Viara Ivanova Отговорено Април 15, 2014 Отговорено Април 15, 2014 В момента тече един чудесен курс на БКМ, на платформата на Coursera. Казва се "Developing Your Musicianship". Първият урок се занимава именно с това как се определя тоналност Виждам, че си писал, че си зле английския, но мисля с английския на преподавателя няма да имаш проблеми, говори достатъчно ясно и обяснява именно от "А". Пробвай, може да ти е от полза и да ти хареса. 2 Цитирай
Hillbilly Отговорено Април 15, 2014 Отговорено Април 15, 2014 Абе ,Вяра, това на мен ли го пишеш,въобще не съм тръгнал да се уча на дърти години,само забелязвам,че блус китаристите,които свирят нон-стоп с "бендове" (и аз като тех се пробвам) мешат мажор и минор как им писне на момента и това добавя една, как да кажа "цветност" на извирена фраза,а строго погледнато някой ще каже,че е фалшиво,е да ,ама не, като минеш през "фалшивите" тонове става интересно и идеята е как да ги вържеш с правилните,а от тук ако нямаш идея в главата как да стане си четеш учебници и свириш ладове..(се ла ви- тва е живота),което не ти отваря ушите.. Много ми е странно някой като ме пита как се свири това/еди си какво примерно на Клептън,е аз какво да кажа - гледай,той и на концерти го свири всеки път различно,хваща основната линия и импровизира.. Цитирай
JacksonSoloist Отговорено Април 15, 2014 Отговорено Април 15, 2014 Мда. Това, което написа baby thomas за modal interchange е така. Мислех да го напиша, но ме мързеше. Това за ладовете на мажорната скала: За да се разберат правилно трябва да се разбере интервалната им структура, в/у какви акорди и защо работят. След това със свирене ухото като навикне, започва да се чува и да си казваш:"аха тва е дориан, тва е лидиан и т,н. А вече като напреднеш, и развиеш и мускулната памет, почваш да свириш на изуст така да се каже. Всеки лад изразява определено настроение. Любим ми е Lydian и Locrian. Локрийския колкото и да не се използва в почти нищо и да е оплюван от кой ли не, на мен ми харесва много, особено като знаеш как да го използваш. Работи в/у - min7 flat five (min7b5) акорд и арпеж. За мен и не само за мен, а от векове, тези т.нар. църковни ладове се използват за импровизация. Само пентатоника да се свири ми е тъпо и скучно и не може да се изрази същото без двата допълнителни тона. Теоретично може и това се нарича Modal Pentatonics. Айде спирам, че стана пълнеж и яко оффтопик. Трябва да има по=често теми за дискусия на ладове, техники и ,тн. За съжаление няма такава активност. Малка ни е държавицата. Цитирай
Hillbilly Отговорено Април 15, 2014 Отговорено Април 15, 2014 Не мислиш ли,че може да разнообразиш пентатониката,което е яко/слабо или не знам какво,ама иска доста повече мисловен напън,което гарантира бягство от скуката.. И какво общо има държавицата,то такава няма,има територия. След това със свирене ухото като навикне, започва да се чува и да си казваш:"аха тва е дориан, тва е лидиан и т,н. Аз си казвам- това е Клептън,това е ББ кинг,това е Биг Бил Брунзи,това е нещастника Кърк,който се опитва да ги имитира,ухото се адаптира да чува доброто свирене,не ладовете.. Цитирай
Viara Ivanova Отговорено Април 15, 2014 Отговорено Април 15, 2014 Вяра има нужда от цайси, че не разчита къде свършва цитат и къде почва коментар . Писала съм го за автора на темата kiik, ако се интересува. Пък и за другите - ако се интересуват. Цитирай
JacksonSoloist Отговорено Април 15, 2014 Отговорено Април 15, 2014 (Редактирано) Аз не свиря само едното или другото. Само пентатоника или квото се сетиш. Вече съм на ниво "миксирам всичко" - Визуализацията ми е добра, което става с времето, разбира се. Пример - Ако съм в Ми Минор - отлично знам висчки root notes къде са. Например на 12-та позиция визуализирам каквото ми трябва - пентатониката(като основна структура), the blues scale - с добавен flat five, E Minor арпеж, и цялата скала - E Natural Minor. Ще извиняват всички за прехода от бг на енг, но ми е по-бързо. Всичко опира в/у какви акорди импровизираш и какво искаш да изразиш. Доброто свирене си е добро свирене, но разбира се, че ухото се адаптира или поне би трябвало в изучаването на интервалите да се "адаптира' да чувам примерно малка от голяма терца, ако ме разбираш. Редактирано Април 15, 2014 от JacksonSoloist Цитирай
