Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано (Редактирано)

Разполагам с 2 цифрови тракера

The D1600 provides 8-track simultaneous recording and 16-track playback in 16-bit mode, or 4-track simultaneous recording and 8-track simultaneous playback with true 24-bit quality. 40GB hard drive yields over 120 hours of recording time

Zoom HD8CD can hold up to 240 hours of CD-quality, 16-bit/44.1kHz resolution digital audio.

 

1. Етап - запис на акустични барабани, някъде където има добре звучащ комплект. Може да предлагате къде в София.

 

Траквам 8 писти, примерно на D1600 в track simultaneous playback with true 24-bit quality.

Микрофонен сет за барани имам. Може да се тракнат примерно на комп и след редактирането да ги взема.

 

2. Етап - запис на китари, бас и вокали.

Това може да го направим в репетиционата, добре звуко изолирана е, акустично третирана.

Суров микс на барабаните - на стерео трак на зума и тракваме останалото.

Ако се наложи може да се тракват вокали, където ще смесваме,

 

3. Смесване и мастеринг.

Ще се пробвам да си направя и собствен микс.

Но е добре да се доверя на някой с опит.

 

Логичният въпрос би бил, защо ми е да се занимавам с галимации, а не отидем някъде за запис от -до.

 

Отговора - така би трябвало да излезне примерно на половината, най - малко при тракинга, да плащаме тарифа като за репетиция. Опция е, ако от някъде предлагат твърда тарифа за запис на парче.

Така или иначе разполагам, с прилична техника.

Засега нямам собствена репетициона/ студио. Ако някой даде съвет за помещение, къде, също е ок.

 

Цел да докараме запис поне на ниво, на предният ни студиен демо такъв, отпреди близо 2 години.

https://soundcloud.com/uran242/handful-of-rain-1-wav

Георги, който ни записва тогава, вече е неоткриваем, и студиото му изглежда е закрито.

Иначе ми допадаше как записва и работи. Но като няма връзка, действаме според ситуацията.

Редактирано от TONY
Отговорено

1. Не можеш да записваш 16 бита в 21-ви век. Отделно не знам от къде ги намери тези 16 битови играчки, като в момента и най-евтините са 24 битови. Четирите 24 битови писти които имаш са недостатъчни за запис на метъл барабани. Практически има видеа в YouTube как се записват барабани и с 2 микрофона, обаче след това при смесването береш ядове, особено ако барабаниста е неопитен.

 

2. Звукозаписът, както всичко друго се учи с теория и практика. Да предположим, че теорията я знаеш, следва да практикуваш доста за да се научиш. И няма по-лесно нещо от това. Ако помещението за запис е проблем - иди в която искаш репетиционна и ще ти ги запишат. Ако искате да свирите всички заедно - тогава е много сложно. Но надявам се не искате това.

 

3. Китарите и вокалите може да си ги запишете където искате, стига да има някаква елементарна звукоизолация. Естествено най-добре в репетиционна.

 

4. Смесването и мастерирането ги дай на професионалист. С времето ще си намерите човек, който ви пасва най-добре като мислене. От личен опит знам, че тонрежисьора може да направи чудеса с парчето ти.

 

В крайна сметка искам да кажа, че в днешно време да се запише песен в домашни условия е супер елементарно и лесно и би трябвало всяка банда да го прави с всяко парче за да трупа опит най-малкото. Нека го наречем "демо". След това можете да пуснете демото на фенове и да видите кое се харесва и кое не. Можете да презапишете парче, да му промените аранжимента и т.н. неща, за които ще трябва да си платите здраво в студио а не е нужно за нещо което няма да ползвате евентуално. И когато направите нещо, което ви харесва -  тогава  отивате в студио с нещо, което знаете, че работи, харесва ви и на вас и на феновете. След около 5 години такива занимания (поне по една песен месечно) демотата ще се доближават много да студийния запис и по ваша преценка може да си смесвате и мастерирате вие.

