Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

  • 3 years later...
Отговорено

С друг телефон съм и нямам идея какъв ми е имейла за стария профил...
Сега влизам със 'стария си имейл', но не е 'стария профил', който е с някакъв неизвестен имейл :D

Както и да е, напъвам да приключа този зарязан проект, и пак опрях до еквалайзера.
Проблемът ... честотния отговор при ползване на линейни потенциометри.
На симулация е зле ~50% от дълбочината на корекция се случва в последните 10% от движението на потенциометъра
Някакви идеи ?

Отговорено (Редактирано)

В такива случаи се ползват потенциометри със S крива. Иначе казано пред стойността на потенциометър трябвада има буква W. В Али-то има плъзгачи с всякакви стойности и размери  буква W, така че разгледай там.

Редактирано от Gregg
Отговорено

Тръгна, и като контрол с линейни потенциометри е по-скоро използваем :).

Чудя се за малко оптимизация

- при усилване на високите (и от EQ и от активната електроника на баса) се усилва и шума, което съм го забелязвал и на други уредби.

Има ли смисъл с някакъв стръмен филтър да орежа над 10-12 кхз?

Отговорено

Хм ... зависи. Според мен дори за бас 10-12kHz са си бая като АЧХ. В някой албуми на Маркъс Милър и лайфове, дето се slap-ва яко в редки случаи съм чувал басът да стига 8, макс 10kHz, в метъл албумът дето правих, всичко над 5kHz съм го рязал ... ти в какъв стил твориш? Можеш ли да ни запишеш някое демо да чуем? Според мен за рок/метъл, всичко над 5kHz пречи ... 

Отговорено (Редактирано)

Не мога да запиша и не мога да го изсвиря достатъчно ритмично, тези дни по-скоро съм на вълна направи сам и напъвам по завършването на проекта.

Иначе, най-високата лента на еквалайзера е 6-7к.

Определено искам да звучи добре и тип Маркус Милър. Тук съм ограничен и от баса с който пробвам - не е особено добър. Някои техники излизат по звънтящо, други не.

Активната на баса във високите може би не е лентов филтър, и усилва всички високи над определена гранична честота. Евентуално орязване на високите може би да намали шума.

Докато еквалайзера на уредбата е лента (~7к), в момента по-погрешка с доста висок Q фактор, така че за него може би няма полза от такова орязване.

Евентуално с PC осцилоскоп да направя някакви измервания?

Редактирано от emosms
Отговорено
56 minutes ago, emosms said:

Не мога да запиша и не мога да го изсвиря достатъчно ритмично, тези дни по-скоро съм на вълна направи сам и напъвам по завършването на проекта.

Трудно може да разберем тогава какво правиш. :) 

56 minutes ago, emosms said:

Определено искам да звучи добре и тип Маркус Милър. Тук съм ограничен и от баса с който пробвам - не е особено добър. Някои техники излизат по звънтящо, други не.

Може да е от адаптери, може и от грешна техника.

57 minutes ago, emosms said:

Евентуално с PC осцилоскоп да направя някакви измервания?

Линейния изход на това EQ, дето го конструираш го пускаш в един аудио интерфейс и после в DAW гледаш какво се случва ... аналайзери с лопатата да ги ринеш, аз съм фен на Voxengo SPAN (видео по темата), дори с Fab Filter става, защото можеш да бъзикаш лентите динамично и да видиш ако имаш съскане/шум къде излиза и къде е по-спектъра.

Истината е, че трябва да имаш слухово познание за честотите – коя какво ти внася във сигнала и как го променя. Другият вариант е да пуснеш във входа на EQ-то розов шум и после през интерфейса да гледаш какво се случва на анализатора, ето как просвирват миксер, но техниката е абсолютно същата (2:25 секунда):

 

Отговорено

Значи най-добре да го завърша, и тогава да тествам с розов шум през daw примерно?

С този розов шум дали мога да хвана хармониците и изкривяванията от преампа, и там ми се ще да оптимизирам.

Сега работи до EQ + крайно стъпало, но ще има модул за линеен изход, от който да го вкарам в един малък USB миксер

Отговорено
29 minutes ago, emosms said:

начи най-добре да го завърша, и тогава да тествам с розов шум през daw примерно?

Ми не, то е итеративен процес, давам пример:

  1. Имаш проблем примерно, че след 10kHz имаш шум
  2. Установяваш с розов шум и DAW, че наистина е така (в тоя случай просто свързването на баса към картата е достатъчно, спектрограмата ще ти покаже дали има някакви честоти/шумове)
  3. Решаваш проблема с филтър в схемата на EQ-то
  4. Проверяваш дали вече това не присъства в сигнала с анализатор в DAW розов шум и DAW

P.S. Розовият шум ти пуска целият спектър линейно от 20Hz-20kHz, за да имаш отправна точка какво ти правят контролите точно, като почнеш да ги въртиш. 

След това обаче си казваш, примерно: "Хмм, тая лента по средата не ме кефи, че съм я подбрал на 600Hz, искам да я направя на 500Hz, щото като свиря, не ми променя някой open string, който често ползвам, докато свиря, ами променя и съседни тонове или внася биене/резонанси".

