Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Композирам вече от 7 години. Или поне се опитвам.  Трябват ми съвети по хармония - искам да се науча да композирам с повече хармония от 4 акорда. Всякакви съвети биха били от полза,в рамките на темата,разбира се. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Едва ли разбирам повече от теб, но преди седмица си чатих с един познат който е доста по-навътре и на въпроса ми как да създам композиция която няма център той спомена нефункционална хармония, като пример даде музиката на Ozric Tentacles

 

Направо копирам какво ми написа, надявам се и за теб е полезно:

 

 
При функционалната хармония има много каданси. Тя се върти около каданси. И създаване на гравитация между тоновете. Всеки тон иска да отиде някъде - например секундата иска да стане терца. Лийдинг тона да стане тоник.
 
А при нефункционалната хармония има друго нещо - там всяка нота си е стабилна и няма нужда да се движи нанякъде и няма каданси. Та този тип хармония помага много за "липсата на център"
 
Идеята е, че отделните акорди нямат функционална връзка.  В традиционната хармония всеки акорд е предпоставка за следващия - например доминантния акорд си иска след него да чуем тоника - докато тук няма такива неща - мажеш как ти падне. Като живописта в музиката е. Не че няма структура и че отпадат всякакви правила и пинизи - просто крайният резултат е по-близо до "липса на център"
 
- Значи постоянно модулираш?
 
Не. Пак си има тоналност - няма нужда да модулираш. Просто акордите нямат функционална връзка.
Акордите не се базират на терци и петици в тая хармония и не са стандартните мажорни, минорни и т.н. акорди - а по-скоро са техните най-изкелефирчени инверсии.
Edited by Tehanox

Share this post


Link to post
Share on other sites

Обикновено не давам мнения по подобни въпроси (в Интернет имам предвид), но в случая и по изключение:

 

В примера по горе има ясно изявен център, поне до към третата минута (не слушах по нататък)

 

Използваните  акорди имат връзка помежду си!

 

Няма изкелефирчени акорди

 

@

sonata_composer

 

Предвид че композираш отдавна, очевидно имаш интерес по въпроса. Чети повече (материали има повече от достатъчно) и експериментирай с прочетеното на инструмента, на който свириш. При възможност се запиши на уроци по теория.

 

Поздрави

 

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Не е необходимо да няма център, може и да смесиш функционална с нефункционална.

 

Ето доста по-широко обяснение на идеята:

 

Слушай този пример:

https://www.youtube.com/watch?v=JJ90ZT_JKCk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tehanox за съжаление не разбирам какво говори приятеля ти... Аз говоря за това да речем вместо квинти да имам квинта, терца, кварта, септима и то в рамките да речем на нечетен брой тактове. Тези примери не ми помагат с нищо. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

kolio_k Не мога да си позволя уроци на този етап. Чел съм хармония и съм се стремял да вкарвам повече хармония в писанията си. Също така имам познанияпомузикален анализ и оркестрация. Включая интрументознание. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Не съм виждал досега някой да употребява термина "non-functional harmony". Обикновено този похват се нарича "modal interchange" и се използва често във филмовата музика. Например: А maj - Eb maj; E maj - C maj; B min - D# maj etc. Мисля че подобни обяснения фунционираща-нефункционираща хармония са доста объркващи, за мен е доста по-лесно да хармонизираш два (три, пет) лада с една и съща тоника и просто да погледнеш кои акорди се различават, кои се дублират и да експериментираш прескачайки от един лад в друг по вкус. Започни с тризвучия (maj, min, dim, aug) в началото докато свикнеш. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Не съм виждал досега някой да употребява термина "non-functional harmony". Обикновено този похват се нарича "modal interchange" и се използва често във филмовата музика.

 

Може да ги разглеждаш и като подобни, но само до някъде, защото с нефункционалната хармония... се стига до там - че да не е необходимо да търсиш реално хармонизация.

 

Вид нефункционална хармония - пандиатонична

 

Pandiatonic music typically uses the diatonic notes freely in dissonant combinations without conventional resolutions and/or without standard chord progressions, but always with a strong sense of tonality due to the absence of chromatics.

 

Уикипедия:  https://en.wikipedia.org/wiki/Pandiatonicism

 

Общо взето описание на музиката на Игор Стравински

Edited by Tehanox

Share this post


Link to post
Share on other sites

Единственият съвет за използване на повече от четири акорда според мен е просто да започнеш да го правиш като следваща стъпка след теорията. Заздравяване на познанията по хармония и музикален анализ, слушане и четене на партитури би следвало да помогнат.

 

Изтегли си Theory of Harmony на Schoenberg, полезна за композитори. Дългите теоретични виждания на Шьонберг за функционирането на хармонията може да прескочиш, ако не те интересуват, но примерите по използване на акордите са по-важни в случая. Подходът е композиторски.

 

Modal interchange (смесване на ладовете) е различно от нефункционална хармония. При първото акордите продължават да имат тонална функция.

