Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано (Редактирано)

Почнах да чертая по новия проект, до 7-8 години все ще го довърша.

Комбо за ел. китара, лампово (или евентуално хибридно), с 5 канална тонкорекция.

За начало се чудя кои да са честотите на корекция (може би като на някое камионче). Давайте предложения 🙂

Следваща стъпка е да намеря фирма за лазерно рязане, където освен рязане и огъване на абкант, да могат да ми гравират с лазер надписите на лицевия панел.

Искам да си спестя занимаване и ходене за прахово, ситопечат и т.н. Шаси от черна стомана, гравирани надписи, пръснато с прозрачен лак и толкова.

Фирмата при която поръчвам неща за лазер абкант не могат да го направят. Имат мини лазер за гравиране, на който правят малки табелки от тънка ламарина и там няма да стане.

Та ако знаете някое място, пишете в темата pls.

Редактирано от emosms
Отговорено
5 hours ago, emosms said:

За начало се чудя кои да са честотите на корекция (може би като на някое камионче). Давайте предложения 🙂

Аз бих си задал няколко философски въпроса и те са:

  1. Какъв проблем решава това EQ? Ако определени струни глъхнат аз бих търсил причината първо в инструмента и бих направил цялостен сетъп по отношение на височина на адаптери, string tension, тон регулатори и т.н. преди изобщо да ударя каквото и да било след инструмента.
  2. Нужно ли е това изобщо? Скоро, @Baby Thomas ни просветли, че причината EQ да съществува при Mesa Boogie апаратурите е заради странни технически решения взети в предусилвателната част и това служи като компенсаторен механизъм. Ако се цели такава компенсация и ще ползваш такава схема, провери техния начин и честоти и имплементирай при нужда. 
  3. В какъв строй свириш - стандартен, дропове, 7/8 струнен? По този параграф следната табличка, която изнамерих би свършила работа като отправна точка по отношение на строй/брой струни/честоти:
     
Tuning Name String 6 (Low) String 5 String 4 String 3 String 2 String 1 (High)  
E Standard (EADGBE) 82.41 Hz (E2) 110.00 Hz (A2) 146.83 Hz (D3) 196.00 Hz (G3) 246.94 Hz (B3) 329.63 Hz (E4)  
Drop D (DADGBE) 73.42 Hz (D2) 110.00 Hz (A2) 146.83 Hz (D3) 196.00 Hz (G3) 246.94 Hz (B3) 329.63 Hz (E4)  
D Standard (DGCFAD) 73.42 Hz (D2) 98.00 Hz (G2) 130.81 Hz (C3) 174.61 Hz (F3) 220.00 Hz (A3) 293.66 Hz (D4)  
Drop C (CGCFAD) 65.41 Hz (C2) 98.00 Hz (G2) 130.81 Hz (C3) 174.61 Hz (F3) 220.00 Hz (A3) 293.66 Hz (D4)  
C Standard (CFBbEbGC) 65.41 Hz (C2) 87.31 Hz (F2) 116.54 Hz (Bb2) 155.56 Hz (Eb3) 196.00 Hz (G3) 261.63 Hz (C4)  
Drop B (BF#BEG#C#) 61.74 Hz (B1) 92.50 Hz (F#2) 123.47 Hz (B2) 164.81 Hz (E3) 207.65 Hz (G#3) 277.18 Hz (C#4)  
B Standard (BEADF#B) 61.74 Hz (B1) 82.41 Hz (E2) 110.00 Hz (A2) 146.83 Hz (D3) 185.00 Hz (F#3) 246.94 Hz (B3)  
A Standard (ADGCEA) 55.00 Hz (A1) 73.42 Hz (D2) 98.00 Hz (G2) 130.81 Hz (C3) 164.81 Hz (E3) 220.00 Hz (A3)  
Drop A (AEADF#B) 55.00 Hz (A1) 82.41 Hz (E2) 110.00 Hz (A2) 146.83 Hz (D3) 185.00 Hz (F#3) 246.94 Hz (B3)  
Open D (DADF#AD) 73.42 Hz (D2) 110.00 Hz (A2) 146.83 Hz (D3) 185.00 Hz (F#3) 220.00 Hz (A3) 293.66 Hz (D4)  
Open G (DGDGBD) 73.42 Hz (D2) 98.00 Hz (G2) 146.83 Hz (D3) 196.00 Hz (G3) 246.94 Hz (B3) 293.66 Hz (D4)  
Open C (CGCGCE) 65.41 Hz (C2) 98.00 Hz (G2) 130.81 Hz (C3) 196.00 Hz (G3) 261.63 Hz (C4) 329.63 Hz (E4)
Отговорено (Редактирано)

Тези таблици не мога да ги разбера, но ми се струват непрактични.

