Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено

Аз лично смятам, че от клишетата се бяга, когато спреш опитите си за виртуозност и започнеш да мислиш ДОКАТО свириш. При мен работи...понякога...

  • Отговори 61
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено

Виртуозност не означава само изпълнение на нотни трайности като осмини и шеснадесетини в бързи темпа. Пример ББ Кинг. Но това е друга тема която сме дъвкали и предъвквали в този форум.

 

За да се избяга от клишетата първо клишетата трябва да се знаят иначе няма да е ясно от какво бягаме. Проблема не е в самите клишета а в отношението към самото свирене. Много често се свири на "авто-пилот" без да има контрол върху мелодичните линии, тоест пръстите водят а не мисълта. Импровизацията трябва да е като раговор - разказване на история с музикални изразни средства. Това означава че тези изразни средства първо трябва да се научат за да могат да се използват. В музиката това са: гами, интервали, три и четиризвучия, пентатоники, различни ритмични фигури и нотни трайности, хармонични ходове и т.н. Това са думите с които говорим в музиката. Фразите са музикални словосъчетания с които се строят изречения. Клишетата са цитати.

Импровизацията е комбинативност и вариации - способноста свободно да разместваме и подреждаме тонове хоризонтално и вертикално във времето в рамките на даден музикален контекст- форма. Импровизацията може да е на няколко нива:

 

1. Мелодическа

2. Ритмическа

3. Динамична

4. Темброва

5. Хармонична

 

Най-често е комбинация от по-горе посочените разновидности.

 

Както има различни видове разговори, така може да има различни видове импровизации. За да има смисъл (най-общо казано) даден разговор най-често той трябва да е на някаква тема която да се обсъжда след което евентуално да се премине към друга. Вариантите са много. Замислете се за ежедневните си разговори.

 

За да имат "смисъл" нещата които свирим е добре да се научим да свирим вертикално, тоест да описваме хармонията. Много е важно развитието на идеи - фрази на основата на която се развиват други фрази.

 

Термини като "фийлиг" не съществуват в музикалната теория. Това е субективно понятие което най-често се свързва с вариране в динамиките на фразите и тяхното разположение спрямо основния пулс. Много често се използва от хора с недостатъчни познания в областа на музикалната теория и практика предавайки неконкретен субективен характер на обсъжданата музика или изпълнител.

Работещтите оркестранти много често просто прочитат даден нотен текст без особени емоции и въпреки всичко благодарение на професионализма и рутината си успяват да предадат необходимия емоционален заряд на музикалното произведение което изпълняват.

Много често хората "слушат" с очите си. Съответно на изпълнител който изглежда по определен начин и има дадено лицево изражение се приписват качества като "фийлинг", т.е. освен динамичното звукоизвличане от значение е и артистизма на музиканта.

Нямам нищо против така наречения "фийлинг", просто не съм съгласен когато се използва за параван на нечия посредственост.

 

По темата за разнообразяването направих три примера с различен звук и подход към импровизирането. Общото е използването развитието на мотиви, като съм използвал голяма част от казаното в 25те точки споменати по-рано.

 

 

http://soundcloud.com/tozi-3/example-1

 

Нямам нищо против дисторшъна и блус "бендването". Споменх да се избягват за да се откъсне автора на темата от обичайната си комфортна зона и да изключи "авто-пилота" свързан с този звук и начин на свирене. Ето пример с овердрай и бендване:

 

http://soundcloud.com/tozi-3/example-2-dist

 

Последния пример е основан на мотив от добре позната американска коледна песен която става "тема на целия разговор" в примера.

 

http://soundcloud.com/tozi-3/example-3-bells

 

 

Успех!

Отговорено

Чудесно обяснение и много готини примери! Повече смятам няма много какво да се каже!