 

По втория пост в темата. Първо, той е неуместен и отива в друга посока, тъй като авторът не пита за атонална музика. Второ, освен абсурдна терминология на забавен каданс, налице е и друго: "как да се създаде музика без център" – "с нефункционална хармония, която пак си има тоналност". Това е нонсенс, защото тоналност значи наличие на център. Атоналната музика разбира се не използва функционална хармония, но нефунционалната хармония не означава непременно липса на център.

 

Нека Tehanox най-напред изясни музикалната теория и логиката в хармонията за себе си, преди да дава съвети на другите.

Share this post


Link to post
Share on other sites

По втория пост в темата. Първо, той е неуместен и отива в друга посока, тъй като авторът не пита за атонална музика. Второ, освен абсурдна терминология на забавен каданс, налице е и друго: "как да се създаде музика без център" – "с нефункционална хармония, която пак си има тоналност". Това е нонсенс, защото тоналност значи наличие на център. 

Нека Tehanox най-напред изясни музикалната теория и логиката в хармонията за себе си, преди да дава съвети на другите.

 

Прочети пак какво съм написал - хич не си ме разбрал.

 

Имам в предвид композиционен център - от типа на каданс, кулминация - на къде отива и се завръща самата ф-ма на композицията!

 

- А при нефункционалната хармония има друго нещо - там всяка нота си е стабилна и няма нужда да се движи нанякъде и няма каданси. Та този тип хармония помага много за "липсата на център"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Не искам спорове. Колкото до четенето на партитури, за съжаление ми е трудно. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Нека не се филмираме и оставим кадансите в киното. В музиката има каденци, климакс и неща като аугментация и диминуция, динамика, хармонично напрежение...

"Композиционен център" е претенциозно и семантично отвлечено словосъчетание.

 

Отново стигаме до дефицита на базисни теоретични познания и извода, че навярно би било полезно да се фокусираш първо там. (Tehanox)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Нека не се филмираме и оставим кадансите в киното. В музиката има каденци, климакс и неща като аугментация и диминуция, динамика, хармонично напрежение...

"Композиционен център" е претенциозно и семантично отвлечено словосъчетание.

 

Отново стигаме до дефицита на базисни теоретични познания и извода, че навярно би било полезно да се фокусираш първо там. (Tehanox)

Чета от английски теория - cadence си го преведох свободно и без да се замислям. При произнасяне на английски cadence звучи повече с отколкото ц. Исках да помогна с това което зная, не да съм върха на хранителната верига - не само че бъркам но и се уча.

Не видях друг да предлага нефункционална хармония като опция? 

 

 

Stravinsky explains the “short history” of harmony thus: “chords gradually abandoned their direct function of harmonic guidance and began to seduce with the individual splendors of their harmonic effects.”

“The contemporary ear demands a completely different approach to music.”

Finally, in 1969, recalling how composers were taught in his time, he also mentions lessons in harmony and immediately notes parenthetically: “consult a dictionary”—you’ll find this old-fashioned science there! Stravinsky even precisely dates the historical period when harmony existed—between the middle of the seventeenth and the middle of the nineteenth centuries.(4) Moreover, he adds, “before Bach no one wrote harmonically.”(5)

Edited by Tehanox

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sonata_composer Знаеш ли как да хармонизираш мажорна гама? Останалото от там нататък е лесно. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Той човекът не може още функционално да композира (по свои думи не може да излезе от рамката на три-четири акорда), ти го хвърляш на нефункционална хармония и Стравински :D Дет се вика - (български) Интернет форум...

 

На мен ми е интересно, макар и от чисто любопитство, как авторът е избрал да се именува sonata_composer - такъв иска да стане или вече е композирал сонати? :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Similar Content

    • By xaerial
      Здравейте Много ми е драго да анонсирам (надявам се да не дублирам тема) едно доста интересно събитие, което предстои идната седмица, а именно:
       
      THE WORLD OF VIDEO GAME MUSIC
      Светът на видеоигрите оживява в мултимедиен концерт с Оркестъра на Класик ФМ радио!
       
       
      Програма:
      WORLD OF WARCRAFT (комп. Neal Acree)
      STARCRAFT II (комп. Neal Acree)
      REVELATION (комп. Neal Acree)
      DIABLO III (комп. Neal Acree)
      OVERWATCH (комп. Neal Acree) 
      GEARS OF WAR 2 (комп. Steve Jablonsky)
      DIVINITY: ORIGINAL SIN 2 (комп. Борислав Славов)
      ASSASSIN'S CREED: ROGUE (комп. Елица Александрова)
      PRINCE OF PERSIA (комп. Пенка Кунева)
      UNCHARTED 2 (комп. Greg Edmondson)
      EVERYBODY'S GONE TO THE RAPTURE (комп. Jessica Curry) 
      MARIO + Rabbids Kingdom Battle ( комп. Grant Kirkhope)
      LORD OF THE RINGS Online (комп. Chance Thomas)
      CALL OF DUTY (комп. Jack Wall)
      VICTOR VRAN (комп. Георги Стрезов)