Може би трябва да се изберат най-ниска и най-висока честота на корекция от разни педалчета, и да се разпредели по равно, колкото ленти смяташ да правиш.

Примерно най-ниска 100хз, най-висока 5к.. Да речем стандартна настройка, най-ниска честота 82 хз..

Най-ниската и най-високата трябва да са практични стойности за Ел китара (clean/ crunch/ lead). Междинните не мисля че са критични, просто дават опции, колкото брой ленти има

Нищо не глъхне (поне не съм обръщал внимание).

Целта е да моделираш тона, вместо да сменяш говорители и китари... 😄 (ако изключим ефекта на компресиране и динамиката на съответния говорител, състейна на китарата и т.н.).

Не замества характеристиките на инструмента и говорителя, но като пипнеш EQ-то, картинката тотално се променя и имаш друг саунд.

Конкретно като първа стъпка е свързано с изработката на шасито. Ако изобщо ще има надписи, ще трябва да избера честотите, и да го пускам за изработка.

Редактирано от emosms
Отговорено
1 hour ago, emosms said:

Целта е да моделираш тона, вместо да сменяш говорители и китари... 😄

Трудно ще прецакаш физиката по този начин. :) 

Единственото, което можеш да моделираш с такова EQ е тонът на ампа. АЧХ-то на всеки кабинет е супер сложна крива, както писахме и в другата тема за говорителите, така че каквото АЧХ ти даде кабинета + ампа, можеш да правиш корекции само в неговия диапазон. Което не е лошо като компенсаторен механизъм, може да правиш тона по-scooped или с повече среди/ниски среди, за да ти хареса, но няма как да избягаш от топологията и магически Plexi да зазвучи като Framus Cobra, да речем ... :) 

Едни китари дават едни обертонове, други китари дават други обертонове по отношение на дърво/адаптери/електроника. С това EQ само ще подчертаваш определени нюанси в спектъра на инструмента и толкова, без IR-ове за адаптери или някакъв супер усложнен harmonic enhancer/exciter или пък активна електроника с интегрална схема няма как да накараш humbucker да звучи като single coil адаптер – единствено можеш да си направиш humbucker-а по-ярък, да речем, ако ти глъхне. Затова и написах в първото си изречение, че ако проблемите са преди ампа трябва да бъдат решени първо там. Има една любопитна играчка, за която бях писал преди време, която именно променя тона на адаптерите, ето темата.

Иначе таблицата ти показва честоти спрямо тон. Забрави за таблицата и си пусни тунера на китарата от смартфона, повечето съвременни ти показват и честотата на тона. Ами, честито, ако свириш в E Standard, "ми на 6-та струна" ти е ~82Hz и така можеш да отгатнеш за всеки тон в каква честота гравитира. На база това, кои тонове ще са ти на open strings може да прецениш заслужава ли си или не кои честоти ще направиш в това EQ. Затова и те попитах какъв проблем точно ще реши EQ-то – в случая искаш да моделираш тонът на ампа. 

10 hours ago, emosms said:

Комбо за ел. китара, лампово (или евентуално хибридно), с 5 канална тонкорекция.

А каква е идеята като звук и върху коя схема е базирано? Какво ще наподобява и за какъв стил - метъл/рок/клийн?

Отговорено (Редактирано)

Схемата е крайно неясна, освен че ще има две преамп лампи, на две платки (с различни варианти), и ще суапвам тези платки...

Варианти платки: двоен триод + двоен триод, пентод + двоен триод, пентод триод + двоен триод.

С подварианти да 'нагъзя' пентодна лампа след триод, освен да е първа лампа в преампа, както правят хората 😄

После следва EQ (нещо там с операционни), fx loop, крайно стъпало (също ще пробвам варианти). EQ и fx също ще са отделни платки, така че евентуално мога да ги разменя като ред...

В общи линии шасито ще е експериментална платформа за чесане на краста, пробването на варианти може да отнеме години..

