Jump to content
Българският форум за музиканти

Ноти Или Таблатури


Stoil simeonov

Ноти или числа  

96 гласа

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Моля, впишете се или се регистрирайте, за да гласувате.

Recommended Posts

Много заинтригуван от вече масовото изпозване на така наречените таблатури (числа и цифри ,трансформирани от праговете на китарен гриф,заклещени във шестолиние ,еднакво на дебелина на пук на шестте струни:D ,реших да подведа по-задълбочено темата.

Много от наблюденията ми (не чак толкова:) във днешно време,ме карат да характеризирам няколко категорий еволюциониращи ,съвременни ,начинаещи китаристи като:

1.Започват уроци с ноти ,трансформират ги във таблатури и забравят нотите:.

2.Започват учението с таблатури и продължават натам.

3.Започват с ноти ,използват таблатури и се кланят и на двете.

4....и още много комбинаций ,които се досещате ~

 

Все пак не това е целта на проучването ,а по-скоро определянето и ,като информация на всички ни.Ето следните важни въпроси(по-скоро предразполагащи към анкета) :

 

1.Кои са минусите на таблатурите спрямо нотите?

 

2.Кои са плюсовете на таблатурите спрямо нотите?

 

3.В бъдеще ще изчезнат ли нотите?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нотите са универсален мултиплатформен музикален език. Могат да се четат и свирят и от цигулари, и от програмисти. Табулатурите са за бавноразвиващи се.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Няма да се съглася :) , табулатурите не са за бавноразвиващи, а просто за по мързеливите и не мотивираните от нас :D . Но без съмнение, работата с табулатури създава лоши навици в свирещия, води до непознаване на грифа и до незнание какво всъщност свирим. По този начин се прекъсва връзката между теорията и практиката на инструмента. Познавам доста хора, които свирят кадърно и единствения им проблем да свирят на сериозно професионално ниво е, че не работят свободно с нотен текст.

 

Наистина има много професионални китаристи, които не знаят нотите и все пак са станали известни заради други фактори. Но има и две малки подробности

 

1во. Обикновено същите свирят собствената си музика (или на групата си) и си научават парчетата по слух, като отделят нужното за това време. Такива музиканти, колкото и да са добри, не биха могли да вършат добре много неща при съвременните условия (студийна работа, свирене в чужди проекти с малко или никакви репетиции и тн)

 

2ро. Времената вече са други и летвата е по високо. Съвременните китаристи с амбиции вече учат в съответните музикални заведения, когато нещата се задълбочат или най малкото се самообразоват много сериозно и четат ноти, кой по добре, кой по зле, но на необходимото минимално ниво

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Кольо ме изпревари и каза горе - долу всичко, което и аз си мисля.

Ето какво правя аз : ако трябва да се прави някоя песен - сядам и я вадя по слух. Ноти в интернет за песни не винаги има, дори и да има, съм попадал на грешни. По - добре да седна и да я извадя - така хем се научавам да чувам хармония, хем си вадя солата, хем слушам и чувам и беквокалите. Таблатурите това не могат да ми го дадат.

Ако трябва да се свири някаква пиеса, дават ми я нотирана, таблатурите отново са вън от играта. Те не ми дават умението да чета ноти, камо ли да си редя пръстовката по грифа, а това е важно, защото ако човек ползва табове, свиква да му се дава наготово пръстовката, по която да свири. И после като му се наложи да свири по ноти, много бавно осмисля къде да си разположи фразата по грифа.

Таблатурите си имат приложение - ако сте начинаещ, който сяда един път седмично да свири за 1 час и искате да научите бързо някаква песен - ок. Само че после, ако решите да станете сериозен музикант, ще видите колко много имате да наваксвате и каква мечешка услуга сте си направили с тях. Поне при мен така стана.

Поздрави!

Редактирано от Vasil Pavlov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Просто е .. новака започва с таблитура .. учи ноти .. и си продължава само с ноти .. не е ли най добре така ?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Свирех 4 години класическа китара нон стоп само с ноти.Когато си взех електрическа за 2 месеца вече свирех с табулатури.Но вече 3 години по късно хвана ли класическата и видя ли ноти,веднага мога да ги изсвиря без проблем.Според мен основния проблем на табулатурите е че на тях не се виждат нотните трайности или знаците за алтерация.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^^ По-правилно и лесно е първо нотите, после таблатурата, въпреки че по мои впечатления много малко китаристи (на ел. китара) въобще не ползват ноти.

Аз лично ползвам таблатури вместо ноти и в последствие научих тоновете по грифа, защото свиря метъл и не пречи толкоз, а като си правя песните прилагам скали и прогресии, и успявам, дори и да съм куц в теорията. :rockon:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Напоследък се старая да вадя по слух и да ползвам ноти. Това поради гореизброените причини.

 

Табовете може да бъдат доста удобно средство за разясняването на някой труден пасаж - т.е. могат да представят подходяща пръстовка.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ще си позволя да доразвия казаното по-горе - нито нотите, нито таблатурите имат значение, а хората, които ги използват, целите, които си поставят тези хора, и самодисциплината им по пътя към тях.

