги пускам, за да получа странични мнения, критики, напътствия. А може и някоя похвала, спрямо старите ми опити с Уран, тези са доста по напред.

Знам, че си оставам на ниво домашни записи. Но поне да са прилични домашни записи.

Успях да си чуя нещата в контролната стая, докато траквахме вокалите и баса. Друго си е да имаш акустично третирано помещение.

Link to comment
Share on other sites

Личи си, че барабаните не са редени от барабанист. Липсват брейкове между важните части на парчето. Изтегли някоя школа за барабани: на Кармайн Аписи, например, а и школата на Дейв Ломбардо. Копирай от там патърни и брейкове за своята музика. Разгледай партитури на групи в които са нотирани и барабани. Намират се такива на Пърпъл, на Металика и други. Разгледай и в Songsterr барабанни партии, взаимствай идеи. 

Edited by Panzergrenadier
Link to comment
Share on other sites

Утре Бисер ще го смесва, той е барабанист, предварително съм му пратил миди файла с барабаните и там, където е трябвало е пипнал брейковете.

Прати ми вече микс само бас и барабани, та и звука на барабаните ще е друг.

Аз съм ги направил, както ги усещам.  Не знам дали сме говорили, учил съм се да правя барабани, към средата на 90те.

От барабанист ( на Симфони, с които бях свирил година и нещо) и личен приятел, бях взел школата на Кармайн Еписи

( всички са се учили от нея, ясно е коя), а от състудент, една Роланд ТР606 ( или 505, разликата е малка) дръм машина.

Той си беше отишъл лятото в Търново и ми я бе оставил и аз вкарвах такт по такт патерните от школата, да ми се изясни какво прави барабаниста.

Не мисля, че кой знае колко още мога да напредна по този начин. Леко съм почнал да уча парадили и тн, но нямам време, а и дали ще просвиря реално на комплект барабани на тези години.. по вероятно не.  Барабаните тук, са моето артистично виждане, за това, как бих ги исвирил, ако бях барабанист.

Вероятно, ако наистина бях барабанист, щях да направя и по добра партия. Обаче преходи между частите си има и са точно така, както ги усещам към момента. Парчето в същност бе усложнено с една част по средата с неравноделни ритми, но се вслушах, макар не веднага в мнението на другият китарист Слави, да не спъвам парчето с излишни неща. Нарочно съм се внимавал и да не претрувам барабаните с излишни брейкове.

Мисля си, че партията не е баш лесна, поне за метъл барабанисти, ниво като за бг ( говоря за средното). Което също е важен фактор. Питай Любо, дали ще изсвири тези барабани лесно, едно към едно, както съм ги написал. По принцип са ок, за един барабанист, да ми хване мисленето и да си ги изсвири по негов си начин. Не съм този, който казва на музикантите, с които свири - както съм ги написал, така да ги изсвириш. Бас партията също бе леко променена, спрямо демото, в което аз свирех и бас. 

В същност тази тема е за това, как да подобря скромните ми миксерски умения.

Edited by TONY
Link to comment
Share on other sites

Добър въпрос.

Трябва да си събера мислите, за да отгоря и на себе си вкл.

Ти беше в Уран, когато барабанист беше Сашо, той свиреше добре и общо взето следваше това, което съм разписвал. 

Даже на студийният запис на Шепа Дъжд, си беше направил щимове ( предполагам с негови допълнения, общо взето не ми променяше идеите)

Като дойде Пепи, който е страхотен барабанист, въобще никакви ноти не гледа, какво съм писал.

Той си свири, каквото той си е измислил, даже моменти, на които бих искал да ги повтори (пр. едни шеснайсетини на касата на Кил ес уан), не ги прави.

По принцип е барабанист за Пърпъл/ Мейдън стил, не свири с двоен педал.

На Зомби бар, барабанист е Емо от началото, както знаеш. Емо, като стил на свирене мисля, че прилича на стила на Любо от твоята група.

Има една особеност, досега Емо не е записвал в студио. Има сет елетронни барабани, свикнал е да записва у тях на спокойтвие с басиста.

Те свиреха и в една/две други формации. Кавъра на Лунатик, бяха го направили така, обаче приятел на Радо беше пипнал барабаните и баса и записа си стана.

После правихме опит за две от старите да запишем така, но нещо не ме кефеше необработеният звук на електроните барабани и ги позарязахме тези записи.

Това, новото го бяхме почнали лятото на репетиции. После Ковид, после ме удари в ръката ( тогава си разписах реално това парче и го избистрих, като структура), така, че Емо не го е свирил цялото, пък и да го изсвири, пак ще е на електронни барабани. За мен има смисъл, ако го изпраска на акустичен комплект.