kiik Отговорено Април 15, 2014 Автор Отговорено Април 15, 2014 Тук някъде ми се пречупва ентусиазма всеки път. Много пъти съм почвал пълен с желание да задълбая малко повече в теорията, да си обясня някой неща по-добре. Почвам да чета, гледам и слушам материали, но винаги като искам да проверя нещо научено с конкретен пример в някоя песен и не се получи и зациклям. Някой горе посъветва някакъв пореден материал, където "всичко е обяснено от самото начало", само че те общо взето всички материали са такива - всичко е обяснено добре и прегледно. Ноти, скали, гами, суха теория. Аз горе-долу ги знам как са що са, разбирам и логиката, по която са построени, но връзката между теория и практика никъде не я виждам. Просто не я виждам. А това исках - някой някъде да хване конкретна песен и да я разнищи кое защо е така логически. Все пак музиката е чувство, но си следва и определена логика. И не успявам и се отказвам, това е Man who sold the world - Nirvana - Ла мажор? Фа ? Цитирай
travelcaster2 Отговорено Април 16, 2014 Отговорено Април 16, 2014 За Man who sold the world на Nirvana китарата се настройва с полутон надолу. Началният риф ( лесен, да не изброявам 3-те ноти ) е върху акорда Фа мажор. Куплетът е в Ре минор. Това се доказва от наличието на акорда Ла мажор ( Доминанта на Ре минор ). Ако тоналността е Фа мажор акордът Ла би трябвало да е минорен ( върху 3-та степен на Фа мажор ), но не е. После при текста Which came as a surprise акордът е Фа мажор, последван от До7 ( Доминантов на Фа ). Пак минава в Ре минор с Ла мажор. След това пак във Фа като басът свири скалите Фа Мажор (3 пъти ) и До Миксолидийски. Следва акорд Ре бемол мажор и пак скалите по 1 път и т.н. За мен парчето е в Ре минор, макар, че завършва на Фа мажор. Цитирай
JacksonSoloist Отговорено Април 16, 2014 Отговорено Април 16, 2014 (Редактирано) Здрасти, travelcaster2. Едно въпросче. Доминантната на Ре Минор(Dmin) е До7(C7).Релативният Мажор е фа(F). Ла Мажор или по-скоро ла мажор7(Amaj7) в ре минор ще се яви secondary dominant. В смисъл, ако не се чете между редовете доста объркващо би било за някои. Та това исках да доуточня. Какво имаш в слчуая предвид под доминантен. Не коментирам песента, а мисълта ти. Ще се радвам да отговориш ) Редактирано Април 16, 2014 от JacksonSoloist Цитирай
Hillbilly Отговорено Април 16, 2014 Отговорено Април 16, 2014 Ми ,не я гледаш-музиката е за свирене и затова си дуднем като развален грамофон,че трябва да се научи чоек да чува какво става,преди да учи теория. но връзката между теория и практика никъде не я виждам. Просто не я виждам. Цитирай
kolio_k Отговорено Април 16, 2014 Отговорено Април 16, 2014 Ако човек няма музикално образование и все пак иска да задълбочи относително лесно теоретичните си познания, е добре да се позанимава с учител. Не че не става и сам, но ще иска доста повече занимания. Но далеч не всеки има нужда от теория, човек може да свири добре и музикално, без да си има представа от теория, единствената разлика е в това, че без теория музикантът се ограничава да свири само това, което може да чуе и осъзнае по слух и на принципа на имитацията. 5 Цитирай
travelcaster2 Отговорено Април 16, 2014 Отговорено Април 16, 2014 Здрасти, JacksonSoloist. Имам предвид, че в една тоналност има три главни функции: Тоника ( Т ) тризвучие или четиризвучие, построено на 1-ва степен на скалата Субдоминанта ( S ) ....................................построено на 4-тата степен и Доминанта ( D ) ..........................................построено на 5-тата степен, мажорен септакорд. За посочената песен Dm акордът е Тонически, а A7 e негова Доминанта, построена на 5-тата степен на скалата Ре минор. За да се получи A7 ( A C# E G ) се приема, че Ре минорът е Хармоничен вид: D E F G A Bb C#. 1 Цитирай
JacksonSoloist Отговорено Април 16, 2014 Отговорено Април 16, 2014 (Редактирано) А това е вече ок )) В хармоничен минор, да )) Именно защото в минорна прогресия петата степен, ако е мажорен триад или доминантен акорд, е прието да се свири Хармоничен минор. Усмихнат ден! Въпреки че не е много усмихнат в тази зима по Софийско. Редактирано Април 16, 2014 от JacksonSoloist Цитирай
разбойник Отговорено Април 16, 2014 Отговорено Април 16, 2014 триад = тризвучие релативна тоналност = паралелна тоналност Уважавай езика на който пишеш. Има достатъчно българска терминология, използвай я - освен по-приятно ще бъде и по-разбираемо 4 Цитирай
Viara Ivanova Отговорено Април 16, 2014 Отговорено Април 16, 2014 И не успявам и се отказвам, това е Kiik, не успяваш и се отказваш, щото сам си поставяш ограниченията. Самият факт, че дори не си погледнал какво точно има на линка, който съм пуснала и прибързано коментираш какво има спред теб, мисля говори достатъчно. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.