Към съдържанието


Снимка

композиране

композитор композиране знания по композиране

  • Please log in to reply
58 отговора на тази тема

#1 sonata_composer

sonata_composer

    Ослушващ се

  • newbies
  • Pip
  • 27 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Sofia
  • Инструмент:пиано

Публикувано 22 април 2017 - 19:08

Композирам вече от 7 години. Или поне се опитвам.  Трябват ми съвети по хармония - искам да се науча да композирам с повече хармония от 4 акорда. Всякакви съвети биха били от полза,в рамките на темата,разбира се. 


има какво да видиш:
https://soundcloud.c...vlin-stanchev-2


#2 Tehanox

Tehanox

    Навъртащ се

  • Members
  • PipPip
  • 53 Мнения:

Публикувано 23 април 2017 - 16:35

Едва ли разбирам повече от теб, но преди седмица си чатих с един познат който е доста по-навътре и на въпроса ми как да създам композиция която няма център той спомена нефункционална хармония, като пример даде музиката на Ozric Tentacles

 

Направо копирам какво ми написа, надявам се и за теб е полезно:

 

 
При функционалната хармония има много каданси. Тя се върти около каданси. И създаване на гравитация между тоновете. Всеки тон иска да отиде някъде - например секундата иска да стане терца. Лийдинг тона да стане тоник.
 
А при нефункционалната хармония има друго нещо - там всяка нота си е стабилна и няма нужда да се движи нанякъде и няма каданси. Та този тип хармония помага много за "липсата на център"
 
Идеята е, че отделните акорди нямат функционална връзка.  В традиционната хармония всеки акорд е предпоставка за следващия - например доминантния акорд си иска след него да чуем тоника - докато тук няма такива неща - мажеш как ти падне. Като живописта в музиката е. Не че няма структура и че отпадат всякакви правила и пинизи - просто крайният резултат е по-близо до "липса на център"
 
- Значи постоянно модулираш?
 
Не. Пак си има тоналност - няма нужда да модулираш. Просто акордите нямат функционална връзка.
Акордите не се базират на терци и петици в тая хармония и не са стандартните мажорни, минорни и т.н. акорди - а по-скоро са техните най-изкелефирчени инверсии.

Този пост е редактиран от Tehanox: 23 април 2017 - 16:36


#3 kolio_k

kolio_k

    Неспасяем

  • VIP listed
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4029 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Plovdiv

Публикувано 24 април 2017 - 13:34

Обикновено не давам мнения по подобни въпроси (в Интернет имам предвид), но в случая и по изключение:

 

В примера по горе има ясно изявен център, поне до към третата минута (не слушах по нататък)

 

Използваните  акорди имат връзка помежду си!

 

Няма изкелефирчени акорди

 

@

sonata_composer

 

Предвид че композираш отдавна, очевидно имаш интерес по въпроса. Чети повече (материали има повече от достатъчно) и експериментирай с прочетеното на инструмента, на който свириш. При възможност се запиши на уроци по теория.

 

Поздрави

 

 


Николай Карагеоргиев http://nikolaik.ch

#4 Tehanox

Tehanox

    Навъртащ се

  • Members
  • PipPip
  • 53 Мнения:

Публикувано 24 април 2017 - 14:50

- Не е необходимо да няма център, може и да смесиш функционална с нефункционална.

 

Ето доста по-широко обяснение на идеята:

 

Слушай този пример:



#5 sonata_composer

sonata_composer

    Ослушващ се

  • newbies
  • Pip
  • 27 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Sofia
  • Инструмент:пиано

Публикувано 24 април 2017 - 17:16

Tehanox за съжаление не разбирам какво говори приятеля ти... Аз говоря за това да речем вместо квинти да имам квинта, терца, кварта, септима и то в рамките да речем на нечетен брой тактове. Тези примери не ми помагат с нищо. 


има какво да видиш:
https://soundcloud.c...vlin-stanchev-2


#6 sonata_composer

sonata_composer

    Ослушващ се

  • newbies
  • Pip
  • 27 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Sofia
  • Инструмент:пиано

Публикувано 24 април 2017 - 17:18

kolio_k Не мога да си позволя уроци на този етап. Чел съм хармония и съм се стремял да вкарвам повече хармония в писанията си. Също така имам познанияпомузикален анализ и оркестрация. Включая интрументознание. 


