Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Темата е отклонение на темата "Mesa Grid Slammer = Landgraff Dynamic Overdrive" на metalhammer, където аз заявавам, че повечето транзистгорни ефекти са направени неадекватно и това е причината за "транзисторният" им звук в много по-голяма степен, отколкото наличието на транзистори. В подкрепа на моето твърдение, публикувам семпъл от един мой прототип. Не толкова за да обсъждаме звука на моя прототип(коментарите не са излишни, но не това е целта на темата), а за да потикна хората, които се занимават с електроника, да измислят свои схеми или най-малкото, да имат едно на ум, когато говорят за транзисторен и лампов звук.

 

И това ще стане след известно време. Но всъщност, ето някои кратки семпли, на две последователни стъпала с неголямо усилване, които според мен са направени по по-смислен от схемотехническа точка начин.

 Ако е необходимо, могат да се преместят в подходяща тема, а тук да се остави само линк:

 

Един чист семпъл е прекаран през стъпалата, при две различни настройки на усилването. Няма говорители, направо изхода от последното стъпало е записан. Можете да си го прекарате през любими говорители/симулатори.

 

Отговорено

Щом "електронните хобисти" не са склонни да изхарчат необходимия времеви и интелектуален ресурс защо фирмите не го направят, а вместо това продължават да пускат безброй почти еднакви кутийки с известната шепа елементи вътре? ;)

Отговорено (Редактирано)

Отговорът на този въпрос е различен за всяка конкретна фирма, но аз не бих се наел да отговоря, най-малкото защото въпросът е спекулативен и след като е зададен като такъв, никой негов отговор няма да бъде приет като правдоподобен.

Но краят на въпроса съдържа насоки към част от отговора.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

^^ Защото съвременният икономически модел има други цели. 

Освен това, когато има много овце, защо да не ги стрижат?

Когато се оплаквам на сина, че големите софтуерни компании правят неадекватни програми, той ме контрира -

-Ти не си интересен, искаш неща, които не им трябват на обикновенните потребители, а те са много и лесно им се взимат парите.

Прав е , няма как да не се съглася, въпреки, че не ми харесва.

Отговорено (Редактирано)

Изхабих някой друг час за един интересен експеримент - да проектирам прототипче, което моделира схемата на Marshall JCM800 2204 (High входа) и да сравня транзисторната си емулация със симулацията на Amplitube 3(която се води доста добър емулатор, който все пак струва пари и е доста ползван). Резултатите може да ви бъдат интересни, затова реших да споделя малко звуци. Единият файл е транзисторната емулация, прекарана през симулацията на кабинет Marshall 4x12 1960AV SL, а другият файл - чист сигнал, прекаран през Amplitube емулацията на същият усилвател(British Tube Lead 1) и същият кабинет. Има минимална разлика в звука, която освен на всичко друго се дължи и на фактът, че поради особеността на транзисторните стъпала, усилванията им не са съвсем същите, както при ламповите(може да се коригира, чрез "коригиращи" операционни усилватели, които не участват в генерирането на изкривявания, поставени на съответните места в схемата, но не знам дали това е наистина нужно). Смятам, че предвид широко изтъкваните разлики в хармоничния спектър между триоди и транзистори, поради внимателното моделиране на всяко стъпало и филтър, разликата в хармоничният спектър на крайният транзисторен резултат е по-скоро минимална.

 

Ето ги семплите:

 

Ще се радвам на мнения и разговори по темата.

 

PS: Това все пак е звука през симулации. Когато имам по-финализирана версия на ефекта, ще радвам и на сравнения на живо, които могат да се оформят във вид на сладка приказка/биричка в някоя репетиционна, стига да се намери творчески настроен съфорумец, който разполага с 2204 или друг JCM800, който ползва същия предусилвател.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

Занимаваш се, няма лошо.

Двете симулации звучат, като транзистoрни драйвчета и нямат много общо с реалното звучене на JCM800.

Имал съм 4210 комбо и 2204 или 2203 да беше глава, с хоризонталните букси, другата е с вертикални.

Примерно на времето Джудас са свирили с такива.Симулацията е загубена кауза.

Става човек да си ръчка да се занимава, да се забавлява. Но.....не става. Даже и не се доближава.

 

Днес си правих опити с ДИ сигнал от Маршал, който си има вградена емулация и балансиран изход.

Доста е добре, за демо записи, може би и за студиен да стане. И след това без нищо да променям, само се пуска крайното стъпало и вече е друго, просто защото няма как емулирният сигнал да е равностоен на този на крайно и говорител.

Просто е друго.