Но при всички положения дори при най-тревиалното демо записвайте с най-качественото, което имате и давайте 150% от себе си в свиренето. Защото каквото е отношението към продукта ви, такъв е и продукта. 

 

В този ред на мисли каквото и да правите няма как да не надминете предишния си запис.

Отговорено

^ Всъщност, повечето 24-битови АЦП са реално 18-битови (по-евтините), до максимусм около 21-битови (много скъпите). Не, че това не е по-добре от 16-битово, просто споменавам за протокола (18 * 6 = 108dB, 21 * 6 = 126dB - такова SNR в аналоговия свят е близко до фантастиката). Най-младшите битове са просто аналогов шум. Не, че това е лошо, получава се естествен dithering :D.

 

Може би, освен, че е по-добре да се записва на повече от 16 бита, къде-къде по-важно е, честотата на дискретизация за е по-висока от 44100 Hz. Мисля, че в днешно време, 96 kHz е по-скоро стандарт.

 

Според мен, съвсем реалистичен е сценария, да се записва с лаптоп и многоканален интерфейс.

Отговорено

^ И според мен най-лесно е лаптоп + многоканална карта. При това без да се губи качество а се добавя мобилност, можеш да си записваш концертите например.

 

96 kHz е височко и повечето многоканални карти ( дори от хубавите) намаляват броя на входовете за да ползваш тази честота. 48 kHz е прекрасно. Но и 44 да запишеш пак не е лошо. Някои хора казват, че честотата трябва да е кратна на 44 за да се направи по-читаво дитеринг. Така, че по-скоро 88 kHz е по-добре.  Но това идва от презумпцията, че ще правиш CD-та, които са 16/44. Освен това по-голямата честота прави и по-големи файлове. Те се зареждат по-бавно и т.н. Така че всеки трябва да си намери сам за себе си баланса. Разбира се в сила е "колкото повече - толкова повече" но трябва да имаш съответната екипировка :) За мен 24/48 си е чудесно.

 

Относно битрейта, купи си истинска карта и там са си 24. Там ще имаш и по-нисък SNR. Но това мисля е ясно. Цената на хубавите неща си е оправдана.

Отговорено

Евто, свириш в тази група, ако осигуриш лаптоп и интерфейс съм ок да пробваме и така.

 

Ако не, караме по сценария, леко променен.

Барабаните, където ще се тракват ( вероятно при Владо), да са с каквато резолюция има на компа.

Там се изичиства, намества и каквото трябва да се прави по обработка.

Запазваме отделните писти за по натам, за микса.

А един суров стерео микс, записвам на мултитракер.

 

После, китари и бас, тракваме в репетиционата,

Евентуално вокали..

 

Ако ще трябва да се записват вокали пак, където ще смесваме и мастеринг.

 

"каквото и да правите няма как да не надминете предишния си запис."

Не е съвсем сигурно. Ритъм секцията на групата вече е с други хора.

Да видим, как ще се справи навият басист, за концерти е ок.

В крайна сметка, трябва да направим запис, с поне такова качество.

Отговорено (Редактирано)

^^

24 бита са само схемотехнически (да, стримйа, който идва е 24 битов). Иначе, 144dB SNR не е възможно да се постигне в аналоговия домейн, поради топлинния шум на частиците. Лидерите в областта признават, че дори за "истински" 22-битови конвертори, трябват ниски тмеператури - много енергия и т.н. - неща, които в общи линии не можеш да имаш в средностатистическо устройство. Повечето по-масови 24-битови конвертори, най-често имат 19-20 бита, които не са на практика шум.