 

Таблатурите могат да са много полезни: неизползването им все пак означава или изучаване на нотите, или развиване на слуха до определено ниво, а не всеки с музикален инструмент на света има нужда от горните умения за да постигне целите, които си е поставил.

Един начинаещ(с малко по-сериозно намерения от горния пример) едва ли има волята да седне и да пили до безкрайност често скучните упражнения, които са му нужни за усъвършенстване - отвреме навреме може да потърси таблатурка и да изкара някое рифче, да се изкефи и с нови сили да подходи към задачата(разбира се, тук има две НО-та - първо, това не е най-полезният начин, но за един начинаещ или един по-мързелив човек... :rockon:; второ - ако прекали с това, може да постави сериозен капан на собствения си път, както Васил Павлов до една степен каза, но отново - ако имаш самодисциплина и ясно съзнание къде отиваш, това едва ли ще е проблем)

 

Моето отношение в една дума - нищо лошо, НО И НИЩО ХУБАВО в таблатурите и нотите сами по себе си - всичко е в нас :thumbs_up:

 

\/

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Като стана въпрос за учене има едно нещо, дето учителите знаят как да го научат, измислят и приложат. Това е методиката за преподаване (обучение). Точно методиката е това, което прави баланса между скучното мотане на арпежи и мелодичната линия, между сухата теория и звука, не на последно място между нотите и табулатурите. Ако един ентусиаст без опит в музиката тръгне сам да открива топлата вода и колелото неминуемо и ествествено ще се насочи по пътя на най-малкото съпротивление. Този път, обаче, е само привидно лесен и къс. Всъщност не води далеч. Не случайно професията на учителя е с древни корени.

 

Накратко: Ако карате по методика с табулатури ви стискам палци. За останалите съм сигурен, че ще успеят.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ще успеят да какво? Стигнат крайната цел? Която е каква? Такава тема има бая голяма и в нея се е изписало много и не се стигна до консенсус, а някои хора пак си пишат глупости, явно от бързото им развитие.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Свиря на електрическа китара от 2 години и 3 месеца, а по сериозно от половин година. На уроци не съм ходил поради най-вече липсата на учители в моя регион, а и по други причини, въпреки че съм имал желание. За разучаването на песни ползвам изключително Guitar Pro, поради съчетаването в него на таблатури и ноти едновременно, а също и поради възможността за изсвирване на мелодиите което е доста голям плюс при разучаването на една песен според мен. От таблатурите много бързо добивам представа къде трябва да се пипа, а с прослушването и обраъщане внимание на нотните трайност, на паузите и така нататък, схващам как точно трябва да се изсвири мелоадията. Според мен това е най-лесният начин за научаване за един начинаещ китарист. Има доста голям проблем с намирането на точни таблатури обаче, и на почти всяка песен която уча добре сверявам таблатурата с песента на слух и правя поправки на места, което доста си тренира слуха. За сам човек учещ се без учител е много по-трудно според мен да учи нотите по грифа и да учи песните по ноти, вариантите да избере грешни пръстовки са далеч повече, и самото учене по този начин е доста по трудоемко, отнема много повече време, и за повечето хора не е толкова интересно. А за ученето по слух, освен при много редки случаи, е почти немислимо за начинаещ китарист, незанимавал се с музика до момента. Като цяло съм на мнение че няма лошо да се ползват таблатури заедно с нотите стига човек да обръща внимание какво точно свири и да знае поне основното от музикалната теория.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Пич, никой не живее в инкубатор => има начин без таблатури и редовни уроци при учител. :) На всичкото отгоре можеш да намериш сума ти школи и пр. , а за постановката съм чувал, че е правилно така, както ти е най-удобно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Има и комбинација на ноти со таблатури. Се пишуваат ритмичните вредности на нотите, само што место нотните глави се пишуваат бројките на праговите, и сето тоа се пишува во таблатура наместо во нотен систем. Така се пишувани книгите на Трој Стетина на пример. Така што тоа би можело да се смета како the best of both worlds. Но сепак, не само ритмичните вредности се важната работа кај нотите, туку тука е и вертикалната хармонска структура при градењето на акордите, како и воопшто движењето на мелодиската линија во хоризонтален поглед. Едноставно при таблатурите не може да има таква прегледност како кај нотите. Не може да биде исто на пример:

 

--5--8--7--4--

 

со

 

35431928.jpg

 

Барем за мене е така, можеби е прашање на навика. Ако треба истото да се транспонира, можам лесно да го сторам тоа бидејќи со нотите гледам интервали, додека со таблатурата пак треба малку да размислам. Истото тоа се однесува и за акордите. Едноставно се има повеќе преглед кон хармонските движења кога тие се претставени преку ноти.

 

Друга интересна работа е тоа што доколку се знаат нотите, може да се чита и музика која што и не е наменета конкретно за гитара. Како на пример, можат да се свират виолински етиди што е многу полезно за развивање на техниката. Помислете само на Ингви Мамлмстин. А пак да не зборуваме и за џез транскрипции, или пак за фолклорната музика.

Редактирано от Александар
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.