Следващата проба беше на същата постановка, само, че на клийн канал на същият амп, слагам бос турбо драйв.

В такъв вариант пак се доближава до звука от ламповият преамп в ДИ вариант и вероятно може да направя пробен запис и така.

В крайна сметка, симулациите, не са за изхвърляне, може да си правиш някакви записчета, проби и тн.

Така, че по -добре използвай тази симулация да направиш нещо, като примерно да си завършиш парчето.

А да се гони чрез симулация звук на маршал JCM 800 е кауза пердута и загуба на време.

Просто, крайно време е да се каже, примерно от тези фирми, които наводниха пазара с педали симулиращи най-различни усилватели, че реално това са някакви наподобявания на звука, но симулация звучи по-пазарно добре.

На плекси си свирил, вчера слушах един педал на Карл Мартин дето се опитва да наподобява плекси,

е наподобява,наподобява, но чак пък да симулира.Има в тубата ревю.

То е като да симулираш настинка, правиш се че кихаш, кашляш, изкарваш някой болничен, ДжиПито гледа да си запази клиентелата. Ама друго си е да те тресне яко грип с 39 температура.

Отговорено (Редактирано)

Естествено, че звук, прекаран през кабинет симулации и слушан на домашни колонки, няма как да се доближи до звука на нацепен усилвател до свирещия.

Целта на сравнението е друга - да се покаже приликата/разликата между една доста известна DSP емулация и моя транзисторен вариант (на предусилвателя). Аз (за сега) не симулирам крайното стъпало, а ако след време го направя, то неминуемо ще е във вид на друго крайно стъпало (не на педалче).

 

Много ми е интересно дали ще има осезаема (и каква ще е) разлика, ако се сложи един истински JCM800 в репетиционна и се сравнява неговия си звук, с този на ефектчето, включено директно в Return-а на усилвателя. И най-важното - дали разликата в звука ще е толкова голяма, че да е от значение за комфорта на свирещия, или по-скоро разликите ще са леки, в нюансите(каквито се наблюдават например, и при смяна на лампи от една партида/производител с такива от друга).

 

Само така може да се прецени, до колко звука прилича на оригинала. Това е и главната цел на занятието - да направя ефекти, които звучат приемливо. Точното копиране не е приоритет, като се ползва главно за сравнения и натрупване на ноу-хау - защото от анализ и наблюдение излиза, че ламповите предусилватели звучат така, както звучат, не само поради популярните причини, които често се изтъкват.  Целта не е, звука да е 1:1, целта е, да се направи ефект който звучи добре (като динамика, характер на  изкривяванията), така че да е приемлив за много китаристи, като същевременно излиза от шаблона "бустерче/драйвче". Ефект, който да може да се ползва еднакво успешно с най-различни лампови и транзисторни апаратури.

 

А колкото до Amplitube и другите известни симулатори - почти сигурен съм, че в студийни условия, никой няма да може да различи да кажем предусилвателя на JCM800 от същият, симулиран в някой от най-добрите симулатори, вкаран в ретърна на усилвателя.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено (Редактирано)

Ако целта е да покажеш, че твоят ефект е равен на аплитюба, ок. Направил си го.

Ефекта ти е хубав, знаеш , че го знам не само от семпли.

Нещата трябва да имат практическо приложение и краен срок на изпълнение.

Отдавна трябваше да си направил ефекта в търговски вид, в два варианта, с бустер и без.

Коментирали сме, че при ситуацията в момента, едва ли ще има повече поръчани/продадени от 10-20 бройки.

Обаче си на карта, така да се каже. Подобните ефектчета( и то от реномирани марки), които са на пазара, не са кой знае какво повече.

След година, две, може да се стигне до марк 2, нов ефект и тн.

Иначе си остава просто опит за тебе си.

 

Обикновено и 99.9 процента педалче се ползва пред амп,  не директно в крайното.

Може да направиш пробата и ще си остане пак проба.

Ако имаш усилвателя, за какво ти е педалчето?

И второ , ако ще влиза в ритърн на усилвател защо да е педалче, ако може да е лампов преамп.

Някакъв друг, за да изкараш по-различен от наличният звук.

 

Тук не става дума за някакви някакви търговски печалби.

А по скоро трудът да придобие крайна фаза и да бъде полезен и на теб, както и на други, които ще го оценят.

След това отзивите ще те стимулират да има развитие.

 

Иначе имаше идея от Рафо за амп тестове, но не знам докъде е стигнала. Трябваше да е през този м. Май, примерно.

Ако тогава някой донесе JCM 800, ще можеш да пробваш в ритърн.