Като гледам, всички педалчета почват от 100 хз и или са през октава (х2) - 100, 200, 400, 800, 1.6, 3.2, (6.4 boss ge-7)

Или малко над октава (х2.5) 100, 250, 620, 1.6, 4к

Maxon-GE601-Graphic-Equalizer-Pedal.thumb.jpg.d90dd33bdeb682f7e316eaf3553be45e.jpg

5 каналните изглежда да са (х2.5)

ABUIABACGAAgueaBpgYorNCE3wIw3As43As.thumb.jpg.b3c91c0cf1d2f12f1dfc38b718fde50a.jpg

Но има и по-особени разположения..

VE2_FUEL-INJECTOR_front-5_0002_Layer-10_1803x.thumb.png.89c5dd5253d983a777bbabb2512d9a69.png

Та за Ел китара има ли смисъл над 4к или дори 3к2 като най-висока..

 

Редактирано от emosms
Отговорено

Що не ръчнеш някое VST и да чуеш коя лента как променя звука и да си подбереш от там какво ти харесва? Tracks имат 6 лентово стерилно с параметрик на честотата, има и безброй други фирми, които правят подобни плъгини ...

tr6_module_classic_eq@2x.jpg

Отговорено (Редактирано)

Нямам такова.. Дори процесора не помня какво има (мисля че има някакъв параметрик).

Поне там да пробвам избраните 😄.

На този етап става въпрос само да фиксирам едни надписчета на шасито, като дори не съм сигурен къде ще ги направят (въпроса по-горе за фирма, която да може и да изреже и да гравира на лазер). В краен случай може да няма надписи...

Това е черна стомана пръсната с безцветен лак. Ще има супер прост, индустриално изглеждащ вид:

IMG_4385.JPG.8d56c7a13c2576a8b734b280cbc581e6.JPG

Фокуса в крайна сметка е да си играя с лампи. Пробвал съм пентод (ef86) с изходен мосфет буфер + двоен триод (6н2п) и стана добре, но беше в отделни кутишки. Сега мисля да пробвам по непопулярни лампи (някои пентоди и триод/ пентоди). Двойните триоди ще са 6н2п и 6н1п.

Схемотехниката ще е с референция основно книгата на Merlin Blencowe - Designing preamps for guitar and bass.

Редактирано от emosms
Отговорено

https://neuraldsp.com/articles/electric-guitar-eq-guide?srsltid=AfmBOoppLslY-tJqGOdcuXjjH5jHo66SVpStovNeVQUvVT4U5HjS7BNK
За различен саунд препоръчват различни бленди... Не случайно boss ge-7 е 7 ленти през октава (x2).


С 5 ленти (x2.5) ще има разминавания.... По-просто с по-малко ленти, удобство за директен контрол от ампа и толкова.
Няма да е перфектно, но пак ще е повече от маса ампове :)

Отговорено

Не знам колко може да се вярва на тия "стандартни" честоти по ефектите. Конкретно за бас оглеждах доста и нито един нямаше най-важната за рязане честота (240Hz).

Принципно е най-добре да е параметрично. Поне за бас. Защото отива някъде и изведнъж се появяват някакви буустнати честоти от помещението... ако нямаш как да го изрежеш е ужасно. Но доколкото бях гледал параметрично EQ не може да се направи пасивно. А аз исках да го внедря в лампов преамп за бас и зарязах идеята. Та ако ще ти е хибридка ако искаш виж и този вариант. :)

Отговорено
On 2/16/2025 at 11:29 PM, Koobenot said:

...без IR-ове за адаптери или някакъв супер усложнен harmonic enhancer/exciter или пък активна електроника с интегрална схема няма как да накараш humbucker да звучи като single coil адаптер – ..Има една любопитна играчка, за която бях писал преди време...

 

Това долу на същия принцип ли е?

https://youtu.be/XOoa8ePIW-o?si=RmpWGIAFg4zzVkLU

Отговорено (Редактирано)

Не е за бас, в общи линии разширен тонстак на китарен амп. 
Идеята за 5 канала дойде от ...един кит под ръка и проекто-дизайна на лицевия панел (над 5 врътки ще стане много...)

Саунда от преампа (режимите на лампите, прехвърлящи кондензатори и т.н.) трябва да е ок и напълно приличен при flat settings на EQ-то и спрямо такива настройки ще глася преампа.
Тонкорекцията ще служи за оцветяване на саунда, без да ръчкам ефекти в fx-loop.

