Jump to content
Българският форум за музиканти

Импровизация


Recommended Posts

Сега и ако обсъдим кои тонове са грешни и кои не :cheers2:

 

Аз имах удоволствието да посещавам уъркшоп на М. Брекър, а и много записи му слушах(слушам), човекът си свиреше отвън толкова убедително и майсторски, че анализирано по обичайния начин, би излязло, че свири грешно на едно 20 процента. Даже си спомням имаше една тема (Suspone) мисля, че се казваше, където през цялото време Ато е с половин тон нагоре от хармонията (Ритъм чейндж в Bb, а темата върви в :greenangel:. В едно парче на Мелдау, ми отне 5 минути за да ми направи впечатление, че е в 7/8 вместо в 4/4, пичовете го свириха толкова органично и красиво и без ни най малък намек, за дразнещата ме, откровена пулсация тип ТА,ТА,ТАА , ТА,ТА,ТААА и подобните и. А парчето беше ,на всичкото отгоре стандард, който съм свирил 100ци пъти

 

Аз , от такива хора, като споменатите от Този, вече отдавна се убедих ( разбира се лично мнение), че е важно най вече как свириш, защото какво, всеки ( та даже и аз ), може да назубри, след това идва истинското свирене и там си личи от кои дървета, какви свирки ще станат :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 36
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Според мен не е много коректно да се сравнява композиция и импровизация, поради простата причина, че при композицията всякакви обрати, модулации и т.н. са предварително намислени и се прилагат върху всички инструменти в композицията, докато при импровизацията макар да има опити за едновременно импровизиране на всички инструменти, то тя основно си остава в рамките на един солиращ музикант, свирещ върху предварително зададена хармонична схема (с импровизирани рехармонизации и т.н., но въпреки всичко оставащ до голяма степен в схемата). Това задава и различното звучене, усещане, настроение, които пресъздават композициите vs импровизационната музика. За мен това е сравняване на круши и ябълки. Няма по-добро и по-лошо. Естествено, във всяка от двете области има и големи изключения, вече бяха споменати някои имена. (Кийт Джарет често прави сериозни полифонични импровизации, които звучат като доста добре намислена композиция, но всъщност Бах самият е импровизирал фуги навремето по същия начин и доста от днешните му произведения са родени като чиста импровизация). За съжаление много силно се съмнявам един симфоничен оркестър да хване и да изимпровизира нещо с качествата на симфония на Брукнер, Малер, Бетовен, Брамс...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Съгласен съм, добре си го написал, Евгени. Цялото сравняване improvisation VS composition за мен е една проядена от дървояди философщина, с която не бих искал да си губя времето. :icon_shithappens:

 

Грешните тонове и дали има такива... Всичко зависи от звученето, което установиш, от фразите. "Няма грешни тонове, има недобре подбрани такива."

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Класическите музиканти нямат необходимата подготовка за да импровизират по този начин.

 

При импровизацията също всичко е предварително отработено по един или друг начин през годините.

Един стар музикант едно време казваше - не можеш да изсвириш нещо което не си свирил преди - сега го разбирам.

Импровизацията е като множество малки композиции които изпълнителя решава как да подреди.

Импровизацията вклюючва скали (гами,ладове), диатонични интервали (секунди,терци,кварти...), диатонични тризвучия, диатонични четиризвучия, диатонични пентатоники, интервални клъстери, хроматизми, патерни, секвенции, каденци; и всичко това трябва предварително да се отработи за да може да бъде използвано в комбинация едно с друго при импровизирането. Освен механично (мускулно) и визуално (на инструмента - пръстовки) тези средства трябва да се запомнят и слухово за да могат да бъдат разпознавани. Това си изисква една солидна подготовка - не става просто ей така.

В джаза при солирането на определен инструмент, ритъм секцията (акомпаниращите) също импровизира. Тяхната импровизация е не по малко важна и съществена включвайки всички горе споменати мелодични и хармонични средства и ритъм. Всеки един от акомпаниращите може да повлияе и промени посоката на солото на импровизиращия.Тоест всички импровизират заедно. Когато солов инструмент (сакс) не свири той продължава да участва в музицирането слушайки внимателно какво другите свирят като по този начин пази формата на парчето и следи в каква посока отива импровизацията за да може да я продължи адекватно и по този начин да и придаде форма на цялостна композиция. Солиста би трябвало да изгражда солото си около основната мелодия правейки вариации на мелодията - ако приемем че мелодията е темата за разговор , то солото е разсъждения по темата.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Класическите музиканти следват и интерпретират мисълта на един човек - композитора. При джазовата импровизация всеки следва всеки.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето ми една импровизация -> Наше бас видео вместо да пиша какво мисля отново.

Приятно слушане :icon_shithappens:

 

Забравих да кажа ако някой се чуди как да започне - в До минор е :punk_guitar:

Редактирано от ...taka li e? - a taka.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А така. Говори ми със звук, че да те разбера. Солото ти е :icon_shithappens:

И умалените арпежи и те са ти :punk_guitar:

И певицата е :)

И барабаниста е :coolp:

Абе въобще :coolp:

 

Представям си темата на парчето каква е .....

Редактирано от Tozi
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Класическите музиканти следват и интерпретират мисълта на един човек - композитора. При джазовата импровизация всеки следва всеки.

 

Да, точно затова нещата са изцяло несъпоставими и е безсмислено да се говори за това кое е по-добро. Полученият резултат е коренно различен в двата случая, по-важно е да е качествен. А качествен резултат е този, който доставя удоволствие и на публиката, и на изпълнителите.

 

(Може и само на изпълнителите, като с някои "бас-сола", например).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И барабаниста е ;)

 

Представям си темата на парчето каква е .....

 

^благодаря :cheers2:

 

А ето го и цялото парче, ако на някой му е интересно. С него завършихме концерта тогава.

линк ->

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Сайбер никой не е казвал кое е по-добро. Просто съпоставяме и търсим прилики и разлики.

На мен лично всичко ми харесва ако е добре направено. Даже бас солото на А така.

 

Бай Филди бравос - извади "ЧУП" каса.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аха. Аз лично не съм използвал никоя от споменатите думи (май че). Просто такова твърдение може да направи човек който не е запознат с това за което говори. Това в смисъл на кое е по- добро импровизацията или написаната музика. В смисъла ,че импровизацията не може да бъде толкова добра колкото написаната музика - не съм съгласен и вече обясних защо.

 

Аха сега видях - импровизацията на някои е по-добра от някои писани неща. Именно. Обратното също важи.

Редактирано от Tozi
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Въпреки това, аз пак си мисля, че добрата спонтанна импровизация е като настроението - можеш ли винаги да си весел?

Следователно, ако разказваш майсторски виц (импровизираш с хватки) - можеш!

Ама все пак сме хора - различни неща ни се въртят в главите за да сме 100% спонтанни на макс.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.