 

Между другото като чух трака се сетих, че навремето и аз джемих върху него и изрових видеото (доста старо и с доста странен звук :greenball: )

Само дето аз май залагам повече на бендовете тук и освен това сам ял нещо кофти за закуска ако си съдя от физиономията :-)

 

http://youtu.be/nQOgRQn4jPA

Отговорено

"Фийлинг" майна - не е закуската. :greenball: Звука ми харесва - мога да чуя акустично струните. :coolp:

 

Като каза бендове та се сетих да добавя:

 

Какво е бендинг и за какво точно служи?

Повечето китаристи го приемат за даденост без да си го обясняват (което може би е по-добре в много случаи). Свързва се с няколко блусови "клишета" и се ползва предимно с минорната пентатоника.

Бенда е просто плавно движение между два или повече тона на дадена скала, където от единия тон до другия се достига чрез ратягане (или отпускане) на струната. Което означава че може да се ползва за достигане на който и да е тон от която и да е скала (не само на пентатониката).

 

Звучи просто и ясно, но малко китаристи го ползват другаде освен с пентатонични блус и рок ликове.

Отговорено (Редактирано)

Kakто спомена Tozi музиката обикновено отразява разговор или някаква случка, та инспириран от опита на Kolio_K реших да напиша една история повлияна изцяло от импровизацията която е изсвирил

 

0 -0:08 - Лирическият герой се събужда внезапно , може би леко стреснат , като прави опити да заспи отново , но нещо отвътре не му позволява да заспи

 

0:09 : 0:13 - все пак успява да заспи :)

0:14 : 0:35 - отново се събужда като този път не заспива отново , а си върши нормалните задължения. Може би изпива и едно кафе

0:36 - 0:47 внезапен телефонен раговор , при който явно му се съобщава че , трябва да свърши някаква работа , но някак си този който се е обадил не е уцелил точния момент , но все пак работата трябва да се свърши

 

0:47 - 1:25 лирическият герой си облича най-гъзарските дрехи , слага си парфюм и газарската шапка на главата и тръгва да върши задачата

1:26 -1:41 внезапно излизат 2-ма човека които се опитват да го нападнат. Дразнят го нещо но той успява да им се измъкне

1:41 -1:50 лирическият герой започва да бяга бързо , 2-мата нападатели се опитват да го стигнат но той успява да им избяга

1:51 -2:07 все пак го настигат и започват да го удрят, но той не се дава лесно. Отвръща също със мощни удари, докато успее да им се измъкне

 

2:08 -2:13 - тука отново има гонка като този път по всичко личи че лирическият герой успява да избяга

 

2:14 - 2:17 поемане на голям дъх след дългото бягане

2:17-2:40 О-о нападалите отново започват да го гонят. Този път успяват да го хванат, но тука вече следва размяна на удари при която лирическият герой успява да се измъкне и с 2 бързи удара праща злосторниците в нокаут :)

Редактирано от emo_tion1
Отговорено

Това е може би най-добрия джем във форума.То всъщност не е джем ами двамата от които има много да учим Кольо К и Този ни обесняват някои неща които трябва да знаем за да можем дори да джемим малко като тях.И аз ако бях толкова добър и нямах време от свирене и задължения нямаше да пиша тук.Радвам се че те намират време.Много е полезно това като информация.Радвам се и че има хора които искат да научат нещо и да избягат от клишетата,но както каза Този,трябва да ги знаеш за да ги избягваш.Общо взето материята е необхватна и иска много труд и време.Най-лошото за мен е че никога не съм учил китара и сега всичко ми идва като гръм от ясно небе,а толкова ми се ще да съм добър:)))

Отговорено

Вижда се кои не са пропуснали видеата на Scott Henderson. И не само.

Години на целенасочена работа и търсене. :godbless:

"When we are done with the Sunday crossword puzzle we tossed it aside; but, thankfully, music is a puzzle that can entertain and fascinate an artist for a lifetime." (цитат от книгата на Bert Ligon Jazz Theory Resources)

Отговорено (Редактирано)

Не мога да разпозная коледната песен...

Май съм изморен от дисторшъна и минор пентатониката, въпреки че има мноо хляб да ям по нея.