Не разчитам за корекция на модовете на помещението.
Макар че като гледам, в 5-каналното разпредeление на честотите, втората лента е 250 хз..
Най-високата лента в това разпределение е 4к, което за lead може би ще е високо за бууст, но може би ок за cut (ако говорителя вади високите кофти).
За clean може би и по-висока ще става за бууст..

Редактирано от emosms
Отговорено (Редактирано)

п.п. Заглавието на темата е подвеждащо, по аналогия с другата тема: "10 канален еквалайзер за бас"....
Надявам се да не се проточи толкова до първи работещ вариант и като цяло е по-прост проект, с по-малко наблъскани модулчета.

Но с опциите, които могат да се пробват (различни преамп платки), си е бая занимавка... :D

Редактирано от emosms
Отговорено
8 hours ago, Лими said:

Това долу на същия принцип ли е?

https://youtu.be/XOoa8ePIW-o?si=RmpWGIAFg4zzVkLU

:offtopic-001:Не съвсем, това работи на принципа на "многополюсни филтри" (6/7 pole filter) и в резултат от острите срезове за ниските и високите честоти се получава желаната "изцъклена" честотна характеристика, но това няма общо с IR-ите, exciter-ите и интегралните схеми при активните адаптери.

При IR-а АЧХ-то е толкова комплексно, че трудно би могло да бъде изобразено с графика, затова и се репрезентира в дигитален вариант. Именно това прави посочения по-горе от мен процесор, има IR-и на множество различни адаптери, които могат да бъдат ползвани и така коренно да се промени звукът на китарата ... колко успешно вече и на кого му харесва - друга тема на разговор. 

Exciter/harmonic enhancer-ите са обикновено дигитални също и те "създават" честоти на база някакъв фундамент. Да речем, настройваш го от отправна точка 500 Hz и обикновено на база фазови разлики започва да облагородява сигнала с нови обертонове, както е класическия BBE Sonic Maximizer.

Адаптерите пък с активна електроника, които са базирани върху някаква SMD технология и имат интегрална схема изчисляват по предварително зададен алгоритъм различни характеристики на различните адаптери и по този начин имитират множество различни звуци.

10 hours ago, Baby Thomas said:

Конкретно за бас оглеждах доста и нито един нямаше най-важната за рязане честота (240Hz).

Като си погледна таблицата, това именно е почти "си от трета октава" - 246.94 Hz (B3).

Отговорено (Редактирано)

Ако запазя лейаута (5 врътки) и си спестя надписите, може да остане опция за параметрик...
- бас (фиксирана корекция) low midrange (честота, корекция), high midrange (честота, корекция).
И без това EQ-то ще е на отделна платка.

На баса да речем, като бяха 10 канала, хем е по-визуално, хем все ще нацелиш някоя лента.
На 5 ленти е по-друго, но като цяло с ленти е по-лесно от параметрик.

Редактирано от emosms
Отговорено
On 2/18/2025 at 2:19 PM, emosms said:

Най-високата лента в това разпределение е 4к, което за lead може би ще е високо за бууст, но може би ок за cut (ако говорителя вади високите кофти).
За clean може би и по-висока ще става за бууст..

От мойте скромни разправии със смесване, за китара в E Standard при overdrive/distortion ситуация всичко в диапазона 80Hz-8kHz има смисъл, след 8kHz започват някакви шъшкания/съскания/дразнения, които не носят полезна информация (поне за мен). Разбира се в тоя диапазон 5-8kHz започва спад на честотите. Под 80Hz пък почва бумтене, това е "6-та струна на китарата" и ако не си в Drop строй смислена информация надолу няма. Аз затова и сложих оная таблица.

За клийнове при долната граница е същата ситуация, на горната граница обаче може и да вдигна малко – ако е Roland Jazz Chorus тип тон да речем, и не искам изкривявания, или някакво чисто DI за фънк, може и да стигна до 10kHz, в редки случаи до 12kHz, ако примерно е тип "John Petrucci" звук с комбинация от пиезо + адаптери. Всички тези филтри разбира се са дигитални и са в диапазона 48-72dB/oct. дълбочина на сряза (обикновено ползвам Fab Filter).

И все пак това е чисто ориентировъчно и си е моят вкус. ;) 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.