Jump to content
Българският форум за музиканти

Острене на длета и рендета и др.


Recommended Posts

Преди време си купих две ренденца(Марка RICO, около 20 лв. парчето), по-точно метални Jack Planes размер No.4 и No.5.

Помня, че когато ги взех ги пробвах, и бях изключително разочарован от резултата.

Онзиден обаче ги хванах и си изгубих няколко часа да им изравня добре основите и повърхността на онова масивното нещо вътре(не знам как се казва, на английски е frog). След това направих съвсем аматьорско наточване на ножовете с няколко шкурки(изцяло на ръка) и ги пробвах.

Е, честно казано, сега бяха светлинни години по-добре, като успях да ги наглася така, че да режат почти непрекъснати ивици от дървото(в случая една крива, тестова талпа бук, която искам да изравня с рендета, поради липса на абрихт, а и от интерес да се науча да работя с рендета).

Въпреки, че резултатът е драматично по-добър, мисля, че има какво да се желае още, както от "сетъпа" на рендетата, така и от заточването на ножовете.

Например, може би трябва да си направя/купя приспособление, което може да фиксира ъгъла, под който точа острието, както и да гарантира, че ще се получи съвсем право и правоъгълно острие. Сега режа с лекота ивици от бука с дебелина 0.1мм, а когато дебелината им е 0.2мм, тогава рендето започва да се запъва на места.

 

Също така, скоро мисля да се сдобия и с няколко майсторски длетца(сега имам едни не евтини фабрични, но не ги намирам за особено качествени, щом с острието на рендето (когато е извадено и си играя с него по разни непотребни дъски) постигам по-добри резултати).

 

Та.. във връзка с това, ще се радвам на всякаква информация затова, как да си доизкусуря не особено скъпите рендета, както и съвети относно качественото наточване на остриетата на рендета, длета, а може би дори фрезери, бургии, цигли и т.н.

Също ми е интересно и как се точат кривите остриета на някои специализирани рендета и длета.

Нямам добра техника на работене с длета и рендета, та подобна информация също ме интересува.

Ще съм много благодарен, ако споделите каквото сметнете за нужно, тук или на ЛС.

 

Благодаря предварително!

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Евтиме,вземи си машина най-добре,имах един колега (стар дърворезбар),който заточваше на обикновен шмиргел бургии и др. инструменти,то си трябва око и ръка да стане както трябва.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^+1 на шмиргел. С времето се добива добра прецизност при точенето, само че на различни, хора различно им се отдава... аз така и не стигнах до задоволително за мен ниво ,когато се опитвах.(работата ми е тясно свързана с дърводелство)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

шмиргел дрън дрън

 

Остриетата се заточват най добре на ръка върху точиларски камък.Бавно - камъка се мокри . Достига се качество като на бръснарско ножче.... но иска години стаж.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

^Вероятно си прав, но на шмиргел си става достатъчно добре за ренде... пък и значително по бързо, предполагам.

Редактирано от ultramega
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Точно така .Грубо се заточва на шмиргел за да се получи заточване с радиус(вдлъбнат).

Това е много важно за по нататъшното финно точене на камък.

За шмиргела трябва точна ръка и око,но може да се направят някакви водачи ,за да се спази ъгъла.

Абе за майстора няма невъзможни неща.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Когато ножове на рендета или резбарски длета се точат на шмиргел трябва да се внимава страшно много, защото поради невнимание или неопитност ножът може да се пренагрее и закалката да отиде по дяволите. Освен това след това е хубаво да се прегладят на фин точиларски камък или също вариант, който съм виждал е да се полират на диск, монтиран на оста на шмиргела, върху който е залепено кече и на него се нанася шлайфпаста. Дядо ми, който беше дърводелец точеше всички режещи инструменти от този тип първо на едно антично ножарско точило, чийто камък постоянно мокреше, а след това на фин точиларски камък (който наричаше белгия) също полят с вода.

Вариантите са толкова колкото са и хората, които се занимават с това. Смятам, че методът, който използваше дядо ми е правилен от гледна точка на това, че ножът не се нагрява. Той придържаше ножовете на ръка, като само за ножовете на абрихта си беше правил едно приспособление, с което да подравни леко ножовете на шмиргела ако по тях има изкъртено, след което следваше вече описаната от мен процедура.

Тук, из Габрово има доста фирми, които се занимават професиомално с източване на такива инструменти на доста прилични цени. Сигурен съм, че и в София има такива (така де, след като в забутан град като Габрово са в изобилие)

Успех!!!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Точно така .Грубо се заточва на шмиргел за да се получи заточване с радиус(вдлъбнат).

 

А при рендетата, този вдлъбнат радиус не е ли нежелателен(тъй като скосената част на ножа е обърната към дървото)?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Този въпрос не съм си го задавал.Доверявам се на опита на мой роднина дърводелец и на моя опит ,който е поне 35 годишен.

Всички нови качествени рендета и длета,които съм виждал са били така наточени.

Много по лесно и повече пъти може да се донаточват на "билгия" или "арканзас"-специален камък за фино заточване.

Ако е прав отдолу ножа при фино заточване винаги режещия връх ще се заобля и няма да е ефективен.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За свредлата си има специални приспособления, които да ти направят затиловането точно по винтовата линия, а и върха на свредлото да е точно в центъра и да има максимално малка площ, т.к. то реално не реже , а мачка материала. Иначе шлосерите имитират тази процедура, но на ръка... но колкото и точна ръка и око да имат не могат да го направят като машината.

Остриетата на длетата можеш да ги заточиш в някоя фабрика на плосък шлайф (заточна), но обикновено от високите обороти и трудното охлаждане режещият ръб прегаря.

Затова най- добре в дом. условия- както е обяснил Мефистофел- на ръка върху фин абразивен камък- камъка е неподвижен на масата, а ти търкаш върху него резеца с кръгови движения. Вместо вода мокри камъка с нафта, газ за горене, спирт и т.п.- водата е агресивна към метала.

Метчици и пили пък се точат като ги подържиш в концентрирана азотна киселина известно време.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Метчици и пили пък се точат като ги подържиш в концентрирана азотна киселина известно време.

Как точно точи тази киселина?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Момчета ,тук ще намерите доста неща за инструментите и материали за заточване,както и идеи за приспособления.

http://www.dick.biz/dick/page/homepage/detail.jsf

 

Това не е просто каталог а си е направо учебник...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Как точно точи тази киселина?

При пилите разгражда материала който се натрупва между зъбите, по-скоро е почистване, а не заточване.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.