Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено

Сега и ако обсъдим кои тонове са грешни и кои не :cheers2:

 

Аз имах удоволствието да посещавам уъркшоп на М. Брекър, а и много записи му слушах(слушам), човекът си свиреше отвън толкова убедително и майсторски, че анализирано по обичайния начин, би излязло, че свири грешно на едно 20 процента. Даже си спомням имаше една тема (Suspone) мисля, че се казваше, където през цялото време Ато е с половин тон нагоре от хармонията (Ритъм чейндж в Bb, а темата върви в :greenangel:. В едно парче на Мелдау, ми отне 5 минути за да ми направи впечатление, че е в 7/8 вместо в 4/4, пичовете го свириха толкова органично и красиво и без ни най малък намек, за дразнещата ме, откровена пулсация тип ТА,ТА,ТАА , ТА,ТА,ТААА и подобните и. А парчето беше ,на всичкото отгоре стандард, който съм свирил 100ци пъти

 

Аз , от такива хора, като споменатите от Този, вече отдавна се убедих ( разбира се лично мнение), че е важно най вече как свириш, защото какво, всеки ( та даже и аз ), може да назубри, след това идва истинското свирене и там си личи от кои дървета, какви свирки ще станат :D

  • Отговори 36
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Отговорено

Според мен не е много коректно да се сравнява композиция и импровизация, поради простата причина, че при композицията всякакви обрати, модулации и т.н. са предварително намислени и се прилагат върху всички инструменти в композицията, докато при импровизацията макар да има опити за едновременно импровизиране на всички инструменти, то тя основно си остава в рамките на един солиращ музикант, свирещ върху предварително зададена хармонична схема (с импровизирани рехармонизации и т.н., но въпреки всичко оставащ до голяма степен в схемата). Това задава и различното звучене, усещане, настроение, които пресъздават композициите vs импровизационната музика. За мен това е сравняване на круши и ябълки. Няма по-добро и по-лошо. Естествено, във всяка от двете области има и големи изключения, вече бяха споменати някои имена. (Кийт Джарет често прави сериозни полифонични импровизации, които звучат като доста добре намислена композиция, но всъщност Бах самият е импровизирал фуги навремето по същия начин и доста от днешните му произведения са родени като чиста импровизация). За съжаление много силно се съмнявам един симфоничен оркестър да хване и да изимпровизира нещо с качествата на симфония на Брукнер, Малер, Бетовен, Брамс...

Отговорено

Съгласен съм, добре си го написал, Евгени. Цялото сравняване improvisation VS composition за мен е една проядена от дървояди философщина, с която не бих искал да си губя времето. :icon_shithappens:

 

Грешните тонове и дали има такива... Всичко зависи от звученето, което установиш, от фразите. "Няма грешни тонове, има недобре подбрани такива."

Отговорено

Класическите музиканти нямат необходимата подготовка за да импровизират по този начин.

 

При импровизацията също всичко е предварително отработено по един или друг начин през годините.

Един стар музикант едно време казваше - не можеш да изсвириш нещо което не си свирил преди - сега го разбирам.

Импровизацията е като множество малки композиции които изпълнителя решава как да подреди.

Импровизацията вклюючва скали (гами,ладове), диатонични интервали (секунди,терци,кварти...), диатонични тризвучия, диатонични четиризвучия, диатонични пентатоники, интервални клъстери, хроматизми, патерни, секвенции, каденци; и всичко това трябва предварително да се отработи за да може да бъде използвано в комбинация едно с друго при импровизирането. Освен механично (мускулно) и визуално (на инструмента - пръстовки) тези средства трябва да се запомнят и слухово за да могат да бъдат разпознавани. Това си изисква една солидна подготовка - не става просто ей така.

В джаза при солирането на определен инструмент, ритъм секцията (акомпаниращите) също импровизира. Тяхната импровизация е не по малко важна и съществена включвайки всички горе споменати мелодични и хармонични средства и ритъм. Всеки един от акомпаниращите може да повлияе и промени посоката на солото на импровизиращия.Тоест всички импровизират заедно. Когато солов инструмент (сакс) не свири той продължава да участва в музицирането слушайки внимателно какво другите свирят като по този начин пази формата на парчето и следи в каква посока отива импровизацията за да може да я продължи адекватно и по този начин да и придаде форма на цялостна композиция. Солиста би трябвало да изгражда солото си около основната мелодия правейки вариации на мелодията - ако приемем че мелодията е темата за разговор , то солото е разсъждения по темата.

Отговорено

Класическите музиканти следват и интерпретират мисълта на един човек - композитора. При джазовата импровизация всеки следва всеки.

Отговорено (Редактирано)

Ето ми една импровизация -> Наше бас видео вместо да пиша какво мисля отново.

Приятно слушане :icon_shithappens:

 

Забравих да кажа ако някой се чуди как да започне - в До минор е :punk_guitar:

Редактирано от ...taka li e? - a taka.
Отговорено (Редактирано)

А така. Говори ми със звук, че да те разбера. Солото ти е :icon_shithappens:

И умалените арпежи и те са ти :punk_guitar:

И певицата е :)

И барабаниста е :coolp:

Абе въобще :coolp:

 

Представям си темата на парчето каква е .....

Редактирано от Tozi
Отговорено
Класическите музиканти следват и интерпретират мисълта на един човек - композитора. При джазовата импровизация всеки следва всеки.

 

Да, точно затова нещата са изцяло несъпоставими и е безсмислено да се говори за това кое е по-добро. Полученият резултат е коренно различен в двата случая, по-важно е да е качествен. А качествен резултат е този, който доставя удоволствие и на публиката, и на изпълнителите.

 

(Може и само на изпълнителите, като с някои "бас-сола", например).

Отговорено
И барабаниста е ;)

 

Представям си темата на парчето каква е .....

 

^благодаря :cheers2:

 

А ето го и цялото парче, ако на някой му е интересно. С него завършихме концерта тогава.

линк ->

Отговорено

Сайбер никой не е казвал кое е по-добро. Просто съпоставяме и търсим прилики и разлики.

На мен лично всичко ми харесва ако е добре направено. Даже бас солото на А така.

 

Бай Филди бравос - извади "ЧУП" каса.

Отговорено (Редактирано)

Аха. Аз лично не съм използвал никоя от споменатите думи (май че). Просто такова твърдение може да направи човек който не е запознат с това за което говори. Това в смисъл на кое е по- добро импровизацията или написаната музика. В смисъла ,че импровизацията не може да бъде толкова добра колкото написаната музика - не съм съгласен и вече обясних защо.

 

Аха сега видях - импровизацията на някои е по-добра от някои писани неща. Именно. Обратното също важи.

Редактирано от Tozi
Отговорено

Въпреки това, аз пак си мисля, че добрата спонтанна импровизация е като настроението - можеш ли винаги да си весел?

Следователно, ако разказваш майсторски виц (импровизираш с хватки) - можеш!

Ама все пак сме хора - различни неща ни се въртят в главите за да сме 100% спонтанни на макс.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.