има какво да видиш:
https://soundcloud.c...vlin-stanchev-2


#7 trendkiller

trendkiller

    pirate

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 563 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Berkeley, CA
  • Инструмент:дръвце

Публикувано 24 април 2017 - 19:17

Не съм виждал досега някой да употребява термина "non-functional harmony". Обикновено този похват се нарича "modal interchange" и се използва често във филмовата музика. Например: А maj - Eb maj; E maj - C maj; B min - D# maj etc. Мисля че подобни обяснения фунционираща-нефункционираща хармония са доста объркващи, за мен е доста по-лесно да хармонизираш два (три, пет) лада с една и съща тоника и просто да погледнеш кои акорди се различават, кои се дублират и да експериментираш прескачайки от един лад в друг по вкус. Започни с тризвучия (maj, min, dim, aug) в началото докато свикнеш. 



#8 Tehanox

Tehanox

    Навъртащ се

  • Members
  • PipPip
  • 53 Мнения:

Публикувано 25 април 2017 - 01:40

Не съм виждал досега някой да употребява термина "non-functional harmony". Обикновено този похват се нарича "modal interchange" и се използва често във филмовата музика.

 

Може да ги разглеждаш и като подобни, но само до някъде, защото с нефункционалната хармония... се стига до там - че да не е необходимо да търсиш реално хармонизация.

 

Вид нефункционална хармония - пандиатонична

 

Pandiatonic music typically uses the diatonic notes freely in dissonant combinations without conventional resolutions and/or without standard chord progressions, but always with a strong sense of tonality due to the absence of chromatics.

 

Уикипедия:  https://en.wikipedia.../Pandiatonicism

 

Общо взето описание на музиката на Игор Стравински


Този пост е редактиран от Tehanox: 25 април 2017 - 01:44


#9 Steppenwolf

Steppenwolf

    0.775

  • Mods
  • 3223 Мнения:
  • Gender:Male
  • Инструмент:mind, keys, 

Публикувано 30 април 2017 - 17:50

Единственият съвет за използване на повече от четири акорда според мен е просто да започнеш да го правиш като следваща стъпка след теорията. Заздравяване на познанията по хармония и музикален анализ, слушане и четене на партитури би следвало да помогнат.

 

Изтегли си Theory of Harmony на Schoenberg, полезна за композитори. Дългите теоретични виждания на Шьонберг за функционирането на хармонията може да прескочиш, ако не те интересуват, но примерите по използване на акордите са по-важни в случая. Подходът е композиторски.

 

Modal interchange (смесване на ладовете) е различно от нефункционална хармония. При първото акордите продължават да имат тонална функция.

 

По втория пост в темата. Първо, той е неуместен и отива в друга посока, тъй като авторът не пита за атонална музика. Второ, освен абсурдна терминология на забавен каданс, налице е и друго: "как да се създаде музика без център" – "с нефункционална хармония, която пак си има тоналност". Това е нонсенс, защото тоналност значи наличие на център. Атоналната музика разбира се не използва функционална хармония, но нефунционалната хармония не означава непременно липса на център.

 

Нека Tehanox най-напред изясни музикалната теория и логиката в хармонията за себе си, преди да дава съвети на другите.


"Повечето хора по-скоро биха умрели, отколкото да помислят. Всъщност те го правят." — Бъртранд Ръсел


#10 Tehanox

Tehanox

    Навъртащ се

  • Members
  • PipPip
  • 53 Мнения:

Публикувано 01 май 2017 - 00:59

По втория пост в темата. Първо, той е неуместен и отива в друга посока, тъй като авторът не пита за атонална музика. Второ, освен абсурдна терминология на забавен каданс, налице е и друго: "как да се създаде музика без център" – "с нефункционална хармония, която пак си има тоналност". Това е нонсенс, защото тоналност значи наличие на център. 

