То ако трябва да е "силна мониторна система", малко човек почва да се чуди, има ли нужда от тая симулация фундаментално … щото "софтуерно" и "силно", според мен са малко оксиморон … нали ужким ползваме софтуер хем да не ни е толкоз силно, хем да не ни е толкоз тежко за носене? Ако ще го правим по трудния начин … ясна работата, няма да почвам пак тая тема, че ще я дълбаем за не знам си кой път.
Бих искал да кажа обаче от моите проби къде се дънят clean софтуерите за китара, от скромния ми опит:
Цялостно липсва обем - просто в областта на ниските среди, една голяма част от софтуерите, които съм ползвал са рехави … тия "мъде", които шеговите описваме на български ги няма и ми се е налагало я да ги докарвам от някое софтуерно камионче, я от някой компресор сложен преди ампа, я от два паралелно свирещи ампа … абе мъка като цяло, никак не е лесно да се издокара това. Най-лесния начин да се констатира е, че като ти зазвучи китарата в микса се губи веднага, ако не присъстват.
Липсва sustain - една от основните черти на ламповите ампове е приятната компресия на тона, резултираща в sustain … Ами отсъства, трябва да си го вадя от някакви външни компресори.
Липсват хармоници - пускам preset, ужким ми звучи като лампов амп, ама има нещо липсващо в цялата работа … някак си, не е вдъхновяващо да се свири, отделните тонове нямат собствен характер, не ми идват идеи, чува се нещо, ама какво баш, не е много ясно.
Независимо дали volume pot-а е на китарата е на 3 или на 10, саунда е един и същ, просто като сила на звука се различава … ами това няма нищо общо с ламповите усилватели, нали идеята е най-най-най-наааай първия gain control да ми e volume потенциометъра на китарата? Тъй наречения "sag", който е силно желан от китаристите и променя не само gain-а но и характера на тона, тотално отсъства. За мен качествената симулация на 10, примерно, ще е в режим на break-up и ще има лек крънч, а като намаля на 7, ще имам чиста китара, колкото и силно да удрям по струните. Ако е калпава и при 1 и при 10, си звучи еднакво.
Мaster/volume control-а на усилвателя просто volume knob, а не променя характера на усилвателя - това, което съм забелязал при калпавите симулации, е че дали ще си намаля канала от DAW или от master-а на виртуалния амп е едно и също … а не трябва да е така. Колкото по-усилено е "крайното стъпало", толкова повече обем и ниски среди излизат в китарния тон и се променя честотната и динамичната характеристика на сигнала, както и саунда става по-компресиран. Доколкотo съм чел тогава крайните лампи, трансофрматора и филтриращите кондензатори влизат в различни режими на работа и това оказава влияние върху цялостният звук на усилвателя.
Сигурно има и други детайли, но на пръв поглед се сещам за тези … и това само за clean.
Или ако трябва да обобщим с едно изречение: Clean guitar sound със софтуер не се прави лесно и на хората от Neural DSP трябва да им се свали шапка и да им се поклоним, защото проблемите, които описах по-горе, при тях отсъстват, да не говорим за изключително приятния и интуитивен потребителски интерфейс за работа.