Но понеже не сме репетирали, като група от половин година....Ако влезем да запишем акустични барабани и с обработката им, това го виждам, като 8 часа....

Т.е. съм ги спестил тези пари. Отделно идеята ми бе, да почна да редя барабани под миди, а не както преди с Уран - гитар про, дръм машина.

И с наученото сега, мисля да направя нова версия на Принца на мрака, по същия начин, както съм направил това парче.

И понеже Радо, вече е басист и на Уран, записа ще протече по същият начин, като освен редени барбани, на Пепи му трябва един час за запис,

може да имаме и акустични, после може да се семплира между двете.

Вкл и следващото парче на Зомби, може да запишем така, там барабаните са по груви, Емо ще си ги изсвири на електроните, пък аз мога да пипна по миди.

Пък, ако го навием, може да запишем и акустични при Бисер. нека да почнем да репетираме, защото и с двете групи сме спрели от Октомври насам.

 

Отговора на кратко - за проба и по стечение на обстоятелствата.

Link to comment
Share on other sites

За какво ви е да правите барабани за 8 часа? За една песен?! Партията се записва в студио, а после отделните тракове си ги качваш на програмата ти за звукозапис и оправяш нива, еквилайзери, компресия, ривърб и всичко останало вкъщи, безплатно. Ако не знаеш как - четеш.  Няма как да направиш барабани по-добре от един истински барабанист. А и в една банда работата е усилие за всички членове. Надали барабанистът ще се кефи ти да записваш барабаните му, а после да се представят за негови. А той надали ще се израдва, понеже вероятно би ги записал по-различно.  

Всичко качествено струва пари. Но много от нещата човек може и сам да направи, стига да чете. Знанието е сила... 

Link to comment
Share on other sites

Така е, но не всеки става за всичко. Добър миксинг/мастеринг инженер, който смесва по цел ден и си познава студиото и системата (а и има талант) е много ценен човек!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

TONY, докато се занимаваш с бИрИбаните, не ти ли се струва, че в края на парчето китарата е малко извън темпото. И ми се струва, че е с твърде много високи за метъл. Според мен трябва по-плътен тон, но това е мое мнение.

Link to comment
Share on other sites

Вече имаме смесено парче. 

Засега няма да пускам официален запис. Първо Бисер ни посъветва да го регистирираме, което вероятно е добра идея.

Сега слушах няколко пъти и ми липсва звука на моите брайт кашонести барабани, в момента микса е с комплект, който не бих избрал за това парче.

Това, че сега съм сигурен за избора на "моите барабани", това не ми звучеше, точно така в контролната зала.

В крайна сметка Коце, утре като шеф на бандата да вземе решение.

Аз не случайно съм сложил такива барабани, явно такива харесвам и точно този семплиран комплет ще бъде на записите на Уран.

( или този семплиран или свирени на живо, като търся подобен звук)

Естествено преди микса, не съм знаел и съм чудел къде съм, сега знам, микса на Бисер е три пъти по-добър от моят.

Аз съм взел едни добри решения от продуцентска гледна точка ( вероятно за това ме бива) и които Бисер запази в неговият микс.

И тук минавам към отговор първо на Иво ( Панцергренадир), последните няколко години, като се срещнем, общо взето винаги разговора отива натам - как да си правим сами записите и чрез четене и опити да вървим напред. И това е донякъде  така, но въпроса е колко може сами напред.

Нещата са сложни, защото освен много опит и познания, трябва да имаш правилно помещение (акустично третирано), както каза Евто да си познаваш студиото  и системата, плюс това е и арт, да се научиш да чуваш правилно нещата, да се научиш да работиш правилно, да взимаш правилните решения.

Бисер си развива студиото и уменията поне от 20 години, аз колкото и да съм мераклия и 200 часа да миксирам, резултата ми пак ще е три пъти надолу от  този на Бисер, който го постига само за два часа....

Така, че за мен този опит е много ценен и решаващ за последващите действия в тази насока. ( и за Уран и за Зомби)

Аз мога да си драпам и да си правя любителски домашни миксчета, даже те са ми полезни ( едва ли преди години бих могъл да имам подобни продуцентски идеи, без опита, който има сега ( говоря в американският смисъл на продуцентски)). Но смятам да делегирам  определени неща, когато си трябва, на правилните хора. ( цитирам Евто - но не всеки става за всичко) ( съвет за делигирането ми даде Рафо още преди време)

И между другото с теб си приличаме, че сме като Дон Кихотовци, които се борят с вятърни мелници. Но аз избирам, да опитам да променя някои неща.

