Кирил Котрулев - "Кико" e добър кръчмарски музикант, както спомена вече и колегата @yamaha.
Темата за чалгата винаги разпалва страсти по време на дискусии, защото спорят хора от различни светове. Музиката не е математика, но можем да поставим две основни оси, върху които се получават повечето полемики, а именно:
естетическо търсене и/или перфекционизъм в текстовете
естетическо търсене и/или перфекционизъм в музиката
Макар, че музиката няма рамки, ако сложим някакви опорни точки с примери от съвременна рок/поп/фолк/world музика можем да се опитаме да разберем защо се получава така.
Извисени текстове, компромисна музика
Типичен пример затова са тъй наречените поети с китари – няколко акорда, но красива поезия. Представители от цял свят - Гриша Трифонов, Митко Таралежков, Владимир Висоцки, Булат Окуджава, западните им еквиваленти - Джони Кеш, Боб Дилън, Джони Мичъл, Джеймс Тейлър и т.н. Тук съм забелязвал спорове в стил "ама той свири 4 акорда, голяма работа ..." без дори човекът да си е направил труда да седне и да прочете за какво става въпрос.
Компромисни текстове, извисена музика
Ами поп-фолкът (в голямата си част) и рокенролът (комерсиалният). Ако някой си мисли, че в "Wop bop a loo bop a lop bom bom Tutti frutti, oh rootie" има повече смисъл от това да слуша "Ласмаки-джасмаки кастофони-мастофони, герапу ..." и т.н. жестоко се е объркал. Има една прослойка от българите, които си мислят, че като защитават на всяка цена западната музика си внушават, че така ще бъдат по-ценени от околните и в очите им ще изглеждат като по-прогресивни и извисени личности. Колко смислено е това, мисля, че няма нужда да го коментирам, не желая да подценявам интелекта ви. В този жанр си има и изключения по осите - чалга парчета с хубави текстове и сложни пасажи за свирене и виртуозен рокенрол ... виж, при него не съм срещал някакви кой знае какви текстове ... но може и да има.
Извисени текстове, извисена музика
Pink Floyd, Queen, ФСБ, Yes, Toto, Asia, Periphery, Dream Theater, Radiohead, Tool, Frank Zappa, Eagles ... повечето музиканти (хоби, и не само) трудно се хващат да правят кавъри на такива изпълнители, защото шанса да се подхлъзнеш е огромен било то музикантски или като произношение (ако е западна творба). Тук полемиката идва от факта, че хората с по-бедна култура нито разбират естетическото търсене на текста, нито на музиката и тя за тях е "тъпа", както конкретизирахме терминологията по-горе.
Компромисни текстове, компромисна музика
Тук жанрът мисля, че няма особено значение, правени са много компромиси, резултатът е отчайващ.
Компромисни/никакви текстове, силно-извисена музика
Всички инструменталисти виртуози от всички стилове – Петко Радев, Наско Канара, Ибро Лолов, Ангел Капсов – "Жигули", Иво Папазов - Ибряма, Венци Такев, Джо Сатриани, Стив Вай, Ерик Джонсън, Пат Метини, Кори Уонг, Хърби Хенкок и т.н. Нарочно дадох музиканти от различни стилове, за да покажа, че всеки един от изброените е виртуоз на инструмента и жанра си и това може да буди само възхищение и има (или понякога няма) някакъв текст, колкото да не звучи гола творбата. Вече на кого какво ще му хареса е съвсем отделен въпрос свързан с музикална култура, възпитание и личностно търсене.
Някакъв баланс между двете
Примерите тук са безброй, основно са от поп музиката, харесвани са от широка група от люде, а за един музикант няма по-голяма награда от признанието както на музикалната гилдия, така и от феновете и критиците. Тук мисля, че безапелационен победител в световен мащаб е Michael Jackson, макар че според мен музиката му е по-велика от текстовете, но това си е мое мнение.
Много хора може да спорят с мен за достоверността на стиловите рамки или за факта, че във всяка една от категориите има изключения и ще бъдат напълно прави. Опитвам се да поставя някаква медиана и да усредня ситуацията с примери, с цел като се изключи конкретиката да се разбере идеята и смисъла. Този похват често се ползва в педагогиката и психологията.
Ако трябва да обобщя с едно изречение – разни хора, разни идеали. Нека всеки открие мястото си и да е щастлив със себе си и нещата, които харесва.