  1. Установяваш с розов шум и DAW, че честотата, която коригираш, е точно 600Hz
  2. Правиш промяна по схемата, така че да може тая честота да стане 500Hz
  3. Установяваш с розов шум и DAW, че след корекцията по EQ-то новата честота е 500Hz ... ако не е коригираш отново и пробваш пак

Проектирането е труден, бавен, мъчителен итеративен процес, докато всичко накрая стане идеално ... ако искаш да стане такова де :) Едва като си сигурен, че имплементацията е супер, сглабяш всичко и е готово "за продан" ... до тогава, трябва да си измислиш лесен начин, при който да запояваш/разпояваш/променяш и респективно да мериш ... примерно опитна установка, свален капак, изводни кабели и т.н.

29 minutes ago, emosms said:

С този розов шум дали мога да хвана хармониците и изкривяванията от преампа, и там ми се ще да оптимизирам.

За хармониците и изкривяванията не знам как ще стане, трябва да генерираш синусоида на екран и респективно при различните настройки да я видиш как криви ... да речем, иначе с АЧХ анализатор можеш да видиш какво АЧХ ти правят контролите като ги променяш и колко ти е линейно EQ-то в номинални настройки (без подаванки/орязванки). 

Отговорено

Засега ме вълнува шума да е минимален, няма толкова да се заигравам с лентите.

С един бас ще е едно, с друг друго...

А хармоничния състав и изкривяванията са във връзка с преампа - там мога да базикам режима на лампите и на едни мосфет транзистори (които не би трябвало нищо да правят, освен да са буфери за сваляне на изходния импеданс на лампите) - пак е част от проекта в тази тема, и не знам как да ползвам осцилоскоп за целта 

Отговорено

Преди всичко трябва да дефинираш какъв е съставът на шума, съществуват безброй много различни, аз ги отделям най-много в три категории:

  • 50 cycle/Herz rumble - това е "брум" от неидеално захранване/интерференция/калпаво екраниране ... този се лекува с low-cut filter и правилно проектирана схема, при басът този тип филтри според мен ще е доста трудно да го ползваш, защото, ако предположим, че в стандартен строй най-дебелата ти струна "ми" е на 40Hz, можеш единствено само да изолираш всичко под нея, и пак ще губиш хармоници по този начин, ако не е подбран правилно
  • high frequency hiss - това е съскане във високите честоти (8kHz и горница) и най-често се създава от неубезшумена/компромисно проектирана активна електроника ... един high cut filter и заспива

Ето един клип дето прави добро обобщение по темата:

  • wideband noise - този най-трудно се лекува, защото създава хармоници по целият спектър, тръгвайки от фундаменталната честота и растейки нагоре с постепенно отслабващи хармоници ... една от техниките е с noise gate, ето видео по темата:

А иначе като страничен въпрос – как смяташ да реализираш тези филтри в EQ-то ти? Предполагам, ще са някакви врътки от типа на активна електроника, които ще променят честотата на сряза с констатен Q фактор/дълбочина (dB/oct) ... 

Отговорено (Редактирано)

Какви филтри толкова, ако шума е над 8к, в последващите звена на 1-2 места ще добавя срез low pass, и толкова. Шума ме притеснява, защото слушам на слушалки. През бас говорителя едва ли ще се чува, но има и компресионен драйвер за високите - през него сигурно ще се чува нещо.

Ако не е... не става. Еквалайзера вече е готов, от кит. Мисля че активната на баса шуми повече.

20241211_010648.thumb.jpg.74038c788fa582ed49bb9d4d3008d138.jpg

Сега след EQ-то има един операционен с bass boost по схема baxandall, там мога да добавя верига за low pass.

Закрепен е върху самата матрица с плъзгачите. На него най-много да му коригирам Q фактора на 1-2 съмнителни ленти (примерно на високата, 6к7 в момента е Q 5,4...).

П.П. металните шашки, които слагат около лампите дали ще помогнат срещу шум, или е незначително? Предполагам, че работи срещу радио смущения, пожелателно срещу брум, а за въпросния hiss noise, едва ли 

Редактирано от emosms
Отговорено

^ Не разбирам много от аудио електроника, но ако последващ горната схема, която описах с анализатора спокойно можеш да разбереш кое ти добавя и кое ти отнема шум, в какъв спектър, колко и т.н., без анализатор доста има да сглабяш и разглабяш, докато стане. 

On 12/13/2024 at 1:55 PM, emosms said:

Какви филтри толкова, ако шума е над 8к, в последващите звена на 1-2 места ще добавя срез low pass, и толкова.

Не е ли най-правилно проблемът да се реши при източника? Естествено, ако елементите са шумни, компромисът се прави в последствие. 

On 12/13/2024 at 1:55 PM, emosms said:

Еквалайзера вече е готов, от кит. Мисля че активната на баса шуми повече.

И това можеш да го провериш спокойно пак с анализатора. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.