 

^ Лаптоп имам. Интерфейс - може би след някой друг месец. Много е важно и какви предусилватели и микрофони ще се ползват. Иначе, ако се гони качество - мисля, че тавана на Тошо, мазето на Гошо и килера на Янко не са точно местата, където ще стане оптимално. Там е по-скоро идеално за упражнения по звукозапис. Ако човек иска да се получи относително добре от първия път, има достатъчно студиа, в които работят хора с опит (и продукция). Ако пък искаме да се пробваме сами, трябва да отделим първо малко средства за някаква приемлива техника (примерно, аз мога да взема някакъв интерфейс в скоро време, а мисля като се пренеса, да взема и мониторна система). Трябват и добри микрофони (барабанен сет не се записва с каквото има, аз имам приличен кондензаторен мик. примерно за акустични китари). И разбира се - трябва време, както на свирещите, така и на записващите.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

И аз не виждам смисъл в тези цифрови рекордери. Съвременното преносимо решение е многоканална звукова карта и лаптоп с DAW software. Несравнимо по-гъвкаво. За бит-резолюцията и семплиращата честота вече се написа, 24/48 е минимума.

 

За запис на китари, едно подходящо решение е DI и последващ reamping. Все повече хора (включително и известни имена) работят така. Това ти дава възможност да експериментираш впоследствие с различни усилватели, кабинети, настройки... да смесваш два различни усилвателя и т. н.

 

За да станат както трябва, вокалите трябва да се запишат в подходящо помещение и с добри микрофони и предусилватели. За това си заслужава и да се потърси добро, професионално студио, което разполага с няколко микрофона за да се намери най-подходящия за конкретния глас и стил на пеене.

 

Смесването и особено мастерирането е най-добре да се повери изцяло на професионалисти. Цените не са много високи, а имате голям избор, включително и в чужбина.

Отговорено

Според моето виждане трябва или да се занимаваш или с всичко или с нищо, най-общо казано.

 

Вариант 1: грижиш се само за тона си и за изсвирването. Лошото е, че трябва да приготвиш бая пачки. :)

 

Вариант 2: грижиш се освен за горното и за: звукозаписната апаратура - каква е удачно да се използва, как се настройва; микрофони и стойки - кое къде е удачно да се използва, позициониране, комбиниране на няколко майка; компютър и софтуер - рутирания, събмиксове, настройки, организиране на тракове. После следват стотици часове четене/проби/четене/проби. Ако си начинаещ (а ние сме, понеже не го правим всеки ден и от години) резултатите са неконсистентни - ако записваш цял албум по-рано записаните песни могат да са видимо по-смотани. Също така - по време на микса много лесно почват да излизат дефектите на записа (и изсвирването), ако правиш само едното могат да се появят доста проблеми за читавия краен резултат.

 

Лаптоп/комп с приличен аудио интерфейс е многократно по-добра идея от тия цифрови самостоятелни рекордери. Ако не се сещаш защо значи изобщо не познаваш софтуера, методите за запис, какво е comping и т.н. Което според мен си е проблем.

Отговорено

И в крайна сметка всичко зависи от това какво искате да постигнете. В днешно време, дори и записи правени в домашна обстановка могат да звучат много добре и да са напълно годни за издаване. Трябва да се прави разлика обаче между качество на звука и качество на продукцията. За съжаление, нещото наречено продуцент е почти непознато в България и това се отразява лошо на качеството на продукцията на много записи.

Отговорено

^ Остави че продуцента е непознат  ами в 99% от случаите се използва като синоним на думата спонсор :)

 

Евто, Тони, има и други алтернативи на лаптопа и звуковата карта. Има дигитални миксерчета с флашка и директно записваш на флашката.

 

Относно битовата дълбочина, да 24-бита ти дават около 144,5 DB SNR, при "необходими" около 124. Докато 16 бита ти дават към 96. Мисля, че изборът е ясен.

И нека не забравяме, че има и 32 битова резолюция (192 DB). И хората си я ползват.

И не съм съгласен, че конверторите не могат да конвертират 24 бита. Има даже 32 битови конвертори. Въпрос на производител.

Отговорено (Редактирано)

^ Остави че продуцента е непознат  ами в 99% от случаите се използва като синоним на думата спонсор :)

 

 

Да, по аналогия с киното донякъде, а правилната аналогия би трябвало да е режисьор.