Доста се изморих и от дрънчащ звънтящ драйв саунд тип стиви рей, който ти изпилява мозъка и МОЖЕ да се докара с 'радиоточка за 5 лева' :metalist: и не скуайър ами стаг.

Вариантите с клийн саунд - идеално :)

На по интуитивно ниво, без детайлите с упражненията, интервалите, т.н. да го разбирам ли като ..... примерно смуут джаз?

Или бягане от минорната пентатоника и блус ориентираното свирене към 'посредствен и мелодичен псевдо-джаз' :) :)d

На първо място, като най-лесно което не изисква мислене - заместване на бендовете, със слайдове :)

(както го наричат познати разбирачи и вече "сериозни" ценители, които няма да си цапат ушите с такова),

но дефакто музика изхождаща и доста близко до едни натурални мелодии.

Също понякога с добре разработени и дълги акордови прогресии отдолу '(които не мога да запомня,,,, :()

Редактирано от emosms
Отговорено
Не мога да разпозная коледната песен...

 

Jingle Bells

 

....да го разбирам ли като ..... примерно смуут джаз?

 

 

Не! Не съм споменавал стилове. Приеми материала за научаване като гриф с прагчета и струни. Научи къде трябва да натиснеш за да ти излезат въпросните музикални елементи - интервали, арпежи и т.н. След това ти си решаваш как да ги използваш и в какъв музикален контекст. По - просто от това не мога да го обясня а и мисля че не е нужно. Темата ти се казва 'Как да избягвам клишетата" - просто - спри да ги използваш. После пак ги използвай, но си дай възможност за избор.

 

...Или бягане от минорната пентатоника и блус ориентираното свирене към 'посредствен и мелодичен псевдо-джаз' :) :)d

 

:slap: Прегледай отново коментарите по-горе.

Отговорено (Редактирано)

Cмуут джаз не е зле - 'посредствен и мелодичен псевдоджаз :)', мен ми харесва, но някои познати го смятат за долна проба а също има и сленг името elevator music, mall music, e.t.c. и наистина има големи бози...

или като лозунги>

"чрез смутджаз към сериозен джаз!" :)

"через смуутджаз към универсален мелодичен акомпанимент върху произволна хармония..."

това на майтап (и наистина :))

---

Mежду другото, в методиката с 25 точки -

как точно да избере човек кои 4,5 тона от скала да свири? не трябва ли да има някакъв акорд подложка спрямо които да пробва?

А диатионични интервали имаш предвид извънладово свирене, примерно само чисти терци, само квинти, т.н да ги свириш като "гами" по грифа?

Пак ще прегледам всичките коментари

---

п.п. сега видях

смуут, още наречен "porno jazz".... :blush: това вече баси дефиницията :godbless:

Редактирано от emosms
Отговорено

Има в този форум раздел за теория и композиране където е изписано много.

 

Например:

 

http://forum.muzikant.org/topic/75745-oaaidhey-ca-iaeiaaaue/

 

или

 

http://forum.muzikant.org/topic/31801-oaaidhey-a-3-anoe-ca-eeoadhenoe/

 

 

Търсете и прочетете.

 

 

П.п.: някой който е свикнал да слуша дет метал надали ще възприема Бон Джови като сериозен рок, а по скоро като детска музичка за лигли или нещо такова.

Всичко това са глупости. Има два вида музика - Добре направена и зле направена. Другото е личен вкус (или липсата му).

 

П.п.: да сте гледали порно с фон музика на Слеър, Хиндемит или Орнет Колман? :oops::icon_shithappens:

Отговорено

Две безкрайно полезни инструкционални видеа на Scott Henderson - Fusion и Melodic Phrasing има в Нета. Нищо, че аз съм си ги купил на VHS още.

 

 

Нищо , че аз не си ги купих , а ги придобих по не дотам достойния начин, но наистина са много ценни. Преди тях вече бях на път да реша че гледането на видео уроци е загуба на време(явно просто не попадах на подходящите) :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.