Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Здравейте.
За онагледяване предлагам моето участие в 60 second solo contest на фирмата Palmer и David Wallimann.
http://www.youtube.com/watch?v=RGC3VP563Uc
Въпрос на композиция е представянето на една и съща муз. фраза в началото и в края. Повторяемост на ритмични конструкции, дабъл стопове, свирене в октави според мен допринасят за китарната текстура на изпълнението, но не са предмет на тази тема.
Предмет са така наречените у нас стари ладове (обръщенията на мажорната скала) и на Мелодичния минор или moods.
Хармония от три акорда.

| F#m | F#m | G | G |
| F#m | F#m | G | G |
| A   | A   | G | G |
| F#m | F#m | G | G |
| F#m |

Така погледнато изглежда, че тониката F#m е Фригийска. Но аз избрах F# Еолийски. Следващият акорд е G. Там свиря на два пъти C# (4-та повишена степен), което му придава Лидийско настроение. При второто появяване на G добавям дабъл стоп D,F#, което също е от Лидийския лад. Следва А акорд. Свиря Натурален мажор - А Йонийски. Следва G. Наблягам на C# и се получава ефекта на Лидийското звучене – нещо като „сладка носталгична горчивина“. Започват октавите.
И тук настъпва промяна. На втория такт (от последните G) свиря B,D,F,A,C#.
Това F, а не F# променя ситуацията. То е септимов тон (малка септима) на акорда G. Навлизам в горната структура на акорда (upper structure) B,D,F,A,C# е 3,5,7,9,11#, което е от Lydian Dominant (4-тия mood на D Мелодичен минор), препоръчван за чужд на хармонията акорд. Този G акорд на полутон над Тониката в класическата хармония се представя като Неаполитански акорд, подготвящ  Доминантсептакорда. Но поради „забранените“ в миналото паралелни квинти се ползват проходящи тонове. Аз го възприемам като тритонусова замяна на C#7, доминанта на тониката F#m. Замяната е позната като Tritone Substitution. И както за акорда G видяхме структурата, то за C#7 тя е още по-изразителна. Басът свири G, хармонията G,B,D, аз свиря B,D,F,A,C#. Получената структура е: C# е 1-ва степен, E#=F е 3-та степен, G е 5b, А е 5#, B e 7-ма и D e 9b. Нормалните 1-ва, 3-та, 7-ма плюс три алтерации. Тези ноти отново са от състава на D Мелодичан минор, но този път е 7-ият mood и е известен като C# Altered scale, препоръчван за Доминантсептакорди. Имаш Доминантсептакорд – свириш Мелодичен минор на полутон над него.
Следва началната мелодия вече в октави.
И така в хармония от три акорда използвам четири различни скали: F# Еолийска, G Лидийска, А Йонийска, G Lydian Dominant и C# Altered. Последните две са едно и също. Така аз виждам колорита на модалното свирене.
Благодаря

Отговорено

Доста ясно е написано дори за илитерати като мен, но на последните две скали се загубих доста мощно... :)

 

Както и да е. Бих искал да попитам за преди това - "При второто появяване на G добавям дабъл стоп D,F#, което също е от Лидийския лад". Акордът там е G, F# се пада 7-ма мажорна степен, но това D си е 5-та степен, което в Лидийския лад би трябвало да е полутон надолу - както при първите G акорди имаме C#. Какво бъркам?

Отговорено (Редактирано)

Браво, чичо Мито ! Оставяйки настрана теорията, изпълнението има душа, която не успях да чуя в няколкото други участника.  

А, бе... ГОЛЯМ си ! :godbless:

Редактирано от Parni_Valjak
Отговорено (Редактирано)

Брилянтно! Много чувство в изпълнението. Страхотно тоноизвличане! Гледах и другите ентрита и мога смело да кажа, че в това на колегата просто прозира професионализъм и идея. Стискам палци за успех!

Редактирано от anomandrus
Отговорено

Моето лично мнение ...идва ми малко  стандартно и очаквано("естрадно", "руско " ако мога така да се изразя   :) ) , като изключим момента с низходящия хроматизъм с октавите , който най ми хареса.

 

В началната мелодия почти сте се покрили с тази девойка   :)

http://www.youtube.com/watch?v=gCW4ccE0U34

 
Отговорено (Редактирано)

Благодаря за въпроса, както се казва. :)

В случая Лидийският лад е: G, A, B, C# (4-та повишена степен), D (пета), E, F#. 