Нека Tehanox най-напред изясни музикалната теория и логиката в хармонията за себе си, преди да дава съвети на другите.

 

Прочети пак какво съм написал - хич не си ме разбрал.

 

Имам в предвид композиционен център - от типа на каданс, кулминация - на къде отива и се завръща самата ф-ма на композицията!

 

- А при нефункционалната хармония има друго нещо - там всяка нота си е стабилна и няма нужда да се движи нанякъде и няма каданси. Та този тип хармония помага много за "липсата на център"



#11 sonata_composer

sonata_composer

    Ослушващ се

  • newbies
  • Pip
  • 27 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Sofia
  • Инструмент:пиано

Публикувано 01 май 2017 - 15:19

Не искам спорове. Колкото до четенето на партитури, за съжаление ми е трудно. 


има какво да видиш:
https://soundcloud.c...vlin-stanchev-2


#12 Steppenwolf

Steppenwolf

    0.775

  • Mods
  • 3223 Мнения:
  • Gender:Male
  • Инструмент:mind, keys, 

Публикувано 01 май 2017 - 15:19

Нека не се филмираме и оставим кадансите в киното. В музиката има каденци, климакс и неща като аугментация и диминуция, динамика, хармонично напрежение...

"Композиционен център" е претенциозно и семантично отвлечено словосъчетание.

 

Отново стигаме до дефицита на базисни теоретични познания и извода, че навярно би било полезно да се фокусираш първо там. (Tehanox)


"Повечето хора по-скоро биха умрели, отколкото да помислят. Всъщност те го правят." — Бъртранд Ръсел


#13 Tehanox

Tehanox

    Навъртащ се

  • Members
  • PipPip
  • 53 Мнения:

Публикувано 01 май 2017 - 17:59

Нека не се филмираме и оставим кадансите в киното. В музиката има каденци, климакс и неща като аугментация и диминуция, динамика, хармонично напрежение...

"Композиционен център" е претенциозно и семантично отвлечено словосъчетание.

 

Отново стигаме до дефицита на базисни теоретични познания и извода, че навярно би било полезно да се фокусираш първо там. (Tehanox)

Чета от английски теория - cadence си го преведох свободно и без да се замислям. При произнасяне на английски cadence звучи повече с отколкото ц. Исках да помогна с това което зная, не да съм върха на хранителната верига - не само че бъркам но и се уча.

Не видях друг да предлага нефункционална хармония като опция? 

 

 

Stravinsky explains the “short history” of harmony thus: “chords gradually abandoned their direct function of harmonic guidance and began to seduce with the individual splendors of their harmonic effects.”

“The contemporary ear demands a completely different approach to music.”

Finally, in 1969, recalling how composers were taught in his time, he also mentions lessons in harmony and immediately notes parenthetically: “consult a dictionary”—you’ll find this old-fashioned science there! Stravinsky even precisely dates the historical period when harmony existed—between the middle of the seventeenth and the middle of the nineteenth centuries.(4) Moreover, he adds, “before Bach no one wrote harmonically.”(5)


Този пост е редактиран от Tehanox: 01 май 2017 - 18:09


#14 trendkiller

trendkiller

    pirate

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 563 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Berkeley, CA
  • Инструмент:дръвце

Публикувано 01 май 2017 - 21:42

@sonata_composer Знаеш ли как да хармонизираш мажорна гама? Останалото от там нататък е лесно. 



#15 CyberGene

CyberGene

    Неспасяем

  • Mods
  • 3312 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:София
  • Инструмент:пиано

Публикувано 02 май 2017 - 12:28

^^ Той човекът не може още функционално да композира (по свои думи не може да излезе от рамката на три-четири акорда), ти го хвърляш на нефункционална хармония и Стравински :D Дет се вика - (български) Интернет форум...

 

На мен ми е интересно, макар и от чисто любопитство, как авторът е избрал да се именува sonata_composer - такъв иска да стане или вече е композирал сонати? :)







Also tagged with one or more of these keywords: композитор, композиране, знания по композиране

0 потребител(и) четат тази тема

0 потребители, 0 гости, 0 анонимни