      Изпълнители:
      ОРКЕСТЪР НА КЛАСИК ФМ РАДИО
      Диригент: ЕЙМИ АНДЕРСЪН (САЩ)
      Гост–диригент: НИЙЛ АКРИЙ (САЩ)
      Гост-композитори: ПЕНКА КУНЕВА, БОРИСЛАВ СЛАВОВ, ЕЛИЦА АЛЕКСАНДРОВА, ГЕОРГИ СТРЕЗОВ
      Солист: ВЕСЕЛА ДЕЛЧЕВА 

      14 март 2018, зала "България", 19:30
      Събитието е част от цикъла "Музиката на Америка", организиран с подкрепата на Фондация "Америка за България".
      Билети на касата на "Кантус Фирмус" в зала "България" и онланй на Ticketsbg.com. 
      Цени на билети: 20 - 50 лв.

      Концертът „The World of Video Game Music“ е уникално събитие за България и повечето партитури ще прозвучат премиерно у нас. Изпълненията ще бъдат илюстрирани с прожекция на образи от игрите на голям екран в залата. Основният диригент Ейми Андерсън от САЩ е известна с работата си като музикален директор на концертната продукция „Legend of Zelda: Symphony of the Goddesses“. Тя е гостувала на пулта на редица елитни оркестри в цяла Европа, Канада, САЩ и Мексико. 
      На живо в залата ще присъстват петима композитори. Един от тях е Нийл Акрий, допринесъл за партитурите на World of Warcraft, Diablo III и редица други хитови заглавия. Той ще участва в концерта и като диригент на своите произведения. 
      Специално за събитието от Лос Анджелис ще пристигне и българката Пенка Кунева с много успешна кариера на композитор и оркестратор в Холивуд, музикален автор на играта Prince of Persia, включена в програмата.
      Още един български акцент в концерта ще бъде музиката от Divinity: Original Sin 2, отличена с няколко престижни награди за 2017 г., сред които Game of the Year от британското списание PC Gamer. Създателят на музиката Борислав Славов, който също ще присъства, е в авторския екип и на игрите Crysis 2 и Crysis 3, и е работил в сътрудничество с Ханс Цимер, Лорн Балф и др.
      Друго голям талант в българската гейм и филмова музика е Георги Стрезов, който ще се включи с един от последните си проекти - Victor Vran, която е разработка на Haemimont Games.
    • By concept
      Здравейте!
      Понеже не можах много да се ориентирам, бих искал да попитам, дали има форум/тема, където да се продава музика/композиции. Не знам към кого да се обърнза, затова и пускам тази тема.
      Поздрави! :-) 
    • By martin03451
      Здравейте,казвам се  Мартин на 15 от Бургас и се опитах да композирам една пиеса  ( така да я наречем) и съм в началото,ще ми кажете ли как се е получило според вас и какви са ми грешките и да продължавам ли? Понеже не можах да намеря как да кача снимка на ноти го направих в сайт ето линка : https://martinkr.alle.bg/ ОЧАКВАМ КОМЕНТАРИТЕ ВИ
    • By tekst_po_poruchka
      Искате ли да бъдете "Българския чичо Чарли"?
      Можете да композирате авторска музика за 20-секунден вокален (песенен) радио клип?
       
      Създавате ли продаващи мелодии?
      Например - лесно запомняща се музикална обвивка на рекламно послание? Покоряващ мини-хит, който слушателя веднага харесва и си припява (а всъщност запомня търговската марка)? Мелодия, която превръща поетичен продаващ текст в рекламна песен.
       
      Искате ли да бъдете "Българския чичо Чарли"?
      Търсим композитор на авторска музика за (много кратка) рекламна песен. Нарекохме желаният човек "Българския чичо Чарли" – сигурно сте гледали филма „Двама мъже и половина”, значи знаете защо. Вие ли сте? Можете ли да композирате авторска музика за 20-секунден вокален (песенен) радио клип?
       
      Рекламен композитор ли сте?
      Предложете ни Вашите условия за създаване на музика за рекламен клип:
      * Заявете Вашия интерес на tekstko@gmail.com, или на 0899 636 737 – Константин Димитров, копирайтър по проекта;
      * Ще получите писмено запитване за авторска музика - част от радио клип;
      * Клиентът, продуктът, марката и сценария на клипа са включени в запитването. Описани са и изискванията към музиката.
      Очакваме Вашата заявка.
       
      Ще имате необходимото, за да ни дадете Вашата авторска оферта.
      Освен, че ще Ви изпратим писмено запитване, сме готови да отговорим на всичките Ви допълнителни въпроси. А после ще очакваме Вашето предложение – цена, условия, срокове.
       
      Ще ни предложите ли музика, която да се пее по радиото?
×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.