Правилният подход е да се разбере, че 4-тата степен се повишава в Лидийския лад.

Макар, че C# и Db са енхармонични, т.е. различно написани, но еднакво звучащи те се различават като степени на скалата. Тонът, характерен за G Лидийска скала е C#, а не Db.

Тънка, часовникарска работа е да ги различим. Трябва да знаем, че има аксиома, която гласи: При доминантсептакордите се алтероват (повишават с # или се понижават с b "бемол") eдинствено 5-та и 9-та степени, а 11-та само с # и 13-та само с бемол. В дадения случай акордът G не е доминантов. Той се превръща в такъв в края на пиеската като заместител на доминантата C#7. При доминантсептакорд G7, какъвто нямаме в тази пиеска, но го имаме при тоника До - възможните степени за алтерация са: 5-та - D в Db (но не C#, защото С е 4-та степен) или D# и 9-та A в Ab или A#, както и 11# и 13b. 

Пропуснал съм да изясня, че поради най-общото правило акордите се строят на терци (то не може в 1 пост или свободен разговор да се изяснят понятия, преподавани 2-3 семестъра) 4-та степен е 11-та. При Gmaj7 акорд степените са: G,B,D,F#,A,C,E = на 1,3,5,7,9,11,13. Ако имаме C# (!!#)  се получава Лидийско звучене. Така оставяме възможност на 4-та степен да се изяви като добавена (sus 4) в друг контекст. Същото е и с 6-та и 2-ра степени. В акорди с друга функция те са добавени степени със sus  или add. Украсяват акорда, но не променят функцията му. Усещам, че станах много обстоятелствен и спирам.  "Whiskey Time" обичахме да казваме навремето в кръчмата в края на серията "трапезна музика".

Като натиснах "преглед" видях и други мнения, появили се докато пишех отговор на въпроса на  Baby Thomas. Благодаря ви! Имам си всичко и не ми трябват педалчета. То е един вид самодоказване, за пред себе си или просто за спорта. А тая Анук?! Мани, мани. Тя ще спечели първо място. За 2 седмици имаше 1600 гледания (над 100 на ден). Аз за 1 ден имам 250, но съм по-слаб от нея, да не говорим за страдалческия ми вид. Оправдавам го с темата, която измислих за заглавие на песен, но то си е ЕГН...

Редактирано от travelcaster2
Отговорено

Нямах предвид Анук да те превъзхожда с нещо друго  в изпълнението си ,освен с броя на  преглежданията на клипа и :) 

Инак за теоретичните разяснения  :godbless:

Отговорено

Ultramega, заданието можеш да го видиш. Срокът за включване е 30.09. Човекът казва: не свирете гами. Затова измислих семпла мелодия. После си дадох труда да реша на каква речева фраза отговаря тази муз. фраза. Спрях се на My Love Is Far Away. Вярно, че е естрадно, но какво руско намираш ще ми е интересно да науча. Не съм русофоб, напротив. Против Соца съм. Целта е да се запомни, затова го повторих и на края. Този акцент на ударните преди финалния акорд го подсказва и изисква!

 

 

А тази Анук е млада, амбициозна, кариерата е пред нея, явно са я занимавали добри учители (погледни какво нейно видео пуснах в темата "Китаристки:-)" Младите нека да растат и да ни радват. Просто нейното е модерно свирене. Завиждам и благородно. Това е.
Очакваното от публиката е много търсено от авторите във всяко изкуство. Затова повтарям ритмична конструкция в началото (първия акорд F#m, на F#m на 5-тия такт но по-настоятелно и нова мелодийка за А на 9-тия, както и на края). Повторението е важно. Също очаквано е да продължиш нова фраза от същия тон, на който си завършил предишната. Правя го на няколко места. Логиката е да прилича на разговорна реч. Да "разказваш приказка". Да има контур. В края на краищата на мен не ми харесва, предпочитам по-unexpected развития, бих ударил една Diminished скала, но...Минало ми е времето на харесване на боза, сутляш, лимонада, после бира и т.н. Сега предпочитам джаза в напитките - по-скъпо уиски. Пак се разприказвах. B)

Отговорено (Редактирано)

А тази Анук е млада, амбициозна, кариерата е пред нея, явно са я занимавали добри учители (погледни какво нейно видео пуснах в темата "Китаристки:-)" Младите нека да растат и да ни радват. Просто нейното е модерно свирене

 

 

 

Не искам да съм някаква инстанция, но твоето свирене е значително по музикално  (което за мен автоматично го прави и много по добро) от нейното. Разбира се , въпрос на личен вкус и  гледна точка (всеки оценява музиката по собствените си критерии)

 

 

п.п.