Направи го и ти.

 

Ти се чудиш защо 8 часа, не знам дали ще са 8 часа. При положение, че трябва да записваме, а не репетираме и барбаниста не знае какво да свири,

ще бъде на линия след края на този месец... решението е правилното. Плюс това, никой не го спира, ако иска и е готов, да отиде и да запише едни

живи барабани, ще ги подменим. Когато стане въпрос, кой плаща, обаче нещата са други.

Плюс това, Роден от огън го записвахме със акустични барабани в същото студио. След това Евто, два дни обработва тракове и смесва, аз му правех компания. И барабаните ги беше свирил Пепи.... За това предположих - запис и обработка 6-8 часа. Кой ги плаща?

Ако си ги плаща барабабаниста съм ок, ако трябва аз да ги платя, вече се замислям.

Защото СамНаправи или DIY си е гот, ама до под кривата круша или малко по-натам. Много се отплеснах. Мислите ми не винаги са най-добре подредени.

 

 

Сега да отговоря и на wiseppman. Вероятно навсякъде леко ми се бият двете ритъм китари, не съм перфектен ритъм машина китарист. 

Отделно съм редил мидито, все едно,  че виртуалният барабанист леко клати. Бисер веднага позна и донякъде ме шашна(  аз много внимавах клатенето да е реалистично, а не като клатене, на неритмичен начинаещ барбанист)

Пък и след няколко месеца не свирене (лично аз, не бях свирил толкова), мисля е прилично, вокала щом не мрънка, значи е ок.

Звука е от моделиращ преамп ( лайн сикс под про ала бала) и въобще нищо не съм коригирал от присета.

Това би трябвало да е оранжевият канал на дуал ректифайър, вероятно физически този канал на усилвателя е с такъв характер.

Свирил съм няколко пъти на Дуал ректо, но е било преди няколко години.

Отделно ушите ми( или поне едното) е изгубило някакви честоти, но и като много млад , винаги съм харесвал по наперчени требъл честоти.

Просто тук, този присет от моделера ми е допаднал, вероятно по тази причина.

 

Edited by TONY
Link to comment
Share on other sites

Предполагам, е си свирил с  Line 6 Pod Pro- той нали си има изход за чист сигнал. Добра практика е, да си го записваш и след това може да си правищ реампинг .  Line Line 6 Pod Pro 6 Pod Pro

Link to comment
Share on other sites

Ползвате ориенталски лад - фригийски доминант? Умишлено бягате от пентатониката, която е изначално в основата на рок музиката...  Близко сте до Ер Малък като чувство и послание. По-битово, по-балканско. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Е, това си е характерно за метъла. Затова  някои критици казват, че метъла е измислен в Германия от натурализирани джихдисти :) (на един бемол от хиджаса).

Но тук ставаше въпрос за саунда- TONY търси мения за звука и смесването.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Понеже и вчера и днес си слушах студийният запис, мога да кажа, че съм много доволен.

Иво добре знае Жива вода ( защото я е свирил и с Уран и с Аквилон),

определено мисля, че след смесването на Бисер, след 20 години безрезултатни опити,

постижението и удовлетворението от резултата от 2001-ва е повторено.

Засега не споделям готовият микс, защото в момента се чудим къде да го регистрираме - cdbaby or songtradr!? 

 

wiseppman , по принцип съм подготвен за реампинг, досега не ми се е налагало да правя такъв.

Обикновено съм наясно, какво търся, като звук на китарата и си го постигам... може би по натам, ще се забавлявам с ре-ампинг.

 

Иво, така е основната мелодия е фригийски лад. Интересното е, че на солата ритъм китарите също свирят фригийска хармония,

но солата и в трите модулации си следват натурален минор и пентатоника на съответният лад. Пробвах да ги свиря и тях с фригийски лад, не.

Така ми звучат правилно. И след крайният микс са си много гот, преди малко Радо ме поздрави, че много го кефят. Т.е. свършил съм си работата.

Но, да това ще се чуе, като пусна микса....Бисер е направил необходимото слепване, което при моят микс липсва..

Засега дикутираме барабаните. На Радо са му супер ок, аз примерно искам да са по-вдигнати в микса и с по-брайт барабанче.

Но Коце е потънал някъде и не изказва решаващото мнение. Ще му се обадя...сега.

Мисля, че приличат на тези  ( казвам приличат) 

https://www.youtube.com/watch?v=pbkYTH82Tng

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.