Jump to content
Българският форум за музиканти

Въпрос за един септакорд


Recommended Posts

Imaginary Chords са акордите от песента на Evanescence - Imaginary :greenball:

 

Лафа е, че когато импровизираш в/у нещо без хармонична подложка, си представяш че свириш в/у дадени акорди, които реално са само в главата ти.

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 64
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Имагинерните акорди би трябвало да са тези, които само си ги представяме.

Иначе, всичко с три различни тона е акорд, независимо какви са те. Не е нужно да е по терци. Тази "изгъзица" важи само до Романтизма включително и става неадекватна по-късно. Затова е по-удобно и изобщо да не я споменаваме. А сме говорили и за двузвучията, които са дефакто непълни акорди и пак могат да изпълняват функция.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В случая се репетираше с малък 'биг' бенд до болка познат стандарт, подобен на споменатите Misty и Unforgettable (не помня, но може и да е бил дори един от тях). И коментарът беше от рода, че "... това не е терцова (tertian) хармония, ами имагинерни (imaginary) акорди..." За да не покажа какъв съм лаик, не попитах какво значи, но останах с впечатление, че е стандартен термин точно за такъв случай...

 

Както и да е - @Stone е прав, че терцовото схващане за акордите е наистина оставено на историята, а днес всеки свири каквото си му звучи (и вика "па-па-па", а даже понякога ходи като патка и вика "бау-бау" :P както става в битоналните и поли-тоналните аранжименти)...

Редактирано от Бицев
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хих ясно. Не е термин. Израз. Някой от бенда се е издънил. :P

Нещо като : "какви са тея говна дето ги свириш?" примерно.

Или изрази като "звучи сладко" "корни (царевично)" хехе....

Редактирано от Tozi
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравейте! Имам един въпрос, който задавам от чисто любопитство. Докато изучавах видовете септакорди ( до момента знам как се образуват доминантен, мажорен, минорен, полунамален(?) (half-diminished) и намален(?) (fully-diminished)) ми направи впечатление, че с мажорно тризвучие могат да се образуват два вида септакорди - доминантен, като се добави минорен седми и мажорен съответно, като се добави мажорен седми интервал. С минорно тризвучие(+ минорен седми) обаче се образува само минорен септакорд . Та въпросът ми е - има ли такъв септакорд, който се образува от минорно тризвучие + мажорен седми интервал и ако да, как се нарича?

 

П. П. На мен ми звучи малко, като намален :greenangel:

 

Да има, нарича се Минор 7+ - например в до - Сm7+ = до - миb - сол - си

Давам пример за хватка на китарата на акорд Аm7+ на първа позиция (ако го построиш по терци става: ла - до - ми - сол#):

 

--0-------------------

--1-------------------

--1-------------------

--2-------------------

--0-------------------

--X-------------------

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

2. Защо само умаления акорд от всички септакорди няма мажорна септима? И ако приемем, че акорд се строи на големи/малки терци, то защо има акорд с умалена секунда, като този (C, E, G#, Bb)? И щом има такъв - какъв е проблема да има и умален с мажорна септима? Защо голяма секунда "ДА" - чиста кварта "НЕ"?

 

Тук няма умалена секунда, а умалена терца - G# - Bb.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не е зле да се преглежда какво е писано в темата. Вече има отговор на въпроса, и то няколко.

 

Иначе, всичките тия акорди си спадат към терцовата хармония.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тук няма умалена секунда, а умалена терца - G# - Bb.

Мерси за поправката! :greenangel:

Хардуерна грешка - сори! Но въпреки нея, пак се разбира за какво говоря - а именно теоремата, че всичко, което не е построено на малки/големи терци не е акорд, а съзвучие/многозвучие. Както и че двузвучието може да влезе във функцията на акорд, само благодарение на мозъка ни, но това е субективно, тъй като двузвучието е интервал, а към него могат да се прибавят различни тонове (освен, тези които ни звучат в главата), които реално биха могли да променят цялата функция - така, че както си представяне ние, е дръг въпрос. Пример с каденца:

C, E, G

C, F, A

D, F, B

C, E, C (тук си представяме тоника, но абсолютно реална ситуация е лъжлива тоника, с прибавен тон Ла - дори и само за да си го представим)

Друг може да си представи и увеличен акорд...

 

А относно Cm7+ малко е объркващо, защото често + се ползва за означение на увеличен акорд (или за #5)

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Но въпреки нея, пак се разбира за какво говоря - а именно теоремата, че всичко, което не е построено на малки/големи терци не е акорд, а съзвучие/многозвучие.

 

По тази логика - обръщенията на септакордите не са акорди, нали?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чувал съм между пианист и бенд-лидер (аранжор) да споменават imaginary chords когато се свиреше едно подобно място

в повечето книжки съм го срещала като рехармонизация...не знам доколко се покриват напълно като термини обаче.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не теорема , а аксиома :greenangel:

 

И гласи нещо от типа на

 

Съзвучие от едновременно звучащи три или повече тона, които са или могати да бъдат наредени по терци, се нарича акорд

 

 

Цитирам по някакви далечни спомени от преди 20 и повече години. Иначе това , разбира не е вярно, но като за времето и мястото, елементарната теория на Хаджиев се примеаше за чиста монета

 

П.С. Между другото какво е imaginary chords, някой може ли да даде пример за такива?

Редактирано от kolio_k
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето това ми попадна току що в notreble.com:

 

Imaginаry chords: any number of chord progressions derived from a harmonic environment without violating its essential function of being a “tonal center,” or “key” as in “key of…’x’.”

The musicians on the “So What” recording used the superimposition of some of these “imaginary” chords at some point(i.e.the first 2 "A" sections), not in any particular sequence.

В този смисъл, продължава статията, не е "истинска" рехармонизация-нямаме заместване на тоналния център(или както се казва на бг :greenangel: )

Редактирано от Viara Ivanova
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^^^^^ Акордът и той функционира благодарение на мозъка ни. Няма мозък - няма ни акорд, ни функция! :greenangel:

 

Виж ти, сега имало "истинска" и "неистинска" рехармонизация. Етикети колкото щеш.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аха, значи нещо като хроматични апроуч акорди. Те биха могли да имат теоретично обяснение, но никой просто не се занимава ( а и не е нужно ), просто акомпаниращите ги слагат машинално при нужда. Особено често при парчета от типа на So What.

 

Мерси, не знаех термина

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето линк към целия материал. Не са апроуч акорди.

 

http://www.notreble.com/buzz/2009/12/07/op...aginary-chords/

 

На мен лично такова определение ми се струва пълна глупост. Може би термина е популярен в UK. Не съм чувал досега американец (било то музикант или аранжор) да го ползва. В chord-scale theory на базата на която се обяснява джаза скалата и акорда е едно и също нещо - едното произлиза от другото и обратно т.е. в модални парчета като споменатото Dm Em Fmaj7 G7 Am Bm7b5 Cmaj7 = Dm т.е всеки един от тези акорди произлиза от ре дорийски лад - скалата която се използва в случая върху ре минор и може да бъде изсвирен върху ре минор създавайки по този начин движение и подчертавайки разширенията (цветовете- 9,11,13) на акорда. А7 си е чиста странична доминанта (благодаря на Стоун че ме отвори как се казва на български) или доминантата за ре минор.

Може би се има предвид че тези акорди не ги пише а пише само ре а те се подразбират. По тази логика целия джаз е imaginary понеже се пише едно а се подразбира всичко останало - замени, обращения на акорди, свирене отвън и т.н.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.