Модерно свирене не би трябвало да е равно на наивно свирене.  Опит в тази посока би бил по подходящият термин, според мен 

Редактирано от kolio_k
Отговорено

Винаги ми е  трудно да свиря  ритмично в бавно темпо , но  криво ляво  записах   нещо и аз :)

Изкомпозирах го без много да се замислям , но за да  е  подобаващо за раздела Тория и композиране  , няколко думи за теоретичната част:

И аз като travelcaster2  си избрах F# Еолийски  и  G Лидийски. На  повторението  опитах да   вкарам  F# Дорийски (все още дори не мога да преценя дали звучи добре) и пак към  G Лидийски . Върху А съм свирил Миксолидйски лад (което не е никак изненадващо :) )  

 

http://www.youtube.com/watch?v=NraA3P09ZNs&feature=youtu.be

 

 

Отговорено

Благодаря, Кольо.

За мен ти си институция, не инстанция. Фен съм ти и съм го показвал с радост. Адски ще ми е любопитно ако се включиш в състезанието, защото крайният срок е 30.09.

Ти можеш, изключително си подготвен, свириш с вдъхновение, имаш огромен опит, имаш визията за сцена, абе всичко необходимо "да избиеш рибата". Всички ще се изкефим.

Ultramega, хареса ми твоето участие. Смелостта да включиш Дорийски означава да добавиш още един диез. F# Дорийски включва и D#, за разлика от F# Еолийски. Така в този момент изпълнението още повече "просветлява".

Има схващане, че ладовете се подреждат от светли към тъмни.

Приемаме C за Натурален мажор.

С Лидийски най-светъл - 1#

C Йонийски по-малко светъл - 0#, 0b

C Миксолидийски не е светъл - 1b

С Дорийски леко тъмен - 2b

С Еолийски мрачен - 3b

C Фригийски тъмен - 4b

С Локрийски много тъмен, направо кахърен - 5b

Това транспонирано за нашата Тоника F#m означава, че има смяна на настроенията при ползване на различните ладове. Понеже се подготвих и си знам изпълнението наизуст ще цитирам себе си: Ползвам в началото F# Еолийски - 3#, после G Лидийски - 2# (повтарят се).

Идва акордът A - Йонийски - 3# (нещо като проблясък на надежда, защото звучи по-светло), после за  G Лидийски - 2# (надеждата започва да се губи).... на края на последния акорд G Lydian Dominant - 1# (драма). Разрешава се във F# Еолийски 3# (светлина в тунела, решение да търся любовта си дори на края на света, елементарно показано с куфарите, готови за път).

Отговорено

Човекът казва: не свирете гами. 

 

Вчера слушах  доста от участниците. В по голямата част ги сърбят ръцете и не могат  да се задоволят с някакъв минимализъм и шредят като за последно хаха :D

 

А днес, като си прослушах моята свирня наново  леко  ми прилOша от  някои фалшиви бендове :D Но така или иначе   нямам никакви амбиции да се класирам в конкурси. Приемам ги като джемове за забавление. 

 

А това което се заформя тук като тема ми е интересно ,, джем с теоретични разяснения.  :coolp:

Отговорено (Редактирано)

Обикновено човек бърза, чете диагонално, цъка и отваря 10 прозореца, работи и се забавлява, като едновременно сърфира в Нета. По себе си го знам.

Но бас държа, че от 685 прегледи на тази тема единици са изгледали 54-те секунди до края. Там правя голяма пауза, 2 арпежчета (жена ми ги нарича аспержи), хвърлям перото, изпълнявам акробатичен номер с дясната, вместо лявата ръка и дърпам 2 флажолета наобратно.  :cheers2:

Редактирано от travelcaster2
Отговорено

Може и да си прав за единиците, но не знам колко пъти вече преповтарям клипчето. И много ми се ще да се развие в цялостна композиция! 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.