Ако оставин настрана техническите аспекти (те също са в голяма степен работа на продуцента) повечето съвремнни неща в България звучат определено непродуцирани. Дори и тези на популярни банди. Когато се слушат такива записи, всичко на пръв поглед е ОК. Звучат сравнително добре, смесени са както трябва..., но са "плоски". Няма го цялостното звучене като банда, няма емоция, няма динамика при свиренето и пеенето... просто група хора са изсвирили безгрешно едни партии. Такива записи са много далеч от усещането за експресивно свирене на живо, каквато е целта на всеки студиен запис. Това особено ясно си личи при твърди банди.

 

Според мен, точно това е разликата между демо-запис и готова продукция. Днес не е трудно да се постигне добро качество на звука, но малко хора си дават сметка, че това е само част от работата.

Редактирано от blr
Отговорено

А съвсем по темата: DAW на преносим компютър има съществени предимства във визуализацията на процеса. Всичко: нива, фазови отмествания, timing, динамика... всичко се вижда на момента и може да се коригира ако се налага. Флашката в крайна сметка пак ще се импортира в DAW рано или късно. Според мен е по-добре рано.

Отговорено

^ Продуцент идва от producer, което преведено на български означава производител. Но аз бих го превел нещо като "баш майстор" :)

Човек който знае как се правят нещата, има и опит и познания. Той знае как да направи песента започвайки от идеята и стигайки до мастерирането. За това  много музиканти в днешно време наричат себе си продуценти защото те си правят всичко сами. Друг е въпросът какъв е резултатът.

Та продуцентът наема звукоинженерите и режисьорите, той е над тях, като йерархия. От него зависи всичко. Дават му едни пари и знаят, че ще имат резултат.

Имаше едно видео в тубата как Foo Fighters си наемат продуцент за да звучат не знам си как си. А те са хора които определено знаят кое как се прави. Така че, определено е за препоръчване да се ползва.

 

За флашката, тя се включва в дигитален миксер, на който спокойно можеш видиш и оправиш нивата преди да запишеш. Дигиталния миксер има обаче доста предимства щото ако бандата знае как звучи, взима си миксера, прави си настройките и като излезе да свири на живо само дава два изхода на озвучителя и готово. Естествено може да се правят корекции, но хубавото е че всичко може да се запази като присет и другия път като свириш пак в този клуб, саундчекът ти е много кратък. Отделно можеш да си запишеш всеки един концерт, репетиция и т.н. без ефектите на каналите и после да си го смесиш както ти си искаш. Поне за мен това е истината. А още по-отделно тея миксери могат да се ползват и за звукови карти ;) Ама не най-евтините.

Отговорено

Рафо каза, че е добре да се записва по едно прилично демо на месец. Това ми харесва.

Дори и да е по едно на два месеца, но вече е време да почваме да се записваме, освен само да си репетираме.

Аз не се стремя към максимално качествен запис. А към прилично звучащ.

Това е разликата, щото като гледам, всеки се стреми да гони тавана.

 

На този етап, е небходимо да изкараме демо, с поне качеството на предишният запис.

Имаме покана, още от преди година от Буги барабата, но за да му гостуваме в предаването,

ще трябват поне 2 парчета. Добре е, това да стане, в следващите месец -два.

Групата се развива, по някое време ще бъдем готови за самостоятелно клубно участие.

Може би след някой друг месец. Дори да са повече, ще сме готови и записите са наложителни.

Това лято артисваме откъм изяви.

Като имаме няколко прилични записи, догодина може би, ще е по лесно да си осигурим такива.

 

Евто, колкото по бързо вземеш интерфейс, толкова по добре.

Микрофони имаме достатъчно и качествени, монитори също.

Те. ако искаш да помогнеш и да подбутнеш записите, просто го направи.

Отговорено

За предимствата на цифровия миксер за свирене на живо съм напълно съгласен. Тук става въпрос за студийни записи обаче. Продължавам да твърдя, че компютър с пълнофункционален DAW е най-подходящото решение за такава работа, въпрос на виждане и навик предполагам.

 

Прилично демо може да си направите и с наличната техника, стига да знаете как да изцедите максимума от нея.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.