Но практически има смисъл за някой който няма Маршал, има някакъв друг амп и иска да има

такъв звук. Аз мога да съм ти полезен с един АМТ - бритиш стийл , може да направиш тест между двете.

Той също симулира JCM 800.

А може и да пробваш в моя JTM30 в ритърна, не е толкова добър на драйв като 4210, но пък клийна му е по-добър. И ще се убедим има ли смисъл да се слага в ритърн или да е отпред.

Редактирано от TONY
Отговорено

.

Коментирали сме, че при ситуацията в момента, едва ли ще има повече поръчани/продадени от 10-20 бройки.

 

Даже бих казал, че TONY  е голям оптимист. И то не защото педала на Евтим е лош, в никакъв случай. Просто такава е .... ситуацията.

Отговорено

/офтопик

Едно е да направиш добър продукт, друго е да можеш да го продаваш - това са две различни дейности, изискващи различни умения и ресурси.

/офтопик

Аз за себе си съм достигнал до скромното ми мнения, че засега ще си действам с ламповите усилватели, а емулациите и симулациите ще ги чакам да се поподобрят още :)

Отговорено (Редактирано)

Като специалист, който е най-навътре в това, което прави Евтим, и с цялото ми уважение към неговите усилия, не мисля, че този подход има бъдеще.

Не искам да бъда разбран погрешно. Опитите на Евтим са смислени от научна гледна точка, отразяващи вечно търсещия човешки дух. Но в науката за отговор не се приема само положителния резултат, а и знанието, че няма такъв. 

 

Офтопик, но не съвсем-

 

Асоциирам с победителя от Евровизия. Това, че са го харесали избиращите, не го прави читав. Перверзен, да, но не читав. Логически тези които са го избрали са девианти.

Това, че човечеството вследствие на технологичното развитие живее по-лесно от преди, не го прави по-умно, а по-перверзно.

Както се казва - има фабричен дефект.

Екстраполирайки, съвременните хора са с променени възприятия за добро и лошо. И това, че харесват лошото не ги прави читави, а калпави. И мнозинство, по законите на естественото (гаусово) разпределение ;) .

 

Опитът ми показва, че който разбира от звук и музика, избира лампови китарни усилватели. Колкото по-стари, толкова по-добре. 

Тези които не разбират, могат да си харесват каквото искат от модерното  :lol: . Например пластмасови домати, изкуствено сирене, соеви и тоалетно-хартиени кренвирши, а бе, избор голям. Само дето истински неща вече се срещат много рядко.  :angry:

Редактирано от Parni_Valjak
Отговорено (Редактирано)

Тони, това не е ефектът, който сме пробвали с тебе. Този е друг, направен по значително по-различен начин. Все пак, знаеш, че от много време чопля тези неща, понатрупал съм още ноу-хау. Ефектите никога не съм ги пускал в серийка не за друго, а защото искам първо да бъда съвсем доволен от звука им. За мен това е на първо място хоби и любов към експерименататорството, а чак след това някаква търговска цел. А да продавам всичко, което свири, за мен не би представлявало някаква голяма гордост или творческо удовлетворение, тъй като, както сам казваш, пазарът е залят с ефекти, които "уж имитират нещо си", повечето доста неуспешно. Повечето от тях, ако ги отвориш - добре познатите ни неудачни OPAMP подходи, търсене на "специални" диоди, или пък плосък JFET-BY-NUMBERS подход.

 

@Parni_Valjak: Сравнението с Amplitube е главно, за да се покаже, че с подходящият подход, изкривяванята са по-скоро близки, отколкото далечни от ламповите. Наличието на малко повече трети или пети хармоник от "нормалното", ако ефектът е проектиран добре, няма да накара ефектът нито да трещи немузикално(както повечето хай-гейн педалчета), нито да има неадекватна динамика или рязко появяващи се изкривявания, след определена граница (което също често се свързва с транзисторния звук). Целта не е да се правят точни копия(макар че този конкретен прототип цели това и мисля, че не е много далече).

Плюс това, засега говорим предимно за предусилватели, където нещата са поне едно ниво по-прости, отколкото при крайните стъпала.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено (Редактирано)

Едно е да направиш добър продукт, друго е да можеш да го продаваш - това са две различни дейности, изискващи различни умения и ресурси.

 

 

Абсолютно си прав. Тези способности рядко се намират едновременно в един човек. Затова често хората се събират в малки или по-големи организации. У нас по-трудно, поради "чорбаджийския" манталитет и тънката сметка, в други страни - по-лесно.

Редактирано от Evtim Djerekarov

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.