Jump to content
Българският форум за музиканти

Въпрос за един септакорд


Recommended Posts

Здравейте! Имам един въпрос, който задавам от чисто любопитство. Докато изучавах видовете септакорди ( до момента знам как се образуват доминантен, мажорен, минорен, полунамален(?) (half-diminished) и намален(?) (fully-diminished)) ми направи впечатление, че с мажорно тризвучие могат да се образуват два вида септакорди - доминантен, като се добави минорен седми и мажорен съответно, като се добави мажорен седми интервал. С минорно тризвучие(+ минорен седми) обаче се образува само минорен септакорд . Та въпросът ми е - има ли такъв септакорд, който се образува от минорно тризвучие + мажорен седми интервал и ако да, как се нарича?

 

П. П. На мен ми звучи малко, като намален :(

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 64
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

:( има, казва се minor/major 7th

иначе diminished/ half-diminished се превеждат като умален/полуумален на български доколкото знам :P

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ивелине, това последното е за говорилня:)

Не обърквай човека с бъзици!

 

"Та въпросът ми е - има ли такъв септакорд, който се образува от минорно тризвучие + мажорен седми интервал и ако да, как се нарича?"

 

Аз също наричам този септакорд "минор с мажорна 7-ма" = m(maj7), скалата е мелодичен минор.

 

Влад

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Минорно-мажорен септакорд, а може и минорно-голямо четиризвучие. Той е и по-нестабилен в сравнение с мажорния и минорния септакорди, защото при тях има две квинти в общата им интервалова структура, а при този има само една - в рамките от терца до септима е заключено увеличено тризвучие и то носи този ефект.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз също наричам този септакорд "минор с мажорна 7-ма" = m(maj7), скалата е мелодичен минор.

Това като отричане на (би)хармоничната ли го казваш? :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Минорно-мажорен септакорд, а може и минорно-голямо четиризвучие. Той е и по-нестабилен в сравнение с мажорния и минорния септакорди, защото при тях има две квинти в общата им интервалова структура, а при този има само една - в рамките от терца до септима е заключено увеличено тризвучие и то носи този ефект.

 

^ :)

 

Виждал съм го отбелязан и като minmaj7 из разни ноти. Става дума все за същия акорд.

Добре ще е, ако по-активните музиканти споменат и няколко песни, където той се ползва на по-ключови места, та да е съвсем пълно обяснението, с примери :).

Между другото, как се отбелязва той в по-професионално написани ноти(така и не научих добре значенията с +, - и т.н., които май се ползват по-често от тези, с които аз се оправям добре).

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@Ивелин:

Може скалата да е и би, но човека пита за акорда.

И аз не трябваше да го обърквам с тези скали.

 

Ето един музикален пример:

 

harlemnocturne.png

Редактирано от Vlad
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря на всички за изчерпателните отговори.

@Ивелин

Абе, не знам - на мен нито на мажорен нито на минорен ми завръща ;)

@Евтим

Май се означава с m/M7 , но не съм сигурен.

 

В този ред на мисли, би трябвало да има и два вида Aug7. Те пък как се наричат/означават?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хубав пример от Vlad, тук акордът има линеарен характер, т.е. произлиза от гласоводенето. Къде се среща този акорд като тонически? Не е трудно да се досети човек, че най-вече в джаза. A G7+ или Gaug7 ще рече доминантсептакорд с увеличена квинта.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

в рамките от терца до септима е заключено увеличено тризвучие и то носи този ефект.

 

Наистина е така. Докато си го свирех забелязах, че всъщност това е първа инверсия на увеличено тризвучие, може би както ти казваш "заключено". Ето един пример:

Em/M7

E, G, B, Eb

 

G, B, Eb -> Eb, G, B

[Eb, G] - m3

[Eb, B] - Aug5

=> Eb, G, B е EbAug.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Примера на Stone е за единия вариант, за който питаш: (ще пиша в До)

C, E, G#, Bb

 

Другия е с голяма септима: C, E, G#, B

Записва се: Cmaj7(#5)

и най-добре се връзва към третото обръщение на мелодичния минор:

C, D, E, F#, G#, A, B

 

п.п. Сега вероятно ще питаш и за умаления септакорд с мажорна септима - няма такъв, защото последния интервал в него е кварта и излиза от терцовото строене на акордите (дори и да го погледнеш като увеличена терца, пак си звучи като кварта), но пък никой не те спира да го свириш! ;)

Както и увеличения-доминантов има умалена терца в края, което реално е голяма секунда (и на мен лично ми е странно)...но ето, че се е наложил като акорд в джаза и не само.

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Плюсчето докарва много главоболия на младите музиканти, защото често го мислят, като 7+, +7, maj7 и какво ли още не. А реално + се отнася до 5-тата степен. И за това избрах най-ясното записване, за да няма допълнителни питанки ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.